Hajózni tisztán élvezet!

Lévi

KÖVESS MINKET

FACEBOOKON

Egy kikötő ideális esetben megdobogtatja a szemlélődő ember szívét. A szabadság, a friss szél, a víz csobogása, a víztükrön játszadozó napsugarak láttán annak is hajózni, vízre szállni támad kedve, aki sosem volt a hullámok szerelmese. Az élet azonban nem olyan egyszerű, mint egy képeslap. A valóságnak ugyanis olykor akad szépséghibája is, füstje, szaga lehet, és olykor még szennyezni is képes környezetét. Öröm és félelem, ez a kettősség, a vélemények megoszlása jellemezte a nemrégiben Alsóörsön megépült új jachtkikötő fogadtatását is. Sokan aggódtak a környezeti hatások, a víz és a levegő tisztasága miatt, hogy a hajók megbolygatják a természet békéjét, egyensúlyát. 
 

A megnyitás óta elszállt egy nyár, a strandolók és a hajósok – rácáfolva az aggodalmakra –, továbbra is békésen élnek egymás mellett. Ha e furcsa nyugalom okát kutatjuk, hamarosan rábukkanunk az egyik lehetséges magyarázatra, arra, hogy az alsóörsi és a balatonfenyvesi kikötők kifejezetten alkalmasak az elektromos hajók fogadására, töltésére. Nem volt tehát véletlen, hogy az Alfastreet hajóbemutatójára is a fenyvesi kikötőben került sor. Más okból is örültem az eseménynek, ugyanis még sosem jártam az új fenyvesi kikötőben. Bár a közvélekedés szerint a déli part sivárabb, mint az északi, a balatonfenyvesi kikötő rácáfol erre, ugyanis különösen szépre sikeredett. (Következő cikkemben a kikötő bemutatása lesz a téma.) 

Valóság, vagy marketingfogás, hogy az Alfastreet elektromos hajók különlegesen csendesek és tiszták? Tegyük próbára, hajózzunk vele egy kört!

A vitorlázókról és a motoros hajósokról alkotott képünk között kibékíthetetlenek tűnő ellentét feszül: a vitorlázásról a szabadság, a csend, a természet, a szél borzolta víz fodrai, míg a motoros hajókról a benzin füstje, szaga, valamint a fülsértő zaj jut – vagyis jutott eszünkbe egészen az elektromos hajók megjelenéséig. Szép, szép – mondhatná a szkeptikus olvasó, de vajon tart már ott a technológiai fejlődés, hogy ezek a hajók a mindennapokban is használhatóak legyenek? Mi utánajártunk, kipróbáltuk az Alfastreet elektromos hajóit, az alábbiakban megosztjuk tapasztalatainkat – ilyen volt a teszt!

Szerencsénkre elég korán érkeztünk, így még a nagy újságírói és vásárló roham előtt kipróbálhattuk az Alfastreet két – egy 4 és egy 10 kW-os, alvókabinos – hajóját. Elindulás után rögtön érkezett az első meglepetés, a hajók az elektromos autóknál tapasztaltakhoz hasonló némasággal siklottak a vízen. Hangokat csupán a nagyobb sebességtartományba érve hallottunk (de az sem a motor zaja, hanem a víz csobogása volt). (A következő oldalra kattintva megnézheted a próbaútról készült videó összeállításunkat.)


És íme a videó, melyet a bemutatón készítettünk a hajókról:

A következő oldalra kattintva elemezzük tovább az elektromos hajók szerepét a jövő Balatonján!

Az alsóörsi és a balatonfenyvesi kikötők építője, dr. Deák Gábor 20 éve vitorlázik. A bemutatón beszélt víziójáról, mely szerint a Balatonon is megteremthető a hajózás lehetősége azok számára is, akiknek a vitorlázás túl sportos, vagy munkaigényes tevékenység, esetleg egyszerűen nem rendelkeznek kishajóvezetői engedéllyel. Mindez úgy lehetséges, hogy a Balaton vizének és a levegőnek sem származik belőle kára. Ez volt az oka, hogy mindkét kikötőt felszerelték elektromos hajók és autók töltésére szolgáló berendezésekkel. 

„Ezért örültem - mondta Deák Gábor – amikor megkeresett Nagy László, a TechnIQ2000 Kft. vezetője (aki a Balaton és az elektromos hajózás régi szerelmese, és fenyvesi nyaralótulajdonos), hogy a szlovén Alfastreet hajók bázisa lehetne az alsóörsi és a fenyvesi kikötő. Ez a beszélgetés pár hónapja zajlott. Együttgondolkodásunknak azóta konkrét eredménye is  látható volt a balatonkenesei both show-n, illetve a mostani fenyvesi bemutatón.” A hajókról részletesen ide kattintva olvashat! 

A hajóbemutató végére az az általános vélemény alakult ki az egybegyűltekben, hogy az elektromos jachtok környezetbarát és csendes alternatívái a motoros hajóknak, így a kényelmet kedvelők számára is megnyitják a balatoni hajózás lehetőségét. Ezzel hozzájárulnak a környék gazdaságának, infrastruktúrájának fejlesztéséhez, és újabb hazai és külföldi vendégeket vonzanak a magyar tenger partjára. 

Alfastreet Marine a Balatonon


Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Vitorlás szakszótár

Bilgepumpa

A bilgepumpa a fenékvíz szivattyú idegen elnevezése.

Cirrus

A cirrus egy 8-12 km magasan úszó apró fehér pamacsos felhőfajta. Ha kis számban...

Salona 37

Salona 37 vitorlás hajó bemutatás A Salona 37 vitorlás hajó követi az előző modellek...

Peilung

 Peilungnak hívjuk a vitorlás versenyeken, a kreuz bójához kirakott terelő bóját.

Scholtz 32

A Scholtz 32 vitorláshajó leírása (gyári adatok és leírás) A SCHOLTZ 32...