Volvo Ocean Race – A vitorlásverseny hatodik szakasz

GA

IRATKOZZ FEL

CSATORNÁNKRA

A 6. az egyik leghosszabb szakasz a Volvo Ocean Race-nek, a maga 6100 tengeri mérföldjével. A február 7-én rajtoló mezőnyt a Dél-kínai-tengeren keresztül egészen a Fülöp-szigetek felső északi csücskéig viszi majd. Ezt követően irány a Csendes-óceán és egy hosszú gyorsulási verseny délkeleti irányba. Ezen a részen Polinézia szigeteit lesznek kénytelenek kerülgetni a versenyzők, amíg Aucklandbe nem érnek.

Ezt a szakaszt is nagyban befolyásolják majd az éghajlati zónák (a Földet vízszintesen körülölelő jellegzetes időjárási körülményekkel rendelkező sávok) közötti átmenetek észak-dél irányban. Habár Hong Kong egy új megállóhely, valójában nincs túl messze Sanyától, ahonnan legutóbb az ezzel megegyező szakasz indult, így már rendelkezik némi múlttal.

Volvo Ocean Race – Mi vár a gyanútlan navigátorokra ezen a szakaszon?

Északkeleti Monszun: Az 5. szakasz az után indul, hogy a 4. szakasz befejeződik az Északkeleti Monszunban (a Közép-Ázsia felett uralkodó magas szezonális légnyomás óramutatóval megegyező irányú forgása által keltett szél). A különbség az, hogy hátszél helyett szembeszélben hajóznak majd a versenyzők. Sam Davies, a földkörüli navigátor a következőt mesélte a 2015-ös Északkeleti Monszunnal való találkozásáról (amikor a Team SCA hajójának fedélzetén szolgált):

„Már 24 órája voltunk ott és végre megkaptuk, amiért jöttünk – az extrém körülményeket. Extrém dőlési szögek, extrém nedvesség, gyakorlatilag MINDEN tevékenység extrém nehézségű volt a fedélzeten.” A szakasz nyitó része egyszerűen brutális lehet, és akár a hajók épségét is veszély fenyegetheti.

További szigetláncok: Miután elhagyják a Fülöp-szigetek északi csúcsát, a hajók az északkeleti Kereskedelmi szelek birodalmába érkeznek. Az útirány innentől kezdve délkelet lesz, így néhány napnyi gyors vitorlázásra számíthatunk majd. Nagy sebességgel haladnak majd el Pápua Új-Guinea és a Salamon-szigetek mellett, mielőtt a hosszú cél-csendes-óceáni részen, Vanuatun és a Fidzsi-szigeteken keresztül el nem jutnak a vitorlák városába. Ezen földdarabok mindegyike befolyásolhatja a csapatok stratégiáit és taktikáit, attól függően, hogy milyen közel jutnak hozzájuk.

A Doldrumok: Ismét visszatérnek a Doldrumok, amelyek a Csendes-óceán ezen részén dupla övben vannak jelen, és amiket egy keleti kereskedelmi szelekből álló öv választ el egymástól.

A globális éghajlati zónák pontosabb sorrendje a következő: északkeleti kereskedelmi szelek, Doldrumok, keleti kereskedelmi szelek, Doldrumok és a délkeleti kereskedelmi szelek. Az Atlanti-óceánon azonban (ahogy a bolygó legnagyobb részén is) a Doldrumok közötti kereskedelmi szélzóna rendkívül vékony és nehezen behatárolható. Éppen ezért a kifejezés az egész könnyű szelekből és széllökésekből álló zónára utal az északkeleti és délkeleti kereskedelmi szelek között.

A Csendes-óceánon azonban, különösen az Auckland felé vezető úton, a keleti kereskedelmi szelek sokkal tisztább határokkal rendelkeznek, így a csapatnak nagy valószínűséggel a Doldrumok egy második övén is át kell haladniuk. Könnyen lehet, hogy a szakasz ezen a részen dől majd el.

Gyorsulási verseny a Kereskedelmi szelekben: Miután elhagyják a Doldrumokat, a hajósok (vagy legalább is a stratégiáért felelősök) élete valamivel könnyebbé válik. Amennyiben a délkeleti Kereskedelmi szelek jó alapot biztosítanak nekik, kényelmesen, jó hullámok között fejezhetik be a szakaszt.

A South Pacific High (a 30 és 38 fok között húzódó Szubtrópusi magasnyomású zóna) általában jóval keletebbre található, Dél-Amerikához közelebb, ezért a hajósok biztosan a nyugati oldalán maradnak majd. És mivel Auckland majdnem 37 fokra délre található, szubtrópusi éghajlattal, jó esély van rá, hogy a versenyzők kiváló stabil körülmények között érnek majd célba.

 

Volvo Ocean Race – Voltak-e korábban balesetek ezen a szakaszon?

A 2008-09-es versenyen hét hajó próbálta meghódítani az Északkeleti Monszunt, ezekből pedig négy szorult komolyabb javításokra a találkozást követően, kettő nem fejezte be a szakaszt, egy pedig a következő szakasz újraindítása után ért csak célba.

Ugyan ebben az évben a Telefónica Blue és a PUMA kényszerültek „átdugni a fonalat a tű résén”, amikor is kénytelenek voltak keresztül hajózni a Fidzsi-szigeteken ahelyett, hogy megkerülhették volna őket. Ez a helyzet vezetett a híres emailhez, amelyet Ian Walker írt a PUMA csapatának: „Szép volt, de biztosak vagytok benne, hogy átjuttok majd az új híd alatt?” Valójában nem volt semmilyen híd.


Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Vitorlás szakszótár

Kieler

A kielerek a tőkesúlyos hajók. Nem uszonyt(svert) használnak, hanem tőkesúlyt.

reffelés

A hajó folyamatosan jobban dől az optimális szögnél, célszerű reffelni azaz a...

Drengolás

A drengolás jelentése benyomulás, versenyen például az ellenfél és a bója közé.

Balatonfüred - Hajógyári Kikötő

A Balatonfüredi Hajógyári kikötő leírása: A Balaton keleti medencéjének északi...

Kávéház Budapest

Sokan nem tudják, de kis hazánkban található a Világ Legszebb Kávéháza! Ezen legendás...