Sigmond András a byte EB-ről

Kövess minket facebookon!
Főoldal > Sigmond András a byte EB-ről

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Sigmond András a byte EB-ről


2009/12/14

Forrás: vitorlazas.hu

Sigmond András a byte EB-ről

Beszámoló a 2009. évi Byte Európa-bajnokságról
Imperia, 2009. december 3 – 7.


Résztvevő: Bathó Péter (BYC)
Edző: Sigmond András MVSZ Szövetségi Kapitány

 

Sigmond András a byte EB-ről

 

Előzmények:

Az EB felkészülést 2009 szeptemberében kezdtük meg. Mivel csak egy versenyző maradt a meghirdetett Byte programra, a vízi munkát hazai edzőpartnerek hiányában, nemzetközi versenyzőkkel oldottuk meg. Az egész vízi munkában egy osztrák versenyző, Lara Vadlau szerepelt állandó partnerként, mellette ITA, SUI, POL versenyzőkkel dolgoztunk együtt.
A vízi felkészülés 4 vízi edzőtábort foglalt magában, ahol összesen 81 órát tudtunk dolgozni.
Az edzőtáborokban sikerült javítani a hajóvezetési készséget, erős és gyenge szélben egyaránt. Ennek, és a hajóbeállítás finomításának köszönhetően sokat javult a cirkáló szakaszok sebessége, hátszélben még maradt hiányosság a megtanult technika verseny szituációban történő alkalmazása terén.
Péter testsúlya kissé a Byte hajó ideális súly követelménye fölé került (a max. 65 helyett, 67,5 kg volt a testsúlya okt. 30-án). Ennek csökkentése érdekében diétát és speciális fizikai edzés programot kezdtünk el, amit a Sportkórház főorvosa, Dr Györe István javaslatára, fel kellett függeszteni a közben jött influenzás betegsége miatt.
Az egy edzőpartnerrel való együtt vitorlázás, és a sok match-race edzés sokat javított Péter taktikai stílusán, erőszakosabb, rámenősebb lett a páros helyzetekben. Nagyobb jelentőséget kezdett tulajdonítani az ellenfél, a mezőny helyzetének, és azt elkezdte beépíteni a szél taktikai elképzelésébe. Rajtolási készsége javult, de még mindig hiányzott a tudatos helyzet kialakításhoz szükséges határozottsága. Javítani kellett a koncentráció időzítését ahhoz, hogy az edzésgyakorlat megkezdése, vagy később a futamok rajtja már a teljes előkészület, és koncentráció mellet történjen.

Az EB helyszínére nov. 26 –án utaztunk el, az MVSZ tulajdonát képező mikrobusszal.
Edzés napok: Nov 27/Pé, 28/Szo, 29/Va, 30/Hé, Dec/01/Ke, 03/Csü
Pihenőnap: Dec 02/Sze
Az edzésnapokon népes nemzetközi mezőnnyel (RUS, UKR, NOR, SUI, POL, AUT, ITA) tudtunk együtt dolgozni, ahol 3 nap erős szélben (18 – 25 Knots) 3 nap gyenge szélben zajlott. Itt tisztán láttuk, hogy az erős szeles sebessége Péternek kiváló, gyenge szélben az élességén kellene javítani. Javított a helyzeten a közben átvett új vitorla, és a tartalékként a Nautivela cégtől kölcsön kapott, kissé keményebb felső árbóc tag.
Az edzéseken Péter jól vitorlázott, sok tapasztalatot gyűjtött a nagy bukó hullámokon való hajóvezetésében, amit az erős, és a gyenge „döghullámos” kondícióban egyaránt tudtunk gyakorolni. Testsúlya alapján a mezőny nehéz részéhez tartozott, ami elsősorban a hátszélben okozott hátrányt. Ennek ellenére sikerült egészséges szinten tartani benne azt a negatív gondolatot, hogy gyenge szélben „úgysem sikerülhet”!

