Rolex Middle Sea Race 2009 - Mesterházy-Nagy Ákos (Piri) interjú

tóth mátyás,nagy ákos

KÖVESS MINKET

FACEBOOKON

Mesterházy-Nagy Ákos, közismertebb nevén Piri tagja volt annak a csapatnak, amelyik elindult a 2009-es Rolex Middle Sea Race vitorlás versenyen. Piri előtte részt vett az V. Magyar Tengeri Nagyhajós Bajnokságon, Litkey Árpád csapatát erősítette és a nyár folyamán szintén Litkey Árpival megnyerték a Star magyar bajnokságot.

Üdvözöllek Piri! Első kérdésem, hogy milyen hajóval indultatok?

Szervusz Mátyás!:) A Spirit of Pleasure-el (ex-Arcadom, ex-Diego).

Miért pont erre a hajóra esett a választás?

Elsősorban azért, mert nagyon sportos. Viszont nagyon sok meló volt vele, nem a tengeri vitorlázásra lett kitalálva. Sokkal kisebb az oldalmagassága, mint egy tengeri hajónak és nem nagy hullámokra, kreuzolásra van építve. Ettől függetlenül a hajó jól össze volt rakva, fel volt szerelve függőágyakkal, mentőszigettel, vízhatlan kamrákkal és vízballaszt is volt, de a hajó gyártásából kifolyólag sok problémánk akadt.

Milyen problémák?

Például eresztett pár helyen, pont ott, ahol a vízhatlan kamra volt, így az nem funkcionált 100%-osan, de menet közben megjavított és már nem ereszt.

A versenyt sajnos feladni kényszerültetek, miért volt erre szükség?

Elsősorban a fent említett hibák miatt. Sokat kellett volna még kreuzolni, ha nem fordulunk vissza. Egy nap alatt tettünk meg 35 mérföldet és még 150 lett volna. Sok vizet szedtünk, a hajó eresztett ugye több helyen, a borulásunk után a motor levegőbeszívó szelepe beázott és a fél tank sósvíz volt.

Hogy történt a borulás?

Raumban haladtunk, grósz és genakker volt felhúzva. Meg kellett hauzolnunk, de a szél 30 csomóig erősödött és erre még jött egy nyomás, amikor az egész történt. A hajó kialakítása végett, ha backboardon mész lee-girig lesz és most is ez történt, elindult a hajó orra lefelé, majd Zsolti ellenkormányzott és amikor elindult visszafelé az orra, megbillentünk luv-ba és a nyomás pont akkor kapott el minket. Aztán felluvoltunk és bámm, megvolt a baj.

Hányan indultak a versenyen?

Kb. 80 hajó állt rajthoz, de nagyon sokan visszafordultak. Mi 3 napig mentünk, majd 2 napig tartott a visszafele út és ekkor, az 5. napon még csak 8 hajó futott be. A versenyt a Leopárd nyerte, 2 nap alatt befutottak.

Kik voltak a csapatban?

Két csapatot csináltunk és így váltottuk egymást 4 óránként. 4 óra meló, 4 óra pihi. Az első csapatban volt Józsa Márton, a hajó tulajdonosa és skippere, Kelemen Tamás (Keló), Aranyosi Zsolt és Németh Áron. A második csapat: Palatinus Tibor (Tibor kétszer elindult megkerülni a Földet a Quadrigával, ami ugyanilyen hajó, de technikai okok miatt mindkétszer visszafordult), Király Zsolt, Galgóczy Tamás és jómagam.

Hogy került le a hajó Máltára?

A hajó eredetileg Split alatt áll, onnan vitték le 3 nap alatt (Józsa Márton, Aranyosi Zsolt, Palatinus Tibor, Galgóczy Tamás). A többiek, Király Zsolti, Kelemen Tamás (Keló), Németh Áron és én Máltán csatlakoztunk. Keló, Áron és én az V. Magyar Tengeri Nagyhajós Bajnokságról repültünk le (Zadar-Pisa-Málta), Király Zsolt pedig családjával ment le. A hajót hatan vittük vissza, Keló és Király Zsolti nélkül.

Mekkora volt a legnagyobb szél és sebesség, amit elértetek?

A max sebességünk 18,8 csomó volt és 47 csomós szelet mértünk a borulás előtt.

Milyen élményekkel gazgagodtatok?

Volt egy nagyon durva fokk cserénk Áronnal, 6 méteres hullámokban...Be voltunk öltözve, be voltunk kötve, egy hullám kb 3 métert dobott hátra minket és még a mentőmellény is rám robbant:). Láttunk működő vulkánt,a Sztrombolit éjszaka meg delfineket és medúzákat is:) A rajtnál a negyedik osztályban indultunk utolsó előttinek és ágyuval egy vár tetejéről lőtték a rajtot. Az indulók közt volt a Telefónica és az egyik Ericsson hajó is a Volvo Ocean Race-ről, őket is nagy élmény volt látni. Ezen kívül volt még árboc törés és rengeteg action. A borulás után beszorult a kormányunk alá a két reff kötél, elszállt a genakker és a grosz fall is. Ahogy leestek a vitorlák a genakker sott is beakadt, de az egyik öbölben Király Zsolti felmászott az árbocra és a dupla grosz fall maradékát lehozta, én pedig összefuxoltam a vitorlán maradt részével. Szóval ment a tuning rendesen. A hajó egyébként púpon volt, vittünk magunkkal 2 rícsert, 3 tartalék fokkot, amik kinn voltak a dekken, zsákokban.
Józsa Marci nagyon jófej volt, kaptunk csapat vízhatlant, Musto MPX medium szerkót, ami ha nincs, tuti megfagyunk. Kaptunk még technikai rövidnadrágot és vízhatlan zsákot is, ami nagyon jó volt, mert teljesen szárazon tartotta a cuccainkat.
Összességében nagyon nagy élmény volt, sokat tanul az ember egy ilyen versenyen. Masszívan igénybe vesz mentálisan és fizikálisan is. Figyelni kell, együtt kell dolgozni a csapattal, együtt kell élni a hajóval. Sokszor a pihenő időt se alszod végig, mert feladat van.

Hogy mentetek a Tengerin?

Litkey Árpival mentem és másodikak lettünk. Az utolsó futam döntött, hogy nyerünk-e, de sajnos így alakult.

Hányadik Tengeri Bajnokságod volt?

Az első.

Mik a tapasztalataid? Mit gondolsz a szervezésről, a verseny hangulatáról?

Nincs összehasonlítási alapom, de úgy gondolom, hogy a szervezésen lett volna mit javítani. A hangulattal nem volt bajom, jól éreztem magam:)

Gratulálok az eredményekhez és köszi az interjút!

SÖN:D

Rolex Middle Sea Race versenytáv

Spirit of Pleasure GPS nyomkövetés

 

Mesterházy-Nagy Ákos

Tóth Mátyás

 

www.vitorlazas.hu

 

Forrás: vitorlazas.hu


Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Vitorlás szakszótár

Finn

Finn vitorlás hajó - 1952 óta töretlen A Finn Vitorlás Szövetség az 1952-es Helsinki...

Behajózás

Behajózás - hajóra szállni, felkerülni az utaslistára

Akác

Azt mindenki tudja, hogy az illatos akácvirás és a belőle nyert méz milyen hasznos, ugyanakkor...

Flieger

Flieger – speciális orrvitorla, a normál orrvitorla felett helyezkedik el

Hekk

Mi is az a hekk és mi az a csacsihal? Sokan mondják, a hekk, mint hal nem is létezik....