notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Méder Áron interjú

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!
Főoldal > Méder Áron interjú

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Méder Áron interjú


2009/10/21
tóth mátyás,méder áron

Forrás: vitorlazas.hu

Méder Áron Carinával egészen pontosan 2006. szeptember 24-én indult útnak, hogy közösen kerüljék meg a Földet. Az út 3 évig tartott és cirka 55.000 km-t vitorláztak együtt. Az indulást egy 2 éves felkészülés előzte meg, mialatt Áron felkészítette hajóját és önmagát a nagy utazásra.

Méder Áron interjú

Méder Áron fórum topik itt!

 

Szia Áron! Mutatkozz be kérlek röviden, mikor és hogyan kezdtél vitorlázni?
 



Szia! 1979 november 15-én születtem Budapesten. 2004-ben diplomáztam a BME-n, mint okleveles villamosmérnök.
 

1990 óta vitorlázom rendszeresen. Idáig itt vitorláztam: VMSE, SZTAKI SE, MAFC, TVSK. 1-2 évig versenyeztem is, de az nem az én világom… Viszont az amatőr versenyeket mindig nagyon élvezem .
 

1998 óta oktatok rendszeresen vitorlázást a VMSE-ben, 2004 óta rendelkezem már képesítéssel is (vitorlás sportoktató). Sok embert tanítottam vitorlázni, és mindig eszembe jut az egyik kedvenc mondásom, hogy a tanítvány elhagyhatja a tanárát, de a tanár a tanítványát sohasem.
 

1994 óta vitorlázok a tengereken I. osztályú (tengeri) hajóvezetői, GOC rádiókezelői és rádióamatőr képesítéssel is rendelkezem.
 

2006. szeptember 24-én elindultam a Föld körüli útra, 26 éves voltam akkor.
 

Következő kérdésem az lenne, amit már sokan kérdeztek Tőled, miért éppen Carina?

 

Ennek több oka van. Egyrészt az anyagiak, másrészt pedig a hajó tulajdonságai. Carinát 1970-ben gyártották Svájcban. A hajótest sokkal jobban meg van erősítve, mint mondjuk egy hazai hajó. A dekk és a test sokkal masszívabban van összeépítve. Ezen kívül Carina alakja és a tőkesúlya miatt stabilan viselkedett a passzát övezeti hullámzásban, szelekben. Főleg a passzát övezetben vitorláztam, ahol sok a bőszél, ezért ez fontos szempont volt. A test rövid, viszont széles, a tőkesúly pedig a hajó egész hossza mentén helyezkedik el. Ezek miatt biztonságosabban tudtam Carinát vezetni. Egész utamat jellemezte, hogy inkább biztonságosabban, mint gyorsan vitorlázzak.
 

Egy másik fontos dolog szólt még Carina mellett. Egy ekkora hajón mindent könnyen elérek, megjavítok egyedül is és a javítás nem kerül sokba. Bárhol jártam, egy kis ragasztót, műgyantát, vitorlatapétát mindig adtak. Bár kezdetben nem voltak túl jó vitorláim, a szakadásokat még varrtam. Aztán kaptam újabbakat, amiket már ragasztani kellett. A csörlők a hajón pl. beragadtak a sótól, de nem számított igazán, mert így is tudtam használni őket.
 

Milyen új dolgokkal gyarapodott vitorlázó tudásod az út során?
 

Eleinte ki kellett ismernem a hajót. 2-3 csomóval haladtam az Atlanti-óceán átszelésénél, ezért is tartott kb. 50 napig. A sebességet persze lehetett javítani. Meg kellett tanulnom jól kormányozni a hajót. Amint már említettem, főleg a passzát övezetben vitorláztam, sok bőszélben. Talán kevesen ismerik a "have to" technikát, amit én is menet közben tanultam meg. Ezzel a technikával biztonságosan lehet vitorlázni nagy hullámokban, erős szélben. A nagyvitorlát teljesen kiengedjük, a fokkot pedig áthúzzuk az ellentétes oldalra, mintha beggelnénk.
 

Kerültél nagyobb viharba, haváriába?
 

