A szakértő válaszol - Detre Zsolt a genua trimmelésről, második rész

A szakértő válaszol - Detre Zsolt a genua trimmelésről, második rész

tóth mátyás,detre zsolt
hirdetes

A következő cikkben folytatjuk Detre Zsolt szakértő tanácsadását a genua, illetve az orrvitorla helyes trimmeléséről.

A szakértő válaszol - Detre Zsolt a genua trimmelésről, második rész

A genua trimmelése - Detre Zsolt

 

A sott beállítása

Miután beállítottuk a vitorla elcsavarás helyes mértékét, foglalkozzunk a vitorla és a hajó középvonala által bezárt szöggel. A széljelző szalagok most még inkább hasznosak. Préseléskor a következő tapasztalati szabályok alkalmazhatók:

- Luv széljelző szalag csapkod – hajót leejteni
- Lee széljelző szalag csapkod – felluvolni

Ha nem préseléses szakaszon haladunk, akkor elképzelhető, hogy az útirányt nem kívánjuk megváltoztatni, hanem inkább a vitorlát trimmeljük.
Ekkor sokkal általánosabb a tapasztalati szabály:

Összefoglalva:

- Luv széljelző szalag csapkod – sottra ráhúzni
- Lee széljelző szalag csapkod – sottra ráengedni

Fontos tudni, hogy szélerősödéskor a látszólagos szél iránya megváltozik, mégpedig nagyobb szögben éri a hajót. (Feltéve, hogy a valódi szél iránya nem változott)
Ez addig tart, amíg a hajó fel nem gyorsul, ezután a látszólagos szél megint beélesedik. Ezért ha állandó irányba akarunk menni, a szélerősödéskor rá kell engedni a vitorlákra, és ahogy gyorsul a hajó, úgy kell fokozatosan visszahúzni. Amennyiben olyan élesen akarunk haladni, amennyire csak lehet, akkor a széllökések alatt fel kell lúvolni, és fokozatosan visszaejteni, ahogy gyorsul a hajó.

Ha a szél legyengül akkor minden ellenkezőleg történik, a látszólagos szél beélesedik. Ilyenkor rá kell húzni a vitorlára. Ha eleve már be voltak maximumra húzva a vitorlák, és préselve mentünk, a hajó leejtésével kell korrigálni az optimális látszólagos szél beesési szögét.
Kis szélben és kreuzban általában másképp kell cselekedjünk, amikor beleszalad a hajó egy szélcsendes zónába. Ilyenkor rögtön beélesedik a szél, és elkezd lobogni a vitorla. Ekkor nem szabad leeséssel keresni az optimális szöget, mert továbbra is lobogni fog a vitorla és csak magasságot veszítek a leeséssel. Türelmesen át kell futni a szélcsendes területen a lobogó vitorlákkal és megvárni, amíg újra beleérek a szélbe.

Általában nemcsak szélerősödések érik a hajót, hanem azzal együtt szélirány változások is, azaz un. szélpörgések.
Ha az új szél szemből éri a hajót, ezt hívják szembevágásnak vagy lepörgésnek. A versenyzők kreuz szakaszban mindig igyekeznek megfordulni egy lepörgés esetén.
Ha ellenkezőleg, a szél nagyobb szögben érkezik, akkor azt mondjuk, hogy a szél felpörög (felélesedik) Ha ez egy szélerősödéssel is jár, akkor nagymértékben fel lehet emelkedni az eredeti irányhoz képest.
Versenyzés közben a genua kezelőjének a látszólagos szél minden változásakor azonnal trimmelnie kell. Mivel a hajó menetirány változásához egy bizonyos időre van szükség. A kormánylapát túl gyors mozgatása fékezi a hajót, ezért a kormányos igyekszik lassan korrigálni a menetirányon. Tehát gyors trimmeléssel kell az új körülményeket követni, és ezután folyamatosan trimmelni kell, ahogyan a kormányos változtat a menetirányon.

hirdetes

Túravitorlázók általában nem törődnek a vitorlák trimmelésével minden széllökés alatt. Ők szívesebben fellúvolnak a széllökés alkalmával, majd visszaejtik a hajót a szél gyengülésekor. Eközben a hajó veszít a sebességéből, ahelyett hogy felgyorsulna, és hosszabb utat tesz meg annál, aki egyenesen ment és közben trimmeléssel használta ki a szélerősödést.
A helyesen trimmelt vitorlák extra előnyt jelentenek egy hosszabb úton.


