notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

A szakértő válaszol - Detre Zsolt a genua trimmelésről, második rész

hirdetes

A szakértő válaszol - Detre Zsolt a genua trimmelésről, második rész

tóth mátyás,detre zsolt
hirdetes

Iratkozz fel Te is Youtube csatornánkra, kattints az alábbi YOUTUBE ikonra! 

 

 

 

A következő cikkben folytatjuk Detre Zsolt szakértő tanácsadását a genua, illetve az orrvitorla helyes trimmeléséről.

A szakértő válaszol - Detre Zsolt a genua trimmelésről, második rész

A genua trimmelése - Detre Zsolt

 

A sott beállítása

Miután beállítottuk a vitorla elcsavarás helyes mértékét, foglalkozzunk a vitorla és a hajó középvonala által bezárt szöggel. A széljelző szalagok most még inkább hasznosak. Préseléskor a következő tapasztalati szabályok alkalmazhatók:

- Luv széljelző szalag csapkod – hajót leejteni
- Lee széljelző szalag csapkod – felluvolni

Ha nem préseléses szakaszon haladunk, akkor elképzelhető, hogy az útirányt nem kívánjuk megváltoztatni, hanem inkább a vitorlát trimmeljük.
Ekkor sokkal általánosabb a tapasztalati szabály:

Összefoglalva:

- Luv széljelző szalag csapkod – sottra ráhúzni
- Lee széljelző szalag csapkod – sottra ráengedni

Fontos tudni, hogy szélerősödéskor a látszólagos szél iránya megváltozik, mégpedig nagyobb szögben éri a hajót. (Feltéve, hogy a valódi szél iránya nem változott)
Ez addig tart, amíg a hajó fel nem gyorsul, ezután a látszólagos szél megint beélesedik. Ezért ha állandó irányba akarunk menni, a szélerősödéskor rá kell engedni a vitorlákra, és ahogy gyorsul a hajó, úgy kell fokozatosan visszahúzni. Amennyiben olyan élesen akarunk haladni, amennyire csak lehet, akkor a széllökések alatt fel kell lúvolni, és fokozatosan visszaejteni, ahogy gyorsul a hajó.

Ha a szél legyengül akkor minden ellenkezőleg történik, a látszólagos szél beélesedik. Ilyenkor rá kell húzni a vitorlára. Ha eleve már be voltak maximumra húzva a vitorlák, és préselve mentünk, a hajó leejtésével kell korrigálni az optimális látszólagos szél beesési szögét.
Kis szélben és kreuzban általában másképp kell cselekedjünk, amikor beleszalad a hajó egy szélcsendes zónába. Ilyenkor rögtön beélesedik a szél, és elkezd lobogni a vitorla. Ekkor nem szabad leeséssel keresni az optimális szöget, mert továbbra is lobogni fog a vitorla és csak magasságot veszítek a leeséssel. Türelmesen át kell futni a szélcsendes területen a lobogó vitorlákkal és megvárni, amíg újra beleérek a szélbe.

Általában nemcsak szélerősödések érik a hajót, hanem azzal együtt szélirány változások is, azaz un. szélpörgések.
Ha az új szél szemből éri a hajót, ezt hívják szembevágásnak vagy lepörgésnek. A versenyzők kreuz szakaszban mindig igyekeznek megfordulni egy lepörgés esetén.
Ha ellenkezőleg, a szél nagyobb szögben érkezik, akkor azt mondjuk, hogy a szél felpörög (felélesedik) Ha ez egy szélerősödéssel is jár, akkor nagymértékben fel lehet emelkedni az eredeti irányhoz képest.
Versenyzés közben a genua kezelőjének a látszólagos szél minden változásakor azonnal trimmelnie kell. Mivel a hajó menetirány változásához egy bizonyos időre van szükség. A kormánylapát túl gyors mozgatása fékezi a hajót, ezért a kormányos igyekszik lassan korrigálni a menetirányon. Tehát gyors trimmeléssel kell az új körülményeket követni, és ezután folyamatosan trimmelni kell, ahogyan a kormányos változtat a menetirányon.

hirdetes

Túravitorlázók általában nem törődnek a vitorlák trimmelésével minden széllökés alatt. Ők szívesebben fellúvolnak a széllökés alkalmával, majd visszaejtik a hajót a szél gyengülésekor. Eközben a hajó veszít a sebességéből, ahelyett hogy felgyorsulna, és hosszabb utat tesz meg annál, aki egyenesen ment és közben trimmeléssel használta ki a szélerősödést.
A helyesen trimmelt vitorlák extra előnyt jelentenek egy hosszabb úton.


