Balatoni vitorlázás, ahogy eddig még soha nem láttad. Sztorik, események a balatoni vitorlázás történetéből és fejlődéséből. Tuss Miklós cikk sorozata hétről-hétre új beszámolóval jelentkezik, melyből hiteles képet kaphattok a balatoni vitorlázás múltjáról.
1953-at írunk, helyszín: siófoki kikötő szigete, Vasas SC telepe. Mivel nem rendelkeztünk daruval, de még sólya kocsival sem a „Star” (csillaghajó) vízre tétele a régi bevált módszerrel történt: „fogjuk meg és vigyétek!” (kb. 800-900 kg).
Fogantyú nem volt rajta, alá kellett guggolni és hó-rukk egyszerre felállva, vállra, magasabbak hátra, nyakra felemelni. Körülbelül nyolcan fértünk alá, az 100-110 kg-ot jelent fejenként. Most akkor indulj, rogyadozó léptekkel, 10-15 métert haladva, pihenő majd újra indulás. Volt egy másik módszer is, hogy jobb-e, azt nem állítom. Ennél a tőkesúly 1 méter hosszú lapos aljához görgőket kellett tenni. Került oda vascső, faág, akármi, mind más-más átmérőjű. Egy ember, a „főcsővezető” ott guggolt és a hátul felszabaduló görgőket rakta előre és szögbe, hogy kanyarodjon. Néha az ember ujjára gurult a görgő, én is jártam így. Elakadt, miért nem megy? Mert alatta 4 ujjam, told vissza! A négy ujjam körme alól kifröccsent a vér, de a művelet tovább folytatódott.
Egyik ilyen vízre tételnél ott volt a telep apraja-nagyja. Volt egyetemi docens, kutatóintézeti igazgató és még vagy fél tucat mérnök. A javaslatok özöne hangzavarrá fajult: toljuk, várj még, csak egy görgő van alatta, emeld az orrát, hogy alámenjen az új görgő, az túl vastag ott egy vékonyabb, vigyázz dől balra…stb.
Pap bácsi a hajójavítónk is ott volt, egyszerű, öreg, somogyi asztalos mester, csípőre tett kézzel nézte a sok pesti szószátyárt. Majd 10 perc után nem bírta szó nélkül, elfogyott a türelme és jó hangosan megszólalt: „csend legyen, itt csak egy dirigáljon és az én leszek, én most elmegyek a nagy kalapácsért.” A derültséget rossz néven vette, azt hitte őt nevetik ki, pedig csak a helyzet volt a komikus.
Talán egy ével később Pap bácsi megkapta élete nagy lehetőségét, hogy igazi hajóépítő lehessen. Még életében nem épített semmit, csónakot sem, most pedig megbízást kapott hogy egy „Kalózt” építsen. Leszállították a lucfenyő és tölgy deszkákat, adtak neki egy tervrajzot és egy osztályelőírást. Az öreg hetekig készülődött és mielőtt az első fűrészhúzást megtette volna, kért valamit: tegyenek az építendő hajó mellé egy másik Kalózt.
Furcsálltuk a kérést, de megértettük és egyben féltünk is, mert hát egy öreg Kalózt lehet „deformálódott” és ha onnan veszik le a méreteket, akkor szabálytalan hajó készülhet.
A munka elkezdődött, hullott a forgács, a szikács végre a hajó elkészült, tetszetős volt. Eljött a felmérés napja. Jó Özvegyi Béla felgyűrte inge ujját és elővette az akkor csodaszámba menő acél mérőszalagot, mely magától felkunkorodik. Pap bácsinak csak egy törött colstokja volt, kb. méter húszas. A bajok talán ebből eredtek. Az első méret, ami ellenőrzés alá került, a hajó hossza, mit tesz Isten itt 5 centi hiányzik. Kérdőre vonták az öreget, hát ez, hogy lehet? A válasz meglepő volt: „hát így adta ki a deszka svungja.”
A felmérő összecsomagolt és hazautazott, nekünk meg lett egy Kalózunk, ami nem „Kalóz”.
Forrás : Tuss Miklós
A vitorlázás nem csupán egy sport, hanem egy életstílus. Ezt mi is tudjuk. Ezért igyekszünk mindenről beszámolni, ami vitorlázáshoz hozzá tartozik. Nemcsak Balatoni, Adriai és egyéb külföldi helyszíneken való vitorlázásról és vitorlásversenyekről olvashatsz itt, hanem megtalálhatod a legmodernebb technológiákat és a legújabb vitorlás divatot is cikkeink között. Nemcsak profi sportolóknak ajánljuk vitorlázásról szóló oldalunkat, hanem azoknak is, akik hobbiszerűen űzik, vagy esetleg még csak érdeklődnek a vitorlázás iránt. Ha pedig Balatonfüreden konferencia helyszín érdekel, akkor a Vinifera 5* Superiort ajánljunk!
Hírek a vitorlázásról a világ minden szegletéből: minden, amit a vitorlázásról tudni érdemes. Kövesd nyomon a világ leghíresebb vitorlásversenyeit velünk, less el trükköket, hogy hogyan is csinálják a profik! Akár a Balatonon repít a szél, akár az Adrián vitorlázol, vagy valamelyik másik tengeren, hasznos tippekkel és tanácsokkal szolgálhatunk. Mit vigyél magaddal, ha vitorlázásra készülsz, vagy mikre kell figyelned, ha beköszönt a tél? Itt megkapod mindenre a választ. A legfrissebb tudnivalókkal várjuk a vitorlázás szerelmeseit!
Velünk egyik vitorlásversenyről sem kell lemaradnod. Kövesd velünk nyomon a vitorlázás élversenyeit! Nemcsak a hazai megrendezésű vitorlásversenyekről olvashatsz cikkeket, hanem olyan legendás nemzetközi vitorlásversenyekről is, mint a Volvo Ocean Race. Te is kíváncsi vagy, hogy hogyan alakul a helyzet a vitorlázás csúcsán? Ne maradj le a legfrissebb hírekről! Velünk könnyen képbe kerülhetsz a legfontosabb vitorlásversenyekről, a legfrissebb híreket olvashatod első kézből.
A vitorlázás több, mint egy sport, egy valódi életforma. Velünk képben lehetsz a vitorlázással kapcsolatos életstílus újdonságaival: a legújabb vitorlás divattal, a legjobb felszerelésekkel vitorlázáshoz, a legújabb órákkal, amiket vitorlázáshoz fejlesztettek, de a legjobb luxusautókról és technológiai felszerelésekről sem kell lemaradnod! Mit vegyél fel vitorlázáshoz, melyik a legkényelmesebb cipő vagy a legjobb óra egy vitorlásversenyhez? Itt mindent megtalálsz.
Az utazás a vitorlázás elengedhetetlen része. Az új tájak és kultúrák felfedezése még izgalmasabbá teszi a vitorlázást. Nincs is jobb program, mint vitorlázás közben a nyílt vízről megcsodálni a hely nyújtotta látványt, nem is kell túl messzire utaznod ehhez, a Balaton is varázslatos panorámát tár eléd az év minden napján. De persze külföldi utazásokkal, vitorlás utazási ötletekkel is szolgálhatunk, de a csodálatos kis hazánkról sem feledkezünk meg, a hazai vitorlázás központjával a Balatonnal együtt. Fedezz fel te is izgalmas tájakat vitorlázás közben!