Dragon Európai- Bajnokság Balatonkenese 2010. Június 5-12 Sajtótájékoztató

hirdetes

Dragon Európai- Bajnokság

hirdetes

Iratkozz fel Te is Youtube csatornánkra, kattints az alábbi YOUTUBE ikonra! 

 

 

 


Vitorlázó Európa-bajnokság a Balatonon 15 ország 60 résztvevő egységével.
Az Erste Private Banking Dragon EB az idei évad legrangosabb nemzetközi vitorlás versenye a Balatonon.

DRAGON EURÓPA-BAJNOKSÁG

ERSTE PRIVATE BANKING
DRAGON EURÓPA-BAJNOKSÁG
BALATONKENESE
2010. JÚNIUS 5-12.


 
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ
Budapest, 2010. június 1.

 




Kállay András, igazgató
Erste Private Banking


Wossala György, elnök
Európai Vitorlás Szövetség


Litkey Farkas, versenyvezető
Kenese Marina-Port VSE


Náray Vilmos, versenyigazgató
Magyar Dragon Szövetség


Detre Szabolcs, versenyző (HUN 53 „Jampec”)
olimpiai bronzérmes vitorlázó


Vobeczky Zoltán
sajtófőnök

 


Balatonkenese, 2010. június 1. – A világ egyik legnépszerűbb vitorlás hajóosztálya idén a „magyar tengeren” rendezi meg Európa-bajnokságát. Június 5-11. között 15 ország 60 vitorlása vesz részt a dragon hajóosztály kontinensviadalán, amelynek a Marina-Port kikötő ad otthont Balatonkenesén. Az EB magyarországi megrendezése a magyar vitorlás sport komoly sportdiplomáciai sikere, amelyhez névadó szponzorként az Erste Private Banking nyújtott támogatást. A dragon Európa-bajnokság a dinamikusan fejlődő magyar vitorlázás idei évének legrangosabb nemzetközi eseménye a Balatonon – jelentették be az esemény szervezői keddi sajtótájékoztatójukon.

A „nemzetközi dragon hét” már június 1-jén megkezdődik, ekkor zajlik ugyanis a felkészülési versenynek tekinthető magyar bajnokság. Ezen a mintegy húsz magyar résztvevő mellett további 20-25 külföldi is ki akarja próbálni a Balaton hullámait és széljárását. Az Európa-bajnokságon részt vevő hajók számát szigorú kvóták határozzák meg, a legtöbb résztvevő Oroszországból, Németországból és Nagy-Britanniából érkezik.

A Dragon EB megrendezését rendkívül hosszú előkészületi időszak előzte meg. A Magyar Dragon Szövetség (MDSZ) 2007-ben nyújtotta be a rendezésre vonatkozó pályázatát.  A Nemzetközi Dragon Szövetség (IDA) évről évre megversenyezteti a különböző országok jelentkezését, s az észtoszági  Tallin korábbi – nem túl sikeres – rendezését leszámítva először járult hozzá, hogy egy ilyen színvonalú versenyre Közép-Kelet-Európában kerüljön sor.


Magas elvárások – erős magyar rendezőcsapat és partnerek


„A nemzetközi szervezet komoly elvárásokat támasztott a kontinensviadal rendezésével kapcsolatban, ám a magyar szövetség szívós előkészületi munkájával, a vízi rendező gárda segítségével valamint az Erste Private Banking és néhány további partnerünk támogatásával sikerült megfelelni a feltételeknek” – mondta Náray Vilmos versenyigazgató, aki a szervező bizottság munkáját is irányította. A viadalt a Balaton legmodernebb és legkiválóbb infrastruktúrájával rendelkező kikötőjében, a Kenese Marina-Portban bonyolítják le. A létesítményt éppen ilyen típusú nagy regatták lebonyolítására hozták létre: a hajók elhelyezése mellett a kapcsolódó szállodában a külföldi versenyzők jó részének elhelyezése is megoldható. „Ugyancsak Balatonkenese mellett szólt, hogy a versenyrendezést Litkey Farkas, a Kenese Marina-Port VSE vezetője, az egyik legsikeresebb magyar vitorlázó, egykori olimpikon, kilencszeres Kékszalag-győztes vállalta” – hangsúlyozta Náray Vilmos.

