Méder Áron interjú

hirdetes

Méder Áron interjú

tóth mátyás,méder áron
hirdetes

Iratkozz fel Te is Youtube csatornánkra, kattints az alábbi YOUTUBE ikonra! 

 

 

 

Méder Áron Carinával egészen pontosan 2006. szeptember 24-én indult útnak, hogy közösen kerüljék meg a Földet. Az út 3 évig tartott és cirka 55.000 km-t vitorláztak együtt. Az indulást egy 2 éves felkészülés előzte meg, mialatt Áron felkészítette hajóját és önmagát a nagy utazásra.

Méder Áron interjú

Méder Áron fórum topik itt!

 

Szia Áron! Mutatkozz be kérlek röviden, mikor és hogyan kezdtél vitorlázni?
 

Szia! 1979 november 15-én születtem Budapesten. 2004-ben diplomáztam a BME-n, mint okleveles villamosmérnök.
 

1990 óta vitorlázom rendszeresen. Idáig itt vitorláztam: VMSE, SZTAKI SE, MAFC, TVSK. 1-2 évig versenyeztem is, de az nem az én világom… Viszont az amatőr versenyeket mindig nagyon élvezem .
 

1998 óta oktatok rendszeresen vitorlázást a VMSE-ben, 2004 óta rendelkezem már képesítéssel is (vitorlás sportoktató). Sok embert tanítottam vitorlázni, és mindig eszembe jut az egyik kedvenc mondásom, hogy a tanítvány elhagyhatja a tanárát, de a tanár a tanítványát sohasem.
 

1994 óta vitorlázok a tengereken I. osztályú (tengeri) hajóvezetői, GOC rádiókezelői és rádióamatőr képesítéssel is rendelkezem.
 

2006. szeptember 24-én elindultam a Föld körüli útra, 26 éves voltam akkor.
 

Következő kérdésem az lenne, amit már sokan kérdeztek Tőled, miért éppen Carina?

 

Ennek több oka van. Egyrészt az anyagiak, másrészt pedig a hajó tulajdonságai. Carinát 1970-ben gyártották Svájcban. A hajótest sokkal jobban meg van erősítve, mint mondjuk egy hazai hajó. A dekk és a test sokkal masszívabban van összeépítve. Ezen kívül Carina alakja és a tőkesúlya miatt stabilan viselkedett a passzát övezeti hullámzásban, szelekben. Főleg a passzát övezetben vitorláztam, ahol sok a bőszél, ezért ez fontos szempont volt. A test rövid, viszont széles, a tőkesúly pedig a hajó egész hossza mentén helyezkedik el. Ezek miatt biztonságosabban tudtam Carinát vezetni. Egész utamat jellemezte, hogy inkább biztonságosabban, mint gyorsan vitorlázzak.
 

Egy másik fontos dolog szólt még Carina mellett. Egy ekkora hajón mindent könnyen elérek, megjavítok egyedül is és a javítás nem kerül sokba. Bárhol jártam, egy kis ragasztót, műgyantát, vitorlatapétát mindig adtak. Bár kezdetben nem voltak túl jó vitorláim, a szakadásokat még varrtam. Aztán kaptam újabbakat, amiket már ragasztani kellett. A csörlők a hajón pl. beragadtak a sótól, de nem számított igazán, mert így is tudtam használni őket.

hirdetes
 

Milyen új dolgokkal gyarapodott vitorlázó tudásod az út során?
 

Eleinte ki kellett ismernem a hajót. 2-3 csomóval haladtam az Atlanti-óceán átszelésénél, ezért is tartott kb. 50 napig. A sebességet persze lehetett javítani. Meg kellett tanulnom jól kormányozni a hajót. Amint már említettem, főleg a passzát övezetben vitorláztam, sok bőszélben. Talán kevesen ismerik a "have to" technikát, amit én is menet közben tanultam meg. Ezzel a technikával biztonságosan lehet vitorlázni nagy hullámokban, erős szélben. A nagyvitorlát teljesen kiengedjük, a fokkot pedig áthúzzuk az ellentétes oldalra, mintha beggelnénk.
 

Kerültél nagyobb viharba, haváriába?
 

Egyszer megfeküdtem a hajóval, de nem borultam soha. Ha nagyon erős szél fújt vagy nagyok voltak a hullámok, akkor vagy viharfokkal mentem vagy lehúztam mindent és sodródtam. Ez nem volt baj, mivel hátszélben haladtam a legtöbbet. A biztonság volt az első, nem a sebesség.
 

