Már gyerekkoromban azzal álmodtam, hogy hajókat fogok tervezni
Persze, szinte minden gyerek pontosan tudja, hogy mi lesz, ha nagy lesz, de Déry Attila, a paloznaki Flaar hajóépítő cég társtulajdonosa leszegett fejjel ragaszkodott a döntéséhez, és tényleg hajótervező lett. Mostanáig a kompozitszakértő Mezey Zoltánnal közös cégük “kezei közül” hozzávetőleg 60 hajó került ki. Idén nyáron meg elérte őket az Év Európai Yachtja díjra jelölés, amivel az európai hajótervező-elitbe, a legnagyobb nevek közé került az alig több mint 10 éve igazi sufniműhelyként gründolt cég.
Sikertörténet a hajóépítésben
A jelölő német Yacht magazin szakértője, Michael Good két éve tesztelte egy modelljüket a Balatonon, és a düsseldorfi hajókiállításon is találkoztak már. Amikor a Budapest Boat Show előtt Mezey Zoltán az új Flaar M 37-es beharangozóját feltette a Facebookra, a szakember kért pár információt, és írtak az új hajóról néhány sort a magazinban. Pár hónappal később aztán érkezett egy e-mail a magazintól, hogy jelölnék őket a díjra, de ehhez vállalni kellett, hogy szeptemberben a franciaországi Le Rochelles-be, vagy októberben Barcelonába viszik a hajót tesztelésre. “Így aztán október közepén felpakoltuk az eddig egyetlen elkészült Flaar M 37-es hajót (építő: Média & Marketing Kft.) és elindultunk vele Barcelonába” – mondta a társtulajdonos Mezey. Hogy elnyerték-e a díjat, az 2018 januárjában derül majd ki Düsseldorfban.
Régót érdeli a vitorlázás és a víz Déry Attilát
A családunknak Tihanyban, 30 méterre a víztől volt nyaralója, a testvéreimmel mindig építettünk valamit, ami halad a vízen, kézenfekvő volt, hogy előbb vagy utóbb beköszön a hajótervezés – magyarázza eltökéltségét Déry Attila. A mérnök felmenők sokat tettek hozzá, hogy a vitorlázás fizikáját nagyon hamar megértette, és már középiskolás korában bejárt a műszaki egyetemre is olyan előadásokra, amikről azt gondolta, hasznosak lehetnek számára. Aztán nekikezdett a Közlekedésmérnöki Karnak, de 2 év után mégis kiugrott, és 2004-ben átigazolt az akkor már nagyon ismert és csúcstechnológiával dolgozó Pauger Kft.-hez. Ez a lépése mindent el is döntött.
Mindig is a vitorlások érdekelték a legjobban
“Azt már a gimis idők alatt is sejtettem, hogy ami engem igazán érdekel, azt itthon nem tanítják.” Az akkor már a 3D-s számítógépes tervezést is alkalmazó Déryt ugyanis kompozit vitorlás versenyhajók tervezése, fejlesztése és gyártása érdekelte, az egyetemen azonban elsősorban a fémszerkezetű kereskedelmi hajók tervezésének voltak komoly hagyományai.
A Paugerhez szinte az utcáról csengetett be, két hónappal később pedig már vízre tettek egy hajót, aminek az alapkoncepcióját ő hozta, és a Szamuráj Jacknek elnevezett versenygép rögtön ezután második helyezett lett a Kékszalag vitorlásversenyen.
Már voltak saját hajó terveim, azokat vittem, bementem, és csaptam is fel a laptopomat
Szerencséje volt, a cégvezető tulajdonos Paulovits Dénessel azonnal megtalálták a közös hangot. A Paugernél töltött szűk három év alatt igazán nagy projektekben vett részt, közöttük Fa Nándor 8mPro hajójának tervezésében is részt vállalt: ez egy 8 méteres hajó, amit a balatoni egyszemélyes versenyekre terveztek. Ennek folyományaként már Flaar színekben Fa Nándor Spirit of Hungary nevű hajójának – amivel 2016/17-ben a kikötés nélküli földkerülő versenyen, a Vendée Globe-on nyolcadik lett – is társtervezője volt.
A Kékszalag-siker előzményeként az egyetemről kiugorva a családi kertben egyedül nekifogott egy 6 méteres kis vitorlás építésének kompozitból. Az Atlanti-óceánt átszelő Mini-Transat versenyre épített hajók terve inspirálta, de míg azok óceánra szabott hajók, addig Attila egy igazi tavi hajót alkotott.
Mi is az Év Európai Yachtja díj?
A díjat 2002-ben osztották ki először, eredetileg három vezető európai hajósmagazin indította, de ma már 12 ország szaklapjai alkotják a zsűrit. Összesen 5 kategóriában hirdetnek győztest, korábban kategóriánként 5 hajó versenyzett, most először csak 3 jelölt közül választanak.
A Flaar M 37-es hajóját a speciális hajók kategóriájában jelölte a német Yacht magazin. A kategóriában az egyszemélyes kikötés nélküli földkerülő verseny (Vendée Globe, amin a magyar Fa Nándor háromszor is részt vett, legutóbb 2016/17-ben) mezőnyében több hajót is tervező VPLP iroda Figaro 3-asával , valamint a DNA Performance TF-10 típusú, holland tervezésű szárnyas trimaránnal (háromtestű hajó) versenyez a Flaar hajója.