Hajónk technikai átalakítása gyenge szélre

hirdetes

Hajónk technikai átalakítása gyenge szélre

Tuss Miklós
hirdetes

Iratkozz fel Te is Youtube csatornánkra, kattints az alábbi YOUTUBE ikonra! 

 

 

 

A Balaton egy gyenge szeles hely. Ez nem azt jelenti, hogy nincsenek erős vagy viharos szelek, hanem, hogy a szezon nagy része, a versenyek nagy része gyenge szélben zajlik. Ezért érdemes elmélyülnünk abban, hogy miképpen tudjuk hajónk gyenge szeles teljesítményét javítani. Általában gyengeszélben különösen érvényes az a fizikai tény, hogy magasabban erősebb a szél, gyenge szélben a felül elhelyezett plusz vitorlafelületek nem döntik a hajót, de jól húznak!
 

Vitorlázás

Hajótestek és rudazatok


Mivel a javarészt balatoni vitorlás hajók nagy része külföldi hajógyárakból kerül ki illetve az itthon gyártott hajók is külföldi tervek alapján készülnek, ezért nyugodtan állíthatjuk, hogy egyik sem kifejezetten gyenge szélre lett kitalálva. Túra hajók esetében erre rátesz még egy lapáttal az is, hogy ott az első számú szempont a biztonság és csak sokadik a gyenge szeles sebesség.
Tipikus erős szeles tervezést feltételez az, amikor a hajótesten a vantni lekötési pontok már eleve szélesre vannak rakva (akár a hajó szélére), ebből következően az összes száling hosszabb a szükségesnél. Így azután nem lehet a forstágra egy a vantnik mellett hátrajövő normál génuát felhúzni. Igaz, hogy ezek az árbócok nagyon biztonságosan állják a viharos szeleket.
Nem árt tudni, hogy a szálingok hosszának meghatározásánál van az árbóc és a vantnik által bezárt szögre egy intervallum, ami alá nem ajánlatos- fölé meg nem érdemes menni.
 


Ez a cikk most azokról a megoldásokról szól, amit egy már meglévő kész hajón lehet alkalmazni, ott is az ésszerűség határain belül. Ezért nem ejtünk szót hajótest áttervezésről, tőkesúly-, kormány-, árbóc cseréről, a hajó teljes kibelezéséről, különböző extrém kite vitorlákról, stb.


Gyengeszeles vitorlázat


Először is vegyük a gyenge szeles alap vitorlázat meglétét. Ez a nagyvitorlán kívül egy legalább 130%-os génua és valamilyen bő szeles hátszél vitorla (spinnaker vagy bliszter). Sok esetben a gyárból - a legolcsóbb kivitel szellemében – egy nagyvitorlával és egy fokkal kapjuk meg a hajót, sőt még a gyenge szeles vitorlák alapvető szerelvényei sincsenek meg. Értem ezalatt a génua lehúzó pontot (sín és kocsi) és  a spinnaker felhúzó kötelét, a spinnaker bummot, annak kötélzetét és ezen kötelek vezető csigáit és rögzítő  stoppereit. Jó esetben az árbócban megvan a kötelek helye és egy vékony behúzó zsinór is be van fűzve. Innen folytathatja a tulajdonos.
Alapvető, hogy 1,5 Beaufort alatt kb. 5%-kal hasasabb vitorlákra van szükség. Egy kifejezetten laposra szabott vitorlát már különböző állításokkal sem lehet ennyire megöblösíteni. Természetesen csak úgy szabad az átlagosnál hasasabb vitorlát csinálni, hogy szükség esetén az árbóc görbítésével kilaposítható legyen.
Az is nyilvánvaló, hogy gyenge szélben minél nagyobb vitorlafelületre van szükség.

A továbbiakban sorra végigmegyünk az összes vitorla típusnál a lehetőségeken!


