notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Beszámoló a Magyar Tengeri Nagyhajós Bajnokság 2008-as futamairól Csury Zoltán tollából 2009

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!
Főoldal > Beszámoló a Magyar Tengeri Nagyhajós Bajnokság 2008-as futamairól

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Beszámoló a Magyar Tengeri Nagyhajós Bajnokság 2008-as futamairól


2008/10/07

Túl vagyunk az idei Magyar Tengeri Nagyhajós Bajnokságon, ami szerintem egy országos bajnoksághoz méltó, színvonalas verseny volt. Egyértelmű a One Design típusok sikere, melyet a rendezők jó előre láttak és ezért a verseny ebből a szempontból kifejezetten jó irányba fejlődik. Persze van azért még min javítani, de erről egy kicsit később írok.

Tengeri nagyhajós bajnokság

A IV. Magyar Tengeri Nagyhajós Bajnokság értékelése - a one design osztályok

 

A sokasodó és erősödő One Design osztályok ellenére több osztályban is egy – egy hajó lényeges (a futamok döntő többségének megnyerésével) fölénnyel tudott kiemelkedni a mezőnyből. Ennek okait csak találgathatjuk, de mivel szerencsém volt egy ilyen hajón versenyezni, kísérletet teszek rá.

 

Ez a verseny egy újfajta szemléletet kíván a versenyzőktől. Senki nem a saját hajójával megy, a kisorsolt hajót szinte egyáltalán nem ismeri és az esetek többségében néhány óra vitorlázás alatt kell a hajó beállítását megtalálni.


Az új szemléleten azt értem, hogy a mondjuk az adódó 1 órányi kreutzolás előtt már tudom, hogy mik azok a legfontosabb paraméterek, amikre érdemes figyelnem, az esetleges átállítására van módom és még az állítás megfelelő mértékét is meg tudom becsülni. Újbóli korrigálásra valószínűleg már csak az első futam után lesz lehetőségünk.

 

Tengeri nagyhajós bajnokság

 

Ha az állítás valamilyen fizikai korlátba ütközik (értem ezalatt, hogy a hajó veretezésén valamely szélső lehetőséghez értünk és nem lehet tovább a kívánt irányban állítani) akkor valamilyen trükkös megoldással tudjuk ezt pótolni.


Amennyiben sikerül ilyen módszerrel eltalálni egy jó állítást, az időjárással is szerencsénk van  és a futamok közel azonos körülmények között zajlanak, akkor könnyen tehetek szert olyan sebesség fölényre amit a többiek mire behoznak már vége a versenynek.


Érzésem szerint mi valami hasonló megoldással tudtunk idén is és tavaly is nyerni.

Azokat a trükköket amiket mi alkalmaztunk a saját honlapunkon www.tuss.vitorlazas.hu részletesen ismertetünk.

 

Trükkök százai avagy a hiányzó osztályelőírás

 

Visszatérve az idei versenyre, örömmel látom, hogy a csapatok egyre komolyabb felkészülésre kényszerítik egymást, ami önmagában alapja a színvonal további emelkedésének.


A nagy csapatok hosszú felkészülése sokakat elgondolkodtatott azon, hogy ezen idő alatt nem szerelik-e át a hajót oly módon ami – mértéktől függően– már kezdi a One Design értéket megkérdőjelezni. Jelen helyzetben ezekkel a technikai kérdésekkel nem lehet érdemben foglalkozni, mert nincs a hajóosztályoknak osztályelőírásuk. Jelenleg az azonos gyártótól az azonos típusú hajó, vitorla, alkatrészek, stb. beszerzése hivatott biztosítani a One Design osztályok legnagyobb értékét, az egyenlő esélyeket.


Erről a rendező gondoskodik. Ez a jövőben valószínűleg (egyesek szerint már most is) kevés lesz!


Mivel nincs osztályelőírás, nem lehet eldönteni, hogy milyen átszerelés az, ami még belefér és mi az – ami nem. Amennyiben ebből vita keletkezik, a zsűri (vagy a technikai bizottság) kezében sincs semmi dokumentum, amihez képest állást foglalhat.

A csapatok egyre nagyobb pénzt és energiát fordítanak erre a versenyre, ami igazán örömre ad okot és mint már említettem a fejlődés záloga.

Gondolkozzunk kicsit az Ő fejükkel. A sponzorral szemben nem tehetik meg (és valószínűleg nem is akarják megtenni), hogy nem használnak ki minden lehetőséget a jobb eredmény reményében. Mivel ez egy erősen technikai sport talán mondani sem kell, hogy a verseny nem a vízen kezdődik.

Vannak, akik egyszerű adminisztratív módszerekkel kezelnék a kérdést, pl.: a hajósorsolás a verseny előtti utolsó napon legyen, vagy esetleg váltott hajós versenyzés. Nyilván ezek új problémákat szülnek, de én most csak versenyzői szemmel nézem és gondolatébresztőnek írom le.

 

Salona 37

 

Sokaknak – köztük nekünk is – nagy meglepetés okozott a SALONA 37 típusú hajók jó sebessége. Az első napi túraversenyen csak négy Bavaria 42 tudott megverni minket. Valószínűleg a hajóformákban lévő különbségek eredménye lehet ez.

