A szakértő válaszol - Detre Szabolcs a nagyvitorla helyes beállításáról

hirdetes

A szakértő válaszol - Detre Szabolcs a nagyvitorla helyes beállításáról

tóth mátyás,detre szabolcs
hirdetes

Iratkozz fel Te is Youtube csatornánkra, kattints az alábbi YOUTUBE ikonra! 

 

 

 


Heti rendszerességgel megjelenő rovatot indítunk, melyben olyan témákkal foglalkozunk, amelyek hasznos információkat biztosíthatnak bárki számára, aki érdeklődik a vitorlázás iránt. Első alkalommal Detre Szabolcsot kérdeztük meg a nagyvitorla helyes beállításáról.

 

A szakértő válaszol - Detre Szabolcs a nagyvitorla helyes beállításáról

A nagyvitorla helyes beállítása

A nagyvitorla helyes beállítása elsősorban a hajótípustól függ. Nagyon sokféle nagyvitorla van. Felül keskeny, felül széles, átmenő latnis, csak felül átmenő latnis stb. A hajó sebességi paramétereitől is függ a beállítás. Egész más a profil egy gyors versenyhajónál, mint egy túra hajónál.

Általánosságban azt tudom tanácsolni, hogy túra és egyéb lassú hajóknál a legfelső latni kifutó éle legyen párhuzamos a hajó tengelyével cirkáló szakaszban.

Egyéb szakaszoknál fontos az alba feszessége. Friss szélben annyira húzzuk meg az albát, hogy a vitorla enyhén csavarodjon felfelé.

hirdetes

A vitorlát annyira engedjük ki, hogy a latnikra tett szalagok mindegyike egyenesen lobogjon hátrafelé.
Gyors hajóknál teljesen pengére feszített nagyvitorlával kell közlekedni cirkáláskor.

Ha dől a hajó, lejjebb kell engedni a lee kocsit, ha kell teljesen le, ütközésig. Ha ez is kevés, engedni kell a shotton is. Itt általában túl van zárva a vitorla a felső latninál a nagy sebesség miatt, így hatékony a leáramlás és nagy felhajtó erő keletkezik.

Alapelvként tanácsolom, hogy a nagyvitorlát addig zárjuk, hogy enyhén luvgirig legyen a hajó.  Természetesen a luvgirigség a hajóvezetési technikától is függ.  Aki gyorsan tudja átvezetni a hajóját a hullámokon, az nem dől meg és ezért kevésbé lesz luvgirig a hajója. Ugyan ez vonatkozik a pöff technikára is. Aki idejében luvol pöffnél és idejében ejti vissza a hajóját, az nem dől meg és nem torpan meg, ezért gyorsabb lesz a másiknál.

hirdetes

A legnagyobb baj, ha leegirig a hajó, mert akkor biztosan tompán fog haladni. Ha ilyet tapasztalunk zárjuk a nagyvitorla hátsó élét vagy döntsük hátrébb az árbocot.

 

Detre Szabolcs
 

 

Forrás: vitorlazas.hu

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
hirdetes
IRATKOZZ FEL A HÍRLEVELÜNKRE!X
Érdekelnek a legfrissebb vitorlázással kapcsolatos hírek, legújabb blogbejegyzéseink?


A 'FELIRATKOZOM A HÍRLEVÉLRE' gomb megnyomásával hozzájárulást adsz a hírlevelek fogadásához és elfogadod az Adatvédelmi Szabályzatunkat.