Kékszalag interjúk 2009 – Exkluzív interjú Nagy R. Attilával, a MVSZ társelnökével a 2009-es Kékszalagról.

Tóth Mátyás

KÖVESS MINKET

FACEBOOKON

 Nagy R. Attilával beszélgettem az idei Kékszalag Fesztiválról. Íme az interjú.

 Lesz-e 2009-ben Kékszalag Fesztivál?

Ez nem is lehet kérdés! Igenis lesz.

Ki rendezi idén a Kékszalag Fesztivált?

A Magyar Vitorlás Szövetség (MVSZ) és a Balatonfüredi Önkormányzat közösen, természetesen támogatók bevonásával.

Milyen programok várhatóak?

A hagyományoknak megfelelően természetesen mind a parton, mind a vízen érdekes látnivaló várja a látogatókat. Először nézzük a vízi eseményeket. Július 2-án, csütörtökön kerül megrendezésre a Kékpántlika vitorlás verseny, mely a gyerekek számára elindított túra. Büszkén mondhatom, idén már másodszor rendezzük meg, hagyományteremtő jelleggel. A gyerekek Füreden rajtolnak, majd Tihany következik, aztán a hajógyári öböl érintésével Füredre térnek vissza a befutóra. Minden úgy működik, mint a Kékszalagon, csak piciben. Kapnak szalagot, amit felkötnek a hajójukra, osztályban versenyeznek (Optimist, Cadet, 420, Laser) és a Kékpántlikáért küzdenek. Ezt a versenyt is szponzorálják a támogatók. Fő szponzor a T-Mobile és a T-Systems, további támogatók a Nokia és a Seiko.

A Kékpántlika után július 3. és 5. között, péntektől vasárnapig kerül megrendezésre maga a 41. Kékszalag T-Mobile Nagydíj és Fesztivál.

A vitorlás versenyek mellett a parton is sok izgalmas program várja az érdeklődőket. Ezeket a Balatonfüredi Önkormányzat szervezi. Ennek köszönhetően a móló bejáratánál és a Tagore sétány mentén hajókiállítás, kézműves vásár, borfalu, játszóház várja a vendégeket A Kékszalag Fesztivál idén első alkalommal csatlakozik a Tér-Film-Zene rendezvénysorozathoz, melynek keretén belül tartalmas művészeti alkotásokkal találkozhat a közönség. Délelőtt pedig igazi jó, magyar rajzfilmeket nézhetnek meg a családos kíváncsiskodók.

Milyen média érdeklődés várható?

A Kékszalag Fesztivállal foglalkozik a hagyományos szaksajtó, úgy, mint a Hajó, Aqua, Yacht, Vitorlázás magazinok, no meg persze az egyéb sportlapok, kiemelten a Nemzeti Sport. Ezen kívül az elektronikus médiában is nagy szerepet kap a verseny. A www.kekszalag.hu weboldalon lesznek közvetítések, fedélzeti és külső kamera képek, bója diagramok, tehát itt inkább a közvetítéssel fognak foglalkozni, míg a hunsail.hu-n és a sailing.hu-n az eredményekkel.

Az írott sajtó mellett a televízióban is foglalkoznak a 2009-es Kékszalaggal. A Sport1-en, a Sport Klubon és az MTV-n is lehet majd összefoglalókat látni az X-treme stúdió gondozásában, illetve a Füred TV-n is menni fognak a hírek a versenyről. Természetesen a bulvárosabb jellegű médiumokat is megcélozzuk, így a két kereskedelmi televíziós csatorna, a Blikk, valamint női és férfi magazinok is foglalkoznak majd a versennyel.

Lesznek-e idén is celebek a Kékszalag Fesztiválon, ha igen kik?

Igen, természetesen már nem maradhatnak le a híres emberek sem a rendezvényről. Előzetesen Csiszár Jenő, Fábry Sándor, Keleti Andrea, Palik László, az Irigy Hónaljmirigy, Talmácsi Gábor, Szujó Zoltán, a humorista páros, Bagi Iván és Nacsa Olivér valamint Orosz Barbara műsorvezető jelezte érdeklődését a hajózás iránt. A korosztályt illetően ugyan inkább a Kékpántlikába nevezhetne, mégis a felnőttek között szeretne versenyezni majd a két tini sztár, Lola és Tóth Gabi. A hírességek a személyükhöz kapcsolódó médiában fognak közvetíteni a versenyről és inkább saját szemszögükből, szubjektíven mutatják be a versenyt.

Hány nevezőre számítanak a 2009-es Kékszalagon?

Továbbra is a rekordra törekszünk. Idén nehezebb a történet, mivel nem nyílt Kékszalagról beszélünk, nem lesznek Liberák, nem lesznek rohanógépek. De még így is bőven 500 feletti hajóra számítunk és szeretnénk, ha minél többen eljönnének versenyezni.

Mit gondol, ki lesz az első öt idén?