 Salona 37 R

Bavaria 46 C

 

A BAVARIA 46 C osztályban komoly viharokat keltett a rajtok utáni 4 perces szabály, amelynek mindkét túra futamban többen áldozatul estek. Ugyanis  a szabály szerint a rajtjelzés után csak 4 perc áll rendelkezésre a szabályos rajtolásra, aki ezt lekési azt a rendezőség kizárja. Az 5. futamban csak 2 hajó tudott elrajtolni a 11-ből (még olyan nagy nevek is „elvéreztek” mint Ruják, Sükösd, Gömbös, Vezér), ezért lehet, hogy tényleg mellőzni kellene ezt a szabályt túra versenyen ilyen kis szélben. Szerencsére a végeredményt azonban érdemben nem befolyásolta.

 Bavaria 47 C

Jó látni az egyre több ifjúsági versenyzőt, remélem edzőik meg vannak győződve arról, hogy az ezen a versenyen való részvétel előre mozdítja a pályafutásukat.

Mindent egybevetve köszönjük az Adriatic Challenge csapatának ezt a versenyt, mely a komoly mértékadó versenyek közé nőtte ki magát a magyar versenynaptárban.









Kövess minket
Iratkozz fel!
Ne maradj le a legfrissebb vitorlás hírekről és programokról
Vitorlás szakszótár

Ejtés

A szélhez viszonyított olyan irányváltoztatás, melynek során a haladási irány és a...

Balanszkormány

A balanszkormányon a kormány forgástengelye nem a kormánylap belépőélén, hanem hátrább...

Halzolás, perdülés

A hajó irányváltoztatása elfele a széltől, melynek során a hajó iránya – farával a...

Bandázsolás

A bandázsolás a kötélvég összefonása, másnéven babázás, vagy fuxolás.

Kalóz

A Kalóz kétszemélyes, biztonságos jolle. Versenyzéskor ketten használják, de ideális...
Vitorlázás: sportolóknak és amatőröknek egyaránt!

A vitorlázás nem csupán egy sport, hanem egy életstílus. Ezt mi is tudjuk. Ezért igyekszünk mindenről beszámolni, ami vitorlázáshoz hozzá tartozik. Nemcsak Balatoni, Adriai és egyéb külföldi helyszíneken való vitorlázásról és vitorlásversenyekről olvashatsz itt, hanem megtalálhatod a legmodernebb technológiákat és a legújabb vitorlás divatot is cikkeink között. Nemcsak profi sportolóknak ajánljuk vitorlázásról szóló oldalunkat, hanem azoknak is, akik hobbiszerűen űzik, vagy esetleg még csak érdeklődnek a vitorlázás iránt.

Vitorlázás minden mennyiségben

Hírek a vitorlázásról a világ minden szegletéből: minden, amit a vitorlázásról tudni érdemes. Kövesd nyomon a világ leghíresebb vitorlásversenyeit velünk, less el trükköket, hogy hogyan is csinálják a profik! Akár a Balatonon repít a szél, akár az Adrián vitorlázol, vagy valamelyik másik tengeren, hasznos tippekkel és tanácsokkal szolgálhatunk. Mit vigyél magaddal, ha vitorlázásra készülsz, vagy mikre kell figyelned, ha beköszönt a tél? Itt megkapod mindenre a választ. A legfrissebb tudnivalókkal várjuk a vitorlázás szerelmeseit!

Vitorlásversenyek

Velünk egyik vitorlásversenyről sem kell lemaradnod. Kövesd velünk nyomon a vitorlázás élversenyeit! Nemcsak a hazai megrendezésű vitorlásversenyekről olvashatsz cikkeket, hanem olyan legendás nemzetközi vitorlásversenyekről is, mint a Volvo Ocean Race. Te is kíváncsi vagy, hogy hogyan alakul a helyzet a vitorlázás csúcsán? Ne maradj le a legfrissebb hírekről! Velünk könnyen képbe kerülhetsz a legfontosabb vitorlásversenyekről, a legfrissebb híreket olvashatod első kézből.

Vitorlás életmód

A vitorlázás több, mint egy sport, egy valódi életforma. Velünk képben lehetsz a vitorlázással kapcsolatos életstílus újdonságaival: a legújabb vitorlás divattal, a legjobb felszerelésekkel vitorlázáshoz, a legújabb órákkal, amiket vitorlázáshoz fejlesztettek, de a legjobb luxusautókról és technológiai felszerelésekről sem kell lemaradnod! Mit vegyél fel vitorlázáshoz, melyik a legkényelmesebb cipő vagy a legjobb óra egy vitorlásversenyhez? Itt mindent megtalálsz.

Vitorlás utazások

Az utazás a vitorlázás elengedhetetlen része. Az új tájak és kultúrák felfedezése még izgalmasabbá teszi a vitorlázást. Nincs is jobb program, mint vitorlázás közben a nyílt vízről megcsodálni a hely nyújtotta látványt, nem is kell túl messzire utaznod ehhez, a Balaton is varázslatos panorámát tár eléd az év minden napján. De persze külföldi utazásokkal, vitorlás utazási ötletekkel is szolgálhatunk, de a csodálatos kis hazánkról sem feledkezünk meg, a hazai vitorlázás központjával a Balatonnal együtt. Fedezz fel te is izgalmas tájakat vitorlázás közben!

Honlapkészítés, webdesign, keresőoptimalizálás: Expedient
Marketing tanácsadónk a: Marketing Professzorok Kft.