8mOD vitorlás hajó bemutatás

Bejelentkezés  |  Regisztráció  | 2017. Augusztus 19. Szombat - Huba
hirdetes

8mOD

hirdetes

8mOD vitorlás hajó bemutatása

A 8m OD egy 8 méter hosszú, könnyű, siklótestű tőkesúlyos hajó. Modern, sportos és kishajós élményt nyújt.

8m One Design történet

A hajót Jorgen Bonde (DEN) álmodta meg 1992-ben és a Jakopin fivérek (SLO) tervezték. A hajó víz alatti részeit Doug Peterson módosította, aki több Amerika Kupa hajót is tervezett.

Az első 8mOD 1994-ben készült el Szlovéniában a Seaway műhelyben. A hajó nagyon gyorsan népszerűvé vált Európa szerte, amihez hozzájárult, hogy két nagy hajógyár, a Sunbeam és aSigma saját márkanéven forgalmazta. Napjainkra több, mint száz hajóval vitorláznak és versenyeznek, a legnagyobb flotta a Bodensee-n és Angliában van.

A gyors elterjedést a hajó kiváló tulajdonságai magyarázzák. 8 méter hosszú, 2,5 méter széles, felhúzható tőkesúllyal szerelték fel és könnyen szállítható. A hajó súlya mindennel együtt 1100 kg. A kormány és a tőkesúly pengéje karbon. Modern vitorlázattal látták el a 8mOD-t, magas, keskeny vitorlák, a genua átfedése csupán 15%-os. Ezek miatt széles széltartományban vitorlázható a gép. Bőszélben spinakkerrel használják a 8mOD-t, amely 92m2 vagy van egy kisebb, 7/8-os 56m2-es spinakker is. A szerelvényezés elég letisztult. 2001 óta megengedett a fokkroller. A cockpitban elég hely van a 4-5 fős legénységnek, a kabinban 4 felnőtt és 2 gyerek fér el. A hajó szigorúan One Design, minimális a hajók közti különbség.

A hajó formájának köszönhetően már 6-7 csomós szélben is siklik. A hajó végsebessége bőszélben 18 csomó körül van.

8m OD Magyarország történet

A 8mOD Magyarországon Halmos Antal jóvoltából terjedt el. Ő hozta be Szlovéniából 1995-ben az első hajót, a Tücköst. ő lett a típus hazai képviselője, majd később az egész világra vonatkozóan megszerezte a gyártási és terjesztési jogot. Az első Nyolcasok kezdetben nem voltak önálló osztály, de szép sikereket arattak. A Tückös 1995-ben Majthényi Szabolcs kormányzásával 4 óra 53 percre javította a Kenese-Keszthely rekordidőt. A 1995-96-as tókerülő szalag versenyeken Fináczy György -akkor még a Tückössel -"rohanógépeket" megverve- rendre az élmezőnyben végzett, s talán ennek is köszönhető, hogy 1997-ban saját 8mOD-t vásárolt. A Balhé-ra átkeresztelt Tückös a Csillagtúrát nyerte meg abszolútban.

A Nyolcasok eleinte YS, majd Yacht osztályban versenyeztek. Az önálló osztály 1997-ben alakult meg Gál István (Péntek13) osztálykapitány vezetésével. Az első bajnokságot 1998-ban rendezték Csopakon, amelyet Fináczy György nyert meg. 1999-ben került sor szintén Csopakon az első Európa Kupára. Az osztály azóta is szépen gyarapodik, mindig jelennek meg új hajók és mára már több, mint 30 egységből áll a hazai flotta. Az egyik legerősebb nagyhajós mezőny, hasonlóan az Asso flottához.

Az első néhány hajó (Nekem8, Péntek13, Hustler-II.) Szlovéniából és Svédországból érkezett a Balatonra. A hazai gyártás 1997-ben kezdődött el. Halmos Antalnak kezdetben rengeteg nehézséggel kellett szembenéznie, a sablon három különböző gyártóműhelyt járt meg, mire eljutott a gyúrói Pauger üzembe, ahol az RC 44 hajókat is gyártják. A cég szétválása óta Gerlóczy Péter és csapata építi a hajókat. Gerlóczy Péter 2000 nyarán a teljes rendszerjogot megvásárolta. Azóta ő forgalmazza a hajót Európa szerte.

A hajó nemzetközi sikerét jellemzi, hogy 2001 óta önálló osztályként van jelen a Kieler Woche vitorlás versenyen. 2002-ben megalakult a holland osztályszövetség, így 7 országban van önálló 8mOD flotta. 2002-ben újjáalakult a nemzetközi osztályszövetség, melynek vezetője Verebély Tibor lett.

8m OD technikai adatok

Hajótest                                                        Vitorlázat
 

LOA 8,00 m                                                            Nagyvitorla 25,60 nm
LWL 6,99 m                                                           Fock 115% 16,40 nm
B max 2,49 m                                                        Fock II 85 % 13,20 nm                                                                                                                                      Viharfock 5,80 nm
Vízkiszoritás 1100 kg                                           Spinnaker 57,00 nm
Ballaszt súlya 420 kg                                           Top spinnaker 94.00 nm

Merülés vitorlázva 1,70 m                                    Fekhelyek száma 4 db
Merülés kikötőben 0,80 m

 

 

hirdetes

címkék: hajó