A legnagyobb vízi katasztrófa a Balaton történetében

hirdetes

A Pajtás története

hirdetes

Iratkozz fel Te is Youtube csatornánkra, kattints az alábbi YOUTUBE ikonra! 

 

 

 

Mindenhol történnek balesetek, katasztrófák, ahogy a földön, úgy a vízen is és ez nincsen másképp a Balatonnal sem. Most a magyar tenger legnagyobb hajókatasztrófájáról mesélünk nektek.

 

Ismerd meg te is a blatoni hajózás legnagyobb katasztrófáját!

A gőzhajó története, mely a Pajtás nevet kapta, 1918-ban kezdődik, amikor is az Újpesten fellelhető Shlick-Nicholson hajógyárból kikerült és ekkor kezdhette meg útjait, akkor még a Duna vizén.
Maga a hajó típus a II-es számot kapta, és összesen kilenc készült belőle.

 


Legelőször 1940-ben süllyedt el a Markó utca környékén, de 1941-ben ki is mentették a folyómederből, majd felújították és ismét munkába állhatott.

 


A második világháború idején a létező összes Balatonon úszó hajó el lett pusztítva, nemes egyszerűséggel felrobbantották mindet, így amikor a turizmus fejlődésnek és növekedésnek indult, a nyaralni és pihenni vágyó munkástömeget nem tudták mivel ide-oda szállítani.

 

 

 

Itt jött a képbe Pajtás, hiszen valakinek egy olyan ötlet vert szöget a fejébe, hogy mi lenne ha a nemrégiben épült Sió-csatornán át néhány hajó fel lenne úsztatva a Balatonhoz? Így történt hát, hogy a Pajtás gőzös volt az egyik ezek közül.

 


A gőzös 1950-ben vált a Balatoni Hajózási Vállalat kezei közé és egy évvel később át is került a magyar tenger vizére, és maga a Pajtás név is ekkor ragadt rá.

 


Hatalmas átalakításon esett át ekkor, és a későbbi eseményekből ítélve ez nem volt a tökéletes döntés számára, hiszen még a legalapvetőbb követelmények sem voltak figyelembe véve.

 


A legrosszabb dolog azonban az volt, hogy bár a befogadóképessége 150-ről 200 emberre nőtt, a stabilitása ezzel egyenes arányban romlott.

 


A végzetes napon, 1954. május 30-án a siófoki kikötőből indult el Füreden át Tihanyba, fedélzetén összesen 178 utassal és összesen hat főt számláló személyzettel és már ekkor nyilvánvaló volt: a Pajtás túl van zsúfolva.

 


Végül az egycsavaros gőzös veszte a stabilitás hiánya lett. Amikor Balatonfüredet készült elhagyni, az utasok a hajó egyik oldalára tömörülve bámulták a vizet, hiszen éppen akkor rendeztek egy vitorlásversenyt a magyar tenger vizén.

 

 

Azonban a hajó ekkor dőlni kezdett a súly egyoldalúsága miatt, ettől persze minden egyes ember bepánikolt és rögtön át is szaladt  a másik oldalra. A kapitány mindent megtéve próbált ellenkormányozni, ám ez hiábavalónak tűnt, a Pajtás felborult.

Ismerd meg te is a blatoni hajózás legnagyobb katasztrófáját!

Vámosi Gyula, aki a hajó aljában gondoskodott a fűtésről, megőrizte józanságát, ezzel számos ember életét megmentve.
A víz ömleni kezdett a belső terekbe, de ő ezt figyelmen kívül hagyva kiengedte a gőzt a kazánból, és így a hajó megmenekült a hamarosan bekövetkező robbanástól, ám ő életét veszítette, a Pajtás agyonnyomta.

 


Mivel a Balaton itt nem volt mély, félig kiállt a vízből még azután is hogy teljesen a meder aljára került, ám összesen 23 ember halt meg, köztük egy hétéves gyermek is, a többi ember pedig a még víz felett maradt részre húzódott.

