Mindent az abroncsnyomásról - a szakértő tanácsai

A problémamentesség az abroncsoknál különösen fontos. Gondoljunk bele, a kocsi csak az abroncs felületén érintkezik az úttal. Bármikor, ha az autó halad, az abroncs dolgozik; amikor áll kocsi, akkor is terhelődik, amikor leveszik és tárolják, azt odafigyeléssel kell tenni. Mondhatjuk, hogy az egyik legfontosabb része az autónak, hisz dinamika, kezelhetőség, biztonság és költségek függnek ezektől a későbbi majomhintáktól.

 

 
A megfelelő nyomás mértékéről, esetleg hiányáról az utóbbi években megjelent nyomásérzékelő rendszerek (TPMS=tyre pressure management system) adnak jelet a sofőrnek. Kétféle utat különböztetnek meg ezen a területen: indirekt vagy direkt rendszert, előbbit zömmel a Volkswagen-Skoda-Seat-Audi csoport használja, a másikat a többi márkák legnagyobb hányada. A Mazda nemrég állt át indirekt rendszerre, de a például a BMW indirektről dirketre váltott.


 
Az indirekt rendszer az autó meglévő (pl. ABS-) jeladóira épít, nem képes pontosan visszajelezni a nyomást, és sokkal könnyebben megtévesztik a környezeti hatások. A direkt rendszert pontosabbnak tartják a szakemberek, és fontos, hogy kerekenként egy-egy szenzor van ilyenkor beépítve. Korábban csak a drága autókba szereltek TPMS-t, azonban a gumis szakma már egy ideje tudja, hogy az EU-ban 2012 novemberétől csak TPMS-szel szerelt autóra adnak típusbizonyítványt, 2014. november 1-jétől pedig nem helyeznek forgalomba TPMS nélküli új autót. A műszaki vizsga része a TPMS vizsgálata a 2012 óta gyártott és ezzel felszerelt autóknál, ennek hibájával az autó bukik is 2015 közepétől kezdve.


 
Flottakezelés szempontból főleg, de akár egy magánszemély autóját nézve is bonyolultabb (értsd: időigényesebb és drágább) lesz innentől az abroncsozás, ha van TPMS az autóban. Az indirekt rendszernél nem, mert ott gumicserénél nem kell szenzort programozni. A direkt rendszer szenzorait viszont rá kell tanítani az új gumikra. A munkaidő így 20-30 perccel megnő a korábbiakhoz képest. Ez nem azt jelenti, hogy az indirekt rendszer jobb: akkor jobb, ha nincs baj az abronccsal. Defekt esetén a direkt rendszer még elindulás előtt jelez, az indirekt csak akkor, ha már gurultak az autóval. Ha a kerék lapos, akkor ez alatt a néhány tíz méter alatt tönkremegy a gumi. Ez egy szenzoros rendszernél nem történik meg.


 
Mi évente 1200-1500 autóról gondoskodunk, de Önnek is oda kell figyelnie, ha a sajátjával gumishoz fog menni. Tapasztalatunk szerint sem a márkaszervizek, sem a gumisok nincsenek még felkészülve információkkal. Van olyan, hogy márkán belül típusonként máshogy kell programozni a szenzort. Azt ajánljuk, hogy új autó vásárlása előtt tájékozódjon, milyen rendszer került bele, mennyibe kerül a gyári szenzorkészlet (nem mindig ez a drágább), egyáltalán: milyen költségekre és teendőkre számítson.

 

Teljeskörű autópark kezelés: Nelson Flotta lízing