notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

A legnagyobb vízi katasztrófa a Balaton történetében

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!
Főoldal > A Pajtás története

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

A Pajtás története


2014/07/10

Mindenhol történnek balesetek, katasztrófák, ahogy a földön, úgy a vízen is és ez nincsen másképp a Balatonnal sem. Most a magyar tenger legnagyobb hajókatasztrófájáról mesélünk nektek.

 

Ismerd meg te is a blatoni hajózás legnagyobb katasztrófáját!




A gőzhajó története, mely a Pajtás nevet kapta, 1918-ban kezdődik, amikor is az Újpesten fellelhető Shlick-Nicholson hajógyárból kikerült és ekkor kezdhette meg útjait, akkor még a Duna vizén.
Maga a hajó típus a II-es számot kapta, és összesen kilenc készült belőle.

 


Legelőször 1940-ben süllyedt el a Markó utca környékén, de 1941-ben ki is mentették a folyómederből, majd felújították és ismét munkába állhatott.

 


A második világháború idején a létező összes Balatonon úszó hajó el lett pusztítva, nemes egyszerűséggel felrobbantották mindet, így amikor a turizmus fejlődésnek és növekedésnek indult, a nyaralni és pihenni vágyó munkástömeget nem tudták mivel ide-oda szállítani.

 

 

 

Itt jött a képbe Pajtás, hiszen valakinek egy olyan ötlet vert szöget a fejébe, hogy mi lenne ha a nemrégiben épült Sió-csatornán át néhány hajó fel lenne úsztatva a Balatonhoz? Így történt hát, hogy a Pajtás gőzös volt az egyik ezek közül.

 


A gőzös 1950-ben vált a Balatoni Hajózási Vállalat kezei közé és egy évvel később át is került a magyar tenger vizére, és maga a Pajtás név is ekkor ragadt rá.

 


Hatalmas átalakításon esett át ekkor, és a későbbi eseményekből ítélve ez nem volt a tökéletes döntés számára, hiszen még a legalapvetőbb követelmények sem voltak figyelembe véve.

 


A legrosszabb dolog azonban az volt, hogy bár a befogadóképessége 150-ről 200 emberre nőtt, a stabilitása ezzel egyenes arányban romlott.

 


A végzetes napon, 1954. május 30-án a siófoki kikötőből indult el Füreden át Tihanyba, fedélzetén összesen 178 utassal és összesen hat főt számláló személyzettel és már ekkor nyilvánvaló volt: a Pajtás túl van zsúfolva.

 


Végül az egycsavaros gőzös veszte a stabilitás hiánya lett. Amikor Balatonfüredet készült elhagyni, az utasok a hajó egyik oldalára tömörülve bámulták a vizet, hiszen éppen akkor rendeztek egy vitorlásversenyt a magyar tenger vizén.

 

 

Azonban a hajó ekkor dőlni kezdett a súly egyoldalúsága miatt, ettől persze minden egyes ember bepánikolt és rögtön át is szaladt  a másik oldalra. A kapitány mindent megtéve próbált ellenkormányozni, ám ez hiábavalónak tűnt, a Pajtás felborult.

Ismerd meg te is a blatoni hajózás legnagyobb katasztrófáját!

Vámosi Gyula, aki a hajó aljában gondoskodott a fűtésről, megőrizte józanságát, ezzel számos ember életét megmentve.
A víz ömleni kezdett a belső terekbe, de ő ezt figyelmen kívül hagyva kiengedte a gőzt a kazánból, és így a hajó megmenekült a hamarosan bekövetkező robbanástól, ám ő életét veszítette, a Pajtás agyonnyomta.

 


Mivel a Balaton itt nem volt mély, félig kiállt a vízből még azután is hogy teljesen a meder aljára került, ám összesen 23 ember halt meg, köztük egy hétéves gyermek is, a többi ember pedig a még víz felett maradt részre húzódott.

 

Közben a vitorlásverseny résztvevői azonnal segítséget nyújtottak, ám napokkal később is találtak egy életét vesztett áldozatot, akit az iszapba temetett a gőzös súlya.

 


Az esetről  azonnali hírzárlat került érvénybe, a telefonvonalakat is figyelték, és a közlönyben csak 12 halott ember lett említve, a part mellett bámészkodók fényképezőgépeit elvették, a Pajtás kapitánya pedig nyolc hónapon át ült előzetes letartóztatásban és csak azután szabadulhatott ki, hogy soha, senkinek, semmilyen körülmények között nem beszélhet az esetről halála napjáig.

 


E tragédia ellenére a Pajtást kiemelték a vízből, felújították, és előbb a Siófok, majd később Dömösd néven kelhetett újra útra, ismét a Duna vizén, egészen 1987-ig, ekkor kivonták a forgalomból véglegesen.

