Páris Miklós - Verseny vitorlás oktatás beszámoló

Kövess minket facebookon!
Főoldal > Páris Miklós - Verseny vitorlás oktatás beszámoló

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Páris Miklós - Verseny vitorlás oktatás beszámoló


2009/08/28
páris miklós

Forrás: vitorlazas.hu

Verseny vitorlás oktatás

2009.08.22-23

Csapat: 3 fő, innen-onnan összeszedett vitorlástudással, eddig a tapasztalatot lelkesedéssel pótoltuk.
Oktató:Pénzes Botond (Avatar bowman)
Hajó: Nautic 330 Sport
Időjárás: ideális 10-20 csomó közti szél, napsütés, kialakulóban levő, de szerencsére össze nem álló zivatarfelhők.

 

Páris Miklós - Verseny vitorlás oktatás beszámoló

Botond a parton rövid elméleti oktatás közben apró darabokra szed mindhármunkat. A fennmaradó masszából kell 2 nap alatt csapatot kovácsoljon belőlünk. Kiosztjuk a szerepeket, bowman, pitman/genua trimmer, kormányos/grosz trimmer felállásban fogunk hajózni. Eddig ezeket a szavakat sem ismertük, nemhogy a hozzá kapcsolódó feladatokat...

Hajó átnézése, felkészítése arra, hogy Botond tervei szerint felborítsuk a hajót. Enyhe gyomorideg kezdődik. Kihajózunk. Hamar viszaveszünk reff 1-re, készülünk a borításra, erősebb gyomorideg...
A hajó nem borul, deckvizen gyönyörűen megy, vagy felluvol. Van Isten, mégsem kell órákig vizet szivattyúzni a borulás után. :-) Folyamatosan  
gyakoroljuk a manővereket, halzolunk, fordulunk, bowman szerel, pitman bőszen zongorázik. A manőverek kicsit nyögvenyelősek, hol én rontok a kormánynál, hol beszorul a csörlőn a kötél, elakad a vitorla. Boton figyel, utasít, figyelmeztet, szid minket. Felkerül a reacher, azzal is mennek a manőverek egymás után. Bowman tovább szerel, majd újraszerel, pitman húz-enged, már kezdenek összeállni a dolgok, néha már dicséret is elhangzik. Gyomideg már csak egy távoli emlék.

Ember a vízben! Nem Gyakorlat! Éles mentéshez készülünk, egy Bavaria elejtette egyik utasát, negyedszélben vágtatunk a gyerek életéért. A Bavaria is fordul, remegve látjuk, hogy kis híján legázolja a bajbajutottat, nem tud megállni a közelében. Sebaj, mi is közeledünk, keksz már előkészítve, egy perc, még, és odaérünk. A Bavaria közben egy szörf deszkán küldi a mentőcsapatát, végül ők érik el előbb a célt. Szerencsére nem történt semmi baj.

Reacher lejön, helyette megy föl a mumus, genakker. Félünk tőle, mert már megtréfált minket korábban, de nincs mese, meg kell szelídíteni.
Egyre bátrabbak vagyunk, ahogy összeállnak a dolgok, minden egyre könnyebben megy. Néha elengedjük, mint egy sárkányt, hadd fújja ki magát, de kezdünk összebarátkozni.

5 óra vitorlázás után kötünk ki, hogy elrepült ez az idő, mintha csak most hajóztunk volna ki. Kikötés után gyors megbeszélés, mit tanultunk, és mit kell rendezni másnapra a hajón. Hiába gyorsan szállt el ez a pár óra, a hajó rendbetétele után már csak arra vágyunk, hogy végre vízszintesbe kerüljünk.

Másnap megint remek idő, az idokep.hu szerint újra rendes szelünk lesz.
Egész délelőtt gyakoroljuk a manővereket, de ez már egy másik világ. A csapat kezd csapat lenni, mindenki tudja a dolgát, ha van is hiba, azt még időben észrevesszük, tudunk korrigálni. Kettes reffre húzzuk le a grószt, 20 csomós látszólagos szélben cirkálunk. A legénység már magától dolgozik, visszaszámolással jelzik a befúvásokat, pitman már magától csinálja a kötélrendet. Igen, Pitman! Ember a vízben! Most csak gyakorlat, de muszáj kimenteni, ugyanis Botond az egyik saját mentőmellényünket hajította figyelmeztetés nélkül a vízbe. Elsőre csak két méterre sikerül megközelíteni, de másodikra már kézzel ki tudjuk venni az "áldozatot". Újra a genakker, most előbb megfuttatjuk a hajót, 8,5 csomót megyünk vele, majd jöhet egy sor halzolás. Most rajtam a világ szeme, ha jól segítek a kormánnyal, megállítom a hajót hátszélben, akkor könnyen átmegy a vitorla, különben szenvednek vele a fiúk. Pár menet után már ez is kezd összeállni.
Délután már csak egy kreuz szakasz van hátra Tihanytól Fűzfőig. Igazi örömvitorlázás, 7 csomó körül megyünk.

