A legjobb kapitányok ismérvei

D. Ági

IRATKOZZ FEL

CSATORNÁNKRA

Hogyan válhatunk kitűnő vezetővé a fedélzeten? Természetesen tanulás és idő kérdése, hogy elsajátítsunk minden szükséges tudást. Van azonban egy-két módszer, amellyel felgyorsítható ez a folyamat.

Amikor valaki kezdő, már magától a vitorlázni tanulás folyamatától is retteg. Az egész annyira bonyolultnak tűnik. Mindenhol kötelek és zsinegek körülötted, ráadásul őrülten nehéznek érzi az ember, hogy megértse a fizikát a dologban, például, hogy hogyan haladhat ellenszélben egy vitorlás. És akkor még a mesterkedések szakszavainak százairól nem is beszéltünk.

A meglepetés, hogy valójában a vitorlázás nem is olyan bonyolult. Rájössz a nyitjára, hogyan irányítod a hajód, amerre csak akarod,(kivéve az abszolút ellenszelet persze) már az első nap végére. Még néhány nap oktatás, és már készen is állsz arra, hogy egyedül is kivigyél egy hajót, oktató nélkül, és a nélkül, hogy személyi vagy anyagi kárt okoznál.

Vajon ennyi elég? A folytatásból kiderül.

Az egyetlen gond, hogy igazából még csak a felszínt súroltad. Megtanulhatsz vitorlázni egy pár nap- hét alatt. Egészen jóvá is válhatsz benne néhány egész hetes aktív tanfolyammal. De még mindig fényévekre leszel azoktól az öreg rókáktól (tengeri medvéktől?), akik ezzel foglalkoztak az elmúlt 10-20 évben, számtalan időjárási feltétel mellett gyakorlatot szerezve.

Nagyon sok tudást szerezhetsz egészen rövid időn belül a vitorlázásról. De bölcsességet szerezni sokkal hosszabb folyamat. Ez a bölcsesség teszi jó kapitánnyá a kapitányt. Ő az, aki érti az időjárás és a hullámok jeleit, ismeri a hajó és a legénysége gyengeségeit és erősségeit. Képes problémákat felismerni és lereagálni, mielőtt még felmerülnének.

A következő oldalon jönnek a módszerek, melyekkel nem csak tudás, tapasztalat is szerezhető.

Az idő, vagyis a hajózott órák száma nem kifejezetten mérvadó ebben a kérdésben, mielőtt azt gondolnánk. Vitorlázhat az ember 20 éven keresztül napos délutánokon ideális szélben, ha viszont viharba kerül már kész is a baj. De ha egy szisztematikus módszerrel közelítjük meg a kérdést, pár év alatt komoly kapitányi bölcsességre tehetünk szert.

Két módszert javasolnak a gyakorlott vitorlázók:

  1. A megfontolt és egyenletes fejlődés útja: Tedd küldetéseddé, hogy folyamatos kihívások elé állítod magad. Menj ki a vízre durvább körülmények között és télen is, köss ki szűk helyeken, hajózz éjjel is, csatlakozz egy versenycsapathoz, navigálj egy teljes napot kikapcsolt GPS-el. Csak légy benne biztos, hogy olyan fokozatossággal és megfontoltan léped meg ezeket a szinteket, hogy mindig biztonságos legyen. A magad és legénységed terhelésével is csak fokozatosan, semmit ne feszíts vagy erőltess túl.
  2. A rövidebb út: kövesd az előzőekben elmondottakat, de szerezz magad mellé egy mentort, vagy végy haladó tanfolyamokon részt, így bonyolultabb szituációkba is belekezdhetsz hamarabb, ép bőrrel, gyorsabban fejlődve és közvetlen tanácsokat és megoldási javaslatokat kapva az adott helyzetekben.

Akár az első, akár a második módszert választod, szánj legalább egy kis időt a korlátaid feszegetésére. Ha így teszel, nem fogsz olyan gyakran váratlan helyzetekbe botlani, legyen szó kemény időjárási viszonyokról, vagy motor nélküli kikötésről kis helyeken.

Kalandra fel!


Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Vitorlás szakszótár

Exkluzív rendezvényhelyszín

Exkluzív rendezvényhelyszín olyan hely a különféle rendezvények megtartásakor, ahol...

Programok Eger

Programok Eger közelében? Nem nehéz a választás, hiszen ebben a gyönyörű városban minden...

Döghullám

A döghullám a szél elülte után megmaradó kellemetlen hullámzás.

Alba

A nagyvitorlarudat lefeszítő szerkezet, mellyel egyrészt a nagyvitorla alakja,...

Hajófenék

A hajófenék a hajótest vízalatti része.