Nagyvitorla:


Az achterstágos hajóknál a vitorla felső negyedében, a legfelső latnival el kell menni odáig, hogy forduláskor súrolja (vagy enyhén el is akadhat) a vitorla hátsó éle az achterstagot. Ezt a latnit érdemes átmenő latninak csinálni. Az ilyen (mondjuk átlagos) denevérű nagyvitorláknál az, hogy minden latni átmenő legyen, gyenge szélben nem előnyös, mert nagyon megnehezíti (sok esetben lehetetlenné is teszi), hogy a vitorlát bő szélben kellően megöblösítsük.  A latnik merevek, nem tudjuk kellően meggörbíteni őket. Ha az osztályelőírás nem tiltja, akkor lehet több (5-6) latnit használni, ekkor lehet a felső kettő is átmenő.
Az is nagy előny, ha a főleg közép és gyenge szélre készült nagyvitorlánk vékonyabb anyagból készül.

hirdetes


Árbócba tekerhető nagyvitorla


Az árbócba tekerhető nagyvitorlával szerelt hajóknál egyetlen lehetőségünk, hogy csináltatunk egy másik – denevéres – vitorlát is. Ezeken az árbócokon általában van egy plusz nút is, ide lehet ezt a vitorlát felhúzni.
 

Nagydenevéres nagyvitorla


Az achterstag nélküli hajóknál a nagyvitorla denevére természetesen sokkal nagyobb lehet. Itt már minden latni átmenő. Minél nagyobb a denevér, annál nagyobb a schotton keletkező erő. Ahhoz, hogy élesen kreutzoljunk ezeket a vitorlákat is ugyanannyira be kell tudni zárni, mint a normál denevéres vitorlákat. Erre a legjobb „ökölszabály”, hogy a felső latni hátsó 20-30 cm-e a bummal legyen párhuzamos. Bő szélben ezeket a vitorlákat úgy tudjuk kellően megöblösíteni, ha az alsó élét jelentősen beengedjük és ezután – a latnik keménységétől függően – akár erősen is lealbázunk.
 

Génua:


Az orrvitorlák széles spektrumában már könnyebb dolga van az embernek, ha egy kifejezetten gyenge szeles vitorlát akar készíttetni. Ezek a vitorlák viszonylag könnyen cserélhetőek, ezért sokkal kisebb kompromisszum egy viszonylag szűk széltartományra külön génuát varratni.
150%-osnál nagyobb átfedésű génuát már csak ebben a bizonyos 1,5 Beaufort alatti széltartományban ajánlott használni. Ezeket a vitorlákat érdemes a normál génuánál vékonyabb anyagból csináltatni, de tudni kell, hogy ha a szél beélénkül, akkor minél előbb le kell cserélni, különben hamar elnyúlik.
 

Reacher


Azoknál a hajóknál, ahol a forstag nem az árbóc csúcsra van szerelve, adódik egy nagyon jó lehetőség, amivel talán a leghatékonyabban tudjuk gyengeszeles kreutzban a sebességet növelni.
Ezt a megoldást ajánlom mindenkinek leginkább megfontolásra!
 A forstag elé az árbóc csúcsra tudunk egy nagy génuát úgynevezett REACHER-t húzni. Ennek a vitorlának a használatához azért néhány nem is olyan apró technikai problémát még meg kell oldani.

1, A forstag bekötés előtt legalább 30-40 cm-rel kell találnunk vagy csinálnunk egy olyan lekötési pontot ami elég erős. Kevés hajón oldható ez meg az orrkorlát és a forstag között. Ez az egyszerűbb eset.
Az orrkorlát előtt jó lehetőség a vitorla rögzítésére egy orrkilépő (manapság egyre nagyobb divat), ha megfelelően erős a konstrukció.

2, Az árbóccsúcs vantnibekötés feletti részét is meg kell erősíteni, mert nagy eddig nem lévő oldalirányú terhelést kap ott az árbóc. Ezt egy felső kis szálinggal, az úgynevezett JUMPSTAG-gal lehet megoldani.

3, Mivel ez a vitorla a  forstag előtt, azzal párhuzamos, attól kb.:50-60-cm-re lévő első élre van kifeszítve, ezért fordulásnál az egész vitorlát teljesen fel kell tekerni. Ehhez egy új végtelenített feltekerőre van szükség.

4, Ezeket a vitorlákat ahhoz, hogy élességben közel egyenértékűek legyenek a normál génuákkal (az első élük ne tudjon nagyon belógni), úgy készítjük, hogy az első élébe két drótot varrunk párhuzamosan. Ez a két drót már kellően előfeszíthető és ezek után már nem fog sokat nyúlni.

