A sebesség javítása sokmindentól függ például helyezkedés a hajóban, vitorla állítás stb.


Online tanácsadás

hirdetes

Kérdés:


Kérdést felvető neve: windepedent


Szia!ismeretlenül írok,sorry, hogy javítsak szerinted a gyorsaságomon:D?pl. fordulásnál.



Válasz:


Szia!

Ez elég összetett kérdés, a hajó sebessége nagyon sokmindentől függ, például a helyes vitorlaállítás, helyezkedés a hajóban, a helyes élesség megválasztása.

Mivel kérdésedben a sebesség megtartása, illetve annak növelése szerepelt a fordulóknál, arra fogok kitérni.

A jó forduló során a hajó nemcsak, hogy nem veszti el sebességét, hanem fel is gyorsul. Ezért is tiltja a vitorlás versenyszabályzat az egymás utáni indokolatlan fordulókat.

Nézzük meg, hogy néz ki egy helyesen kivitelezett forduló:

  1. A fordulót kreuzból - kreuzba hajtjuk végre maximális sebességről és lendületből.
  2. A forduló egy minimális élesedéssel kezdődik, ezzel csökkentjük a fordulási szöget. Az élesedés során a schottra húzzunk még. A teljes szélbeálláskor legyen teljesen behuzva.
  3. Ezután a hajó lee-be döntése következik, ami a forduló ívét fogja megadni és a hajót az élesedésben segíti és gyorsítja. A döntést kísérjük le a kormánnyal, észrefogjuk venni, hogy a kormány magától fog menni. Figyeljünk rá, hogy ne döntsük túl a hajót, mert akkor a forduló íve nagyon kicsi lesz és a hajónk nemhogy gyorsulni, hanem lassulni fog, ezenkívül jelentősen oldalra fog sodródni. Minnél erősebb a szél, annál kisebb legyen a lee-be döntés. A döntésnél figyeljünk továbbá hogy fokozatos legyen, ne legyen hirtelen és "agresszív".
  4. Mikor széltengelybe érünk a hajót dinamikusan át kell billenteni, azaz luv-ba húzni. Ez a széltengelyen való gyors átjutást segíti.
  5. Mikor a hajó megfordult és felvette a helyes irányt, húzzuk vissza egyenesig és eközben a schottra is húzzunk kicsit. Ez a mozdulat felgyorsítja a hajónkat.

A fordulás során kiemelten figyeljünk a helyes ledöntésre, a kormány fokozatos eltolására, a jóütemben történő átbillentésre. Többszemélyes hajóknál fontos a legénység együttmozgása is.

A jó forduló begyakorlásánál javaslom először a félszélből való felélesedés gyakorlását, ez segíti a helyes leebedöntés megtanulását. Jolléknál ezt gyakorolhatjuk félig felhúzott swerttel is, így érezzük a különbséget, hogy túldöntött hajónál mennyit sodródunk lefele. Majd élesedésnél, mikor elérjük a kreuz szögét húzzuk vissza a hajónkat dinamikusan egyenesig, és próbáljuk elindítani azt. ezzel a forduló 2/3 részét be tudjuk gyakorolni.
Ha ezek jól mennek a teljes fordulóhoz már csak a helyes jóütemű átbillentés hiányzik.

A videón optimisttel láthatunk fordulókat, egyenlőre ezt ajánlom, bár a hétvégén készítettem videókat, csak még meg kell vágni, addig remélem ez is segít.

 

Remélem tudtam segíteni, sok sikert kívánok a továbbiakban az edzéshez.
 


hirdetes

címkék:

IRATKOZZ FEL A HÍRLEVELÜNKRE!X
Érdekelnek a legfrissebb vitorlázással kapcsolatos hírek, legújabb blogbejegyzéseink?


A 'FELIRATKOZOM A HÍRLEVÉLRE' gomb megnyomásával hozzájárulást adsz a hírlevelek fogadásához és elfogadod az Adatvédelmi Szabályzatunkat.