-Bowman! Miért fekszel az orrdecken?
-Nekem azt mondták, hogy gyenge szélben a legjobb, ha itt fekszem!
(A műszer 17 csomós szelet mutat. :-) Úgy látszik, kicsit feljebb tolódott az ingerküszöbünk...)

Amikor kikötünk, már nem azok az emberek vagyunk, akik szombat reggel kihajóztunk. Rengeteget tanultunk a hajó kezeléséről, manőverekről, a hozzáállásról, de a legfontosabb az, hogy 3 tesze-tosza legényből egy komoly összeszokott csapat lettünk, mindenki tudja a dolgát, és tudjuk, hogy számíthatunk egymásra. Elindultunk a versenyvitorlázás felé.

Köszönjük Botond!
 

 









Kövess minket
Iratkozz fel!
Ne maradj le a legfrissebb vitorlás hírekről és programokról
Vitorlás szakszótár

Múzeumok Éjszakája

A Múzeumok Éjszakája nevezetű kulturális programot – az 1999-ben indult francia példa...

Répa

Répát általában akkor húzunk, amikor a spinakker vagy más hátszélvitorla megtekeredve,...

Denevér

A Denevér a nagyvitorla hátsó ívelt része.

árboc

A hajó fedélzetén, a hosszanti tengelyen helyezkedik el. Hosszú, általában fa vagy alumínium...

Balatonboglár Hajóállomás

A kikötőt 1890-ben helyezték üzembe. Tájolása: NY. A személyhajók a kikötőmedence...
Vitorlázás: sportolóknak és amatőröknek egyaránt!

A vitorlázás nem csupán egy sport, hanem egy életstílus. Ezt mi is tudjuk. Ezért igyekszünk mindenről beszámolni, ami vitorlázáshoz hozzá tartozik. Nemcsak Balatoni, Adriai és egyéb külföldi helyszíneken való vitorlázásról és vitorlásversenyekről olvashatsz itt, hanem megtalálhatod a legmodernebb technológiákat és a legújabb vitorlás divatot is cikkeink között. Nemcsak profi sportolóknak ajánljuk vitorlázásról szóló oldalunkat, hanem azoknak is, akik hobbiszerűen űzik, vagy esetleg még csak érdeklődnek a vitorlázás iránt.

Vitorlázás minden mennyiségben

Hírek a vitorlázásról a világ minden szegletéből: minden, amit a vitorlázásról tudni érdemes. Kövesd nyomon a világ leghíresebb vitorlásversenyeit velünk, less el trükköket, hogy hogyan is csinálják a profik! Akár a Balatonon repít a szél, akár az Adrián vitorlázol, vagy valamelyik másik tengeren, hasznos tippekkel és tanácsokkal szolgálhatunk. Mit vigyél magaddal, ha vitorlázásra készülsz, vagy mikre kell figyelned, ha beköszönt a tél? Itt megkapod mindenre a választ. A legfrissebb tudnivalókkal várjuk a vitorlázás szerelmeseit!

Vitorlásversenyek

Velünk egyik vitorlásversenyről sem kell lemaradnod. Kövesd velünk nyomon a vitorlázás élversenyeit! Nemcsak a hazai megrendezésű vitorlásversenyekről olvashatsz cikkeket, hanem olyan legendás nemzetközi vitorlásversenyekről is, mint a Volvo Ocean Race. Te is kíváncsi vagy, hogy hogyan alakul a helyzet a vitorlázás csúcsán? Ne maradj le a legfrissebb hírekről! Velünk könnyen képbe kerülhetsz a legfontosabb vitorlásversenyekről, a legfrissebb híreket olvashatod első kézből.

Vitorlás életmód

A vitorlázás több, mint egy sport, egy valódi életforma. Velünk képben lehetsz a vitorlázással kapcsolatos életstílus újdonságaival: a legújabb vitorlás divattal, a legjobb felszerelésekkel vitorlázáshoz, a legújabb órákkal, amiket vitorlázáshoz fejlesztettek, de a legjobb luxusautókról és technológiai felszerelésekről sem kell lemaradnod! Mit vegyél fel vitorlázáshoz, melyik a legkényelmesebb cipő vagy a legjobb óra egy vitorlásversenyhez? Itt mindent megtalálsz.

Vitorlás utazások

Az utazás a vitorlázás elengedhetetlen része. Az új tájak és kultúrák felfedezése még izgalmasabbá teszi a vitorlázást. Nincs is jobb program, mint vitorlázás közben a nyílt vízről megcsodálni a hely nyújtotta látványt, nem is kell túl messzire utaznod ehhez, a Balaton is varázslatos panorámát tár eléd az év minden napján. De persze külföldi utazásokkal, vitorlás utazási ötletekkel is szolgálhatunk, de a csodálatos kis hazánkról sem feledkezünk meg, a hazai vitorlázás központjával a Balatonnal együtt. Fedezz fel te is izgalmas tájakat vitorlázás közben!

Honlapkészítés, webdesign, keresőoptimalizálás: Expedient
Marketing tanácsadónk a: Marketing Professzorok Kft.