notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Mi is az a Balaton Kékszalagja, hogyan alakult ki a Kékszalag vitorlás verseny, ki nyerte a szalagot legtöbbször?

hirdetes

A Kékszalag története

hirdetes

Iratkozz fel Te is Youtube csatornánkra, kattints az alábbi YOUTUBE ikonra! 

 

 

 

 Történelmi versenyt hirdetett meg 1934-ben a Hungária Yacht Club. Az első Kékszalagnak az volt a célkitűzése, hogy az akkori Magyar Vitorlás Yacht Szövetséghez tartozó hajók számára olyan Balaton-kerülő gyorsasági versenyt indítsanak, amelyen osztályra és nagyságra való tekintet nélkül bárki részt vehet. A teljesen nyílt bajnokság szabályai a későbbiek során némileg megváltoztak, ugyanis a negyedik alkalommal megrendezett Kékszalagon már nem indultak a 22-es versenyjollék, amelyek az addigi legsikeresebb hajók voltak. A finom alkatú, drága hajóosztály letiltása után egy másik kategória is kikerült a versenykönyvből, méghozzá a hatvanas-hetvenes évek sikerhajója, a csillaghajó.

A Kékszalag története

A legsikeresebb kékszalag nyertes hajó

A legsikeresebb hajó a Kékszalag történelmében a Tramontána, amely 1940 és 1989 között hét alkalommal diadalmaskodott. Érdemes megemlíteni azt is, hogy a Tramontána kormányosa nő volt, Kultsár Istvánné (született Gordon Evelyn), aki ráadásul a következő alkalommal, 1942-ben is megnyerte a versenyt. A hajók rangsorában a Tramontánát már nem lehet megelőzni, hiszen a második helyen a Nemere II áll öt győzelemmel.

Győzelmi sorrend a Kékszalagon

A legtöbb első helyet elért hajóosztály a 8R Yacht a Tramontána hét diadalával. Ebben a rangsorban a második helyen áll a 30-as cirkáló hajóosztály hat győzelemmel. A dolog érdekessége, hogy egy hajónak sem sikerült az ismétlés, mind a hat győzelmet más-más vitorlás érte el. A kapitányok közül sem sikerült senkinek ez a bravúr. Ha a dobogós helyezéseket is figyelembe vesszük, akkor a 30-as cirkálók nagy fölénye figyelhető meg. Huszonkétszer nyerték el az első három hely valamelyikét.

 

A kékszalag győztesei:

  1. 1934 Rabonbán Ugron Gábor
  2. 1936 Kincsem III. Kováts Béla
  3. 1938 Kincsem IV. Kováts Béla
  4. 1940 Tramontana Kultsár Istvánné, sz: Gordon Evelyn
  5. 1942 Tramontana Kultsár Istvánné, sz: Gordon Evelyn
  6. 1947 Hungária Tóth Kálmán
  7. 1949 Vészmadár Mihálkovics János
  8. 1951 Nemere II. Németh István
  9. 1953 Nemere II. Németh István
  10. 1955 Nemere II. Németh István
  11. 1957 Nemere II. Schmalcz József
  12. 1959 Addió Horváth Boldizsár
  13. 1961 Kékmadár Farkas László
  14. 1963 Tramontana Vályi Pál
  15. 1965 Olimpia III. Tolnay László
  16. 1967 Trinidad Debrôczy Tibor
  17. 1969 Rabonbán Berta Lajos
  18. 1971 Tramontana Bucsy Balázs
  19. 1973 Blott X Gosztonyi András
  20. 1975 Blott X Telegdy István
  21. 1977 Tramontana Lovas József
  22. hirdetes
  23. 1979 Tramontana Lovas József
  24. 1981 Hárpia Izsák Szabolcs
  25. 1983 Simi Zdenka Richter
  26. 1985 Simsalabin Eindl Steeg
  27. 1987 Simi
  28. 1989 Tramontana Gömöry Pál
  29. 1991 Nemere II. Balogh György
  30. 1993 Manual Tuss Miklós
  31. 1995 Manual Tuss Miklós
  32. 1997 Liberté Christoph Wieser
  33. 1999 Yuppie Detre Szabolcs
  34. 2001 Pleasure Litkey Farkas
  35. 2002 Gardazurra Litkey Farkas
  36. 2003 Lisa Litkey Farkas
  37. 2004 Gardazurra Litkey Farkas
  38. 2005 Lisa Litkey Farkas
  39. 2006 Clan Des Team Litkey Farkas
  40. 2007 Lisa Litkey Farkas
  41. 2008 Brokernet Litkey Farkas

