Ez volt a Balaton legnagyobb hajókatasztrófája

vitorlazas.hu, NA

IRATKOZZ FEL

CSATORNÁNKRA

A Balaton mindig is a hajósok és a vitorlások kedvenc helye volt. Éppen ezért érdekes, hogy mi volt a legnagyobb baleset, katasztrófa a tavon? Ezt fogjuk most bemutatni.

Pajtás a Balaton Titanicja

Ha egy furcsa hasonlattal szeretnénk élni, akkor mondhatnánk azt, hogy Pajtás volt a Balaton Titanicja. Ez volt ugyanis annak a hajónak a neve, amely 1954-ben elsüllyedt a magyar tengeren. Sajnálatos módon számtalan áldozatot követelt ez a tragédia. 

Mégis hogyan törénhetett meg ez a baleset?

De mi vezetett hozzá? Hogyan történhetett meg a magyar hajózás mindmáig legnagyobb tragédiája? Ennek jártunk utána. 

A néhány évvel ezelőtti szintén tragikus sorsú Costa Concordia kapcsán már hallhattuk azt, hogy egy hajóskapitány legnagyobb szégyene az, amikor nem utolsóként hagyja el a süllyedő hajót. A tragédia tárgyalása során külön kiemelték ezt, nem is kerülhette el a 16 éves börtönbüntetést.

A hős Vámos Gyula életekett mentett higgadságával

Azért érdemes megemlíteni ezt, mivel Vámosi Gyula, a Pajtás fűtője megőrizte józanságát, ezzel számos ember életet megmentve.A víz ömleni kezdett a belső terekbe, de ő ezt figyelmen kívül hagyva kiengedte a gőzt a kazánból, és így a hajó megmenekült a hamarosan bekövetkező robbanástól, ám ő életét veszítette, a Pajtás agyonnyomta.

23-an haltak meg a hajóbalesetben

Mivel a Balaton itt nem volt mély, félig kiállt a vízből még azután is hogy teljesen a meder aljára került, ám összesen 23 ember halt meg, köztük egy hétéves gyermek is, a többi ember pedig a még víz felett maradt részre húzódott.Közben a vitorlásverseny résztvevői azonnal segítséget nyújtottak, ám napokkal később is találtak egy életét vesztett áldozatot, akit az iszapba temetett a gőzös súlya.

Hírzárlatot rendeltek el a baleset után

Az esetről  azonnali hírzárlat került érvénybe, a telefonvonalakat is figyelték, és a közlönyben csak 12 halott ember lett említve, a part mellett bámészkodók fényképezőgépeit elvették, a Pajtás kapitánya pedig nyolc hónapon át ült előzetes letartóztatásban és csak azután szabadulhatott ki, hogy soha, senkinek, semmilyen körülmények között nem beszélhet az esetről halála napjáig.

A Pajtás azonban folytatta útját

E tragédia ellenére a Pajtást kiemelték a vízből, felújították, és előbb a Siófok, majd később Dömösd néven kelhetett újra útra, ismét a Duna vizén, egészen 1987-ig, ekkor kivonták a forgalomból véglegesen.

Emléket állítottak az áldozatoknak Balatonfüreden

A szerencsétlenség hosszú időkön át, egészen a rendszerváltás végéig volt eltussolva, és mindenki hallgatott róla, mint a sír. Azóta 1999-ben felállítottak egy szobrot a füredi Tagore-sétányon, mely egy hajóablakból az ég felé nyúló kezet formálva emlékeztet mindenkit a Magyarországi hajózás legnagyobb tragédiájára.

Fotó forrása: Matebalazs.hu


Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Vitorlás szakszótár

Salona 42

Salona 42 vitorlás hajó bemutatása A Salona 42 vitorlás hajót szintén a J&J Design...

Aliga - Club Aliga

Club Aliga Vitorláskikötő bemutatása: A Club Aliga kikötő a Balaton keleti...

Elliott 6m

  Elliott 6m - Debütálás a Kieler Woche-n Az első nyolc hajót Kínában a...

Koloska Marina Balatonfüred

Koloska Marina Balatonfüred A Koloska Marina kikötőt a Paksi Atomerőmű RT....

Salona 40

Salona 40 vitorlás hajó bemutatása A Salona 40 a második vitorlás hajó a Salona...