Minden egy helyen, amit a vitorlázás elsajátításáról tudnod kell

VN, NA

KÖVESS MINKET

FACEBOOKON

Vitorlázni tanulni az egyik legizgalmasabb és legérdekesebb elfoglaltság lehet, és akár egy teljesen új életvitellel is megismerkedhetsz a hullámok hátán. Azonban akárcsak a kerékpározás, a vitorlázás is olyasmi, amit miután az ember megtanul, az élete végig gyakorolja majd. Ha megtanulsz vitorlázni, akkor egy egészen új szabadságot tapasztalhatsz meg, valahányszor kihajózol a nyílt vízre, ráadásul mindezt káros üzemanyagok elégetése nélkül is megteheted, hiszen gyakran csak a szélre lesz szükséged. Ha még csak most tervezel vitorlázni tanulni, akkor az alábbi tanácsoknak biztos jó hasznát veszed majd!
 

Hol lehet megtanulni vitorlázni?


Hazánkban több kikötő is kínál vitorlás képzéseket, habár földrajzunknak köszönhetően ezek csak az ország bizonyos területein találhatók meg. Ha a Balaton közelében élsz, akkor bizonyára nem lesz probléma vitorlás iskolát találni, ha azonban messzebb helyezkedsz el a magyar tengertől, akkor érdemes az interneten körülnézni, hogy mik a hozzád legközelebb eső opciók.A Balaton kétségtelenül a legnépszerűbb víztest a vitorlázás elsajátítására, egyes magyar iskolák azonban tengeri képzéseket is kínálnak, amelyeket általában Horvátországban bonyolítanak le.

Mikor érdemes megtanulni vitorlázni?

Ez első sorban az időjárástól függ, hiszen a befagyott vizeken nincs lehetőség gyakorlati képzésekre (persze az elméleti oktatás már más kérdés). A hazai iskolákban még ősszel is indítanak képzéseket, egészen addig, míg az időjárás lehetetlenné nem teszi a vitorlázást. Természetesen a legideálisabb időszakok a tavasz és a nyár, ha szeretnél megtanulni vitorlázni.

Számít, hogy milyen hajóval tanul meg valaki vitorlázni?

Igen, ez egy nagyon fontos tényező. Ha például csak azért szeretnél vitorlázni tanulni, hogy egy vízpart közelében szelhesd a hullámokat, akkor egy kisebb testű hajó (például egy katamarán) is elegendő a gyakorláshoz. Egy tőkesúlyos dingi szintén ideális gyakorlóvitorlás lehet. A tőkesúlyos dingi egy olyan nyílt fedélzetű hajó, amin csak 1-2 fő fér el, és általában csak egy vitorlával rendelkezik.

Amikor a vitorlás vitorláiba belekap a szél, a hajó a szél irányában kezd elhajolni, és súlyra van szüksége a hajótest alatt, hogy ellensúlyozza ezt a dőlést. Amikor tehát a vitorlás elhajol, le kell engedni a tőkesúlyt (más néven a „kílt”), hogy a hajó ne boruljon fel.

Azonban egy vitorláson nem csak a tőkesúly segít elkerülni a borulást, hanem a maguk vitorlák is, pontosabban az, hogy hogyan kezeled őket. Ezt nevezzük „trimmelésnek”, ami a vitorlázás egyik legfontosabb alapismerete. Megtanulod többek között azt is, hogy mikor és hogyan engedj a vitorlán, hogy kevesebb szél érje, és kevésbé dőljön meg így a hajótest.

Minden bizonnyal azt is szeretnéd majd megtanulni, hogy hogyan növeld a sebességedet vitorlázás közben, és a régebbi hajók kialakítása nem feltétlenül ideális erre, még akkor sem, ha a vitorlák sebességre vannak trimmelve (vagyis beállítva).

Éppen ezért egy modern, biztonságos, tágas vitorláson érdemes gyakorolni, amin elegendő hely van neked, legénységednek illetve az oktatónak is.

Mennyire nehéz megtanulni vitorlázni?

Habár egy hajónak több eleme is van, amelyre oda kell figyelned, a vitorlázás elsajátítása egyáltalán nem nehéz feladat. Sokszor hangzik el a kezdők szájából, hogy valami „nehéznek tűnik”, pedig egy kevés gyakorlás és némi tanulmányozás után minden érthetővé válik. Természetesen sok múlik az oktatótól is.