A Kékszalag rekordja

A legemlékezetesebb év talán az 1955-ös a Kékszalag történetében, ugyanis ebben a sokat emlegetett esztendőben kerülte meg Németh István 10 óra 40 perc alatt a Balatont a Nemere II-vel. A rekordot a mai napig nem döntötte meg senki. A 75 lábas cirkáló ezt megelőzően két alkalommal is nyert, és a rákövetkező versenyen is elsőként ért célba, igaz, 1957-ben már nem Németh István kormányozta, hanem Schmalcz József.

A legeredményesebb kormányos a Kékszalag történetében

A Kékszalag legeredményesebb kapitánya Litkey Farkas, aki 2001 óta megszakítás nélkül elsőként futott be a balatonfüredi célba, sorrendben a következő hajókon: Pleasure, Gardazzurra, Lisa, Gardazzurra, Lisa és a Clan Des Team 2006-ban. Litkey 2003-ban ugyan 9 óra 25 perc alatt körbeért a Lisával, ez azonban a Balaton alacsony vízállása - ebből adódóan a beljebb hozott bóják és a valamivel rövidebb útvonal - miatt nem számíthatott új rekordnak.

Az elmaradt Kékszalagok

A tengeri bajnokságok mintájára rendezett Kékszalagot nem minden évben tartották meg, 1934 után csak a páros években indulhattak a versenyzők. A háborús évek kimaradtak a verseny históriájából, valamint a kommunizmus beköszöntekor is kiesett 1946, így a háború után csak 1947-ben folytatódhatott a verseny. Ezután a páratlan években rendezték meg egészen 2001-ig, ezt követően pedig már minden évben megtaláljuk a balatoni vitorlásversenyek naptárában a Kékszalagot.

hirdetes

Kékszalag open

A verseny szabályzatában 2001-ben életbe lépett egy fontos módosítás: ekkor a Magyar Vitorlás Szövetség elnöksége úgy döntött, hogy ezentúl minden évben megrendezik a tókerülő bajnokságot, de azon csak a páros években indulhatnak a keretes-trapézos, gyorsjárású, stabilabb hajók. Ennek értelmében az idei versenyen indulhatnak a trapézos hajók is. A Kékszalag mezőnyében minden évben feltűnnek külföldi versenyzők is, akik sokszor az élvonalban végeznek, sőt, többször volt példa arra, hogy a dobogó első helyére kerültek, elég ha Christoph Wieserre, Zdenka Richterre, Eindl Steegre vagy Helmut Birkmayerre gondolunk. A Kékszalag pályája a versenytörténetben mindig tókerülő volt, az útvonal csak néha változott. A háború előtti páros években öt versenyt futottak, mindig más pályán. 1940-ben vitorláztak először a ma használatos Balatonfüred-Balatonkenese-Siófok-Keszthely-Balatonfüred távon. 1947-ben újították fel a versenyt, amely Földvárról indulva kerülte meg a Balatont. Majd 1949-ben újra az 1940-es pályán vitorláztak, ez azóta is változatlan.

A jövő a Kékszalag szempontjából

A versenyszabályzat szerint a Kékszalagon csak egytestű, tőkesúlyos vagy 25 négyzetméter és annál nagyobb orr- és nagyvitorla összfelületű (alapvitorlázatú) hajók indulhatnak. Ez a szabályzat a jövőben némileg módosul: a tókerülő bajnokság történetében újdonság lesz, hogy 2010-től már többtesű hajók is indulhatnak.

Forrás: Vitorlázás.hu

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
hirdetes
Közösség

Szótár

Wellness

A wellness egyfajta testi-lelki fejlődést jelent, melynek eléréséhez a különböző wellness... Tovább

Lenzventil

Lenzventil - a hajóban felgyülemlett vizet az áramlástan alapján távolítja el Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 216

Átlagos értékelés: 4.8