Verseny napok:

Dec. 4. Péntek
1. futam
A verseny erős széllel kezdődött (18 – 22 knots), ahol a nagy fölénnyel történő vezető pozícióból, a befutó előtt lőtték le a futamot, mivel az első cirkáló bója helyett az egész mezőny rossz bóját került. A megismételt futamban hasonló erős szél, Péter rossz, beragadt rajt után jó sebességgel jött fel és végzett a 2. helyen.

Dec. 5. Szombat
Gyenge 4 – 6 knots É-i, a part felől fújó szél.
Jó rajt és cirkáló taktika után, vezető pozíció az 1. bójánál, majd a futam lelőve a szél leállása miatt. Várakozás, az új szél kialakulására.
2. futam, megerősödő DNY – szélben (8 – 12 – 16 Knots) két futamot rendeztek.
Jó rajt után az élcsoportban vitorlázott, de nem tudott elszakadni tőlük a többször óvatos túlbiztosított taktika miatt: 5, 4, 7, 3, befutó: 4. hely
3. futam ráindítással, szél 16 knots.
Kiváló rajt után, kiemelkedő sebességgel rajt – cél győzelem. 1. hely

Dec. 6. Vasárnap
Az előre jelzés hasonló az előző naphoz, de a reggeli É-i szél nem volt tartós, a később kialakult DNY-i pedig gyengülő 12 – 8 – 6 knots erősséggel fújt csak.
4. futam, Hagyományos háromszög pálya.
Jó rajt és taktika után Péter végig a második helyen vitorlázott, és biztonságosan tartva helyét futott be a 2. helyen.
5. futam, DNY szél gyengült, már csak 6 – 7 knots.
Magabiztos, jó rajt a bal oldalon, innen lekeresztezve a mezőnyt biztos vezető pozíció az 1. bójánál. Hátszélben csak közepes sebesség és rossz széltaktika miatt visszaesik a 3. helyre, majd a befutó: 4. hely
6. futam, ugyanaz a szél, mint az előző futamban, 6 knots
Jó rajt a bal oldalon, de a FRA élesebb nála, és ki kellett forduljon, utána nem tudta a saját ritmusát vitorlázni, 8. helyen kerüli az 1. bóját, és innen nem is tudott előrébb kerülni.
Mérsékelt sebesség a cirkálásban, gyenge a hátszélben, futameredmény: 9. hely
7. futam, ráindítással, hasonló gyenge szél, mint a 6. futamban, több gyengüléssel.
Ugyanaz a rajt taktika, együtt vitorlázik a bal oldali csoporttal, amelyben kisebb váltásokkal marad a helyén. Ahhoz nem volt sebesség előnye, hogy ebből a csoportból kiváljon, cirkálásban javított, hátszélben kissé visszaesett, Futameredmény: 6. hely

Dec. 7. Hétfő
Az előre jelzés erős DNY-i szelet ígért, ehhez képest egész nap szakadó eső, 6 – 8 knots
K – i szél, a parttal párhuzamosan, gyenge látási viszonyok, pálya közel a parthoz.
8. futam, Gyenge beragadt rajt után ki kellett forduljon, és az egész mezőnyt elengedve maga előtt jobb csapáson, átkerült a pálya bal oldalára, ahonnan esélye sem volt jobb helyezésre az egyértelmű bal oldali, part felől frissülő szélben. A második körben javított helyzetén, de a pálya egyértelmű volt, és mindenki a bal oldalon vitorlázott.
Helyezése a futam alatt: 23, 19, 14, végeredmény:13. hely
9. futam: Ugyanaz a szél, kicsit frissült: 8 – 9 knots.
Péter a vonal közepén rajtolt, de nem volt megfelelő a sebessége (vitorla beállítási hiba, feszült ideg állapot az előző futam eredménye, és a kérdésessé váló pozíció megtartása miatt), így ki kellett forduljon, és nem tudta a helyes szél taktikát választani. Vergődött ebben a futamban, elveszítette a magabiztosságát, gyenge teljesítménnyel a 26, 24, 17. helyen vitorlázott. Végeredmény: 19. hely
10. futam: Szél ugyanaz, kicsit tovább frissült, 10 – 11 Knots
Kiértékelve és kijavítva az előző futam hibáit, és a rossz vitorla beállítást, Péter vissza tudott zökkenni a megfelelő felfogásba, és ismét jó sebességgel és versenyzéssel az 5. helyen végzett ebben a futamban.

