notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

A szakértő válaszol - Detre Zsolt a genua trimmelésről, első rész

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!
Főoldal > A szakértő válaszol - Detre Zsolt a genua trimmelésről, első rész

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

A szakértő válaszol - Detre Zsolt a genua trimmelésről, első rész


2009/10/14
tóth mátyás,detre zsolt

Forrás: vitorlazas.hu

A szakértő válaszol rovatunk következő fejezetében Detre Zsolt ír a genua (és az orrvitorla) helyes trimmeléséről. A cikk két részletben jelenik meg, íme az első.

 

A szakértő válaszol - Detre Zsolt a genua trimmelésről, első rész

Genua trimmelés - Detre Zsolt

 

A genuát (fock) gyakran a hajó motorjának tekintik. A grósz ebben a felfogásban egy állítható felület, amely a hajó luvgirigségéért, a kormány egyensúlyáért felelős. Ezt azért nem szabad mereven értelmezni, mert a vitorlák funkciói között átfedés van.

Miért olyan fontos a genua?

1. A genua előtt nincs árboc, ami megzavarná a levegő áramlását, és örvényléseket keltene.
2. A genuát szélesebb szögtartományban lehet a szélirányhoz állítani a grósz „felsodró” (upwash) hatása miatt.

A „felsodrás” a levegő áramlási irányának a változása, ami a vitorla hatására a vitorla előtt keletkezik, mielőtt az áramlás elérné a vitorlát magát. A genua a grósz felsodródási területében helyezkedik el, és ezért nagyobb (kedvezőbb) beesési szögben éri a szél, így ezáltal kijjebb lehet engedni. A grósz ellenkezőképpen, a genua „leszorító” (backwash) tartományában dolgozik, így jobban be kell húzni, mintha egymagában lenne.

A genuát a maximális meghajtó erőre kell trimmelni, a grószt pedig arra, hogy megfelelő legyen a kormány egyensúlya.

A genuákat Genua No. 1, 2, 3 stb. nevezzük, csökkenő méret szerint. A Genua 3 gyakorlatilag a standard fock. A genua jellemző mérete az LP hossza. (az első élre merőleges méret)

A genua méretét az „átfedés” százalékával írjuk le. Ez azt mutatja, hogy a vitorla mekkora felülete lóg túl az árbocon. A Genua No.1 esetében a jellemző érték a 150%, a Genua No.2 130-140% és a Genua No.3 100%, vagyis nincs átfedés.

Jegyezzük meg, hogy a kisebb orrvitorlák első éle közel azonos (kivéve a viharfock), de rövidebb az alsó élük. Ennek az az oka, hogy a magas keskeny vitorláknak hatékonyabb az alakja, mint az ugyanolyan m2 –ű, de szélesebb vitorláé.

Ha a szél erősödik, az oldalirányú erő-komponenst csökkenteni kell, kisebb genuát kell használni, a grószt pedig előbb-utóbb reffelni kell.

Az alábbiakban egy mintatáblázat mutatja a különféle genuák használatát, amely iránymutató lehet, de a vitorla készítő tanácsát mindig kérjük ki.


Vitorla Átfedés % Látszólagos szél  
    m/s csomó
Light No. 1 150 1-6 2-12
Genua 1 150 3-10 6-20
Genua 2 130 10-13 20-26
Genua 3 100 12-16 24-32

 

 

A genua alakját meghatározza:

1. A vitorla telítettsége (öblössége)
2. A vitorla legmélyebb pontjának helyzete
3. A vitorla elcsavarása

A trimmelés alapvető változói:

4. A sott feszessége
5. A genua kocsi pozíciója
6. Az első él (fall) feszessége

A sott a trimmelés leginkább használt eszköze. A sott alapvetően a vitorla és a hajó középvonala közti szöget határozza meg, de befolyásolja a vitorla öblösségét és elcsavarását is.