„Versenyrendezési szempontból nagy kihívás ilyen fajsúlyos nemzetközi versenyt irányítani. Az osztály nemzetközi szervezetének részletes elvárásai vannak a rendezés formája, a hajók elhelyezése és a versenypálya vonatkozásában is, ám bízom abban, hogy a rutinos balatoni csapattal, amellyel most is együtt dolgozunk, sikerül ezeknek az elvárásoknak megfelelni” – mondta Litkey Farkas, a verseny felelős magyar rendezője.

Az Európa-bajnokság névadó támogatója az Erste Bank private banking üzletága, amelynek vezetője, Kállay András igazgató aláhúzta: „A dragon osztály egyesíti mindazokat az értékeket, amelyeket mi is magunkénak vallunk – teljesítmény, felelősségvállalás és kihívások. A hajóosztályt 2008 óta támogatjuk, hasznos és eredményes volt a közös munka, így nem lehetett kérdéses, hogy az Európa-bajnokság lebonyolításához is segítő kezet nyújtunk. Bízunk abban, hogy a kontinensviadal szép magyar sikerekkel zárul majd a vízen és a parton egyaránt.”


Esélyek és remények


Esélylatolgatásba kezdeni talán a június 5-én záruló magyar bajnokság után lenne érdemes, hiszen a nemzetközi élmezőny erőfelmérési valamint alkalmazkodási lehetőségnek tartja a magyar bajnokságot. Itt lesz a címvédő német Markus Wieser, aki már kétszer nyert Európa-bajnokságot az osztályban, s jelenleg az ukrán „Transbunker” csapat tagja. Markus többszörös világ- és Európa-bajnok különböző osztályokban, a Match Race világversenyek és az RC44 párharcok egyik sikeres szereplője, s az előző Amerika Kupa német csapatának (United Internet Team Germany) taktikusa volt.

Komoly esélyes a többszörös világ- és Európa-bajnoki érmes német Vincent Hoesch, aki már kétszer is megnyerte a magyar bajnokságot, így kiválóan ismeri a Kenese előtti szélviszonyokat.  „Vinci” gyakran legénységként segít másokat a győzelemhez, ám a Balatonon maga ül majd a kormánynál. Egy másik hajóval két hete nyert egy nagy versenyt, így minden bizonnyal igen jó formában várja az Európa-bajnokságot.

Évről évre egyre jobb teljesítményt nyújt az orosz Anatolij Loginov, aki 2009-ben a nemzetközi dragon ranglista éllovasa volt, és a szakemberek véleménye szerint a balatonkenesei EB meglepetésembere lehet. Ám ugyanez állítható a dán Waldemar Bandolowskiról is, aki az 1976-os montreali és az 1980-as moszkvai olimpia aranyérmese volt a Soling hajóosztályban. A dán versenyző dragon osztályban 1987-ben nyert világbajnoki címet, ám azóta is folyamatosan ott van az osztály legjobbjai között. Titkos favoritnak számít az ugyancsak az ukrán „Transbunker” csapat tagjaként érkező dán Lars Hendriksen, aki 2006-ban nyert EB-aranyat, s az elmúlt évben második helyen végzett a Hollandiában rendezett világbajnokságon.

hirdetes

A magyar csapat is felkészülten várja a június 5-12. között megrendezendő Erste Private Banking Dragon Európa-bajnokságot. A mieink mellett szól a hazai pálya, amelynek előnyét kihasználva egy-két magyar hajónak sikerülhet beférkőznie a legjobb húsz egység közé. Az első tízbe kerülés már nagy bravúrnak számítana, erre talán a legkiegyensúlyozottabban szereplő Gömbös Lóránd vezette egységnek van a legnagyobb esélye, akik a tavalyi Európa-bajnokságon a 32. helyen végeztek. Esélyesnek mondható még a Lukáts Ákos kormányzásával rajtoló magyar egység, s meglepetéseket okozhat Kelemen Tamás irányította hajó is.

