A MANUAL 11m OD legszebb időszaka

Kövess minket facebookon!
Főoldal > A MANUAL 11m OD

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

A MANUAL 11m OD


2012/02/15

A MANUAL fénykora.... avagy három megnyert szalaggyőzelem története, ami eddig még sehol sem volt olvasható.  A cikket írta Csury Zoltán, a bevezetőt köszönjük id.Zeöld Ákosnak.

A Manual  fénykora

Id. Zeöld Ákos vitorlás szakosztályvezető:

A Magyar Távközlési Vállalat 1990-ben Balatonkenesén megvásárolta az ÉVM üdülőt. Lehetőség nyílt arra, hogy dolgozói sport céljaira létrehozzunk egy vitorlás szakosztályt. Vásároltunk 2 db. Sudár Regatta hajót és Tulnn-ban a hajókiállításon kerestünk egy nagyobb hajót reprezentációs célra. A kiállításon találkoztunk Scholtz Imrével aki felajánlotta, hogy a drága nyugati hajó helyett ugyan azért az árért vegyük meg a Narval IV hajóját és egy kékszalag esélyes gyors hajót (ONE Desingn 11) A hajókat 1992 évben Style Jacht Kft leszállította. Az 1993 évi Kék Szalag versenyre győzelmi esélyes kormányost kerestünk. Rövid tanakodás után Tuss Miklóst kértük fel a kormányzásra, aki hozta magával Csury Zoltánt.)

 

A MANUAL 11m OD fénykora

A 90-es évek közepén lehetőségünk nyílt a Matáv meghívására az első magyar 11m OD típusú hajóval versenyezni, mely vadonatúj volt. Sikerült egymás után 3 tókerülő szalagversenyt megnyernünk a MANUAL-lal.

 

1993 Kékszalag

Csapatunk: Tuss Miklós, Scholtz Imre, Zeöld Ákos, ifj.Zeöld Ákos, ifj.Zeöld László, Csury Zoltán

Először indult 200 feletti hajó és először fordult elő, hogy a rajtra 4 addig a versenyeken nem nagyon látott nyerőesélyes hajó is megjelenjen. Két hazai csapat, a BARRACUDA Zarka Rudival, A MANUAL Tuss Mikivel és két külföldi csapat, egy osztrák 11m OD és egy ACROS típusú hajó (amilyen korábban már indult és nyert kékszalagokat).


Mint később kiderült ez a négy hajó tényleg egy teljesen külön versenyt vívott egymással, elkülönülve a mezőnytől. Miklós öreg róka, már kétszer volt abszolút első hajón, jól ismeri a Balatont. A hajóba beülve szokatlan volt, mert nem tudtunk előtte vitorlázni vele, sem összemérni, a manővereket begyakorolni, így verseny közben kellett mindent kitalálni, kipróbálni. Gyengeszeles verseny ígérkezett, ami végül a mezőnyből addig példátlan számú kiállót eredményezett.

Keleti szélben rajtoltunk, mi és a Barracuda az északi felén a vonalnak kissé beragadva. A zavart szél miatt lassan, de biztosan megyünk át a mezőnyön. Ezen a versenyen látunk és használunk először reachert, annak használata még okoz gondokat. A Barracudán nem tudják az első élét kellően megfeszíteni így ők tompábbak mindenkinél. Ezért amíg mi egyet sem fordulunk, addig ők kettőt is. Ráadásul a balcsapás teljesen negatív, így hiába gyorsabbak nálunk még mögöttünk vannak. Ekkor még a Fazakas Gyuri-féle és Detréék irányította Borensen 10-es a mezőny elején van az osztrák 11m-essel és a Tramontánával.

Kb. egy órával a rajt után a szél meglehetősen gyorsan kezd átfordulni délire majd délnyugatira és elkezd gyengülni. Ahogy a spinnakerek előkerültek a 4 hajó sebességi fölénye markánsan megjelenik és hamarosan eltörpül mögöttünk az egész mezőny. Miklóssal a megszokott a munkamegosztásunk, ő csak a kormányra figyel, én az állandó vitorlakontrollt és az árbockontrollt végzem. A többiek figyelik az ellenfeleket.