 


A szerencsétlenség hosszú időkön át, egészen a rendszerváltás végéig volt eltussolva, és mindenki hallgatott róla, mint a sír.

 

 

 

 

Azóta 1999-ben felállítottak egy szobrot a füredi Tagore-sétányon, mely egy hajóablakból az ég felé nyúló kezet formálva emlékeztet mindenkit a Magyarországi hajózás legnagyobb tragédiájára.

 



érdekességek hajó



Kövess minket
Iratkozz fel!
Ne maradj le a legfrissebb vitorlás hírekről és programokról
Vitorlás szakszótár

Bika

A bika fedélzeti, vagy parti kötélrögzítő eszköz.

Almádi Öreghegy Kikötő

A Balaton keleti medencéjének északi partján található az Almádi Öreghegyi kikötő....

Ágy

Ágy

Molett ruha webáruház

Molett ruha webáruház: online webáruház, ahol kifejezett teltkarcsú nők számára, előnyös...

Iránylat

Navigációs alapfogalom. Egy tárgy iránya a hajó­ról nézve, vagy két tárgy egymáshoz...
Vitorlázás: sportolóknak és amatőröknek egyaránt!

A vitorlázás nem csupán egy sport, hanem egy életstílus. Ezt mi is tudjuk. Ezért igyekszünk mindenről beszámolni, ami vitorlás élethez hozzátartozik. Nemcsak Balatoni, Adriai és egyéb külföldi helyszíneken való vitorlázásról és vitorlás versenyekről olvashatsz itt, hanem megtalálhatod a legmodernebb technológiákat és a legújabb vitorlás divatot is cikkeink között. Nemcsak profi sportolóknak ajánljuk vitorlás oldalunkat, hanem azoknak is, akik hobbi szerűen űzik, vagy esetleg még csak érdeklődnek a vitorlázás iránt.

Vitorlázás minden mennyiségben

Vitorlás hírek a világ minden szegletéből- minden, amit a vitorlázásról tudni érdemes. Kövesd nyomon velünk a világ leghíresebb vitorlás versenyeit , less el trükköket, hogy hogyan is csinálják a profik! Akár a Balatonon repít a szél, akár az Adrián vitorlázol, vagy valamelyik másik tengeren, hasznos tippekkel és tanácsokkal szolgálhatunk. Mit vigyél magaddal, ha vitorlás túrára indulsz, vagy mikre kell figyelned, ha beköszönt a tél? Itt megkapod mindenre a választ. A legfrissebb tudnivalókkal várjuk a vitorlázás szerelmeseit!

Vitorlás versenyek

Velünk egyik vitorlás versenyről sem kell lemaradnod. Nemcsak a hazai megrendezésű vitorlás versenyekről olvashatsz cikkeket, hanem olyan legendás nemzetközi vitorlás versenyekről is, mint a Volvo Ocean Race. Eredmények, tudósítások, információk a versenyekkel kapcsolatban, és interjúk a résztvevőkkel, vagy akár a szervezőkkel is. Ne maradj le a legfrissebb hírekről! Velünk könnyen képbe kerülhetsz a legfontosabb vitorlás versenyekről, a legfrissebb híreket olvashatod első kézből.

Vitorlás életmód

A legújabb luxusautók, technikai kiegészítők, okostelefonok, okoseszközök, órák, divat és minden más, ami a vitorlás életmódhoz hozzá tartozik. Értesülj a legújabb divatról első kézből, és ne maradj le a legújabb technológia kiegészítőkről sem! Mit vegyél fel vitorlázáshoz, melyik a legkényelmesebb cipő vagy a legjobb óra egy vitorlás versenyhez? Itt mindent megtalálsz. A legújabb hajócsodákról sem fogsz lemaradni, azt garantáljuk, ahogyan azt is, hogy a legújabb luxusautókból sem lesz hiányod! 

Utazás a világ körül

Az utazás a vitorlázás elengedhetetlen része. Az új tájak és kultúrák felfedezése még izgalmasabbá teszi a vitorlázást. Nincs is jobb program, mint egy vitorláson, a nyílt vízről megcsodálni a hely nyújtotta látványt. Nem is kell túl messzire utaznod ehhez, a Balaton is varázslatos panorámát tár eléd az év minden napján. Persze külföldi utazásokkal, vitorlás utazási ötletekkel is szolgálhatunk. De a csodálatos kis hazánkról sem feledkezünk meg, legnagyobb vitorlás központjával a Balatonnal együtt. Fedezz fel te is izgalmas tájakat vitorlázás közben!