A vitorla öblösségének (hasának) beállítása

A vorstag feszessége szabályozza a genua középső és felső részének öblösségét. A vorstagot a szél nyomása lee felé és hátra nyomja, ezért „belóg”
Laza stagolás engedi a belógás növekedését, így növekszik a vitorla öblössége. Ezzel a vitorla öblössége a felső részen növekszik, ahol a belógás nagyobb a húr hosszához képest. A belógás a vitorla elején is növeli az öblösséget, kerekdedebbé téve azt. Ez szélesíti a hajózható sávot és könnyíti a kormányzást anélkül, hogy a vitorla trimmelését elrontaná. A hajó viszont nem tud olyan élesen haladni, mint laposabb belépő él esetén.

- Feszes vorstag – Lapos vitorla és lapos belépőél
- Laza vorstag – Öblösebb vitorla és kerekebb belépőél

Sima vízfelszín esetében a vorstagnak feszesebbnek kell lennie, kivéve gyenge szélben, amikor öblösebb vitorlára van szükségünk . A stag feszessége ilyenkor kb. a maximális 25%-a legyen.
Erősebb hullámzás esetén érdemes lazítani a feszességen, hogy kerekdedebb legyen a vitorla belépése. Könnyebb lesz irányítani a hajót a hullámokon a vitorla „átesése” nélkül, ahogy kisebb nagyobb mértékben kerülgetjük a hullámokat.
Ha a vorstag feszességét csökkentjük a fallt is meg kell lazítani, hogy megakadályozzuk a vitorla has maximumának túlontúl előre tolódását.

Hogyan állíthatjuk be a vorstag maximális feszességét?
Az egyik módszer a belógás megfigyelése préseléskor, a No.1 genuaval, 20 csomós látszólagos szélben.
Kezdjünk laza vorstaggal. Tekintsünk fel menet közben deckszinttől a vorstag mentén, miközben társunk fokozatosan feszíti a vorstagot. Amikor a feszítés hatására nem csökken a belógás mértéke, akkor elértük a vorstag maximális feszességét. Jelöljük meg a kötélen ezt az állítást.

Összefoglalva:

Lazább vorstag (öblösebb vitorla) kívánatos:

- Hullámos vízen, gyenge szélben
- Amikor a sebesség fontosabb, mint az éles menet

Feszes vorstag (laposabb vitorla) kívánatos:

- Sima vízen, közepestől erős szélig

hirdetes
- Amikor az élesebb menet fontosabb, mint a sebesség

A genua öblösségének (hasának) legmélyebb pontja állítása a fallal

A genua legmélyebb pontjának helyzetét elsősorban a fall feszessége szabályozza. A fall megfeszítésével a legmélyebb pont előre vándorol, meglazításával hátra.

- Feszes fall - A vitorla legmélyebb pontja előre kerül
- Laza fall - A vitorla legmélyebb pontja hátra kerül

A fall feszessége szintén befolyásolja a genua elejét (belépését), ahogy a vorstag feszessége is ugyanezt teszi. Feszes fall kerekded belépést biztosít. Viszont eközben az egész genua öblössége csökken. (A vorstag lazításkor történő, belépés öblösödéssel egyidőben az egész genua öblössége is megnő.)
A laza fall következménye a laposabb belépés, ami az éles haladást segíti.
A modern anyagú vitorlák nagyon kicsit nyúlnak, emiatt a vitorla legmélyebb pontjának helyzetét a vorstag belógásának szabályozásával kell állítanunk.

 

Összefoglalva:

Feszes fall (első él)

- Genuanak kerekebb belépést biztosít
- Genua öblössége csökken
- Kevésbé éles menetet biztosit, könnyebb a kormányzás

 

Laza fall (első él)

- Genuanak laposabb belépést biztosít
- Genua öblössége megnő
- Élesebb menetet biztosit, precízebb kormányzást igényel

A vorstag és első él összehangolását, különböző viszonyok között a következő táblázat mutatja:

Sima vízen

Szél Genua (fock) alakja Vorstag feszítés Első él feszítés
Gyenge Telt - aránylag lapos belépés 40-60% Laza*
Közepes Lapos Max. 60-80%
Erős Lapos Max. Max.

*A feszességet addig húzom, hogy 1-2 vízszintes ránc még épp megmaradjon.

 

Hullámos vizen

Szél Genua (fock) alakja Vorstag feszítés Első él feszítés
Gyenge Telt - kerek belépés 25% Laza**
Közepes Közepesen telt 60% 60-80%
Erős Lapos 80% Max.

** A feszességen engedni kell, amíg a vízszintes ráncok középmagasságban megjelennek.

 

Detre Zsolt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Forrás: vitorlazas.hu

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
hirdetes
hirdetes
IRATKOZZ FEL A HÍRLEVELÜNKRE!X
Érdekelnek a legfrissebb vitorlázással kapcsolatos hírek, legújabb blogbejegyzéseink?


A 'FELIRATKOZOM A HÍRLEVÉLRE' gomb megnyomásával hozzájárulást adsz a hírlevelek fogadásához és elfogadod az Adatvédelmi Szabályzatunkat.