Használati utasítás vitorlákhoz

Tuss Miklós

KÖVESS MINKET

FACEBOOKON

A vitorla anyaga nagy szilárdságú, kis nyúlású poliészter vagy karbonszálból készült szövet. A szöveteket hőkezeléssel vagy laminálással stabilizálják. A vitorlaanyagokra legkárosabb a napsugárzás a gyűrődés, a só, a homok és a felesleges lobogtatás. A napsugárzástól úgy védhetjük, hogy amikor nem használjuk a vitorlát, akkor UV védett ponyvával letakarjuk (persening, fockharisnya). A Gyűrődések ellen a minél kevesebb lobogtatás és korrekt tárolással (hajtogatás vagy feltekerés)óvhatjuk a vitorlákat. Az elcsomagolásnál még egy fontos szempont van, nem szabad nedvesen elrakni.

Vitorlák beállítása:
 


A vitorláknak csak a hátsó éle viseli el a nagy erejű feszítést. Az első - és alsó élt nem szabad túlfeszíteni, mert elnyúlik, ez a kikötőben álláskor is érvényes az első él mentén feltekert, vagy az alsó él mentén hajtogatott vitorlákra. Ha az első-illetve az alsó él mentén az éllel párhuzamosan ránc jelenik meg, akkor túl van feszítve!

A versenyvitorláknál a nagyvitorlák alsó éle nem vízszintes, így a vitorla alsó éle is belépő él.
Ezzel is csökkentik a nyomáskiegyenlítésből származó haszontalan felületek nagyságát. Amennyiben a bumm lógása zavarja a legénységet, akkor a hátsó sarokban a felső ringlihez fel kell kötni a bummot!

Nagyvitorláknál az első él és az alsó él találkozásánál lévő ringlit úgy kell kikötni előrefelé az árbochoz, hogy az első él meghosszabbításában egyenes legyen, ne tudjon hátrébb csúszni, mert különben a legalsóbb csúszkákra túl nagy terhelés kerül és szétszakadhat.

Reffeléskor először mindig a reffsorok hátsó sarkát, utána az első és végül a középsőket kell megkötni. Kireffeléskor pont fordítva. A hátsó sarkát mindig gondosan meg kell kötni, mert ha elszabadul, a középső ringlik biztosan nem bírják el a fellépő terhelést és a vitorlában nagy károk keletkeznek.
 


A vitorlák használata:
 


A vitorlákat ne használjuk a gyártó által megadott maximális szélerőnél nagyobb szélben, mert elnyúlnak.

A rudazaton gondosan ragasszunk le vagy fedjünk le minden olyan éles és hegyes végződést (pl: biztosító karika, sasszeg, csavar, szálingvég, veretek stb.), melyek kiszakíthatják a vitorlát. Különösen az új spinnakerek kényesek ilyen szempontból. Amennyiben a hajó fedélzete túl érdes (pl: homokszórt), le-és felszerelésnél könnyen elszakíthatja a cérnát, amivel a vitorla össze van varrva. Cipővel sohase lépjünk a vitorlára – sérülhet, vagy csúszás veszély miatt balesetet okozhat.
Olyan orrvitorlát, melyben normál latni van, ne tekerjünk fel, mert a latni könnyen kiszúrhatja a vitorlát. A latni lehetőleg hajlékony legyen és a végén legyen védősapka.

Csak olyan génuát használjunk erős szélben félig (vagy más arányban feltekerve), melynek hátsó-és alsó éle a megfelelő helyeken meg van erősítve, különben az élek hamar károsodnak. Ha a vitorla hátsó éle berreg, minél előbb húzzuk meg a trimmzsinórt, különben a hátsó él hamar elnyúlik.

A hirtelen támadt vihar nagy károkat okozhat, azért a vásznakat idejében húzzuk le vagy cseréljük orrvitorlára. Orrvitorlák kikötőben való feltekerésekor figyeljünk arra, hogy az ne gyűrődjön és ne legyen túl szorosan feltekerve.

Az orrvitorláknál gyakori a túl sok lobogtatás. Ezt úgy lehet elkerülni, ha már felhúzás előtt ügyelünk rá, hogy a fockshott azonnal behúzható állapotban legyen, erre fordulás előtt is figyeljünk.

A vitorlákat lehetőleg a rendeltetésüknek megfelelően használjuk. A túra vitorlák hamarabb megnyúlnak a versenyvitorlázáskor szokásos terhelések mellett.  A versenyvitorlák keményebb anyaga hamarabb kitöredezik a túrázáskor általános hanyagabb és lezserebb használattól.
 


Vitorlák karbantartása:
 


Ügyeljünk a vitorlák tisztaságára, mert azok tisztítása nehézkes!

Javasoljuk a vitorlákat szezon után szakemberekkel átnézetni, hogy a kisebb károsodásokat még időben ki lehessen javítani.

Nútba húzott vitorláknál (profilforstag vagy árboc) gondoskodjunk róla, hogy a nút sima felületű és tiszta legyen, hosszabb állás után egy begyűrt rongyot húzzunk fel-le a felhúzóval, amely kitisztítja a nútot a por, homok, bogár, bogár, pók peték és egyéb szennyeződésektől.

A fentiek betartásával lényegesen növelhetjük vitorláink élettartamát, illetve elősegíthetjük értékének megőrzését.


Jó szelet kívánunk!

Csury Zoltán                   Tuss Miklós

 

 

 


Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Vitorlás szakszótár

Kimm

Kimm - sarkos építésû hajóknál a fenék síkjának és az oldal síkjának találkozása

Fenékdeszka

A fenékdeszka, vagy trepni a kajüt és a cockpit kiemelhető egységekből álló deszkázata.

MTB kerékpár

MTB kerékpár

Balatoni eladó lakás

A Balaton nem csupán akkor jó választás, ha kiruccannánk egyet hétvégén, elhelyezkedésének...

Bika

A bika fedélzeti, vagy parti kötélrögzítő eszköz.