Vitorlázás rossz időben

Sz.F., NA

KÖVESS MINKET

FACEBOOKON

Még a tapasztaltabb tengerészek is rettegik a víz legfélelmetesebb veszélyforrásait, vagyis a viharokat. Annak ellenére, hogy békés, nyugodt időjárások közepette sokkal több vészhelyzet alakul ki és több haláleset is történik, a heves időjárási viszonyok gond nélkül képesek tönkre tenni egy kisebb vagy akár egy nagyobb hajót is.
 

Most olyan tanácsokat szeretnénk adni, amelyek segíthetnek kézben tartani az irányítást a vészhelyzetekben, és akár életmentőek is lehetnek szükség esetén. Galériánkban megmutatjuk, mennyire veszélyes egy kialakult vihar a nyílt vizen, érdemes megnézned neked is ezeket a megdöbbentő képsorokat: 

#GALERIA-32#

Légy felszerelkezve

A hajók erősebbek az embereknél, ezért elengedhetetlen, hogy mindig kéznél legyenek a megfelelő biztonsági felszerelések, például a személyi lebegtető eszközök (mentőmellény), illetve hámok és kötelek, amelyek segítenek a hajón maradásban.

Ez különösen fontos viharhelyzetekben, amikor a hajó mozgása sokkal erősebb és muszáj időben cselekedni a tengeribetegség és a sérülések elkerülése érdekében, amelyek tovább veszélyeztethetik a hajón lévők biztonságát.

Kerüld a zátonyokat

A viharos idő kezdetekor és közben az első ösztönös döntés sokaknál leengedni a vitorlákat, bekapcsolni a motort és a szárazföld irányába indulni. Ha elég közel vagy a parthoz és biztos vagy benne, hogy időben ki tudsz kötni és biztonságba húzódni, akkor valóban ez a legjobb opció. Azonban fontos észben tartani, hogy a biztonságot ígérő szűk csatornákat és zátonyos területeket egy-egy váratlan széllökés pillanatok alatt sokkal veszélyesebb helyekké változtathatja, mint amilyen a nyílt víz lehetne.

A hullámok meredekebbé válnak és könnyebben betörnek a sekély területekre, megnehezítve ezzel a hajó irányítását. Gondolj csak bele, hogy mi történne, ha pont ekkor adná fel a küzdelmet a motor, és a szél nagy sebességgel egy sziklához csapná a hajót. Ha a szél a part irányába fúj, akkor a horgonyzás is veszélyes lehet, mert a hajó bármikor a partnak szaladhat. A horgony újbóli lerakása viharban rizikós vállalkozás – jobban teszed, ha nyílt vízen maradsz és alkalmazod a következőkben leírt taktikákat. A következő oldalon még több hasznos tipp vár! 

Engedd le a vitorlát

Amikor feltámad a szél vagy erősödés várható, ideje leengedni a vitorlákat. Nem szerencsés dolog kibontott vitorlákkal hajózni, amikor megérkezik az első erős széllökés, ami akár azonnal fel is boríthatja a hajót. A vitorlák lehúzása vagy becsavarása egyébként is sokkal egyszerűbb, amikor még kezelhető állapotban vannak, ráadásul ahogy a körülmények egyre szélsőségesebbé válnak, egyre veszélyesebb is lesz kilépni a vezetőfülkéből, hogy a süvítő szélben a vitorlákkal szórakozz.

Ha hátszélben vitorlázol, akkor nehéz lehet észrevenni az egyre erősödő szelet, és megeshet, hogy már akkor vészesen erős, amikor megállsz leengedni a vitorlákat. Mindig figyelj oda a szélhelyzetre és időben engedd le a vitorlákat. A hirtelen szélirány- és erősségváltakozás egy közelgő vihar árulkodó jelei.

Használj viharvitorlákat

A nyílttengeri hajók általában speciális vitorlákkal is fel vannak szerelve, amelyek kifejezetten erős szelekben használnak. A hagyományos vitorlákat csak egy bizonyos pontig lehet behúzni, hogy még elfogadható teljesítményt biztosítsanak a hajóknak, ám ezek nem elég erősek az heves szelekkel szemben.