Megpróbáltam használni az autopilotot, de ez rögtön az elején tönkrement. Az autopilotok vízállóak állítólag, de a folyamatos áztatást nem bírják. Emiatt nagyon sokat kellett kormányoznom, napi 12-16 órákat, ami elég fárasztó volt. A kormányrúd is eltört egyszer, most egy balta nyele helyettesíti, plusz az autopilotot helyettesítő "rendszer" is többször megadta magát. Vittem magammal két kis aksit is, de természetesen ezek is elég hamar megadták magukat.

Az "autopilot"


 

Egyszer a szálingom is eltört. A családom és mindenki azt mondta, hogy adjam fel, így nem lehet tovább vitorlázni. Nem adtam fel, még 3 hetet vitorláztam törött szálinggal, mire végre sikerült megjavítanom.
 

Napi 12-16 óra a kormánynál nagyon sok. Gondoljunk csak a Kékszalagra. 15-20 óra vitorlázás után hogy készen van mindenki. Hogy bírtad ezt nap, mint nap? Mit csináltál vitorlázás közben?
 

Mi mást csinálhatna az ember, mint meditál:). Új-Zélandon megismertem egy mestert, aki meditálni tanított. Az ő segítségével fejlesztettem ezt a tudásomat. Megtanította kiszűrni a zajt a fejemből és megtanultam békében élni önmagammal.
 

Milyen emberekkel találkoztál utad során?
 

Talán az jellemzi legjobban ezeket a tengeri népeket, hogy sokkal természet közelibbek, sokkal fontosabb nekik a szabadság, a természet, a boldogság. Számukra a vitorlázás, a tenger is ezt szimbolizálja. A feeling a fontos. Természetesen nagyon sok barátot szereztem a 3 év alatt.

hirdetes
 

Mit fogsz csinálni ezután? Hogy lehet visszarázódni ebbe a világba?
 

Október végéig minden nap itt vagyok délután a hajón(Budapest, Batthyány-tér, Európa hajó mellett, Lánc-hídnál). Itt fogadom a látogatókat, beszélgetek velük, bárki idejöhet az ovistól az idősebbekig. Emellett írok egy könyvet az utamról és előadásokat tartok. Ezekkel a vitorlázás, főleg az óceáni vitorlázás népszerűsítése a célom.
 

A visszarázódás nehéz, még nehezen megy, ezért is van szükségem rá, hogy mindennap kijöjjek a hajóhoz és itt legyek.
 

Köszönöm az interjút és sok sikert kívánok!
 

Békét és szelet!

 

Carina technikai adatai:
 

Típusa: Carina 19 hosszított tőkesúllyal, amitől jobb a hajó irányítása.
Vitorlázat: Slup
Hossza: 6 méter
Merülése: 1 méter
Szélessége: 2,2 m
1 kabin, ami konyha, navigációs rész, szalon és hálókabin egyben.
Árboc: 6,42 m, alsóárboc (bum): 2,83 m
Tömege: 1,1 t
 

Carina története:
 

1970-ben épült Svájcban.
1970-86.: Valószínűleg valamelyik svájci tavon vitorláztak vele. Az utolsó svájci tulajdonosa Gerber Ueli.
1986-92.: A zürichi-tavon vitorláztak vele.
1992-96.: A bódeni-tavon vitorláztak vele.
1996 szeptemberében került Magyarországra.
1999 szeptemberében megvásárolta az előző tulajdonos.
2004 novemberében vásárolta meg Áron, majd felújítás következett. A Hajózási Felügyelet beregisztrálta augusztus vége felé, és akkor 10 év után ismét hajólevelet kapott.

 

Forrás: http://www.meder.hu/
              www.haldorado.hu

Méder Áron útvonala

 

Méder Áron és Carina

 

 

Méder Áron

Tóth Mátyás

www.vitorlazas.hu

 


 

 

Forrás: vitorlazas.hu

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Szótár

Catering

A catering szó egy angol kifejezésből ered, melynek elsődleges jelentése a tömeg... Tovább

Beton

A beton egy kötőanyagból (cement, rigipsz, gipsz..), adalékanyagból (homok, sóder, kavics,... Tovább

Tovább a lexikonra
hirdetes
IRATKOZZ FEL A HÍRLEVELÜNKRE!X
Érdekelnek a legfrissebb vitorlázással kapcsolatos hírek, legújabb blogbejegyzéseink?


A 'FELIRATKOZOM A HÍRLEVÉLRE' gomb megnyomásával hozzájárulást adsz a hírlevelek fogadásához és elfogadod az Adatvédelmi Szabályzatunkat.