5, Kell az árbóccsúcsra egy felhúzó kötél. A 4-es pontban ecsetelt megoldás előfeltétele, hogy ez a felhúzó is a lehető legkevesebbet nyúlja. A legjobb és nem túl drága megoldás az a fajta felhúzó, ami az árbócban végig drótkötél és csak az árbócból lent kijőve az utolsó 1,5 m textil. Ehhez nem árt, ha az árbóc csúcson a felső csiga kereke fémből van.

hirdetes

6, Mivel az orrkorlát elől indul a vitorla, ezért végig a korláton kívül jön hátra a génua lehúzó kocsiig, itt a korlátnál meg kell oldani, hogy a schott akadálytalanul be- és ki tudjon közlekedni.

 

Code Zero


A Reacherhez hasonló, de még inkább gyengeszélre kihegyezett vitorla az úgynevezett CODE ZERO.
Alapvető paraméterei: a hajó legelső pontjától a hajó legfelső pontjáig tart az első éle, a lehúzópontja pedig a hajó leghátsó pontján van. Mivel sok esetben a hátsó sarka a grósz hátsó sarkáig hátra jön, ezért csak kifejezetten gyenge un. 0-s szélben használható. Anyaga nagyon vékony (mondjuk például vastag spinnaker anyag). Működtetése a Reacherével megegyezik.
 
 

Top Spinnaker


Ezeknél a bőszeles vitorláknál is természetesen igaz a „minél nagyobb annál jobb” alapvetés, csak nehezebb meghatározni, hogy egy hajón mekkora a maximális még használható méret.

Az első és legfontosabb szempont, hogy egyáltalán legyen a hajón. A következő az, hogy ami van, az mekkora és mekkora lehet egyáltalán.
Itt is vannak alapvető ökölszabályok. Egy normál középszeles spinnakernél az oldaléle megegyezik a forstag hosszával, az alsó éle pedig a J méret 1,8 – 2-szerese lehet. A spinnaker legnagyobb szélessége az alsó él 1,2 – 1,3 –szorosabban az esetben, ha a forstagunk nem topra szerelt, úgy természetesen a gyengeszeles spinnakert vagy blisztert az árbóccsúcsra kell húzni. Az árbócnál szükség van ugyanarra a merevítési megoldásra, amit a reachernél már említettünk.
A gyengeszeles spinnakerünk oldaléle az elméleti forstag (a felhúzópont és a hajóorr távolsága) hosszának az 1,05 – 1,15 szöröse lehet. Számítani kell arra, hogy ezek a spinnakerek, ha összeesnek akkor már bőven belelógnak a vízbe és a hajó könnyen rájuk szalad.
 

Top Gennaker


A gennaker és a spinnaker közötti alapvető különbség, hogy a gennaker nem szimmetrikus vitorla.
Profilja csepp alakú profil. Már a gyártásnál megkülönböztetjük az első élét (belépő él) és a hátsó élét ( kilépő él).
Hatásfoka jobb, mint a spinnakeré, viszont ugyanarra a felhúzó pontra csak kisebb felületű vitorlát lehet készíteni.
A gennaker első éle a felhúzópont és az orrsudár távolságának az  1,07 – 1,08 –szorosa lehet.
 

Flaute schott


A bőszeles vitorlák anyaga legyen minél könnyebb és nagy előny, ha van flaute schottunk. A schott bekötését a vitorlába ne dimenzionáljuk túl. A vitorlának az a legjobb, ha kihagyunk minden seklit, karikát, karabínert, stb. (ez mind plusz súly, ami lehúzza a vitorla sarkát) és a schottot közvetlenül becsomózzuk a ringlibe. Vegyük rá a legénység egyik tagját, hogy tanuljon meg jól és gyorsan Boline csomót kötni!


A gyenge szeles vitorlázás mindezek megvalósítása után is még rengeteg tikot rejteget, de már sokkal nagyobb eséllyel vehetünk részt azok megfejtésében.
 

 

A cikket köszönjük :

 

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Szótár

Lenzventil

Lenzventil - a hajóban felgyülemlett vizet az áramlástan alapján távolítja el Tovább

Johannes Polgar

Született: 1977.augusztus 25. Olpe, Németország Magasság: 183 cm Súly: 75... Tovább

Tovább a lexikonra
hirdetes
IRATKOZZ FEL A HÍRLEVELÜNKRE!X
Érdekelnek a legfrissebb vitorlázással kapcsolatos hírek, legújabb blogbejegyzéseink?


A 'FELIRATKOZOM A HÍRLEVÉLRE' gomb megnyomásával hozzájárulást adsz a hírlevelek fogadásához és elfogadod az Adatvédelmi Szabályzatunkat.