Volvo Ocean Race Vitorlásverseny– Második szakasz

GA

KÖVESS MINKET

FACEBOOKON

A verseny második szakasza egy 7000 tengeri mérföldes út dél felé, mely Lisszabonból indul november 5-én, az Afrika déli csücskén található Fokváros irányába.

Volvo Ocean Race – Az alapok

Egy igazi klasszikus észak-dél irányú atlanti versenyről van tehát szó, amely több éghajlati zónán is áthalad.

                                                      

Volvo Ocean Race - Mik is azok az „éghajlati zónák”?

A föld óceáni éghajlata egymástól elkülönülő, egymás felett és alatt vízszintesen húzódó, az egész bolygót átölelő öveket tartalmaz. Ezek az „övek” az egyenlítőtől a sarkokig rétegesen vannak elrendezve, egymás tükörképeiként. A hajósok északról délre haladó versenyük során több ilyen eltérő éghajlattal rendelkező zónán haladnak át. A zónák közötti átmeneteknél rendkívül fontos a legmegfelelőbb átkelő pontok felkutatása, a szélsőséges különbségek és a körülmények váltakozása ugyanis látványos előnyöket vagy hátrányokat eredményezhet.

Volvo Ocean Race - Mik jelentik a kihívásokat?

Szubtrópusi magasnyomású zóna

Nem kell mindenhez olyan negatívan hozzáállni – egy kihívás egyszerre lehetőség is, ezen a rész pedig számos lehetőséget rejt magában. Az első ezek közül „Azores High” szubtrópusi magasnyomású zóna, amely az Azori-szigetekről kapta nevét.

A hajóraj ezzel az éghajlati zónával találkozik majd elsőként – 30-38 foknál több nagy terjedelmű, magas nyomású, stabil terület is található. A „Horse Latitudes” (azaz „Ló szélességek”) néven is ismert zóna nevét a régi vitorlás időkben kapta, amikor a magas nyomás annyira lelassította a hajókat, hogy a tengerészek kénytelenek voltak a vízbe dobni a haldokló lovakat, mert a vízkészletek nem tartottak volna ki az út végéig. Legalább is a mondák szerint.

A kereskedelmi szelek

A második óceáni éghajlati zóna (amelyet szintén az Azores High pozíciója határoz meg) a „Trade Winds” amely „kereksedelmi szeleket” jelent. Ezek a közepesen és fokozottan erős szelek az északi féltekén északkeleti irányból, a déli féltekén pedig délkeleti irányból fújnak az egyenlítő felé. Ez azt jelenti, hogy két olyan zóna is övezi a bolygót, amelyben a „kereskedelmi szelek” egy szubtrópusi magasnyomású zóna irányából az egyenlítő felé fújnak.

Az Azores High pozíciójától függően a hajórajt akár már Lisszabonban felkaphatják a kereskedelmi szelek, amelyek egészen délig kísérhetik őket szórakoztató, kiváló vitorlázó körülmények között. Azonban ha Lisszabon felett éppen magas nyomás van jelen, a hajókat gyenge szelek lassítják majd. Utóbbi esetben a verseny arról szól majd, hogy ki éri el először a kereskedelmi szeleket – stresszes és cseppet sem kellemes hangulatban.

Szigetláncok

A Kanári-szigetek és a Zöld-foki Köztársaság szigetei is keresztezik dél felé haladó a hajósok útját. Ezek a szigetek mind vulkanikus eredetűek és meglehetősen magasak is, ezért több száz kilométeren befolyásolhatják a szél erejét és irányát is. Ez számos előzési lehetőséget jelent.

A trópusi konvergencia zóna (ITCZ)

A kereskedelmi szelek zónájától délre haladva a következő öv a trópusi konvergencia zóna (Intertropical Convergence Zone – ITCZ), amely egy alacsony nyomású régió nagyjából az egyenlítő mentén. A felemelkedő meleg, nedves levegő eredményezi, amelyből a trópusokon nincs hiány. Az ITCZ a viharokról, gyenge szelekről, esőkről és hirtelen széllöketekről híres – tehát egy igazán kiszámíthatatlan zóna.

Érdekesség, hogy ez a zóna teszi lehetővé a korábban említett kereskedelmi szelek kialakulását, amelyek északkeleti és délkeleti irányból hozzák a hidegebb levegőt az ITCZ-ben felemelkedő meleg levegő helyére.

Az ITCZ-n való átkelésen nagyon sok múlik, ezért ez a zóna igazán izgalmasnak ígérkezik. A siker titka a legvékonyabb átkelési pont felkutatása, amely általában nyugatabbra található, ezért a hajók ebbe az irányba haladnak majd, míg meg nem találják a legmegfelelőbb pontot, majd délre fordulnak, hogy átkelhessenek azon.

St. Helena High

Mivel az éghajlati zónák az egyenlítő mentén tükröződnek, így az Azores High-nak is megvan a saját ikertestvére az Atlanti óceán déli részén. Az itt uralkodó magas nyomás miatt az enyhébb szelek megakadályozzák, hogy a hajók egy közvetlen vonalon juthassanak el Fokvárosba.

A csapatoknak valószínűleg a St. Helena High közepének nyugati része felé kell fordulniuk, és ezen az oldalon megkerülni azt déli irányba. Ez az útvonal szinte mindig a leggyorsabb módja az utolsó zóna elérésének.

A Déli-óceán és a Nyugati Viharösvény

A Nyugati Viharösvényt nyugatról keletre haladó viharok és nyomásrendszerek uralják. Északon az Arktisz, délen pedig az Antarktisz területén nyugatról keletre söpörnek végig a bolygón. A bevált taktika a szubtrópusi magasnyomású területből való kijutás és a viharösvénybe való becsatlakozás. Itt aztán a versenyzőknek egy alacsony nyomású rendszert kell találniuk, amely keleti irányba segíti őket. A rendszer a hajókat gyakran egészen a Déli-óceánig mozgatja, néha egyenesen a Table-öbölig kísérve azokat. A vihar által elsőként felkapott csapat általában győztesként kerül ki a versenyből.

 

Volvo Ocean Race – Nagy lehetőségek, nagy győztesek

Az 1997-98-ban megrendezett Volvo Ocean Race versenyen résztvevő Paul Cayard újonc és navigátora, Mark Rudiger vakmerően elszakadtak a mezőnytől, és Fernando de Norohától délre haladtak az EF Language fedélzetén. Ez a döntésük elsőként vezette őket a Nyugati Viharösvénybe, amelynek köszönhetően győztesként fejezhették be a versenyt.


Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Vitorlás szakszótár

Paul Elvström

Paul Elvström életrajz és eredmények Született: 1928. februér 25., Koppenhága,...

Rolex Middle Sea Race

Rolex Middle Sea Race történet A Rolex Middle Sea Race egy klasszikus, magas presztizsű...

Rendezvénytermek Budapesten

A tökéletes rendezvénytermek Budapesten olyan helyszínen helyezkednek el, ami távol esik a...

Rund Um

Rund Um vitorlás verseny történet 1998 óta Rund Um élőben is nyomon követhető az...

Árboccsúcs

Az árboccsúcs az árboc felső vége, mely speciális fémveret segítségével lehetővé...