A vitorlások illetve a hajózás terminológiája szintén feladhatja a leckét a kezdőknek, és néha úgy tűnhet, hogy a tengerészek egy egészen más nyelvet beszélnek. Idővel persze megtanulod majd a vitorlások részeinek neveit, a különböző vitorlatípusok megnevezését, a manővereket és így tovább.

Egy hajó például nem vitorlázhat közvetlenül a széllel szemben, hiszen ilyenkor a szél nem éri úgy a vitorlákat, hogy beléjük kapjon és megtöltse azokat. Ilyen helyzetben a vitorla úgy lobog majd, mint egy zászló, a hajó pedig nem lesz képes előre haladni.

Akárcsak egy hagyományos iskolában, szöveges anyag is elérhető lesz számodra, ami a vitorlázás elméleti oldalával segít megismerkedni. Elmélet nélkül a gyakorlat sem lesz biztonságos, ezért fontos, hogy ne hagyd porosodni a tankönyvet, amit az iskolától kapsz, vagy megvásárolsz.

Hogyan érdemes vitorlás iskolát választani?

A legjobb, ha a szájhagyományra támaszkodsz. Ha ismersz olyanokat, akik szoktak vitorlázni, akkor érdemes első körben őket megkérdezni, hogy hol és hogyan sajátították el a sport alapjait, és hogy ajánlanák-e az adott iskolát vagy oktatót.

Ha nincs ilyen ismerősöd, akkor nézz szét az interneten, és szintén járj utána, hogy mit mondanak az egykori tanulók egy-egy iskoláról, oktatóról vagy képzésről.

Persze, gyakran az fog dönteni, hogy melyek a legközelebb eső hajós iskolák, de néha megéri messzebbre utazni, hogy színvonalasabb oktatásban részesülhess.

Miért érdemes megtanulni vitorlázni, ha nem vehetek magamnak vitorlást?

A kérdés teljesen jogos. Azzal, hogy megtanulsz vitorlázni, egy egészen új életstílus alapjaid fekteted le. Ha kiismered magadat egy vitorláson, akkor számos új, izgalmas lehetőség nyílik meg előtted. Például rövidebb vagy akár hosszabb ideig is felköltözhetsz egy hajó fedélzetére, akár valahol a külföldi vizeken is.

Ilyenkor sokkal érdekesebbé válnak vakációid is, ha olyan vidékre utazol, ahol vitorlást is bérelhetsz magadnak. Vár Görögország, Horvátország, a Karib-tenger és még sorolhatnánk. Sok helyen persze kapitányt is lehet „kérni” a hajókhoz, azonban ha kellő tudással és gyakorlattal rendelkezel, akkor nem lesz szükséged arra, hogy más kormányozza és kezelje helyetted a vitorlást.

Van értelme kisebb hajón megtanulni vitorlázni?

Igen, sőt! Nagyon fontos, hogy a vitorlázás alapjait egy kisebb testű hajón sajátítsd el, ahol közel vagy a vízhez, és rögtön láthatod és érezheted, hogy hogyan reagál a hajó az elemekre (szél, hullámok) illetve a manővereidre.

A nagyobb hajók nem biztosítanak ilyen azonnali visszacsatolást, ráadásul lassabban is reagálnak az irányításodra. Egy nagyobb testű sétahajót éppen ezért sokkal könnyebb túlkormányozni, és nehezebb korrigálni, hogy visszaigazítsd az eredeti irányba.

Első körben tehát egy kisebb hajóra érdemes bizonyítványt szerezni, majd ha az alapokat már magabiztosan tudod alkalmazni, elkezdhetsz nagyobb vitorlásokat is meghódítani, természetesen a kellő türelemmel és óvatossággal.
 


Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Vitorlás szakszótár

Extreme 40

Extreme 40 vitorlás hajó bemutatása - A koncepció Extreme 40 - Akció! Az Extreme 40...

Osztályjelzés

  A hajó típusának jelzése a nagyvitorlán.

Kuh-forduló

Kuh-forduló vagy Q-forduló, közismertebb nevén szamár- vagy tehénforduló. Erős szélben...

Óvózászló

Piros zászló, mellyel versenyen jelezzük az ellenünk szabálytalankodó hajó és a zsûri...

Cumulus

A cumulus egy 1-2 km magasan úszó gomolyfelhő. A zivataros idő előhírnöke. A vastagabb...