Fontos! Minél közelebb húzzuk a vitorlát a hajó középvonalához, annál élesebben haladhat a hajó.

Amikor behúzzuk a sottot:

- A vitorla és a középvonal által bezárt szög csökken
- A vitorla elcsavarása általában csökken
- A vitorla öblössége csökken

Annak meghatározására, hogy mennyire kell behúzni a sottot, mérceként használhatjuk a szálingvég és a vitorlavászon távolságát.

A legmegfelelőbb pozíció hajóról hajóra változik, de optimális feltételek mellett, közepes szél és sima víz esetén, a legtöbb hajón behúzhatjuk a sottot egészen addig, amíg a vitorla majdnem érinti a száling végét, és ez által élesebben haladhatunk. Ha a gyorsaság fontosabb, mint az éles menet, akkor a vitorlát messzebb engedhetjük a szálingtól. Ez különösen gyenge szélben kedvező. Fontos: A legmegfelelőbb beállítást mindig próbálkozással találhatjuk meg.

Tapasztalati szabályok kreuzoláskor:

- 1 ökölnyi rés a genua és a száling között
- 2-3 ököl a nagyobb sebesség érdekében, de az élesség rovására
- 2-3 ököl erősebb szél, és hullámos vízen
- Optimális viszonyok esetén érintheti a genua a szálingot, ilyenkor haladhatunk a legélesebben

Az elcsavarás helyes mértékének meghatározása

Először állítsuk be a genua kocsit a sínen úgy, hogy a sott meghosszabbítása a genua első élét hozzávetőlegesen épp felezze. Eztán az első él mentén levő széljelző szalagok segítségével találjuk meg a legmegfelelőbb pozíciót a sín mentén.
A vitorlát el kell csavarni ahhoz, hogy igazodjon a látszólagos szél, a magasság szerinti irányváltozásához. Ha megtaláltuk a helyes mértékét, akkor a genua egyszerre fog belobbanni az első él teljes hosszában, ha kicsit felluvolunk. A széljelzők lent is és fent is ugyanazt kell mutassák.

Ha a legfelső részen kezd el lobogni a genua felélesedéskor, akkor az elcsavarás túl sok, kocsit húzzuk előrébb, ezzel növeljük a sott lefelé irányuló húzását. Ez növeli a hátsó él feszességét, és csökkenti az elcsavarás mértékét. A vitorla alsó részének mélysége, öblössége ekkor kissé növekedni fog, a vízszintes húzóerő csökkenése miatt.

Összefoglalva:

A genua elcsavarása megfelelő, ha:

- A vitorla egyszerre kezd el lobogni az alsó éltől a halfejig, amikor felluvolunk
- Az első él különböző magasságaiban az összes széljelző szál egyszerre kezd el csapkodni felélesedéskor


A genua elcsavarása túlzott, ha:

- A vitorla először a felső részen kezd lobogni
- Az első él különböző magasságaiban a legfelső széljelző szál kezd el csapkodni felélesedéskor


A genua elcsavarása kevés, ha:

- A vitorla először az alsó részen kezd lobogni
- Az első él különböző magasságaiban a legalsó széljelző szál kezd el csapkodni felélesedéskor


Ha a genua kocsit előbbre húzzuk:

- A vitorla elcsavarása csökken
- Az alsó rész öblössége növekszik


Ha a genua kocsit hátrébb húzzuk:

- A vitorla elcsavarása növekszik
- Az alsó rész öblössége csökken

Fontos: Szinte mindig jobb, ha s vitorlánk túlzottan elcsavart, mint a túl kevéssé. Könnyebb a hajót a helyes irányban tartani fent nyitott (erősen elcsavart) vitorlával (szélesebb a hajózható sáv).

 

Detre Zsolt
 

 

 









Kövess minket
Iratkozz fel!
Ne maradj le a legfrissebb vitorlás hírekről és programokról
Vitorlás szakszótár

Extreme 40

Extreme 40 vitorlás hajó bemutatása - A koncepció Extreme 40 - Akció! Az Extreme 40...

