A szakértő válaszol - Detre Zsolt a genua trimmelésről, első rész

A szakértő válaszol - Detre Zsolt a genua trimmelésről, első rész

tóth mátyás,detre zsolt
hirdetes

A szakértő válaszol rovatunk következő fejezetében Detre Zsolt ír a genua (és az orrvitorla) helyes trimmeléséről. A cikk két részletben jelenik meg, íme az első.

 

A szakértő válaszol - Detre Zsolt a genua trimmelésről, első rész

Genua trimmelés - Detre Zsolt

 

A genuát (fock) gyakran a hajó motorjának tekintik. A grósz ebben a felfogásban egy állítható felület, amely a hajó luvgirigségéért, a kormány egyensúlyáért felelős. Ezt azért nem szabad mereven értelmezni, mert a vitorlák funkciói között átfedés van.

Miért olyan fontos a genua?

1. A genua előtt nincs árboc, ami megzavarná a levegő áramlását, és örvényléseket keltene.
2. A genuát szélesebb szögtartományban lehet a szélirányhoz állítani a grósz „felsodró” (upwash) hatása miatt.

A „felsodrás” a levegő áramlási irányának a változása, ami a vitorla hatására a vitorla előtt keletkezik, mielőtt az áramlás elérné a vitorlát magát. A genua a grósz felsodródási területében helyezkedik el, és ezért nagyobb (kedvezőbb) beesési szögben éri a szél, így ezáltal kijjebb lehet engedni. A grósz ellenkezőképpen, a genua „leszorító” (backwash) tartományában dolgozik, így jobban be kell húzni, mintha egymagában lenne.

A genuát a maximális meghajtó erőre kell trimmelni, a grószt pedig arra, hogy megfelelő legyen a kormány egyensúlya.

A genuákat Genua No. 1, 2, 3 stb. nevezzük, csökkenő méret szerint. A Genua 3 gyakorlatilag a standard fock. A genua jellemző mérete az LP hossza. (az első élre merőleges méret)

A genua méretét az „átfedés” százalékával írjuk le. Ez azt mutatja, hogy a vitorla mekkora felülete lóg túl az árbocon. A Genua No.1 esetében a jellemző érték a 150%, a Genua No.2 130-140% és a Genua No.3 100%, vagyis nincs átfedés.

Jegyezzük meg, hogy a kisebb orrvitorlák első éle közel azonos (kivéve a viharfock), de rövidebb az alsó élük. Ennek az az oka, hogy a magas keskeny vitorláknak hatékonyabb az alakja, mint az ugyanolyan m2 –ű, de szélesebb vitorláé.

Ha a szél erősödik, az oldalirányú erő-komponenst csökkenteni kell, kisebb genuát kell használni, a grószt pedig előbb-utóbb reffelni kell.

Az alábbiakban egy mintatáblázat mutatja a különféle genuák használatát, amely iránymutató lehet, de a vitorla készítő tanácsát mindig kérjük ki.


hirdetes
Vitorla Átfedés % Látszólagos szél  
    m/s csomó
Light No. 1 150 1-6 2-12
Genua 1 150 3-10 6-20
Genua 2 130 10-13 20-26
Genua 3 100 12-16 24-32

 

 

A genua alakját meghatározza:

1. A vitorla telítettsége (öblössége)
2. A vitorla legmélyebb pontjának helyzete
3. A vitorla elcsavarása

A trimmelés alapvető változói:

4. A sott feszessége
5. A genua kocsi pozíciója
6. Az első él (fall) feszessége

A sott a trimmelés leginkább használt eszköze. A sott alapvetően a vitorla és a hajó középvonala közti szöget határozza meg, de befolyásolja a vitorla öblösségét és elcsavarását is.

Fontos! Minél közelebb húzzuk a vitorlát a hajó középvonalához, annál élesebben haladhat a hajó.

Amikor behúzzuk a sottot:

- A vitorla és a középvonal által bezárt szög csökken
- A vitorla elcsavarása általában csökken
- A vitorla öblössége csökken

Annak meghatározására, hogy mennyire kell behúzni a sottot, mérceként használhatjuk a szálingvég és a vitorlavászon távolságát.