Az osztrák 11m-esen látunk először olyan gyengeszeles spinnakert, amely ha kiáll, akkor éri el majdnem a vizet. A miénk a normál osztályelőírásnak megfelelő méretű (kb. 25%-kal kisebb). Ennek megfelelően az osztrákok Kenesénél 1 km-es előnnyel elsőnek veszik a bóját és eltűnnek a szemünk elől.


Miután az első 4 hajó elmegy Siófok felé, a kenesei bójánál eláll a szél és úgy is marad sokáig. Mi négyen a csőig annyira felzárkózunk egymásra, hogy még éppen látjuk, ahogy az első kettő kihagyja a hajózási útvonal első déli bójáját. Azonnal felkötünk az achterra egy óvózászlószerű piros kendőt. Ezt szerencsénkre az első hajók még éppen látták, némi tanakodás után rájöttek a hibájukra és nagyjából a csőből kellett visszafordulniuk a keleti bejáratig. Ekkor tudtunk először az élre állni, sajnos csak percekre, mert a Barracuda annyival gyorsabb volt, hogy egymás melletti, egy takkos menetben simán elment, és a csőből már ők jöttek ki elsőként.

 



 Itt a szokásos dilemma előtt álltunk: gyenge nyugatiban érdemes-e élesen magasságot gyűjtve vízközépen haladni vagy futtatva kicsit gyorsabban kb. Szemes felé haladni. Mivel további gyengülésre számítottunk mi egyedül markáns futtatással a déli part felé mentünk, hátha ott kialakul valami termikus szél. Ez bejött, mert a víz közepén legyengült a szél, majd leállt és újra az élre álltunk. Természetesen megint csak addig, amíg a többiek is leevickéltek a déli partra. Újra egy takkos versenyfutás egyforma szélben és mint kiderül ebben mindhárman gyorsabbak nálunk. Ekkor érezzük először a saját bőrünkön a dacron és a kevlár vitorlák közötti különbséget. Szerencsére az osztrákokat a spéci vitorláik sem mentik meg attól, hogy kétszer is felüljenek, az első felülésnél a déli parton haladt a mezőny, volt 1,5 km előnyünk, hátrafelé nézegettünk és megrökönyödve láttuk, hogy az osztrák 11-es keresztbe áll a menetirányra, túl közel mentek a parthoz a lellei mólónál. Hosszan billegetés (tán fürdés?) után újra jöttek utánunk, de jól lemaradtak. A második felülés a györöki csúcsnál, itt sokan pórul jártak – ők sem tudtak leszabadulni, csak Wossala motorosával produkált farhullámok többszöri segítségével indultak el újra.


Pedig vittek magukkal egy magyar navigátort, hogy legyen valaki, aki jól ismeri a Balatont, két felüléssel és egy bójakihagyással ez nem jött be.  A keszthelyi bóját egy órán belül vette az első négy hajó. A gyengeszeles éjszaka alatt teljesen elvesztettük egymást szem elől. Mi a 2000-ig a „délipart” jelszóval végig a délin próbálkoztunk.


Földvár előtt kivilágosodott. Sem előttünk sem mögöttünk nem láttunk senkit csak rendkívül sok szembejövő hajót, akik még a kenesei szélcsendben ragadtak be és még csak most mentek át a csövön. Az jól látszott, hogy a keleti medencében ismét teljes a szélcsend.


Ahogy átkecmeregtünk a csövön és elláttunk Füredig akkor világosodott meg számunkra, hogy hogyan is állunk. Szinte reménytelennek tűnő helyzetben voltunk. 4. helyen álltunk, az első az osztrák 11m-es kb. 1 km-re lehetett a befutótól, a 2. és a 3. egymás mellett kb. félúton a csőtől Füredig tartó szakaszon, mi pedig a csőben.

Csak Miklós nem látta reménytelennek a helyzetet.

Folytatjuk.....


verseny



Kövess minket
Iratkozz fel!
Ne maradj le a legfrissebb vitorlás hírekről és programokról
Vitorlás szakszótár

Lümmel

Lümmel - az árbocot és a bumot összekötõ szerkezet

Mancsaftolni

A kormányzás kivételével az összes többi hajósfeladat elvégzése a...

