Új Libera a Balatonon avagy OPNI Libera Project 2010

mb sailing

KÖVESS MINKET

FACEBOOKON


Fura hírek keringenek az MB Sailing háza tájáról, így gondoltam, hogy ennek ürügyén beszélgetek Bazsával (alias Marton Balázzsal). Aligán találkoztam vele, azt már megtanultam az évek folyamán, hogy őt árbocmagasságban kell mindig keresni. Most se volt másképp, egy akros jungstágjánál találtam rá, ahogy az állókötélzetet ellenőrizte.

Új Libera a Balatonon avagy OPNI Libera Project 2010

 

A: Eltűntél egy időre, de ahogy nézem a versenyeredményeket, elég jó teljesítménnyel tértél vissza.

MB: Igen, egy kicsit elhagytam a vitorlázást, de elég hamar sikerült rájönnöm, hogy nem tudok nélküle létezni, ez az életem. Meg ehhez értek igazán.

A: Mesélj egy kicsit nekem az akrosozásról, az MB Sailingről.

MB: Az MB Sailing nyáron alakult egy kis versenyző közösségként, illetve hajótuninggal foglalkozunk még a versenyzés mellett. Hárman álltunk össze, csak a versenyzés kedvéért, s a végére egy egyesületté nőtte ki magát, emellett a hajó tuning vonal is megy párhuzamosan.

Így jött képbe az akros is, Club Aligában álldogált már évek óta, s kitaláltuk, hogy összerakjuk egy-két versenyre. Aztán jött az aligai Balaton regatta, ahol nagyon kis szélben is előkelő helyen végeztünk. Majd a Club Aliga kupán is dobogósok lettünk, illetve a szemesi Nemzeti regattán technikai problémák miatt egy 10 perccel elkésett rajt és két borulás után a 18.-ak lettünk, ami a körülményeket tekintve igen szép eredmény. Innentől nem volt megállás, jöttek az újabb ötletek, tervek.

A: Azt hallani, hogy egy új hajót hoztok be és jövőre liberázni fogtok. Jók az információim?

MB: Igen, a hír igaz.

A: Egy modern liberáról, vagy egy régebbiről van szó?

MB: Ez egy elég legendás libera, 1983-ban megnyerte a Centomiglia-t. Utána lecsökkentették a kielt, nagyobb keretet kapott, de így csak estek keltek vele. Ebből is látható, hogy nem egy mai hajóról van szó, viszont nagyon jó állapotban van. S ahogy az osztrák illetve német eredményei is mutatják, megállja a helyét a modernebbek között is. Egy jó példa, hogy amikor a Lisa még olasz kézben volt, s sok versenyen mentek egymás ellen, verte mindig a Lisát. Bár tudjuk, hogy akkor még másmilyen volt a Lisa felépítése(beépített motor, stb).
Nyert Rund Um-ot Telebox Speedy néven, illetve a Wörthi tavon, is rengeteg versenyt.
A hajót nem mi, hanem Simó Béci barátom hozta be, s a vereteit, árbocát, vitorláit használta fel a Gardazzurra összerakásához.
A legendás libera OPNI névre hallgat (Object Planet Non-Identifie) s egy osztrák garázsban hevert. Át akarták alakítani dönthető tőkesúlyosra.
A hajó egyébként 11,50m hosszú, és ugyanolyan szárnyakkal szerelt mint a Raffica illetve a Principessa. Szintén Bruce Farr tervezte, s carbon-kevlar-méhsejt-szendvics szerkezetű.

A: Hogyan jött ez az ötlet?

MB: Még nagyon régen kezdtem a Liberázást még az Azzardissimo-n. Aztán átkerültem a Farky csapatába, s teljesen megmérgezett a rohanás, az a hangulat, ami a hajón van…folyamatosan koncentrálni, állítani mindent, s a legapróbb változásra is reagálni. Mindezt kintről trapézról, a keret széléről. Egy reggel arra ébredtem, hogy kell egy libera nekem. Akkor a Sfinx volt elérhető közelségben, s így azt megvettem. rendbe tettem s egy évet vitorláztam vele. Amikor eladtam 2004-ben egy 49er project kedvéért, meg is bántam egyből, s mindig bennem volt, hogy nekem kell még egy gyors hajó… főként egy libera. Ezeket jó sokat kell szerelni, nagy élmény velük vitorlázni s én mind a kettőt imádom. Aztán Bécivel a szemesi verseny után a Gardazzurrán üldögélve beszélgettünk az OPNI-ról, s azóta csak ez jár a fejemben.