Egyszer megfeküdtem a hajóval, de nem borultam soha. Ha nagyon erős szél fújt vagy nagyok voltak a hullámok, akkor vagy viharfokkal mentem vagy lehúztam mindent és sodródtam. Ez nem volt baj, mivel hátszélben haladtam a legtöbbet. A biztonság volt az első, nem a sebesség.
 

Megpróbáltam használni az autopilotot, de ez rögtön az elején tönkrement. Az autopilotok vízállóak állítólag, de a folyamatos áztatást nem bírják. Emiatt nagyon sokat kellett kormányoznom, napi 12-16 órákat, ami elég fárasztó volt. A kormányrúd is eltört egyszer, most egy balta nyele helyettesíti, plusz az autopilotot helyettesítő "rendszer" is többször megadta magát. Vittem magammal két kis aksit is, de természetesen ezek is elég hamar megadták magukat.

Az "autopilot"


 

Egyszer a szálingom is eltört. A családom és mindenki azt mondta, hogy adjam fel, így nem lehet tovább vitorlázni. Nem adtam fel, még 3 hetet vitorláztam törött szálinggal, mire végre sikerült megjavítanom.
 

Napi 12-16 óra a kormánynál nagyon sok. Gondoljunk csak a Kékszalagra. 15-20 óra vitorlázás után hogy készen van mindenki. Hogy bírtad ezt nap, mint nap? Mit csináltál vitorlázás közben?
 

Mi mást csinálhatna az ember, mint meditál:). Új-Zélandon megismertem egy mestert, aki meditálni tanított. Az ő segítségével fejlesztettem ezt a tudásomat. Megtanította kiszűrni a zajt a fejemből és megtanultam békében élni önmagammal.
 

Milyen emberekkel találkoztál utad során?
 

Talán az jellemzi legjobban ezeket a tengeri népeket, hogy sokkal természet közelibbek, sokkal fontosabb nekik a szabadság, a természet, a boldogság. Számukra a vitorlázás, a tenger is ezt szimbolizálja. A feeling a fontos. Természetesen nagyon sok barátot szereztem a 3 év alatt.
 

Mit fogsz csinálni ezután? Hogy lehet visszarázódni ebbe a világba?
 

Október végéig minden nap itt vagyok délután a hajón(Budapest, Batthyány-tér, Európa hajó mellett, Lánc-hídnál). Itt fogadom a látogatókat, beszélgetek velük, bárki idejöhet az ovistól az idősebbekig. Emellett írok egy könyvet az utamról és előadásokat tartok. Ezekkel a vitorlázás, főleg az óceáni vitorlázás népszerűsítése a célom.
 

A visszarázódás nehéz, még nehezen megy, ezért is van szükségem rá, hogy mindennap kijöjjek a hajóhoz és itt legyek.
 

Köszönöm az interjút és sok sikert kívánok!
 

Békét és szelet!

 

Carina technikai adatai:
 

Típusa: Carina 19 hosszított tőkesúllyal, amitől jobb a hajó irányítása.
Vitorlázat: Slup
Hossza: 6 méter
Merülése: 1 méter
Szélessége: 2,2 m
1 kabin, ami konyha, navigációs rész, szalon és hálókabin egyben.
Árboc: 6,42 m, alsóárboc (bum): 2,83 m
Tömege: 1,1 t
 

Carina története:
 

1970-ben épült Svájcban.
1970-86.: Valószínűleg valamelyik svájci tavon vitorláztak vele. Az utolsó svájci tulajdonosa Gerber Ueli.
1986-92.: A zürichi-tavon vitorláztak vele.
1992-96.: A bódeni-tavon vitorláztak vele.
1996 szeptemberében került Magyarországra.
1999 szeptemberében megvásárolta az előző tulajdonos.
2004 novemberében vásárolta meg Áron, majd felújítás következett. A Hajózási Felügyelet beregisztrálta augusztus vége felé, és akkor 10 év után ismét hajólevelet kapott.