Achterstag

Az achterstag egy hátsó árbocmerevítő drótkötél. Általában rövidítve csak achternek hívják.

Beggelés

Az orrvitorla széllel szembeni elfordítása.

Halfej

Halfej: a nagyvitorla felsõ sarkába préselt fémlemez.
Vitorlázás: sportolóknak és amatőröknek egyaránt!

A vitorlázás nem csupán egy sport, hanem egy életstílus. Ezt mi is tudjuk. Ezért igyekszünk mindenről beszámolni, ami vitorlázáshoz hozzá tartozik. Nemcsak Balatoni, Adriai és egyéb külföldi helyszíneken való vitorlázásról és vitorlásversenyekről olvashatsz itt, hanem megtalálhatod a legmodernebb technológiákat és a legújabb vitorlás divatot is cikkeink között. Nemcsak profi sportolóknak ajánljuk vitorlázásról szóló oldalunkat, hanem azoknak is, akik hobbiszerűen űzik, vagy esetleg még csak érdeklődnek a vitorlázás iránt. Ha pedig Balatonfüreden konferencia helyszín érdekel, akkor a Vinifera 5* Superiort ajánljunk! 

Vitorlázás minden mennyiségben

Hírek a vitorlázásról a világ minden szegletéből: minden, amit a vitorlázásról tudni érdemes. Kövesd nyomon a világ leghíresebb vitorlásversenyeit velünk, less el trükköket, hogy hogyan is csinálják a profik! Akár a Balatonon repít a szél, akár az Adrián vitorlázol, vagy valamelyik másik tengeren, hasznos tippekkel és tanácsokkal szolgálhatunk. Mit vigyél magaddal, ha vitorlázásra készülsz, vagy mikre kell figyelned, ha beköszönt a tél? Itt megkapod mindenre a választ. A legfrissebb tudnivalókkal várjuk a vitorlázás szerelmeseit!

Vitorlásversenyek

Velünk egyik vitorlásversenyről sem kell lemaradnod. Kövesd velünk nyomon a vitorlázás élversenyeit! Nemcsak a hazai megrendezésű vitorlásversenyekről olvashatsz cikkeket, hanem olyan legendás nemzetközi vitorlásversenyekről is, mint a Volvo Ocean Race. Te is kíváncsi vagy, hogy hogyan alakul a helyzet a vitorlázás csúcsán? Ne maradj le a legfrissebb hírekről! Velünk könnyen képbe kerülhetsz a legfontosabb vitorlásversenyekről, a legfrissebb híreket olvashatod első kézből.

Vitorlás életmód

A vitorlázás több, mint egy sport, egy valódi életforma. Velünk képben lehetsz a vitorlázással kapcsolatos életstílus újdonságaival: a legújabb vitorlás divattal, a legjobb felszerelésekkel vitorlázáshoz, a legújabb órákkal, amiket vitorlázáshoz fejlesztettek, de a legjobb luxusautókról és technológiai felszerelésekről sem kell lemaradnod! Mit vegyél fel vitorlázáshoz, melyik a legkényelmesebb cipő vagy a legjobb óra egy vitorlásversenyhez? Itt mindent megtalálsz.

Vitorlás utazások

Az utazás a vitorlázás elengedhetetlen része. Az új tájak és kultúrák felfedezése még izgalmasabbá teszi a vitorlázást. Nincs is jobb program, mint vitorlázás közben a nyílt vízről megcsodálni a hely nyújtotta látványt, nem is kell túl messzire utaznod ehhez, a Balaton is varázslatos panorámát tár eléd az év minden napján. De persze külföldi utazásokkal, vitorlás utazási ötletekkel is szolgálhatunk, de a csodálatos kis hazánkról sem feledkezünk meg, a hazai vitorlázás központjával a Balatonnal együtt. Fedezz fel te is izgalmas tájakat vitorlázás közben!

Honlapkészítés, webdesign, keresőoptimalizálás: Expedient
Marketing tanácsadónk a: Marketing Professzorok Kft.