Detre Szabolcs, olimpiai bronzérmes magyar vitorlázó is indul az Európa-bajnokságon. Az egykori repülő hollandis, aki testvérével, Zsolttal az 1980-as olimpián érte el ezt a sikert, most a Gömbös Lóránt irányította „Jampec” nevű hajón tesz meg mindent az eredményes szereplésért. „Óriási lehetőség számunkra a hazai Európa-bajnokság. Mindezt nem csak azért mondom, mert több egységünk is megmutathatja, hogy mire képes a nagy nemzetközi mezőnyben, hanem azért is, mert egy jól szervezett verseny híre nagyon sok helyre eljut a világban. Elképesztően erősek az ellenfelek, rendkívül tapasztalt és felkészült vitorlázókkal kell majd megküzdenünk, de képesnek tartom arra a magyar egységeket, hogy komoly meglepetést okozzanak. Ehhez „csupán” a hazai víz előnyét kellene kihasználnunk. Büszkék lehetünk arra, hogy ennek a rendkívül magas szintű vitorlázótudást igénylő hajóosztálynak az Európa-bajnokságát Balatonkenesén rendezhetjük meg.” – mondta a magyar csapat egyik esélyese.
 


A verseny programja



Dragon Országos Bajnokság
június 1., kedd:   Regisztráció, technikai ellenőrzés (mindkét versenyre) 15.00-21.00
június 2., szerda: Regisztráció, technikai ellenőrzés (mindkét versenyre) 09.00-21.00
június 3.,csütörtök: 09.00: ünnepélyes megnyitó és kormányosértekezlet.


                    Futamok*


június 4., péntek:  Versenynap*
június 5., szombat: Utolsó versenynap és díjkiosztó* (Összesen 7 futam)

Dragon Európa-bajnokság


június 6., vasárnap:Regisztráció, technikai ellenőrzés (mindkét versenyre) 08.00-12.00
                    14.00 Próbafutam
                    18.00 Ünnepélyes megnyitó
június 7-11.:  Futamok (Összesen 7 futam, naponta 10.00-18.00 óra között)
június 11., péntek :18.00 óra: Eredményhirdetés
 


Nézőhajó és megtekintési lehetőség



A média számára Balatonkenesén a Hotel Marina-Portban helyszíni sajtóközpont áll rendelkezésre.
Kérjük, hogy részvételi szándékukat Vobeczky Zoltán sajtófőnöknél jelezni szíveskedjenek.
A futamok megtekintésére jelentkezés után médiahajót biztosítunk. 



Külön köszönet szponzoraink támogatásáért!



Névadó támogató: Erste Private Banking
Technikai partner: Kenese Marina-Port
Főtámogatók:  Koronás Cukor, MarinePool, MVM, Mavir, Novofer
Támogatók: Bahart, Balatonkenese önkormányzata, Siófoki Fürdőegylet, Árkossy Bútor,   Fritz Sails, Jóhajó, Asso, Grand Marine és Prestige Boats
Médiatámogatók:  Aqua, Hajó,Telesport, Porthole, sailing.hu, Vitorlázás, Yacht Magazin
 


 
HÁTTÉR

A dragon osztályról


Egy norvég tervező, Johan Anker álmodta meg 1929-ben ezt az alacsony palánkmagasságú, kis merülésű, és a balatoni ízlésnek talán kissé alulvitorlázott, cirkálóformájú hajót. Hogy valamit eltalált a viking-utód, azt jól példázza, hogy 2004-ben, az osztály 75. születésnapján a franciaországi St. Tropez városkában 260 (!) dragon állt a rajtvonalhoz, s a számos világ és olimpiai bajnok között az egyik hajó kormányánál ott ült az Amerika Kupák királya, Russel Coutts is.