 

Közben a vitorlásverseny résztvevői azonnal segítséget nyújtottak, ám napokkal később is találtak egy életét vesztett áldozatot, akit az iszapba temetett a gőzös súlya.

 


Az esetről  azonnali hírzárlat került érvénybe, a telefonvonalakat is figyelték, és a közlönyben csak 12 halott ember lett említve, a part mellett bámészkodók fényképezőgépeit elvették, a Pajtás kapitánya pedig nyolc hónapon át ült előzetes letartóztatásban és csak azután szabadulhatott ki, hogy soha, senkinek, semmilyen körülmények között nem beszélhet az esetről halála napjáig.

 


E tragédia ellenére a Pajtást kiemelték a vízből, felújították, és előbb a Siófok, majd később Dömösd néven kelhetett újra útra, ismét a Duna vizén, egészen 1987-ig, ekkor kivonták a forgalomból véglegesen.

 


A szerencsétlenség hosszú időkön át, egészen a rendszerváltás végéig volt eltussolva, és mindenki hallgatott róla, mint a sír.

 

 

 

 

Azóta 1999-ben felállítottak egy szobrot a füredi Tagore-sétányon, mely egy hajóablakból az ég felé nyúló kezet formálva emlékeztet mindenkit a Magyarországi hajózás legnagyobb tragédiájára.

 

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
Kisorsolták az 50 település számára a vitorláshajókat és a sárkányhajó csoportbeosztást az idei Nemzeti Regattára!

2019-05-17

Kisorsolták az 50 település számára a vitorláshajókat és a...

A Nemzeti Regatta – Magyarország Településeinek Vitorlás Fesztiválja - elérkezett következő fontos mérföldkövéhez, a vitorlás- és sárkányhajófutamok sorsolásához, melyet 2019. május 14-én egy sajtótájékoztató keretén belül tartottak meg, stílusosan a Siófok katamarán fedélzetén.

Sarud a Tisza-tó ékköve 2.rész. Minden egy vitorlás tanfolyammal kezdődött, a Balatonon.

2019-05-24

Sarud a Tisza-tó ékköve 2.rész. Minden egy vitorlás tanfolyammal...

A Tisza-tavon komoly munkába fogunk. Az MVSZ által minősített vitorlás iskolát indítunk. Reményeink szerint sikerül megvalósítani, hogy a mindennapos testnevelés program keretében hamarosan vitorlázást tanuljanak a gyerekek, akinek ma még több, mint 75%-a nem tud úszni- a Tisza-tó partján.

Az 50 település már javában készül az idei Nemzeti Regatta versenyeire!

2019-05-22

Az 50 település már javában készül az idei Nemzeti Regatta versenyeire!

Kevesebb mint két hét és indul a Nemzeti Regatta – Magyarország Településeinek Vitorlás Fesztiválja – 2019. június 1-2-án! A Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) és szervezőtársai idén is 50 települést látnak vendégül Siófokon, ahova 16 megyéből érkeznek majd a csapatok a megmérettetésekre.

Sarud a Tisza-tó ékköve 1. rész. Minden egy vitorlás tanfolyammal kezdődött, a Balatonon.

2019-05-24

Sarud a Tisza-tó ékköve 1. rész. Minden egy vitorlás tanfolyammal...

Hiszen vitorlázni – az az általános tévhit – csak a Balatonon lehet. Befejezve a tanfolyamot, furcsa hiányt fedeztem fel magamban. Jó hogy van vitorlás vizsgám, de én Sarudon élek, ahol van ugyan pár vitorlás, de vitorlás élet, vitorlás közösség – na, az nincs.

hirdetes
Közösség

Szótár

Felmenetel

A felmenetel a hajó szélirány felé történő irányváltoztatása. A felmenetel szélbeállásig tart. Tovább

Steuerbord

Steuerbord (ejtsd:stajerbord) - a hajó menetirány szerinti jobb oldala, kormányféloldal Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 233

Átlagos értékelés: 4.8

érdekességek hajó