Az Európa Bajnokságon nyújtott teljesítmény értékelése:
Bathó Péter jó képességű versenyző, aki alkalmas az egyszemélyes hajóban magas szintű versenyzésre. Jelenleg a Byte fizikai követelményeinek megfelel, de ezt a testsúlyát tartani kell ahhoz, ha 2010. évi Ifjúsági Olimpiára őt szándékozik nevezni a sportág vezetése.
Szél taktikai képességei kiválóak, látja, érzi a szélváltozásokat ahhoz, hogy ezt kombinálni tudja a mezőny taktikai feltételeihez. Hajóvezetési készsége sokat javult az elmúlt 3 hónap alatt, cirkálásban és erős szélben kiváló, gyenge szélben további fejlesztés szükséges. Hátszeles, és bőszeles hajóvezetése az edzéseken javult, de annak versenykörülmények közötti alkalmazásához még hiányzik a magabiztosság és a technikai automatizmus.

Nyugodt kiegyensúlyozott egyéniség, aki képes a döntéseit a körülmények reális étékelésével, és kellő kritikával kialakítani. Emiatt több időre van szüksége a megfelelő előkészületre, és a megfontolt saját döntés kialakításához. Kissé zárkózott egyéniség, aki idővel oldódik, és akkor kellő humorral és reális értékítélettel fogadja a kritikát, amit jó szándékkal dolgoz fel. Képes a kemény munkára, bár ahhoz még nem szokott hozzá.
A Byte Európa Bajnokságon erős, korosztályos nemzetközi mezőnyben szerezte meg a bajnoki címet. A résztvevő 23 nemzet szintén most válogatta ki azokat a tehetséges fiatal versenyzőit, akik más osztályokban már nemzetközi rutinnal bírnak, és képesek arra, hogy a jövő évi Ifjúsági Olimpián eredményesen szerepeljenek. Ebben a mezőnyben Bathó Péter nagyon jó benyomást keltett a nemzetközi szakemberek szemében is, egyenletes teljesítményével (kivétel a 8, 9 futam), kiemelkedőnek ítélték szereplését.

Megítélésem szerint a tervezett 3 hónapos felkészülésünk eredményes volt, az edzőpartnerek és a program megválasztása hozzásegítette Bathó Pétert ahhoz, hogy hajókezelésben és versenytaktikában az EB legeredményesebb versenyzője lett. Az elvégzett munkánk eredményességét az is bizonyítja, hogy osztrák edzőpartnere, Lara Vadlau is sikeresen szerepelt, és a női kategóriában Európa Bajnoki ezüst érmet szerzett.
Amennyiben a felkészülés a megkezdett szintén folytatódhat, és Bathó Péter a fenti követelményeknek meg tud felelni, abban az esetben esélye van arra, hogy a 2010. évi Ifjúsági Olimpián pontszerzésre esélyes versenyzőként indulhasson.


Balatonfüred, 2009. december 9.


Sigmond András
MVSZ Szövetségi Kapitány

 





Kövess minket
Iratkozz fel!
Ne maradj le a legfrissebb vitorlás hírekről és programokról
Vitorlás szakszótár

Jules Verne Trophy

Jules Verne Trophy vitorlás verseny történet,szabály A Jules Verne Trophy ann ak jár,...

Jolle

A jolle uszonyos(svert), kabin nélküli sportvitorlás. Például: 420,470, Finn Dinghi, Cadet.

Pütting

A pütting nem más, mint a hajókon a vantni rögzítő verete.

