notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Garázsműhelyből Európa elitjébe lépett egy magyar hajóépítő vállalkozás

hirdetes

Garázsműhelyből Európa elitjébe lépett egy magyar hajóépítő vállalkozás

vitorlazas.hu
hirdetes

Iratkozz fel Te is Youtube csatornánkra, kattints az alábbi YOUTUBE ikonra! 

 

 

 

Garázsműhelyből Európa elitjébe lépett egy magyar hajóépítő vállalkozás

És ami a legfontosabb: ezekben az években ismerkedett meg Mezey Zoltánnal, akivel 2007 januárjában megalakították a Flaar Kft.-t. “Egy szakmai konferencián egyetemi kollégák mondták, hogy találkoztak egy nagyon érdekes tervezővel, aki a Paugernél dolgozik” – idézi fel az első közös pontokat Mezey Zoltán, akivel együtt alapították a vállalkozást.


Mezey ekkoriban ugyanis a Műegyetem Polimertechnika Tanszékén volt doktorandusz, épp beleszeretőben a vitorlázásba. “Vettem egy öreg kis katamaránt, azt kezdtem rendbe hozni, felújítani.” Így aztán kézenfekvő volt, a hajóépítésben is meghatározó alapanyagnak számító kompozitok felé specializálódott. Nem is habozott sokat, gyorsan felvette a kapcsolatot Déryvel és kiderült, hogy hajós kérdésekben egy rugóra jár az agyuk. 


A Mini-Transat jellegű hajó lett az alap, amire építkeztek a cégalapításkor. Építsünk belőle többet és, ha jól sikerülnek, biztosan jól el is lehet adni őket – így hangzott az "üzleti terv”. “Azt persze tudtuk, hogy csak hajóépítésből nem tudunk talpon maradni, így már az indulásnál elindítottunk egy ipari vonalat is.” Ez az első beruházásként másfél millió forint közeli összegért vásárolt CNC-géppel végzett bérmunkát jelentette – a kisebb-nagyobb hajós áttervezési, alkatrészgyártási munkák mellett. Akkoriban az ilyen jellegű faipari modellkészítő CNC-marók még nem voltak annyira elterjedtek, ők viszont tudtak 3D-s rajzolást és marást is.


A gép csaknem teljesen kitöltötte a Déry-család garázsát, ráadásul a szomszédok is “örülhettek” a zajnak, az ipari megrendelések révén viszont túl tudták élni az éppen pusztítóvá váló válságot.

hirdetes


Még mindig kétszemélyes cégként működtek, Zoltán kilépett a műegyetemi tudományos állásból – amivel a tanársegédi fizetése egy csapásra a felére csökkent, “nagyon kis lábon éltünk, igazán kemény időszak volt, szerencsére a lehetőségekhez mérten sok családi támogatással”.


Ezzel együtt is egyből a high-tech versenyhajók irányát célozták meg, a vákuumtechnológiát karbonnal, ami ma is szűk terület, prémiumnak nevezhető, kevesen csinálják. Másfelől a “tömegben“ gyártott túrahajókkal versenyezni sokkal nehezebb lett volna, annyira telített volt a piac már akkor is.


A cégnek az első évben 8 milliós éves árbevétele volt, 2010 januárjában vették fel az első embereket, ekkor már megvolt a 300 négyzetméternél nagyobb etyeki gyártócsarnok. Etyeken azóta átálltak az ipari munkákra, a hajógyártás pedig a Balaton mellett Paloznakon folyik egy bérelt csarnokban.


hirdetes
A Flaar eddig mintegy 60 hajót engedett ki a műhelyből, legtöbb közülük a Flaar 18-as (a szám a hajótest hosszúságát jelenti lábban, egy láb = 30,48 cm), amiből 18 épült, használnak néhányat német, svéd és olasz vizeken is. Eredetileg oktatásra is alkalmas, jóindulatú, ám sportos élményhajónak szánták, de profiknak pályaversenyre is alkalmas. Elkészült 4 Flaar 26-os, közülük az egyik 2015-ben beállította a Keszthely–Kenese-rekordot. (Ez a hajó nem csak az anyaga miatt érdekes – prepreg karbon/Nomex méhsejt-szendvics szerkezet. Ez az első olyan magyar hajó, amely dinamikus stabilizátorszárnnyal van felszerelve, amely a rajta ébredő felhajtóerőt nem csak a hajó emelésére, de stabilizálására is használja.) A vitorlások mellett épült még egy csomó egyedi tervezésű és építésű, többnyire egyszemélyes versenyhajó, és több mint kéttucat motoroshajó-test. A motoros üzletágban önmagában komoly eredmény, hogy a Flaar csapat 2016-ban a Magyar Suzuki Zrt. stratégiai partnerévé vált az innovatív termékfejlesztésének köszönhetően.


Persze, vannak még tervek a fiókban, a korábbi hajók fejlesztése, de új egyedi tervezések is jöhetnek, a mostanra 120 millió forintos árbevételig jutó cég jól láthatóan kategóriát lépett, már nem a talpon maradás, hanem a növekedés iránya és tempója a kérdés. Ez abból is látszik, hogy egyre kapósabbnak tűnik a befektetők számára, akik már jó ideje “időről időre feltűnnek a cég körül”.


Mindig eljátszottunk a gondolattal, de mindig arra jutottunk, hogy ezt a céget ketten toljuk.Talán, ha most kezdenénk, valószínűleg nem az organikus növekedést választanánk, hanem megpróbálnánk találni egy befektetőt, és egyből a közepébe csapnánk 2018-ra kivételesen nem elsősorban termékfejlesztéssel, hanem komoly technológiafejlesztéssel, gépesítéssel készül a Flaar. Céljuk, hogy a hatékonyság növelésével nagyobb darabszámban tudjanak gyártani, így ki tudjanak lépni a most még jellemzően manufakturális keretekből.


 

Forrás: HVG.hu

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
hirdetes
Közösség

Szótár

Bika

A bika fedélzeti, vagy parti kötélrögzítő eszköz. Tovább

Extreme 40

Extreme 40 vitorlás hajó bemutatása - A koncepció Extreme 40 - Akció! Az Extreme 40... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 114

Átlagos értékelés: 4.8

hajó Vitorlázás