Mi történik a lefoglalt jachtokkal?

ZH

KÖVESS MINKET

FACEBOOKON

Egyre többet lehet hallani, hogy lefoglalják a jachtokat különböző okok miatt. Biztosan felmerült már benned is a kérdés, hogy vajon mi történik azokkal a jachtokkal, amiket lefoglaltak?  Elkobzás és eladás… így indulnak meg a jogi csatározások.

Egyre több a lefoglalt jacht az egész világban


A globális kikötőkben a hatóságok minden eddiginél több luxusjachtot foglaltak le azt követően, hogy Oroszország megszállta Ukrajnát. Áprilisban csak egy hét alatt 12 Hollandiában épülő hajót, és egy a spanyol vizeken utazó 120 millió dolláros jachtot foglaltak le a hatóságok az FBI körözése alapján. Az amerikai minisztérium pedig elfogta a Motiv Telecom alapítójának Viktor Vekselberg tulajdonában lévő Tangót, ezzel pedig az Egyesült Államok is csatlakozott azon országok növekvő számához, amelyek olyan luxusjachtokat foglalnak le, amik az orosz államfőhöz kötődnek.

Lefoglalták a Tangot is


Az amerikai főügyész, Merrick B. Garland szerint nem a Tango volt az utolsó, ami az orosz államfő belső körének tagjaihoz tartozó jacht, amit a hatóságot lefoglalnak. Számos európai ország, köztük Spanyolország, Olaszország, Franciaország, Finnország, Hollandia és Németország az elmúlt hónapokban számtalan több milliárd dollár értékű hajót foglalt le, amelyekről úgy vélték, hogy az oroszok tulajdonában van. A brit kormány múlt hónapban lefoglalta az első szuperjachtot, a 45 millió dolláros Phi-t a Canary Wharfban. A legtöbb jachtot offshore társaságok jegyeztetik be egyes szigeti adóparadicsomokban, ezzel eltitkolva, hogy az ő tulajdonukban van. Ezért a jachtot eredetét nagyon nehéz lenyomozni. A jacht tulajdonosok általában részvényesek, igazgatók és családtagjaik, akiket meghatalmazottakként tűntetnek fel.

Miért foglalják le a jachtokat?


A előbb említett Phi egy karibi székhelyű, de máltai zászlót viselő cég nevén van bejegyezve. Várhatóan gazdasági nyomást gyakorol Putyinra és szövetségeseire az oligarchák tulajdonában lévő jachtok lefoglalására irányuló multinacionális erőfeszítés. Ez azt jelenti, hogy nem csak a jachtokat, de minden luxus tárgyat lefoglalnak, például úszómedencék, helikopterleszállók, vagy a többmillió dolláros éves karbantartási díjaikat. Ebben a helyzetben több jogi probléma is felmerül. 


Amikor befagyasztanak egy jachtot, az azt jelenti, hogy a tulajdonos nem adhatja el, nem ruházhatja át másra a tulajdonjogot és még karbantartási szolgáltatásokat sem nyújthat.  Ezek a szankciók azonban azt nem teszik lehetővé, hogy az országok tulajdonba vegyék ezeket a jachtokat, így az európai hajógyárakban felhalmozódó szuperjachtok sorsát illetően bizalmatlanság alakul ki. Egy jacht karbantartása pedig költséges mulatság és az időjárás viszontagságainak is folyamatosan ki van téve.

Mi lesz hát a lefoglalt jachtokkal?


Ez a gazdasági hullámhatás kihat a vendéglátósokra, a jacjtbrókerekre, a különböző jelzálog- és biztosítótársaságokra, valamint a különböző jacht üzemeltetési és karbantartó cégekre is. 
Amennyiben egy jachtot lefoglalnak már akkor mikor a hajógyárban van a hajó, a tulajdonos továbbra is felelős érte és a karbantartási költségeiért. De a helyzet továbbra is tisztázatlan a kikötő hajógyárak és a kikötők számára. A hajógyári számlák valóban csak úgy halmozódnak - kifizetetlenül és kifizethetetlenül.

Sok elemző elhúzódó pereskedésekre számít, mivel ahhoz, hogy egy oligarcha jachtját tulajdonba vehessék, a kormányoknak be kell bizonyítaniuk, hogy az értéktárgy bűncselekmény része volt. Ennek bizonyítása az ügyészek számára elég nagy kihívás. A lefoglalások rendezése így évekig is elhúzódhat. Sok jacht nemzetközi vizeken tartózkodik, vagy azokban az országokban vannak kikötve, ahol nem vezettek be ilyesfajta szankciókat, mint például az Arab Emírségekben vagy Törökországban.

Az amerikai kongresszus egy Jachtok Ukrajnáért nevű, kétpárti törvényjavaslatot fontolgat, amely lehetővé tenné a hatóságok számára, hogy lefoglalják az 5 millió dolláros vagy annál nagyobb értékű orosz tulajdonú vagyontárgyakat. A törvényjavaslat lehetővé teszi a kormány számára, hogy eladja a vagyontárgyakat, és a pénzt az ukrajnai humanitárius és újjáépítési erőfeszítések támogatására küldje. Az igazságügyi minisztérium 5 millió dolláros jutalmat is meghirdetett a szankciós listán szereplő jacht-tulajdonosokhoz vezető tippekért, de eddig még nem fizetett ki jutalmat.
 


Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Vitorlás szakszótár

Louis Vuitton Trophy

Amerika Kupa 2010 mondd el Te is a véleményed itt!   Louis Vuitton Trophy A...

Hotel Balatonfenyves

Hotel Balatonfenyves – Kényeztető nyugalom egy meghitt, csöndes helyen, a...

IMOCA 60-foot

A Vendée Globe hajója: 60-foot IMOCA A 60 lábas IMOCA hajót a nyílt óceánokra,...

Nautic 311 vitorlás hajó

A Nautic 311 cruiser/ racer a sportos vitorlázást preferálja. A család legkisebb tagja, ezzel...

Kompasz

Iránytű, tájoló.