A: Terveztek valamilyen változtatást a hajón, vagy a régi állapotába szeretnéd visszaállítani?

MB: Át lesz alakítva szinte teljesen. Az orrát kiegyenesítjük, s kap egy spoilert hátra, így megnöveljük a hajó hosszát a maximális libera méretre. Merőben máshogy lesz a veretezés rajta, mint az eddigi liberákon, az összes hibát kiszűrtük, s a Clandesteam veretezési megoldásai lettek továbbfejlesztve. Ebben nagy segítségemre volt jó pár srác a ClandesTeamről, illetve Umberto Felci a nagynevű tervező, aki véleményezte az elképzeléseim.

A: Akkor nagy liberaként fog vitorlázni a hajó?

MB: Csak részben. Mivel sajnos nem állunk túl jól anyagilag, hogy árbocot, vitorlákat vegyünk, így egyenlőre a nagy árbocot bérelni fogjuk, előreláthatólag Gerd Muellertől a kékszalagig, s kerettel fogjuk vitorlázni. A hajó a szalag után egy kisebb árbocot fog kapni, s kisebb vitorlákat, amivel az év hátralevő részében használni tudjuk. Ezt az árbocot még keressük.
Ha minden a terv szerint alakul, 2010 őszén szeretnénk Dinivel csináltatni egy nagy árbócot valamint egy megfelelő keret hozzá illetve Litkey Apukávall egy szett Doyle vitorlát s onnantól kezdve az OPNI nagyliberaként fog hajózni.
Érdekesség, hogy tőkesúly nem lesz a hajón, bár az alján lesz kb 100kg-nyi ólom. Az árboc elé bekerül egy swert is, ami egy szűk határon belül forgatható is lesz.

A: Ezek szerint próbálod a hajót Kékszalag esélyessé tenni?

MB: Szeretném a lehető legtöbbet kihozni belőle, bár tudom, hogy csak nagyon extrém szélsőséges esetekben lehetünk esélyesek. Mindenképpen cél, hogy a megmérettetésen az egytestűeknél az első ötben végezzünk, de ez még nagyon odébb van, nem érdemes ennyire előre latolgatni az esélyeket.

A: Mikorra fog elkészülni a hajó várhatóan, s hol, merre lehet majd megtekinteni?

MB: Várhatóan április elején szeretnénk összerakni teljesen, ahogy az idő engedi, bevitorlázni, s elkezdeni tanulni a hajót. Nagyon szeretném, ha a Club Aliga kikötőjében állna, mivel onnan könnyen elérhetőek a versenyhelyszínek is. Másrészről a Club Aliga csodálatos, és így is szeretném növelni a népszerűségét. Jó lenne, ha több versenyző használná ezt a kikötőt, s talán ezzel sikerülne elérni, hogy több versenyt is ide hozzanak.
Amennyiben sikerül a kikötő üzemeltetőjével megegyezni, április elejétől bárki megnézheti a hajót. Természetesen folyamatosan elérhetőek lesznek a felújítás képei is, illetve aki ellátogat ide Fűzfőre, felújítási munkálatok közben is megtekintheti Balaton legújabb liberáját.

A: Köszönöm szépen a beszélgetést, remélem sokat hallunk még rólatok.

MB: Én is köszönöm a beszélgetést.

 

K. Annamari

 

 

 

Forrás: vitorlazas.hu


Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Vitorlás szakszótár

reffelés

A hajó folyamatosan jobban dől az optimális szögnél, célszerű reffelni azaz a...

Trimarán

Trimarán - háromtestü hajó, a középsõ test mindig hosszabb a ké

Franck Cammas

Franck Cammas vitorlázó életrajz Franck Cammas 1972 december 22.-én született...

Mozgókötél

Mozgókötél - a vitorlák fel, le és kezelésére használt kötelek

Alsóörs - Vitorlás SC

Alsóörs - Vitorlás SC kikötő - tudnivalók: Az alsóörsi Vitorlás SC kikötője a tó...