Finn vitorlás hajó bemutatása

hirdetes

Finn


Finn vitorlás hajó - 1952 óta töretlen

A Finn Vitorlás Szövetség az 1952-es Helsinki Olimpia előtt tervezői pályázatot írt ki. Erre a pályázatra adta be a svéd Rickard Sarby a Finn Dinghy terveit. A tesztversenyeket a prototípus fölényesen megnyerte, ezzel bekerült a hajó az olimpiára és azóta is töretlen a hajóosztály népszerűsége.

Finn vitorlás hajó - Leírás

A hajó 4,5 méter hosszú, minden felszerelésével együtt 123 kg, vitorlája 10 m2. A Finn One Design jolle, ami annyit jelent, hogy szigorú előírások alapján építik és biztosítja azt, hogy a különböző helyeken épült hajók egyformák legyenek. Így a vitorlázó tudás dönt a versenyeken, nem a hajók közhti különbség.

Régen a hajótest fából készült, ma már korszerű műanyagokból. Az árbocokat először fából, majd alumíniumból, manapság karbonból gyártják.

Finn vitorlás hajó - Szigorú felmérés

1964-től használnak sablonokat a hajótest formájának pontos méréséhez, az alapformától 5 mm plusz-minusz eltérésnél nagyobbat nem fogadnak el.
1973-ban vezették be a Lamboley tesztet, ami a mérések további pontosítását szolgálta. Ezzel ellenőrizték azt, hogy a hajók súlypontja és a súlyeloszlás is közel egyenlő legyen. Így a hullámokon is nagyjából ugyanúgy viselkednek a hajók. A Finnek felmérési procedúrája ezek miatt igen hosszadalmas, több órát vesz igénybe.

Finn vitorlás hajó - Valahogy más

A Finn jó nevelő eszköz, mint minden egyszemélyes hajó. Elég kicsi ahhoz, hogy könnyen manőverezzen,vízközeli élményt nyújt és elég nagy ahhoz, hogy mindent megtanítson, minden reflex a helyére kerüljön, a Finn után már bármilyen nagyhajót könnyedén elvezetünk.

Könnyen megsiklik, ami hatalmas feelinget ad a hajónak. Nagyon taktikus hajó, kicsi és fordulékony, egy jó manőverrel alig vesztünk teret és sebességet, ezért megéri feljebb állni "azért" a szélcsíkért.

A Finn nagy előnye, hogy szinte korhatár nélküli. Juniortól a veteránig versenyeznek ezzel a géposztállyal. A Finnesekről pedig méltán megállja a helyét az a kifejezés, hogy valahogy "mások". A szó legjobb értelmében.

Finn vitorlás hajó - Komoly felkészülést igényel

Aki jól akar Finnezni, annak nagyon sokat kell edzenie. Fizikailag is nagy kihívás a Finnezés, de mentálisan is a topon kell lenni.

Finn vitorlás hajó - Híres versenyzőink

A hatvanas években a hazai versenyzők külföldön is megállták a helyüket. A korábban más hajókkal versenyzők itt is eredményesek tudtak lenni.
Tolnai Kálmán, Kovács Béla domináltak abban az időben. Utánuk egy újabb legendás korosztály következett, olyan nevekkel,mint: Fináczy György, Tuss Mikós, Wossala György.
A sok szép eredmény közül az egyik legjobb Fináczy György 1971-es EB bronzérme. György a müncheni Olimpián képviselte hazánkat, ahol a nyolcadik helyen végzett és futamot is nyert!

Az akkori juniorokról se feldkezzünk meg (21 éven aluliak). Rendszeresen jól szerepelt Haán András, Bánkuty Gábor, később Litkey Farkas, Majthényi Zsombor, Hajdú Balázs, aki azóta több Olimpián is részt vett.

1981-ben Wossala György veterán (40 év felettiek) világbajnok lett.
1997-ben Antal Gábor ötödik lett az "öregfiúk"mezőnyében. Antal Gábor a.k.a. Pata világszínvonalú hajókat és 2001 óta remek árbocokat is épít.

Van egy híres Finnes, akiről illik pár szót szólni. Ő Fa Nándor. Nándi Gál Józseffel körbe vitorlázta a Földet, majd beült Finnbe, hogy upgradelje tudását és még kétszer körbehajózta a Földet. Finnben 1983-ban és 1984-ben magyar bajnoki ezüstöt szerzett.

Külföldön talán az élő legendák közé tartozik Ben Ainslie, Michael Maier.
 

hirdetes

címkék: hajó
IRATKOZZ FEL A HÍRLEVELÜNKRE!X
Érdekelnek a legfrissebb vitorlázással kapcsolatos hírek, legújabb blogbejegyzéseink?


A 'FELIRATKOZOM A HÍRLEVÉLRE' gomb megnyomásával hozzájárulást adsz a hírlevelek fogadásához és elfogadod az Adatvédelmi Szabályzatunkat.