Frontális vihar

A frontális vihar a hidegfronttal érkező, gyakran zivatarral együttjáró vihar, mely több...

Ballaszt

A ballaszt meghatározásád lásd a tőkesúly szótárszónál.
Vitorlázás: sportolóknak és amatőröknek egyaránt!

A vitorlázás nem csupán egy sport, hanem egy életstílus. Ezt mi is tudjuk. Ezért igyekszünk mindenről beszámolni, ami vitorlázáshoz hozzá tartozik. Nemcsak Balatoni, Adriai és egyéb külföldi helyszíneken való vitorlázásról és vitorlásversenyekről olvashatsz itt, hanem megtalálhatod a legmodernebb technológiákat és a legújabb vitorlás divatot is cikkeink között. Nemcsak profi sportolóknak ajánljuk vitorlázásról szóló oldalunkat, hanem azoknak is, akik hobbiszerűen űzik, vagy esetleg még csak érdeklődnek a vitorlázás iránt. Ha pedig Balatonfüreden konferencia helyszín érdekel, akkor a Vinifera 5* Superiort ajánljunk! 

Vitorlázás minden mennyiségben

Hírek a vitorlázásról a világ minden szegletéből: minden, amit a vitorlázásról tudni érdemes. Kövesd nyomon a világ leghíresebb vitorlásversenyeit velünk, less el trükköket, hogy hogyan is csinálják a profik! Akár a Balatonon repít a szél, akár az Adrián vitorlázol, vagy valamelyik másik tengeren, hasznos tippekkel és tanácsokkal szolgálhatunk. Mit vigyél magaddal, ha vitorlázásra készülsz, vagy mikre kell figyelned, ha beköszönt a tél? Itt megkapod mindenre a választ. A legfrissebb tudnivalókkal várjuk a vitorlázás szerelmeseit!

Vitorlásversenyek

Velünk egyik vitorlásversenyről sem kell lemaradnod. Kövesd velünk nyomon a vitorlázás élversenyeit! Nemcsak a hazai megrendezésű vitorlásversenyekről olvashatsz cikkeket, hanem olyan legendás nemzetközi vitorlásversenyekről is, mint a Volvo Ocean Race. Te is kíváncsi vagy, hogy hogyan alakul a helyzet a vitorlázás csúcsán? Ne maradj le a legfrissebb hírekről! Velünk könnyen képbe kerülhetsz a legfontosabb vitorlásversenyekről, a legfrissebb híreket olvashatod első kézből.

Vitorlás életmód

A vitorlázás több, mint egy sport, egy valódi életforma. Velünk képben lehetsz a vitorlázással kapcsolatos életstílus újdonságaival: a legújabb vitorlás divattal, a legjobb felszerelésekkel vitorlázáshoz, a legújabb órákkal, amiket vitorlázáshoz fejlesztettek, de a legjobb luxusautókról és technológiai felszerelésekről sem kell lemaradnod! Mit vegyél fel vitorlázáshoz, melyik a legkényelmesebb cipő vagy a legjobb óra egy vitorlásversenyhez? Itt mindent megtalálsz.

Vitorlás utazások

Az utazás a vitorlázás elengedhetetlen része. Az új tájak és kultúrák felfedezése még izgalmasabbá teszi a vitorlázást. Nincs is jobb program, mint vitorlázás közben a nyílt vízről megcsodálni a hely nyújtotta látványt, nem is kell túl messzire utaznod ehhez, a Balaton is varázslatos panorámát tár eléd az év minden napján. De persze külföldi utazásokkal, vitorlás utazási ötletekkel is szolgálhatunk, de a csodálatos kis hazánkról sem feledkezünk meg, a hazai vitorlázás központjával a Balatonnal együtt. Fedezz fel te is izgalmas tájakat vitorlázás közben!

Honlapkészítés, webdesign, keresőoptimalizálás: Expedient
Marketing tanácsadónk a: Marketing Professzorok Kft.