A vitorlázás nehézségeiről és saját szokásairól mesélt Donald Street

CsA

KÖVESS MINKET

FACEBOOKON

A vitorlázás azon különleges sportágak egyike, amely lehet végtelenül egyszerű és ugyanennyire összetett is. Újabban azonban a sportág egyre inkább azoknak kedvez, akik a legtöbbet fektetnek bele, legyen itt szó technológiai felkészültségről, vagy akár a legénység képzettségéről.

A vitorlázás egy nagyon öszetett sport

Persze teljesen érthető, hogy a legfelkészültebb csapatok számíthatnak a legtöbb sikerre a hullámok hátán, de azzal, hogy a sport egyre összetettebbé válik, az érdeklődők számára egyre nehezebb feladatnak bizonyul majd elmerülni a vitorlázás világában.

A vitorlázásban meg kell oldani a komplikációkat

Fontos tehát a komplikációk megfelelő kezelése, hogy továbbra is ösztönözhessük a részvételt a kevésbé tapasztaltabb tengerészek részéről is. Félreértés ne essék – szó sincs itt a sport lebutításáról, csupán arra kellene odafigyelnünk, hogy a versenyszerű vitorlázásban többen is részt vehessenek.

8 évtizedes vitorlás tapasztalat

Donald Streetnek szemmel láthatóan sikerült megtalálnia ezt az arany középutat. Az idén júliusban 88. születésnapját ünneplő férfi a mai napig éppen olyan lelkesen bont vitorlát, mint élete első alkalmával. „Már akkor is a hajók körül forogtam, amikor épphogy csak tudtam járni. Körülbelül 6 éves koromban tanultam meg, hogyan kell sorolni, de csak 12 évesen kezdtem el rendszeresen vitorlázni. Miután vitorlázni kezdtem, intenzíven vitorláztam.” De hogyan sikerült megőriznie ezt a hozzáállást? Lássuk, hogy mit mond erről a tapasztalt tengerész.

5 percre a rajtvonaltól

„Glandore egy kicsiny falu 50 mérföldre Corktól, Írország déli csücskében. Ez az a hely, ahol több okból is szeretek versenyezni Gypsy, a 29 láb (8,8 méter) hosszú Dragon osztályú hajómmal. Öt perc sétával eljutok a mólóig, ahol a 18 láb (5,4 méter) hosszú evezős csónakom vár rám, és további öt perc evezéssel elérkezek a Gypsyhez. Innen már csak öt percre vagyok a rajtvonaltól.”

A legrégebbi Dragon hajó

„Egyre növekvő Dragon flottánk júliusban előreláthatólag 15 hajóból áll majd. A versenyszezonunk négy hónapig tart május és szeptember első hete között, és ez alatt mindenféle versenytípust megejtünk. A verseny után vár a három közeli kocsma egyike, amiből kettő a kikötőre néz. Fix jelzések körül versenyzünk és kerülgetjük a rengeteg jelöletlen sziklát is. Nem rendezünk szél felőli, szélalatti versenyeket, hacsak nem egy nevesebb eseményről van szó. Vannak előnyös szélirány-változások és olyan lyukak, amiket érdemes elkerülni. Senki sem számíthat arra, hogy nyerni fog csak azért, mert vett magának egy szupergyors Dragon hajót. 84 évével a Gypsy a világ legrégebb óta versenyképes és még versenyző Dragonja. Nem is emlékszem, hogy mikor végeztünk utoljára az utolsó helyen.”

Nincsenek nagy széllökések a kikötőben

„Bármilyen erős szelek is fújnak, a Glandore kikötőben akkor is csak kisebb mozgást lehet érezni. Szélirányban vitorlázni heves időben, a Glandole kikötőben, igazgatni a Dragont a széllökések közepette úgy, hogy még a fedélzet sem vizes, csak az előfedélzetre fúj fel egy kis permet – ennél közelebb nem is juthat mennyországhoz egy Dragon tengerész anélkül, hogy meghalna, és eljutna a vitorlázók Valhallájába.”


Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Vitorlás szakszótár

Kerékpártúra a Balatonon, Alsóörsi indulással

Ha gyakorlott kerékpárosok vagyunk, vagy akár több hetet is lent tudunk tölteni a Balatonnál,...

Száling

A száling az árboc merevítő keresztrúd. A szálinggal állíthatjuk árbocunk görbületét is.

Luv oldal

 A hajó szél felöli oldala.

Legénybúcsú helyszín Budapest

Íme, egy méltán híres legénybúcsú helyszín Budapesten!. Természetesen a...

Avatar

Avatar vitorlás hajó bemutatása Az Avatar egy 2007-es évjáratú, Nautic 12 Racer...