 

Forrás: http://www.meder.hu/
              www.haldorado.hu

Méder Áron útvonala

 

Méder Áron és Carina

 

 

Méder Áron

Tóth Mátyás

www.vitorlazas.hu

 


 

 







Kövess minket
Iratkozz fel!
Ne maradj le a legfrissebb vitorlás hírekről és programokról
Vitorlás szakszótár

Banque Populaire V

Banque Populaire V vitorlás hajó,trimarán A Banque Populaire V jelenleg a legnagyobb...

Trevor Millar

Trevor Millar vitorlás edző életrajz Írországban született. A mai nappal bezárólag 25...

Detre Diána

Név: Detre Diána Detre Diána születési hely/idő: Budapest, 1983. november....

Romantikus étterem

A romantikus éttermek szerte a világon a párok kedvenc helyei. Mint minden országban, nálunk...

Flieger

Flieger – speciális orrvitorla, a normál orrvitorla felett helyezkedik el
Vitorlázás: sportolóknak és amatőröknek egyaránt!

A vitorlázás nem csupán egy sport, hanem egy életstílus. Ezt mi is tudjuk. Ezért igyekszünk mindenről beszámolni, ami vitorlás élethez hozzátartozik. Nemcsak Balatoni, Adriai és egyéb külföldi helyszíneken való vitorlázásról és vitorlás versenyekről olvashatsz itt, hanem megtalálhatod a legmodernebb technológiákat és a legújabb vitorlás divatot is cikkeink között. Nemcsak profi sportolóknak ajánljuk vitorlás oldalunkat, hanem azoknak is, akik hobbi szerűen űzik, vagy esetleg még csak érdeklődnek a vitorlázás iránt.

Vitorlázás minden mennyiségben

Vitorlás hírek a világ minden szegletéből- minden, amit a vitorlázásról tudni érdemes. Kövesd nyomon velünk a világ leghíresebb vitorlás versenyeit , less el trükköket, hogy hogyan is csinálják a profik! Akár a Balatonon repít a szél, akár az Adrián vitorlázol, vagy valamelyik másik tengeren, hasznos tippekkel és tanácsokkal szolgálhatunk. Mit vigyél magaddal, ha vitorlás túrára indulsz, vagy mikre kell figyelned, ha beköszönt a tél? Itt megkapod mindenre a választ. A legfrissebb tudnivalókkal várjuk a vitorlázás szerelmeseit!

Vitorlás versenyek

Velünk egyik vitorlás versenyről sem kell lemaradnod. Nemcsak a hazai megrendezésű vitorlás versenyekről olvashatsz cikkeket, hanem olyan legendás nemzetközi vitorlás versenyekről is, mint a Volvo Ocean Race. Eredmények, tudósítások, információk a versenyekkel kapcsolatban, és interjúk a résztvevőkkel, vagy akár a szervezőkkel is. Ne maradj le a legfrissebb hírekről! Velünk könnyen képbe kerülhetsz a legfontosabb vitorlás versenyekről, a legfrissebb híreket olvashatod első kézből.

Vitorlás életmód

A legújabb luxusautók, technikai kiegészítők, okostelefonok, okoseszközök, órák, divat és minden más, ami a vitorlás életmódhoz hozzá tartozik. Értesülj a legújabb divatról első kézből, és ne maradj le a legújabb technológia kiegészítőkről sem! Mit vegyél fel vitorlázáshoz, melyik a legkényelmesebb cipő vagy a legjobb óra egy vitorlás versenyhez? Itt mindent megtalálsz. A legújabb hajócsodákról sem fogsz lemaradni, azt garantáljuk, ahogyan azt is, hogy a legújabb luxusautókból sem lesz hiányod! 

Utazás a világ körül

Az utazás a vitorlázás elengedhetetlen része. Az új tájak és kultúrák felfedezése még izgalmasabbá teszi a vitorlázást. Nincs is jobb program, mint egy vitorláson, a nyílt vízről megcsodálni a hely nyújtotta látványt. Nem is kell túl messzire utaznod ehhez, a Balaton is varázslatos panorámát tár eléd az év minden napján. Persze külföldi utazásokkal, vitorlás utazási ötletekkel is szolgálhatunk. De a csodálatos kis hazánkról sem feledkezünk meg, legnagyobb vitorlás központjával a Balatonnal együtt. Fedezz fel te is izgalmas tájakat vitorlázás közben!