A dragont eredetileg egy pályázatra tervezték, méghozzá a skandináv fiataloknak. A feltételek szerint biztonságos ugyanakkor fordulékony, jól kormányozható versenyhajót kellett tervezni. Ott fenn északon ugyancsak tud fújni a szél, a keskeny fjordokban és a szigetek között viszont nem nőnek túlzottan magasra a hullámok. Így napi túrázásra kiválóan alkalmas lett a dragon, amely az északi országokban villámgyorsan el is terjedt. 1948-ban a háromszemélyes kieler már az olimpia műsorán is szerepelt, s ott is maradt 1972-ig.

Akinek már volt kezében dragonkormány – s a mai nagyhajósok idősebb generációjának túlnyomó többsége ilyen – az tudja, hogy ez a sárkány nagyon kezes, megbízható, ugyanakkor rendkívül érzékeny jószág. Kis szélben nagy tömege – 26 négyzetméteres vitorlázatára kb. 2 tonna jut – miatt, minden mozdulatot kétszer is meg kell vele fontolni, ezért rendkívül izgalmas vele versenyezni. Nagy szélben rendkívül stabil, ki kell ülni, és szinte jolleszerűen vitorlázható. Mivel a hajó rendkívül finom beállítás-változtatásokra is érzékenyen reagál, s igen sokáig megőrzi versenyképességét, a mezőnyök rendkívül izgalmas taktikai csatákat és szoros versenyeket vívnak.

Nem véletlen tehát, hogy a nemzetközi mezőnyben világversenyeken nagy neveket is találunk. A "sárkány" még idősebb korban is könnyen megzabolázható, így szinte minden korosztály élvezi a versenyzést: ennek megfelelően sűrű is a mezőny a VB-ken, EB-ken vagy a hagyományosan 100 fős mezőnnyel startoló évente megrendezett Gold Cup-on.
 


Dragonok Magyarországon



Az első: „1” rajtszámú magyar „sárkányhajó” 1955-ben készült el. A „Triton” jónéhány felújításon átesve ma is vitorlázik. A hatvanas években az osztály nagyon népszerű volt a Balatonon, több hajóépítő műhelyben 1971-ig körülbelül harminc fából készült dragon épült. Azután lekerülve az olimpia műsoráról a hajóosztály lassú sorvadásnak indult, ami a kilencvenes évek közepéig tartott. Akkor kaptak kedvet újra a magyar vitorlázók a dragonnal való vitorlázáshoz, s szinte a semmiből kezdték újjáépíteni a flottát.

hirdetes

A Magyar Dragon Szövetség egyesület formában történő megalakulása 2005-ben óriási lendületet adott a flotta fejlődésének. Számos jó minőségű hajó érkezett az országba, s épült magyar műhelyben is korszerűnek számító dragon. Egyre többen kezdtek el versenyezni külföldi versenyeken, s a magyar bajnokságokon is rendszeresen indultak külföldi hajók. Mindez odáig vezetett, hogy 2010-ben már az 56-os sorszámú magyar dragont regisztrálta a szövetség, s ezekből a hajókból mintegy 30 ténylegesen rendszeresen vitorlázik, 20-25 pedig aktívan versenyez.

Nagyon fontos volt, hogy tehetséges, a fiatalabb korosztályt képviselő versenyzők is kedvet kaptak a dragonnal való vitorlázáshoz. Így a küzdelmek egyre élesebbek lettek, s a magyar mezőny kezdett közeledni az európai élvonalhoz. Mindez megalapozta a Magyar Dragon Szövetség vezetőségének szándékát, hogy megpályázza egy Európa-bajnokság megrendezését a Balatonon.
 


Milyen is egy dragonverseny?



A dragonversenyeket mindenütt a világon bójákkal kitűzött pályákon vívják. A rajtvonalat a szélre merőlegesen tűzik ki, a hajók innen cirkálva (azaz cikkcakkban) közelítik meg a szélfelé kitűzött „cirkáló” bóját, majd hátszélvitorláikat felhúzva érkeznek vissza a rajtvonal közelében elhelyezett „szél alatti” bójához. Egy-egy futam – a pálya típusától függően – két vagy három ilyen körből áll. Egy verseny alatt a hajóknak általában 3-7 futamot kell teljesíteniük. A győztes az lesz, aki a futamok során a legkisebb „helyezési számot” szedi össze. Kisebb versenyeken a futamok egy-másfél, nagyobb versenyeken két-három óráig tartanak.

