Volvo Ocean Race – Mi történt a vitorlásverseny nyolcadik szakaszán

GA

IRATKOZZ FEL

CSATORNÁNKRA

Hová megyünk?

Ez a Volvo Ocean Race szakasz 5 700 tengeri mérföldet jelent az Atlanti-óceánon át a brazíliai Itajaí és a Rhode Island-i Newport között délről északi irányba haladva. Április 22-n indul, amikor a déli féltekén ősz, az északin pedig tavasz lesz éppen. Ez az utolsó dél-észak irányú szakasz, ami inkább az éghajlati zónákról szól majd, mint az időzónákról.

Volvo Ocean Race – Mikre számíthatunk?

St. Helena High: A mezőny kezdetben a St. Helena High-t (egy szubtrópusi magasnyomású zóna: stabil, félstatikus, magas nyomású terület a 30. és a 38. fok között) próbálja majd megkerülni. Ebben az Andokból érkező alacsony nyomású rendszerek lehetnek majd segítségükre – ez az első szakaszrész nagyon kiszámíthatatlan lehet.

Kereskedelmi szelek: A Kereskedelmi szelek ((közepes erősségű szelek, amelyek folyamatosan az Egyenlítő felé fújnak, a déli féltekén délkeleti irányból) Riótól nem messze északra helyezkednek majd el. Tehát amint megkerülték a sarkot és Brazília keleti csücske felé veszik az irányt Recifénél, idővel gyenge keleti vagy délkeleti Kereskedelmi szelekkel találkozhatnak majd, amelyek egyenletesebb vitorlázást biztosíthatnak számukra. Aki elsőként ér el idáig, az nagy előnyre tehet szert.

Brazil-áramlás: Nem szabad elfeledkezni a Brazil-áramlásról sem, amely Dél-Amerika keleti partja mentén halad végig Recife és Buenos Aires között – a navigátoroknak oda kell majd figyelniük az örvényekre amik segíthetik őket az előrehaladásban.

A tengerparton: Brazília csücske Recifénél egy stratégiai problémát vet fel. A hajósoknak két szempontot kell egyensúlyban tartaniuk – minél távolabbra vitorláznak a parttól, annál erősebb és stabilabb szelekre számíthatnak, de annál több mérföldet is kell majd megtenniük. A régi bevett stratégia – vagy 10 mérföldnél közelebb, vagy 100 mérföldnél távolabb hajózni a part mentén.

Lawrie Smith az 1997-98-as versenyen nagyon komolyan vette a „10 mérföldnél közelebb” taktikát, és így a part mentén hajózva egy igen kényelmes vezető pozícióba sikerült kerülnie. Bouwe Bekking ugyan ezt a stratégiát választotta a 2005-06-os versenyen. Valakitől biztosan most is hasonlóra számíthatunk.

A Doldrumok: A mezőny még egy utolsó alkalommal átkel a Doldrumokon (egy alacsony nyomású terület, amely nagyjából az Egyenlítő mentén fut körül a világ óceánjain, és viharokról, könnyű szelekről, esőről és hirtelen széllökésekről hírhedt). Ez az átkelés sokkal egyszerűbbnek ígérkezik az előző háromnál, mert a versenyzők alapból egy olyan vonalon érkeznek ide, ami az Atlanti-óceán Doldrumainak legvékonyabb részén vezeti át őket.

Kereskedelmi szelek: Mint mindig, a Doldrumokat elsőként elhagyó hajó jutalma gyors vitorlázás lesz majd a Kereskedelmi szelek jóvoltából, amelyek északkeleti irányból azt Egyenlítő felé fújnak az északi féltekén.

Azores High: A St. Helena High tükörképe valószínűleg újra szerepet kap majd, ez befolyásolja ugyanis a Kereskedelmi szelek pozícióját és erejét is. A stratégia itt a Kereskedelmi szelek közötti hajózás északi irányba, majd az Azores High megkerülése annak nyugati szélén – az Azores High azonban messze elnyúlhat nyugati irányba, és az USA-ban Bermuda High néven is szokás emlegetni. Ilyen esetben problémát okozhat majd az enyhébb szelek elkerülése.

Nyugati viharösvény: Miután a mezőny elhagyja az Azores High-t, északnyugatra haladnak tovább a Nyugati viharösvény és az ott uralkodó Észak-Amerikából Európa irányába kavargó alacsony nyomású rendszerek irányába. Ezen rendszerek viselkedése kritikus szerepet játszik majd Newport megközelítésében. Mivel ekkor még mindig nem leszünk messze a tavaszi napéjegyenlőségtől – ami az év egyik kevésbé stabilabb szakasza –, a mezőny energetikus vizekre számíthat.

Golf-áramlat: Erről a következő szakasszal kapcsolatban jóval többet hallunk majd, de erre a szakaszra is hatással lesz majd. A Golf-áramlat egy erős meleg vizes áramlat, ami északkeleti irányban halad az Egyesült Államok keleti partvidéke mentén, mielőtt jobbra (keletre) kanyarodva átszelné az Atlanti-óceánt hogy felmelegítse Észak-Európa partvidékét. Az áramlaton való átkelés, az örvények és az alacsony nyomású rendszerek társaságában semmiképpen sem tekinthető egyszerű feladatnak. A Golf-áramlat ellenszélben való hajózása mindenképpen kerülendő.

Volvo Ocean Race – Korábbi érdekes események?

Ez a szakasz számos korábbi alkalommal bizonyult döntőnek a végső győzelem szempontjából. Az Itajaí-Miami közötti részen előzte le a Groupama 4 a Telefónicát, teljesen felborítva ezzel a versenyt.


Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Vitorlás szakszótár

Születésnapi buli helyszín

Különleges születésnapi buli helyszín után kutatsz? Ha a szülinapi buli Budapesten lesz, ezen...

Karé Réka

Karé Réka életrajz   Mikor és hol születtél? 1988. 05. 06.,...

Jolle

A jolle uszonyos(svert), kabin nélküli sportvitorlás. Például: 420,470, Finn Dinghi, Cadet.

Spartacus Vitorlás Egylet

Spartacus Vitorlás Egylet   Spartacus VE története A Spartacus Vitorlás...

Gleitolás

A gleitolás a siklás; erős szélben a könnyű hajók a vízből szinte kiemelkedve siklanak.