Kékszalag interjúk 2009 - Láng Róbert és az AC Sailing Team, RC 44 Kékszalag 2009 csapat

Tóth Mátyás

IRATKOZZ FEL

CSATORNÁNKRA

 Láng Róberttel beszélgettem a 2009-es Kékszalagról, az AC Sailing Team és az RC 44 terveiről.

 Kik a 2009-es AC Sailing Team Kékszalag csapat tagjai?

 

A taktikus tavaly Eszes Tamás volt, idén Kelemen Tamás veszi át a szerepét. Main Trimmer személye még nem biztos, de jelöltünk már van. Génua trimmer Vígh András, a genakker trimmer Aklán András lesz. D'Albini András a pitman, ő áll a zongoránál, a grinder Perjés Bálint, a bowman pedig Németh Áron lesz. A többi pozíció még kérdéses.

 

 Mit vársz a 2009-es Kékszalagtól? Ki a nagy ellenfél?

Litkey Farkas a nagy ellenfél, de a Sponsor Wanted és az Avatar is ugyanolyan vetélytárs. Tavaly a 2008-as Kékszalagon lehetett trapézolni, mivel nyílt Kékszalag volt, akkor sikerült eléjük kerülni, ha ezt sikerül idén is hozni, akkor meg leszek elégedve. Míg minden más hajó arra készül és arra építették, hogy megnyerje a Kékszalagot, addig az RC 44- el más a helyzet. Ez egy One Design osztályhajó, amit úgy terveztek, hogy a legszélesebb széltartományban lehessen vele reffelés nélkül vitorlázni.

Milyen szél kedvezne az RC 44-nek a 2009-es Kékszalagon?

A mi hajónk súlya körülbelül háromszor annyi, mint ellenfeleinkké, tehát nekünk inkább erős szélben (5-6 Bft nagyságú) van esélyünk, ez lenne ideális. Ez nagyjából a vége ennek a hajónak, amit reffelés nélkül elbír. Kelemen Tamás szerint: "egy Tihany-Keszthely Up-and-down lenne a legjobb, mivel elég élesek vagyunk, kreuzban tudnánk bizonyítani". A gyenge szél mindenkép hátrány nekünk, de azt gondolom, hogy a dobogóra mindenképp odaférünk.

Mennyit edzetek a 2009-es Kékszalagra? Terveztek-e külföldi versenyeket?

Elsősorban a Kékszalagra koncentrálunk, erre állt össze a csapatunk még tavaly, ami elég jól összeszokott. A tavalyi Kékszalag előtt sokat edzettünk. Fel kell elevenítenünk azt a tudást, amit már megszereztünk, illetve ezt továbbfejlesztjük, van pár újításunk, vannak új vitorláink. 2009-es Kékszalag előtt még 6 edzést tervezünk. A Kékszalag után edzünk itt a Balatonon, majd az őszi-téli szezonra levisszük a hajót az Adriára. Tervben van, hogy az osztrák csapattal edzünk, ha nem viszik le Dubaiba a hajójukat, ami az RC 44 versenysorozat utolsó állomása. Az Adrián kapnának kikötő helyet, szállást, és velük párban edzenénk. Szükségesnek tartanám, hogy nemzetközi tapasztalatot szerezzünk, de az még nincs lefixálva, hogy melyik egységek csatlakoznának hozzánk.

Mit érdemes tudni az új vitorlákról?

Ezek a vitorlák olyan csapatoktól vannak, akik megengedhetik maguknak, hogy minden versenyre új garnitúrát vásároljanak. A light génuánkba például 5-10 forduló, ha benne van. Egyszer húzhatták fel, kipróbálták. Minden vitorlánk hasonló szintű, nem vadonatújak, de alig használtak. Nagyon sok vitorlánk lett így, mindegyik fajtából van most 3-4 darab. Az RC 44 osztályban a vitorláknál szabadság van, gyárt például a North, Quantum, viszont a hajó nagyon szigorúan One Design. A vitorlák méretei tól-ig behatároltak.

Az egyenruhátokat a Puma biztosítja. Hogyan sikerült bevonni a Pumát a 2009-es Kékszalagra?

A Puma beszállt a vitorlázásba, kezdte a Volvo Ocean Race vitorlás versennyel, a magyarországi Pumával Balogh Anikó sajtófőnökünk került kapcsolatba, és úgy döntöttek, hogy beszállnak.

Tervezitek-e a többi esélyes hajóval az összemérést, megmérettetést a Kékszalag előtt?

Nincs tervben, de nyitott a dolog, tavaly is összetalálkoztunk edzés alatt másik hajókkal és nyílván összemértünk.

Másik hajód a Nemere II, amivel a mai napig tartják a Kékszalag rekordját. Szerinted meg lehet dönteni a rekordot?

Igen meglehet, sok hajóval meglehetett volna már rég dönteni a rekordot. A Nemere II rekordját azért nem döntötték még meg, mert a Kékszalag napján azóta nem fújt olyan szél. Adott esetben akár egy 70-es cirkáló is megdönthette volna a Kékszalag rekordját. Az egy parádés fordulat lenne, ha úgy hozná a sors, hogy a Nemere II 54 éves rekordját pont én dönteném meg.

Az RC 44-nek a többi hajóval ellentétben nincs szponzora, mi ennek az oka?

Úgy érzem, hogy gyenge vagyok szponzor szerzésben. Lehet, hogy azért, mert azt gondolják, hogy minek nekem, van elég pénzem rá.  Ez azért nem így működik, a hajókat "érdemes" szponzorálni, jó befektetések. Jó üzlet a szponzornak, mert hatalmas médiát kapunk. Egyrészt azért is, mert érdekes a dolog, másrészt a sajtófőnökök, a mi esetünkben Balogh Anikó nagyon sokat dolgozik azon, hogy komoly médiát teremtsenek. Nagyon jó visszatérülő befektetés lenne bárkinek, ha támogatná ezt a csapatot.

Celebek lesznek a hajón a 2009-es Kékszalagon?

Nem lesznek.

Russel Coutts mondott valami hasznos utasítást a hajóhoz?

Nem mondott, legutóbb amikor külföldön jártam nem is találkoztunk. Viszont Németh Áronnal, aki a hivatalos boat captain, voltunk kinn egy study tour-on, ahol sok okos és új dolgot tanultunk a hajóról, versenyzésről, a hajó megvitorlázásáról. A hajó upgrade-je folyamatosan megy, ahogy az osztályban fejlődnek a dolgok, az újításokat megcsináljuk. A cél az, hogy osztályhajó legyen és kiálljon egy felmérést.


Láng Róbert
Tóth Mátyás

Fotó: Tóth Mátyás, Minden jog fenntartva


Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Vitorlás szakszótár

Felhúzókötél

A hajó vitorlázatát az árbocra felhúzókötelekkel oldják meg. a nagyvitorlát a...

Fine dining étterem Budapest

  A fine dining kifejezés egyre elterjedtebb Magyarországon. Akik ezt a műfajt kedvelik,...

Vidéki rendezvényhelyszín

Egy vidéki rendezvényhelyszín remek otthont adhat egy esküvő, egy üzleti rendezvény vagy...

Akác

Azt mindenki tudja, hogy az illatos akácvirás és a belőle nyert méz milyen hasznos, ugyanakkor...