A jelentős versenyeken mindig azok győznek, akik képesek folyamatosan, különböző szélviszonyok közepette jó helyezéseket elérni, noha nem nyernek egy futamot sem. A nemzetközi dragonmezőny ma már minden évben – a Forma-1-hez hasonlóan – egyik helyről a másikra költözik, és ugyanazok a profi vitorlázók vesznek részt a világ különböző pontjain megrendezett 8-10 versenyen. Ezen fontos versenyek egyike minden évben az Európa-bajnokság illetve a kétévente megrendezett világbajnokság.

 

Helyszín Arany Ezüst Bronz
2001 Hornbæk(Dánia)    Germany
Malte Philipp
Torsten Imbeck
Enver Adakan
 Germany
Werner Fritz
Dieter Schoen
Andreas Huber
Denmark
Frank Eriksen
 
2003 Hobart
(Ausztrália)
Chrisco (GER)
Dieter Schön
Vincent Hoesch
Andreas Huber
Australia
Nick Rogers
Leigh Behrens
Peter Lilley
Kirribilli II (AUS)
David Graney
Martin Graney
Murray Jones
2005 Neustadt
(Németország)
African Queen (DEN)
Jorgen Schönherr
Anders Kaempe
Axel Waltersdorph
  Occasion (GER)
Harm Müller-Spreer
Markus Wieser
Thomas Auracher
HLL-Ariston (GER)
Vincent Hoesch
Harro Kniffka
Max Scheibmair
2007 Dun Laoghaire
(Írország)
Sinewave (GER)
Tommy Müller
Vincent Hoesch
Max Sheibmayr
Gaudium (SUI)
Ulli Libor
Stephan Hellriegel
Frank Butzmann
Rumours (GBR)
Len Jones
Claus Höj-Jensen
Jamie Lea
2009
(Hollandia)
GBR
Poul-Richard Höj-Jensen
Theis Palm
Lars Jensen
UKR
Lars Hendriksen
Michael Hestbek
Sergei Pugatchev   
 Denmark
Jörgen Schönherr
Axel Waltersdorph
Christian Videbaek

 

 

Az előző évek Európa-bajnokai


2005    La Trinité, Franciaország    Claus Höj-Jensen, Dánia
2006    Cowes, Nagy-Britannia    Lars Hendriksen, Dánia
2007    Hanko, Finnország    Markus Wieser, Németország
2008    Oslo, Norvégia    M Logutenko, Oroszország
2009    St.-Tropez, Franciaország    Markus Wieser, Ukrajna



2010 edigi versenyeinek legsikeresebbjei



Cascais, március 11-14:   
        1. Loginov, Kirilynk, Shalagin
        2. Müller, Hoesch, Lipp

Palma de Mallorca, márc. 29-ápr. 2.
        1. Loginov, Kirilynk, Shalagin
        2. Monteiro, Brun, Hoesch,
        3. Senatorov, Ivashintsov, Senatorov

Douarnenez, május 4-8.
        1. Müller, Hoesch, Lipp,
        1. Urvois, Chapalain, Rohart
        1. Diederich, Beadsworth, Lea

 

Náray Vilmos
versenyigazgató

 

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Szótár

Avatar

Avatar vitorlás hajó bemutatása Az Avatar egy 2007-es évjáratú, Nautic 12 Racer... Tovább

Backstag

A backstag meghatározását lásd az oldalsó hátramerevítő szótárszónál. Tovább

Tovább a lexikonra
hirdetes
IRATKOZZ FEL A HÍRLEVELÜNKRE!X
Érdekelnek a legfrissebb vitorlázással kapcsolatos hírek, legújabb blogbejegyzéseink?


A 'FELIRATKOZOM A HÍRLEVÉLRE' gomb megnyomásával hozzájárulást adsz a hírlevelek fogadásához és elfogadod az Adatvédelmi Szabályzatunkat.