Szigorúak a balatoni közlekedési szabályok

KÖVESS MINKET

FACEBOOKON

Téli-nyári vízi (és persze „jégi”) túrázók egész hadát vonzaná a Balaton, ha enyhítenének a vízi közlekedés szabályain, ha szabadon, keresztül-kasul be lehetne járni a tavat, ha viharos szélben is szörfözhetnének?

Amíg a jelenlegi előírások érvényesek, megválaszolhatatlan kérdés, ugyanakkor egyre többen és egyre nagyobb erővel döngetik a kapukat, választ keresve arra: aki már az Atlanti-óceánt is átevezte, az miért nem kelhet át Badacsony és Fonyód között? A szombati „Balaton-átcsúszás” többek között erre szerette volna ráirányítani a figyelmet.

 

A Balaton lehetőségei kihasználatlanok


Kardos Gábor koordinátornak az a véleménye: ma még gyakorlatilag kihasználatlanok a téli-nyári sportolási lehetőségek a tavon, javarészt a tiltó rendelkezések miatt. – A Magyar Vitorlás Szövetséggel, a Magyar Szörf Szövetséggel és a túra-, illetve tengeri kajakos szakosztállyal konzultálva konszenzus alakult ki abban, hogy a szövetségek, illetve érintett szakosztályok jogosítványt kapjanak valamilyen egységes engedély és jelzés kiadására élsportolóik számára, hogy szabadon tarthassanak túraedzéseket a Balatonon – így Kardos. – Ez lehetne a jogszabályváltozás első lépése.


Tengeri kajakosok, szörfösök és vitorlázók keltek át szombaton a badacsonyörsi öblön a másik oldalra és vissza. Bemutatták az eszkimózást, vagyis a borulás utáni visszafordulás technikáját kajakkal. A Balaton első tradicionális, bambusz rudazatos, rákolló vitorlával hajtott aszimmetrikus polinéz katamaránja is átkelt az öblön, bizonyítva, hogy az átcsúszás nem csak jeges rendezvény lehet.

 

A szabályok enyhítését szorgalmazzák


A vízi közlekedési szabályok enyhítését zászlajára tűző csapat szerint a legfőbb probléma, hogy ma 500-1500 méternél messzebb nem lehet eltávolodni a parttól szörffel, vízi strandeszközzel, másodfokú viharjelzésben pedig egyáltalán nem lehet vízre szállni a biztonságos tengeri kajakkal sem. Hozzáteszik: komolyabb szörfedzés gyakorlatilag csak viharjelzésben lehetséges.

Horváth László, a balatoni vízirendészet parancsnoka nem érzi égetőnek a „Balaton-átcsúszók” által felvetett problémát még úgy sem, hogy maga is kajakozik, szörfözik. – Amit az éppen aktuális jogszabály előír, nekünk azt kell betartatnunk – így a parancsnok. – A civil csoportosulások kezdeményezhetnek változásokat a döntéshozóknál. A vitát azonban nem velünk, nem nekünk kell megvívni, mi jogalkalmazók vagyunk. Nemrég tették egyébként közzé a januártól érvényes új hajózási szabályzatot.

 

A biztonság a legfontosabb


S ebben persze még szó sincs enyhítésről. Egy Balatont jól ismerő, hatósági ügyekben is jártas szakember szerint egyedi, szűk kört érintő probléma, hogy miért nem lehet átkajakozni Fonyódról Badacsonyba. Úgy véli, az átlagember oda, a partnak arra a pontjára kíván visszatérni, ahonnan elindult. – Az érthető, hogy a profik, jó vízi sporteszközökkel többre vágynak, de hogyan mondanánk el a többieknek, a tömegeknek, hogy nekik nem szabad? – kérdi a Balatonon sokat szolgált nyilatkozónk. – A mai szabályozás elsősorban a széles tömegek biztonságát tartja szem előtt. A Balaton nem az Atlanti-óceán. Nagy kérdés, ha megengedőbb volna a jogszabály, akkor valóban tömegek jönnének túrázni a magyar tengerre?

Forrás: www.sonline.hu


Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Vitorlás szakszótár

Közbeszerzési referens

A közbeszerzési referens egy olyan szakma, melyre egyre nagyobb az igénye a cégeknek, hisz a...

Húsvéti nyúl

A Húsvéti nyúl A húsvéti nyúl, vagy húsvéti nyuszi, nyuszi a húsvét ünnephez...

Bókony

A bókony jelentése hajóborda.

Kieler

A kielerek a tőkesúlyos hajók. Nem uszonyt(svert) használnak, hanem tőkesúlyt.

Dinamikus dőlés

Az oldalt csúszó hajón a tőkesúly vagy az uszony a menetiránnyal szöget zár be, emiatt a...