Az egyik legveszélyesebb hajós munka - Jéghegyek vontatása

hirdetes

Jéghegyek vontatása az óceánon

Petra
hirdetes

Iratkozz fel Te is Youtube csatornánkra, kattints az alábbi YOUTUBE ikonra! 

 

 

 

A Titanic elsüllyedése után nem sokkal kialakult egy olyan iparág, ami a jéghegyek elvontatására specializálódott. Ez az iparág azóta is létezik és folyamatosan fejlődik technikailag, viszont még így is rendkívül veszélyes munka elvontatni az óceánjáró hajók útjából a jéghegyeket.

Jéghegy-vontató

A Titanic tragédiája után nem állt meg az élet az óceánon. Amióta a világ akkori legnagyobb óceánjáró hajója 1912-ben nekiütközött egy jéghegynek és megtörtént az évszázad egyik legborzalmasabb tragédiája, utána mindent megtettek, hogy ez ne fordulhasson elő még egyszer. Két évre rá megalapították az International Ice Patrol szervezetet, ami arra szakosodott, hogy felkutassa a hasonló jéghegyeket az óceánon, mint ami a Titanic tragédiáját is okozta. Bár az akkori technikával még csak radarberendezésekkel és repülőkkel keresték a jéghegyeket, viszont azóta a technika sokat fejlődött és már műholdakon át figyelik őket. Erre nemcsak a hasonló óceánjárók miatt van szükség, hanem rengeteg szállítóhajó közlekedik a vizeken, ráadásul az óceán tele van olajfúrótornyokkal, amikben nagyon sok kárt tehetnek a jéghegyek.

Jéghegy-vontató

Az északi-térségről rengeteg jéghegy szakad le, amiket vontatóhajók vonszolnak el az útból. Viszont ez a munka rendkívül veszélyes és tele van kockázattal. A vontatást mindig úgy kell megoldaniuk, hogy a hajó több száz méteres távolságban maradjon a jéghegytől. A jéghegy bár a felszínen nem tűnik túl nagynak, de azt már nem láthatjuk, hogy a tenger alatt mennyi helyet foglalnak el. Ebben rejlik a jéghegyek legnagyobb veszélye. Még akkor is tartani kell a jéghegyektől a 200 méteres távolságot, amikor körbekötik kötéllel, vonszolás közben pedig minimum 1 kilométer távolságra kell lenniük tőlük. Erre azért van szükség, mert ha véletlenül rosszul fordul a jéghegy a vontatás alatt, akár oldalra is boríthatja a hajót, vagy ketté is szakíthatja.

Jéghegy-vontató

A vontatást olyan kötelekkel oldják meg, amiknek 20 centis az átmérőjük és több kilométeres hosszúak, hogy a hajó biztos távolságban lehessen a jéghegytől. Először körbe kell tekernie a hajónak a jéghegyet, ami azt jelenti, hogy meg kell kerülnie, majd amikor ez meg van, minimum 1 kilométeres távolságra kell hajóznia tőle és csak utána kezdheti el vontatni. Viszont itt még nem ért véget a munka, mert egy jéghegy elvontatása több napig is eltarthat. Ennek az az oka, hogy a vontatóhajók sebessége nem túl nagy: alig érik el az 1 csomót.

Jéghegy-vontató

Ez egy rendkívül veszélyes feladat, mert a jéghegyeknek általában csak a csúcsukat látjuk a tenger felszínén, azonban a jéghegy nagy része rejtve marad a víz alatt, így szinte kiszámíthatatlan a jéghegy igazi nagysága.

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
hirdetes
Közösség

Szótár

Dinamikus dőlés

Az oldalt csúszó hajón a tőkesúly vagy az uszony a menetiránnyal szöget zár be, emiatt a... Tovább

Cadet

Cadet vitorlás hajó leírása A Cadet egy kétszemélyes, gyerekek számára tervezett... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 121

Átlagos értékelés: 4.8

hajó