Egy vihar-orrvitorla (háromszögletű vitorlával vagy a nélkül) ezzel szemben lehetővé teszi, hogy a hajó erős szélben is tovább vitorlázhasson, általában egy olyan útvonalon, amin csökkentheti a csapkodó hullámok hajóra gyakorolt hatását.

Használj tengeri horgonyt

A legtöbb nyílttengeri hajón megtalálható tengeri horgony lényegében egy víz alatti ejtőernyő, amelynek célja, hogy a hajó orra (és ezzel teste) párhuzamos maradjon a széllel és a hullámokkal és szemben álljon azokkal. Ha a hajót szemből érik a hullámok, akkor kisebb az esély rá, hogy felborul.

Ússz az árral

Az árral úszás pontosan az, aminek hangzik: ilyenkor leengedik a hajó vitorláját és hagyják, hogy a víz magával vigye. Ez a taktika csak akkor ajánlott, ha a hullámok nem túl nagyok, a hajó elég messze van a szárazföldtől és hajózási csatornáktól, ezért nem számít, hogy a szél és a víz mennyire viszi magával. Az árral úszás néha elkerülhetetlen, például egy sebesült ellátása idejére, vagy egy rövid pihenőre.

Nagyobb hullámok esetén az árral úszás különösen veszélyes stratégia, mert a hajó könnyedén a hullámokra merőleges irányba sodródhat, így azok könnyedén feldönthetik. Soha ne alkalmazd ezt a taktikát olyan nyitott hajón, aminek a fedélzete könnyedén megtelhet vízzel és elsüllyedhet. Egy nagyobb, zárható kabinú hajó általában újra a felszínre bukik. Komoly viharhelyzetben semmilyen hajóval nem ajánlatos alkalmazni az árral úszást!

Lavírozás

A lavírozás egy bizonyítottan hatékony technika a viharokban, és számos tapasztalt tengerész esköszik rá. A hajót ilyenkor majdnem teljesen a szél felé fordítják, az részlegesen leeresztett orrvitorla hátszelet kap, a kormány zárt helyzetben áll, a hajó pedig lassan mozog a vízzel anélkül hogy merőleges irányba fordulnak a hullámokkal (mint árral úszás közben). A lavírozás elsajátítása életmentő lehet a nyílttengeren vitorlázó tengerészek számára.

A lavírozás egyik előnye, hogy nem muszáj hozzá a kormány mellett maradni, így biztonságba lehet húzódni a vezetőfülkében, vagy a fedélzet alatt. A tengeri horgonnyal való lavírozás egyike legtöbbek által javasolt vihartaktikáknak. A horgonyt ilyenkor az egyik oldalra irányítják, hogy a hajó orra közelebb fordulhasson széliránnyal szemben, mint a horgony nélküli lavírozás közben.

Menekülés

Végezetül még egy gyakori taktika, ami viharhelyzetben bevethető – a menekülés. Igazán erős, viharos szélben akár teljesen leengedett vitorlákkal is haladhatsz széliránnyal megegyező irányba. Ahogy a szél egyre erősödik, a legnagyobb veszélyforrást a túl gyors haladás jelenti majd. Ha egy hajó túl gyorsan mozog előre ilyen körülmények között, akkor könnyedén belecsapódhat az előtte vonuló hullámba, ami gyakran boruláshoz vagy más balesethez vezethet. A hajó lelassításához ilyenkor úszóhorgonyt szokás használni.


Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Vitorlás szakszótár

Megfeneklés

 Sekély vízben történõ fennakadás.

Kettlebell

 kettlebell

Lazy Jack

 A nagyvitorla bumra szerelt zippzáros zsákja.

Iránylat

Navigációs alapfogalom. Egy tárgy iránya a hajó­ról nézve, vagy két tárgy egymáshoz...

Kalóz vitorlás hajó

Kalóz vitorlás hajó története 1937-ben a Német Vitorlás Szövetség egy 10m2-es...