Világ körül

Ha szereted a szép képeket, a külföldi országok nevezetességeit, érdekességeit,...

Csáklya

A csáklya egy rúdra erősített kampó.

Trimarán

Trimarán - háromtestü hajó, a középsõ test mindig hosszabb a ké

Bilge

A bilge hajófeneket, hajóűrt jelent, mint például a fenékdeszka alatti terület.
Vitorlázás: sportolóknak és amatőröknek egyaránt!

A vitorlázás nem csupán egy sport, hanem egy életstílus. Ezt mi is tudjuk. Ezért igyekszünk mindenről beszámolni, ami vitorlázáshoz hozzá tartozik. Nemcsak Balatoni, Adriai és egyéb külföldi helyszíneken való vitorlázásról és vitorlásversenyekről olvashatsz itt, hanem megtalálhatod a legmodernebb technológiákat és a legújabb vitorlás divatot is cikkeink között. Nemcsak profi sportolóknak ajánljuk vitorlás oldalunkat, hanem azoknak is, akik hobbiszerűen űzik, vagy esetleg még csak érdeklődnek a vitorlázás iránt.

Vitorlázás minden mennyiségben

Hírek a vitorlázásról a világ minden szegletéből: minden, amit a vitorlázásról tudni érdemes. Kövesd nyomon a világ leghíresebb vitorlásversenyeit velünk, less el trükköket, hogy hogyan is csinálják a profik! Akár a Balatonon repít a szél, akár az Adrián vitorlázol, vagy valamelyik másik tengeren, hasznos tippekkel és tanácsokkal szolgálhatunk. Mit vigyél magaddal, ha vitorlázásra készülsz, vagy mikre kell figyelned, ha beköszönt a tél? Itt megkapod mindenre a választ. A legfrissebb tudnivalókkal várjuk a vitorlázás szerelmeseit!

Vitorlásversenyek

Velünk egyik vitorlásversenyről sem kell lemaradnod. Kövesd velünk nyomon a vitorlázás élversenyeit! Nemcsak a hazai megrendezésű vitorlásversenyekről olvashatsz cikkeket, hanem olyan legendás nemzetközi vitorlásversenyekről is, mint a Volvo Ocean Race. Te is kíváncsi vagy, hogy hogyan alakul a helyzet a vitorlázás csúcsán? Ne maradj le a legfrissebb hírekről! Velünk könnyen képbe kerülhetsz a legfontosabb vitorlásversenyekről, a legfrissebb híreket olvashatod első kézből.

Vitorlás életmód

A vitorlázás több, mint egy sport, egy valódi életforma. Velünk képben lehetsz a vitorlázással kapcsolatos életstílus újdonságaival: a legújabb vitorlás divattal, a legjobb felszerelésekkel vitorlázáshoz, a legújabb órákkal, amiket vitorlázáshoz fejlesztettek, de a legjobb luxusautókról és technológiai felszerelésekről sem kell lemaradnod! Mit vegyél fel vitorlázáshoz, melyik a legkényelmesebb cipő vagy a legjobb óra egy vitorlásversenyhez? Itt mindent megtalálsz.

Vitorlás utazások

Az utazás a vitorlázás elengedhetetlen része. Az új tájak és kultúrák felfedezése még izgalmasabbá teszi a vitorlázást. Nincs is jobb program, mint egy vitorláson a nyílt vízről megcsodálni a hely nyújtotta látványt, nem is kell túl messzire utaznod ehhez, a Balaton is varázslatos panorámát tár eléd az év minden napján. De persze külföldi utazásokkal, vitorlás utazási ötletekkel is szolgálhatunk, de a csodálatos kis hazánkról sem feledkezünk meg, legnagyobb vitorlás központjával a Balatonnal együtt. Fedezz fel te is izgalmas tájakat vitorlázás közben!