A szakértő válaszol - Detre Szabolcs a nagyvitorla helyes beállításáról

A szakértő válaszol - Detre Szabolcs a nagyvitorla helyes beállításáról

tóth mátyás,detre szabolcs
hirdetes


Heti rendszerességgel megjelenő rovatot indítunk, melyben olyan témákkal foglalkozunk, amelyek hasznos információkat biztosíthatnak bárki számára, aki érdeklődik a vitorlázás iránt. Első alkalommal Detre Szabolcsot kérdeztük meg a nagyvitorla helyes beállításáról.

 

A szakértő válaszol - Detre Szabolcs a nagyvitorla helyes beállításáról

A nagyvitorla helyes beállítása

A nagyvitorla helyes beállítása elsősorban a hajótípustól függ. Nagyon sokféle nagyvitorla van. Felül keskeny, felül széles, átmenő latnis, csak felül átmenő latnis stb. A hajó sebességi paramétereitől is függ a beállítás. Egész más a profil egy gyors versenyhajónál, mint egy túra hajónál.

Általánosságban azt tudom tanácsolni, hogy túra és egyéb lassú hajóknál a legfelső latni kifutó éle legyen párhuzamos a hajó tengelyével cirkáló szakaszban.

Egyéb szakaszoknál fontos az alba feszessége. Friss szélben annyira húzzuk meg az albát, hogy a vitorla enyhén csavarodjon felfelé.

hirdetes

A vitorlát annyira engedjük ki, hogy a latnikra tett szalagok mindegyike egyenesen lobogjon hátrafelé.
Gyors hajóknál teljesen pengére feszített nagyvitorlával kell közlekedni cirkáláskor.

Ha dől a hajó, lejjebb kell engedni a lee kocsit, ha kell teljesen le, ütközésig. Ha ez is kevés, engedni kell a shotton is. Itt általában túl van zárva a vitorla a felső latninál a nagy sebesség miatt, így hatékony a leáramlás és nagy felhajtó erő keletkezik.

Alapelvként tanácsolom, hogy a nagyvitorlát addig zárjuk, hogy enyhén luvgirig legyen a hajó.  Természetesen a luvgirigség a hajóvezetési technikától is függ.  Aki gyorsan tudja átvezetni a hajóját a hullámokon, az nem dől meg és ezért kevésbé lesz luvgirig a hajója. Ugyan ez vonatkozik a pöff technikára is. Aki idejében luvol pöffnél és idejében ejti vissza a hajóját, az nem dől meg és nem torpan meg, ezért gyorsabb lesz a másiknál.

hirdetes

A legnagyobb baj, ha leegirig a hajó, mert akkor biztosan tompán fog haladni. Ha ilyet tapasztalunk zárjuk a nagyvitorla hátsó élét vagy döntsük hátrébb az árbocot.

 

Detre Szabolcs
 

 

Forrás: vitorlazas.hu

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
hirdetes

Szótár

Balatonalmádi Társasüdülő Kikötő

A Balaton keleti medencéjének északi partján található az Almádi Társasüdülő... Tovább

Mannschaft

Ejtsd: mancsaft. A mancsaft a  legénység, versenyzõtárs. Tovább

Tovább a lexikonra
hirdetes
IRATKOZZ FEL A HÍRLEVELÜNKRE!X
Érdekelnek a legfrissebb vitorlázással kapcsolatos hírek, legújabb blogbejegyzéseink?


A 'FELIRATKOZOM A HÍRLEVÉLRE' gomb megnyomásával hozzájárulást adsz a hírlevelek fogadásához és elfogadod az Adatvédelmi Szabályzatunkat.