A legmegfelelőbb pozíció hajóról hajóra változik, de optimális feltételek mellett, közepes szél és sima víz esetén, a legtöbb hajón behúzhatjuk a sottot egészen addig, amíg a vitorla majdnem érinti a száling végét, és ez által élesebben haladhatunk. Ha a gyorsaság fontosabb, mint az éles menet, akkor a vitorlát messzebb engedhetjük a szálingtól. Ez különösen gyenge szélben kedvező. Fontos: A legmegfelelőbb beállítást mindig próbálkozással találhatjuk meg.

Tapasztalati szabályok kreuzoláskor:

- 1 ökölnyi rés a genua és a száling között
- 2-3 ököl a nagyobb sebesség érdekében, de az élesség rovására
- 2-3 ököl erősebb szél, és hullámos vízen
- Optimális viszonyok esetén érintheti a genua a szálingot, ilyenkor haladhatunk a legélesebben

Az elcsavarás helyes mértékének meghatározása

Először állítsuk be a genua kocsit a sínen úgy, hogy a sott meghosszabbítása a genua első élét hozzávetőlegesen épp felezze. Eztán az első él mentén levő széljelző szalagok segítségével találjuk meg a legmegfelelőbb pozíciót a sín mentén.

hirdetes
A vitorlát el kell csavarni ahhoz, hogy igazodjon a látszólagos szél, a magasság szerinti irányváltozásához. Ha megtaláltuk a helyes mértékét, akkor a genua egyszerre fog belobbanni az első él teljes hosszában, ha kicsit felluvolunk. A széljelzők lent is és fent is ugyanazt kell mutassák.

Ha a legfelső részen kezd el lobogni a genua felélesedéskor, akkor az elcsavarás túl sok, kocsit húzzuk előrébb, ezzel növeljük a sott lefelé irányuló húzását. Ez növeli a hátsó él feszességét, és csökkenti az elcsavarás mértékét. A vitorla alsó részének mélysége, öblössége ekkor kissé növekedni fog, a vízszintes húzóerő csökkenése miatt.

Összefoglalva:

A genua elcsavarása megfelelő, ha:

- A vitorla egyszerre kezd el lobogni az alsó éltől a halfejig, amikor felluvolunk
- Az első él különböző magasságaiban az összes széljelző szál egyszerre kezd el csapkodni felélesedéskor


A genua elcsavarása túlzott, ha:

- A vitorla először a felső részen kezd lobogni
- Az első él különböző magasságaiban a legfelső széljelző szál kezd el csapkodni felélesedéskor


A genua elcsavarása kevés, ha:

- A vitorla először az alsó részen kezd lobogni
- Az első él különböző magasságaiban a legalsó széljelző szál kezd el csapkodni felélesedéskor


Ha a genua kocsit előbbre húzzuk:

- A vitorla elcsavarása csökken
- Az alsó rész öblössége növekszik


Ha a genua kocsit hátrébb húzzuk:

- A vitorla elcsavarása növekszik
- Az alsó rész öblössége csökken

Fontos: Szinte mindig jobb, ha s vitorlánk túlzottan elcsavart, mint a túl kevéssé. Könnyebb a hajót a helyes irányban tartani fent nyitott (erősen elcsavart) vitorlával (szélesebb a hajózható sáv).

 

Detre Zsolt
 

 

 

Forrás: vitorlazas.hu

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
hirdetes

Szótár

Manőver

A hajóval végrehajtott mûveletek, mozdulatok neve. Tovább

Vendée Globe

Vendée Globe vitorlás verseny - Elméletben egyszerű Elméletben a Vendée Globe egy... Tovább

Tovább a lexikonra
hirdetes
IRATKOZZ FEL A HÍRLEVELÜNKRE!X
Érdekelnek a legfrissebb vitorlázással kapcsolatos hírek, legújabb blogbejegyzéseink?


A 'FELIRATKOZOM A HÍRLEVÉLRE' gomb megnyomásával hozzájárulást adsz a hírlevelek fogadásához és elfogadod az Adatvédelmi Szabályzatunkat.