notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

A világ egyik legdrágább vitorlása

hirdetes

A világ egyik legdrágább vitorlása

vitorlazas.hu
hirdetes

Iratkozz fel Te is Youtube csatornánkra, kattints az alábbi YOUTUBE ikonra! 

 

 

 

A világ élvonalába emelkedett a török jachtipar, amely elkészítette minden idők leghosszabb luxusvitorlását. Csúcsévet zárt 2006-ban a gyökereit az Ottomán Birodalomig visszavezető török hajóépítés: több mint száz hajót gyártott, exportbevétele meghaladta a 2 milliárd dollárt.

A világ egyik legdrágább vitorlása

Leglátványosabb produkciója, a Tuzla kikötőjéből tavaly útjára bocsátott 88 méteres Máltai Sólyom a világ leghosszabb luxus vitorlás jachtja, amely 80 millió dollárjába került megrendelőjének, az amerikai Tom Perkinsnek, aki kockázatitőke-befektetőként több számítástechnikai cég - egyebek között a Google - születésénél is bábáskodott. A török hajóipar készíti a világ jachtjainak 9 százalékát, és ezzel - Olaszország, Hollandia és Németország után - a negyedik az országok ranglistáján. De készülnek Törökországban vegyi anyagokat szállító, csúcstechnológiával felszerelt tankerek, mély vízi halász-, illetve más szállítóhajók is.


Törökország nem versenyezhet ugyan mennyiségben a nagy hajógyártó nemzetekkel - például a világ hajógyártásának 35 százalékát adó Dél-Koreával -, de a nyugat-európainál 25 százalékkal olcsóbb munkaereje és fejlett hajómérnöki és gyártási tudása révén rugalmasan ki tudja szolgálni a luxusigényeket. Az ágazat törökországi központja, az Isztambultól 50 kilométerre délre lévő Tuzla felkerült a jachtgyártás nemzetközi térképére. Az alig több, mint két évtizede még halászatból és mezőgazdaságból élő 50 ezres város lakossága mára a háromszorosára duzzadt, és mintegy negyven hajógyára 30 ezer főt foglalkoztat.

hirdetes


Már az Ottomán Birodalom tengerészeti erejének is a tanúi voltak a Boszporusz és a Dardanellák tengerszorosok. Az iparág fénykorában, a 17. század végén csak Isztambulban évi ezer hajót gyártottak. A birodalom vitorlásflottája nagyobb volt több akkori tengeri hataloménál, s ha nem találták volna fel a gőzhajót - véli Mustafa Kacar isztambuli történész -, az Ottomán Birodalom még ma is létezne. Az iparág azonban a török köztársaság 1923-as megalakulása utáni államosítás nyomán szinte teljesen leépült, csak az utóbbi évek privatizációja nyomán állt lábra.


Baki Gökbayrak török hajómérnök az 1980-as évek végén döntött úgy, hogy saját magának kamatoztatja a hadihajó-építésben szerzett tapasztalatait. A neves olasz luxusjachtkészítő cég, a Máltai Sólymot is jegyző Perini Navi éppen akkoriban keresett gyártóhelyet hajótestjei olcsó előállításához. Gökbayrak rögtön társult, és mivel Tuzla környékén akkor még nem volt képzett munkaerő, felbérelt harminc ácsot, abban bízva, hogy a famegmunkálási tudásuk az alumíniumra is adaptálható. Számítása bejött, az 1990-es években csak hajótesteket gyártó vállalkozás egyre összetettebb megrendeléseket kapott Olaszországból. Tuzlába települt időközben a vitorlagyártás és a hajók szigetelése is, a Máltai Sólyom pedig már teljesen török munkások keze nyomán készült. A Perini Navi a jövőben minden óriásjachtját Törökországban építi.

hirdetes


A vállalkozás csak egyike volt az úttörőknek, mára több török céget is a világ élvonalában jegyeznek. A Forma-1-tulajdonos Bernie Ecclestone két hajót is vett a Proteksan-Turquoise hajógyártól, Ted Hood amerikai jachtversenyző pedig Törökországot a világ titkos hajógyártó térségének nevezte.


Bár az európaiak eleinte nem bíztak a törökökben - nyilatkozta nemrég a Reuters hírügynökségnek Kahraman Sadikoglu, a legnagyobb tuzlai hajógyár, a Tuzla Shipyard tulajdonosa -, ma már számos nyugat-európai üzem jelen van a kikötővárosban. Az egyik leggazdagabb török üzletemberként számon tartott - 2004-ben Irakban elrabolt, majd váltságdíj ellenében szabadon engedett - Sadikoglu neve reklámnak sem rossz: ő állíttatta helyre a világ egyik legnagyobb jachtját, a török köztársaság alapító atyja, Kemal Atatürk elnöki hajóját, a 136 méter hosszú Savaronát.

Forrás: HVG.hu

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
hirdetes
Közösség

Szótár

Balatonfüred - Balatonfüredi Yacht Club (BYC)

  A Balatonfüredi Yacht Club A BYC közforgalmú kikötő, 70 kikötőhellyel... Tovább

Csonkarudas vitorlázat, gaffos vitorla

Kezdetben nem tudtak elég magas árbocot készíteni, ezért felhúztak rá egy villás rudat,... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 70

Átlagos értékelés: 4.7

érdekességek hajó tenger,óceán Vitorlázás