Úgy gondolom, hogy az első helyek a Litkey Farkas által kormányzott Lisa, Soponyai Géza vezette Avatar, Király Zsolt kormányozta Sponsor Wanted és a Láng Róbert féle RC44 között fognak eldőlni. Ha sok bőszeles szakasz lesz, akkor a Sponsor Wanted nagyon esélyes, ez a hajó nagyon gyors raumban. Ha inkább a cirkáló szakaszok dominálnak, akkor a Lisa a legesélyesebb, de ne felejtsük el az Avatart sem, illetve az RC44 is meglepetés lehet. Az RC44 tavaly is jól ment, annak ellenére, hogy keveset vitorláztak a hajóval, gyakorlatilag a 2008-as Kékszalag előtt ültek bele. Azóta csak fejlődtek, így idén boríthatják a papírformát.

Egy évek óta esélyes csapat idén sajnálatosan távol marad a megmérettetéstől. A Kovács Péter által is támogatott BYC legények az idén a gazdasági világválság miatt nem tudták ambíciózus hajóépítő terveiket megvalósítani – de ahogy ismerem őket, ez a helyzet csak átmeneti. A tervek készen vannak, ezeket Déry Attila készítette és Rauschenberger Miklós kormányozta volna a hajót – szurkolok nekik, hogy álmaik a közeljövőben valóra válhassanak.

Mit gondol, az RC44-el szemben képes lesz Litkey Farkas megőrizni a Kékszalagot?

Minden hajónak van időjárás specifikus tulajdonsága, ahogy már az előbb említettem. A Király Zsolti féle hajó nagyon könnyű és ha sok bőszeles szakasz lesz, akkor ők lehetnek a befutók. Az RC 44 már közepes szélben is nagyon él. A Lisa általában gyors, de kreuzban kiemelkedő. Szóval bár Farkas a védő, több kihívó is esélyes az idén. Személy szerint az innovátoroknak drukkolok. Hatalmas teljesítmény, amit Litkey Farkas bemutatott az elmúlt években, de ha idén más nyerne, az nagy motiváció lenne sok embernek, akik évek óta időt, energiát nem kímélve öntenek zsetonokat vödörszám a tóba.

Milyen információi vannak a kihívók felkészüléséről, a hajókról?

Az RC44 csapata közleményében szerepel egy nemzetközi felkészülési program, és mindenképpen nyerni akarnak. Nagyon komoly felkészülést csinálnak, nagyon erős az emberi erőforrásuk. Sok nagy név vitorlázik náluk, például Kelemen Tamás vagy Eszes Tamás. A felkészülésük nagy részét az teszi ki, hogy megismerjék hajójukat, be kell vitorlázni, tavaly ez elmaradt, azóta sokat mentek és esélyesnek tartom őket.

A Sponsor Wanted oldalát megnyújtották, ebből kifolyólag jobban ki tudják ülni és új vitorlákat is kapott. A Principessa vitorláit vették meg és nehezebb kielt is szereltek a hajóra. Eddig gyenge szeles hajó volt, de ezekkel az újításokkal kibővítették széltartományukat.

Soponyai Géza más vitorlákat fog használni és tervben van egy nagyobb árboc is az Avatarra.

A Lisa pedig - mint védő - fel lett újítva, vélhetően nem lassulni fog.

Miben tud segíteni a vitorlazas.hu, hogy eredményesebb legyen a 2009-es Kékszalag?

Nagyon fontosnak tartom a kellő beharangozást, hogy minél több ember jöjjön és vegyen részt a Kékszalagon. Továbbá fontos tudatosítani mindenkiben, hogy a többi 500 indulóról is szól a verseny. A hétköznapok hőseit kell megkeresni, akik akár két éjszakát is kinn töltenek a vízen, vasárnap futnak be, családdal indulnak vagy lassabb, versenyzésre alkalmatlan hajókkal küzdenek. Őket is be kell mutatni és elismerni! Igenis nagyon nagy eredmény, hogy ők is körbe vitorlázzák a Balatont, a média világa viszont csak eseti jelleggel foglalkozik velük. Ez nagy hiba. Őket kell bemutatni, hogyan készültek fel például. Rendesen el kell ismerni teljesítményüket, és kellő hangsúlyt kell fektetni rájuk is!

Köszönöm szépen!

Nagy R. Attila
Tóth Mátyás

 


Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Vitorlás szakszótár

IMOCA 60-foot

A Vendée Globe hajója: 60-foot IMOCA A 60 lábas IMOCA hajót a nyílt óceánokra,...

Révfülöp Hajóállomás BH Zrt.

A Balaton nyugati medencéjének északi partján található a Balatoni Hajóállomás Zrt....

Balatonalmádi Volán Zrt. Kikötő

A Balaton keleti medencéjének északi partján található a Balaton Volán Zrt. kikötője. A...

J24

J24 vitorlás hajó történet Az amerikai Rod Johnson, sok siker sztorihozhoz hasonlóan, a...

Johannes Polgar

Született: 1977.augusztus 25. Olpe, Németország Magasság: 183 cm Súly: 75...