A vitorla öblösségének (hasának) beállítása

A vorstag feszessége szabályozza a genua középső és felső részének öblösségét. A vorstagot a szél nyomása lee felé és hátra nyomja, ezért „belóg”
Laza stagolás engedi a belógás növekedését, így növekszik a vitorla öblössége. Ezzel a vitorla öblössége a felső részen növekszik, ahol a belógás nagyobb a húr hosszához képest. A belógás a vitorla elején is növeli az öblösséget, kerekdedebbé téve azt. Ez szélesíti a hajózható sávot és könnyíti a kormányzást anélkül, hogy a vitorla trimmelését elrontaná. A hajó viszont nem tud olyan élesen haladni, mint laposabb belépő él esetén.

- Feszes vorstag – Lapos vitorla és lapos belépőél
- Laza vorstag – Öblösebb vitorla és kerekebb belépőél

Sima vízfelszín esetében a vorstagnak feszesebbnek kell lennie, kivéve gyenge szélben, amikor öblösebb vitorlára van szükségünk . A stag feszessége ilyenkor kb. a maximális 25%-a legyen.
Erősebb hullámzás esetén érdemes lazítani a feszességen, hogy kerekdedebb legyen a vitorla belépése. Könnyebb lesz irányítani a hajót a hullámokon a vitorla „átesése” nélkül, ahogy kisebb nagyobb mértékben kerülgetjük a hullámokat.
Ha a vorstag feszességét csökkentjük a fallt is meg kell lazítani, hogy megakadályozzuk a vitorla has maximumának túlontúl előre tolódását.

Hogyan állíthatjuk be a vorstag maximális feszességét?
Az egyik módszer a belógás megfigyelése préseléskor, a No.1 genuaval, 20 csomós látszólagos szélben.
Kezdjünk laza vorstaggal. Tekintsünk fel menet közben deckszinttől a vorstag mentén, miközben társunk fokozatosan feszíti a vorstagot. Amikor a feszítés hatására nem csökken a belógás mértéke, akkor elértük a vorstag maximális feszességét. Jelöljük meg a kötélen ezt az állítást.

Összefoglalva:

Lazább vorstag (öblösebb vitorla) kívánatos:

- Hullámos vízen, gyenge szélben
- Amikor a sebesség fontosabb, mint az éles menet

Feszes vorstag (laposabb vitorla) kívánatos:

- Sima vízen, közepestől erős szélig

hirdetes
- Amikor az élesebb menet fontosabb, mint a sebesség

A genua öblösségének (hasának) legmélyebb pontja állítása a fallal

A genua legmélyebb pontjának helyzetét elsősorban a fall feszessége szabályozza. A fall megfeszítésével a legmélyebb pont előre vándorol, meglazításával hátra.

- Feszes fall - A vitorla legmélyebb pontja előre kerül
- Laza fall - A vitorla legmélyebb pontja hátra kerül

A fall feszessége szintén befolyásolja a genua elejét (belépését), ahogy a vorstag feszessége is ugyanezt teszi. Feszes fall kerekded belépést biztosít. Viszont eközben az egész genua öblössége csökken. (A vorstag lazításkor történő, belépés öblösödéssel egyidőben az egész genua öblössége is megnő.)
A laza fall következménye a laposabb belépés, ami az éles haladást segíti.
A modern anyagú vitorlák nagyon kicsit nyúlnak, emiatt a vitorla legmélyebb pontjának helyzetét a vorstag belógásának szabályozásával kell állítanunk.

 

Összefoglalva:

Feszes fall (első él)

- Genuanak kerekebb belépést biztosít
- Genua öblössége csökken
- Kevésbé éles menetet biztosit, könnyebb a kormányzás

 

Laza fall (első él)

- Genuanak laposabb belépést biztosít
- Genua öblössége megnő
- Élesebb menetet biztosit, precízebb kormányzást igényel

A vorstag és első él összehangolását, különböző viszonyok között a következő táblázat mutatja:

Sima vízen

Szél Genua (fock) alakja Vorstag feszítés Első él feszítés
Gyenge Telt - aránylag lapos belépés 40-60% Laza*
Közepes Lapos Max. 60-80%
Erős Lapos Max. Max.

*A feszességet addig húzom, hogy 1-2 vízszintes ránc még épp megmaradjon.

 

Hullámos vizen

Szél Genua (fock) alakja Vorstag feszítés Első él feszítés
Gyenge Telt - kerek belépés 25% Laza**
Közepes Közepesen telt 60% 60-80%
Erős Lapos 80% Max.

** A feszességen engedni kell, amíg a vízszintes ráncok középmagasságban megjelennek.

 

Detre Zsolt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Forrás: vitorlazas.hu

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
hirdetes
Közösség

Szótár

360

360o büntetésnek nevezzük azt, amikor egy hajó valamilyen szabálytalanságot követ el és... Tovább

Vidéki csapatépítő tréning

Egy vidéki csapatépítő tréning számtalan lehetőséget nyújt a cég munkatársai számára,... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 148

Átlagos értékelés: 4.7