Nem sikerült felújítani Josip Broz Tito egykori jugoszláv elnök legendás luxushajóját

vitorlazas.hu

IRATKOZZ FEL

CSATORNÁNKRA

Kriják Krisztina, az MTI tudósítója jelenti:
Zágráb, 2019. június 25., kedd (MTI) - Nem sikerült felújítani Josip Broz Tito egykori jugoszláv elnök legendás luxushajóját, a Galebet (Sirály), Rijeka városa ezért újabb pályázatot írt ki a projektre, amelyet az Európai Unió is támogat és amelynek 2020-ra kellett volna elkészülnie, amikor Rijeka (Fiume) lesz Európa Kulturális Fővárosa.

Rijeka új pályázatot ír ki a hajó felújítására

A hajó múzeummá alakítására első körben csak egy pályázó jelentkezett, de túl magas árat ajánlott, ezért a városi vezetés megsemmisítette a tendert és a napokban újat írt ki.
A munkálatokat 33,6 millió kunára (1,4 milliárd forint) becsülik áfa nélkül, az Európai Unió korábban 28,22 millió kunával (1,2 milliárd forint) támogatta a projektet. Rijeka városa abban bízik, hogy az új pályázat iránt nagyobb lesz az érdeklődés, és a megadott kereteken belül kapnak rá árajánlatot. Az első pályázatra csak a horvát Viktor Lenac hajógyár jelentkezett, és közel 60 millió kunáért (2,5 milliárd forint) vállalta volna a munkát. 

Tito kedvenc jachtja volt

Az 1938-ban épült hajó 30 éven át szolgálta a kommunista vezetőt. Tito kedvenc jachtja jelenleg a rijekai szárazkikötőben vár a felújításra. A vezér halála és Jugoszlávia felbomlása után a hajó sokáig Montenegróban vesztegelt, majdnem hajótemetőben végezte.

Luxushajót akartak belőle készíteni

1990-ben egy görög hajótulajdonos vásárolta meg, aki luxushajót akart varázsolni belőle. A Galebet az észak-dalmáciai Viktor Lenac hajógyárba vontatták, ahol felújításra várt, de pénzhiány és más körülmények miatt nem sikerült véghezvinni a tervet. Rijeka városa egy árverésen vette meg a hajót 2009-ben 150 ezer dollárért.  Később a Galeb Horvátország védett kulturális örökségévé vált, ezért a hajót az örökségvédelmi előírásokkal összhangban kellett hasznosíthatóvá tenni.

Fontos tárgyalások is folytak a hajó fedélzetén

A Galeb kereskedelmi hajóként kezdte 1938-ban Genovában. A 2. világháborúban kisegítő cirkálóként használták, 1943-ban a német flotta hadizsákmánya lett. Egy évvel később egy légitámadásban súlyosan megsérült, majd Jugoszláviában építették újjá. 1953-ban Tito elnök luxushajójaként a Galeb élete új szakaszába lépett. Tito híres filmsztárokat is fogadott a hajón, köztük Sophia Lorent és Elisabeth Taylort. A fedélzeten gyakran fontos diplomáciai tárgyalások is folytak.

18 országban járt már a hajó

A Galeb csaknem három évtizedig, Tito 1980-as haláláig az elnök úszó hivatalaként szolgált. Ezalatt több mint 18 ezer tengeri mérföldet tett meg, három földrész 18 országában kötött ki. Jugoszlávia felbomlása előtt a Galeb utolsó küldetésként 1991-ben Szlovéniából szállította el a jugoszláv hadsereg katonáit, miután Ljubljana mindössze két hétig tartó harcok után kikiáltotta függetlenségét. A jacht ezután a Kotori-öbölbe, Montenegróba vonult vissza.


 

Forrás: MTI


Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Vitorlás szakszótár

Flokko

A flokko egy könnyű széljelzó szalag.

Világ körül

Ha szereted a szép képeket, a külföldi országok nevezetességeit, érdekességeit,...

Cumulus

A cumulus egy 1-2 km magasan úszó gomolyfelhő. A zivataros idő előhírnöke. A vastagabb...

Backbord-szabály

Backbord-szabály: különböző oldali irányú széllel hajózó vitorlások találkozásánál...

Transat Jaques Vabre

Transat Jaques Vabre vitorlás verseny történet A Transat Jaques Vabre egy olyan vitorlás...