Vitorlás hajók téli tárolása

Vitorlás hajók téli tárolása

Tuss Miklós
hirdetes

A célunk az, hogy tavasszal a hajónk ugyanolyan karban legyen, mint ahogy ősszel eltettük.

vitorlás

Vitorlás hajónk téli tárolásánál mire is figyeljünk?

-    A daruzáskor a gurtni ne roppantsa meg a dörzslécet vagy korlátot, ne tegyen kárt a propellerben vagy a sebességmérőben.
-    Az algaréteget nagynyomású vízsugárral mossuk le, mert ha rászárad, már igen nehezen távolítható el.
-    Tanácsos leponyvázni az eső és hó, valamint az UV sugárzás romboló hatása ellen.
-    A ponyva alatt szellőzést kell biztosítani, általában az árboc vízszintes elhelyezése ezt lehetővé teszi.
-     A ponyva estleges lobogása erős szélben kidörzsölheti a hajó fényes felületeit, lakkozásait.
-    A hajó alátámasztása biztosítsa a hajó stabil állását szélnyomás és hóterhelés ellen.
-    A tőkesúly mindig legyen alátámasztva, „ne lógjon”.
-    A ponyva feszessége biztosítsa, hogy lefolyjon a víz és lecsússzon a hó, ne képződjenek „tócsák, vízzsákok”.
-    Megrongálódás ellen vegyük le az árboc csúcsáról a széljelzőt.

hirdetes
-    Belül a hajóban távolítsuk el a vizet a víztartályból, bilgéből (hajófenék), WC-ből, mosogatóból, a motor hűtővíz teréből, kipufogó rendszerből, vízmelegítőből, mert a jég szétrepesztheti ezeket.
-    Hagyjuk kinyitott állapotban a fent említett berendezések gömbcsapjait, így elkerülhetjük a fagyásos repedésüket.
-    Szoktak fagyálló folyadékot alkalmazni a motornál, WC-nél, de a víztartálynál tilos (mérgező).
-    Ételt ne hagyjunk a hajóban.
-    A penészesedés elkerülésére biztosítsuk a hajón belül a szellőzést, jó ha vízpáragyűjtő sótablettákat használunk. A matracokat állítsuk élükre.
-    A vitorlákat száraz állapotban hajtsuk össze – falevél ne kerüljön közé – és helyezzük lazán zsákba. Hagyhatjuk a hajóban is vagy átvizsgálásra adjuk le szakműhelybe.
-    Az akkumulátorokat töltsük fel árammal, majd desztillált vízzel és kapcsoljuk le a főkapcsolót
hirdetes
-    Ha a sebességmérőnk impelleres távadóval van ellátva, azt vigyük fűtött helységbe.
A hideg árt neki. Az üzemanyagtartályt töltsük meg, hogy a kondenzvíz képződést kizárjuk.
-    Havonta gondoskodjunk az akkuk töltéséről vagy adjuk le ezeket szakműhelybe, de napelemmel is tölthetjük őket.
-    A hajót lehetőleg orral északnyugatnak állítsuk, főleg ha szélnek kitett helyen van. Így nem kell tőle félnünk, hogy egy téli vihar leboríthatja.
-    Győződjünk meg arról, hogy a támaszok (kocsikerék) nem süllyedhet-e meg, jól bakoljuk alá, ha kell ki is kötözhetjük, főleg ha bent maradó árboccal tároljuk.
-    A tárolási hely kiválasztásánál legyünk körültekintőek az esetleges elemi csapások elkerülésében:  pl. farádőlés, jégturzás, villámcsapás, stb.

Ha a fentieket elvégeztük, nyugodtan alhatunk, hajónk biztonságban átvészeli a telet.
 
Tuss Miklós

 Forrás :

Forrás: tuss.vitorlazas.hu

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
hirdetes

Szótár

Tőkesúlyos hajó

Tőkesúllyal és kabinnal rendelkező vitorlás hajó. Nevezik még kielernek is. Tovább

Motorzárak

Ha nincs motorzárad, de szeretnéd biztonságban tudni motorodat, mindenképp szükséged van... Tovább

Tovább a lexikonra
hirdetes
IRATKOZZ FEL A HÍRLEVELÜNKRE!X
Érdekelnek a legfrissebb vitorlázással kapcsolatos hírek, legújabb blogbejegyzéseink?


A 'FELIRATKOZOM A HÍRLEVÉLRE' gomb megnyomásával hozzájárulást adsz a hírlevelek fogadásához és elfogadod az Adatvédelmi Szabályzatunkat.