Forrás: sailing.org
A flotta lassan közelít a Fidzsi-szigetekhez, azonban ez a szakasz egy kevés fejfájást okozott már a Volvo Ocean Race résztvevőinek. Úgy tűnik, hogy előre nehéz eldönteni, melyik irányból is lenne érdemes a flotta előtt 40 mérföldre fekvő szigeteket megközelíteni, illetve megkerülni.
Az utóbbi néhány hét alatt a csapatok próbáltak a lehető legkeletibb részeken hajózni, azonban ezt nem mindenkinek sikerült a legjobban kivitelezni. A Green Dragon az elmúlt egy hét alatt a lehető legkeletibb vizeken haladt, amely sokszor hátrányt jelentett a csapat számára, a mostani helyzetben azonban előnyt kovácsolhat a jelenlegi pozíciójával.
„Senki nem gondolta volna, hogy a Fidzsi-szigetek ilyen nagy szerepet játszik az ötödik futam stratégiájának meghatározásában. Mikor két héttel ezelőtt elindultunk Kínából, azt sem tudtam, hogy pontosan hol vannak a Fidzsi-szigetek, most viszont azon csapattagokat faggatom, akik már voltak korábban ezen a helyen, hogy milyen a sziget időjárása, illetve milyen széljárás jellemző erre a térségre.” - nyilatkozta Ian Walker (IRL) kapitány.
Az Ericsson 4 jelenleg egyenesen Vanua Levu felé tart, amely a két sziget közül a kisebbik, illetve a keletebbre fekvő, míg a PUMA csapat leszakadva a többiektől, magabiztosan a nyugati irányba fordult, miután Ken Read (USA) kapitány és az ausztrál navigátor, Andrew Cape hosszas tanácskozás után emellett a taktikai döntés mellett maradtak. „Az időjárás igencsak kiszámíthatatlan a szigetek körül, ez vagy jelentős előnyhöz, vagy nagy hátrányhoz juttat majd minket.” - nyilatkozta Read. - „Capey már napok óta a megfelelő döntésen töri a fejét, hogy hogyan lehetne ebből a helyzetből a legtöbbet kihozni. Mint mindig, én is ott ülök ilyenkor mellette, és minden lehetséges variációt végigveszünk amely csak számításba jöhet.”
Az Ericsson 3 navigátora, Aksel Magdahl (NOR) szerint az időjárási viszonyok egyáltalán nem kedveznek a nyugati iránynak (NOR), az előrejelzések alapján több, nagyobb, szélcsendes szakaszra is lehet ott számítani a következő napok folyamán. Azonban Magdahl azt is hozzáteszi, hogy az időjárási előrejelzések sokszor nem teljesen pontosak ezen a területen, így ezt nem lehet biztos alapnak tekinteni.
Félretéve az időjárási és szélviszonyokat, az Ericsson 4 legénységének nagy része kellemes élményekkel bír a Fidzsi-szigetekkel kapcsolatban. A kapitány, Brad Jackson (NZL) annak idején itt kötött házasságot, és bízik babonás meglátásában, hogy ez most a csapatnak szerencsét fog hozni. Azonban a viccet félretéve Guy Salter (BGR), a fedélzeti médiaszemélyiség szerint semmi oka nincs a csapatnak arra, hogy megváltoztassák az eredeti szándékukat, és nyugat felé forduljanak. A csapat így rendületlenül a szigetek keleti oldala felé tart, amely reményük szerint előnyös választásnak fog bizonyulni.
Az Ericsson 3 számára azonban a kérdés még mindig megoldatlan. A navigátort, Magdahl-t ezzel kapcsolatban az alábbi kérdések foglalkoztatják: „Sajnos nagyon későn kell döntenünk arról, melyik irány is lenne a célravezetőbb. Ha a keleti irányt választjuk, számolni kell azzal, hogy a széljárás gyengülni fog, és ez a periódus akár több órán keresztül is tarthat. Amennyiben viszont nyugat felé fordulunk, sok időt vesztegetünk el.” Magdahl végül a két sziget között való áthaladás mellett döntött, amely reményeik szerint egy arany középút a két szélsőséges választási lehetőség között.
Bouwe Bekking (NED), a Telefónica Blue holland kapitánya a csapatát szintén egyenesen a két sziget közé irányította. A szigetek közötti legkisebb szélesség 2.5 tengeri mérföld, a legszélesebb pont pedig 40 tengeri mérföld.
A csapatok közötti különböző taktika felborította az eddigi felállást. A PUMA megszerezte az első helyet, a Telefónica Blue pedig sikeresen megcsípte a második pozíciót, így maguk mögé szorítva az eddig vezető helyen hajózó Ericsson 4 csapatot.
A flotta keményen küzd a jelenleg 12 csomós sebességű szelekkel, amely csak igen lassú haladást tesz lehetővé. Sokak véleménye szerint ez a szakasz döntő fontosságú az ötödik futam végső kimenetelében a hozott taktikai döntések függvényében.
PUMA Racing Team USA, Ken READ (USA) DTF 8,364
Telefónica Blue ESP, Bouwe BEKKING (NED) +18
Ericsson 4 SWE, Torben GRAEL (BRA) +20
Ericsson 3 SWE, Magnus OLSSON (SWE) +41
Green Dragon IRL/CHI, Ian WALKER (GBR) +78
Delta Lloyd IRL, Roberto BERMUDEZ (ESP) DNS
Telefónica Black ESP, Fernando ECHAVARRI (ESP) DNS
Team Russia RUS, Andreas HANAKAMP (AUT) DNS
A vitorlázás nem csupán egy sport, hanem egy életstílus. Ezt mi is tudjuk. Ezért igyekszünk mindenről beszámolni, ami vitorlázáshoz hozzá tartozik. Nemcsak Balatoni, Adriai és egyéb külföldi helyszíneken való vitorlázásról és vitorlásversenyekről olvashatsz itt, hanem megtalálhatod a legmodernebb technológiákat és a legújabb vitorlás divatot is cikkeink között. Nemcsak profi sportolóknak ajánljuk vitorlázásról szóló oldalunkat, hanem azoknak is, akik hobbiszerűen űzik, vagy esetleg még csak érdeklődnek a vitorlázás iránt. Ha pedig Balatonfüreden konferencia helyszín érdekel, akkor a Vinifera 5* Superiort ajánljunk!
Hírek a vitorlázásról a világ minden szegletéből: minden, amit a vitorlázásról tudni érdemes. Kövesd nyomon a világ leghíresebb vitorlásversenyeit velünk, less el trükköket, hogy hogyan is csinálják a profik! Akár a Balatonon repít a szél, akár az Adrián vitorlázol, vagy valamelyik másik tengeren, hasznos tippekkel és tanácsokkal szolgálhatunk. Mit vigyél magaddal, ha vitorlázásra készülsz, vagy mikre kell figyelned, ha beköszönt a tél? Itt megkapod mindenre a választ. A legfrissebb tudnivalókkal várjuk a vitorlázás szerelmeseit!
Velünk egyik vitorlásversenyről sem kell lemaradnod. Kövesd velünk nyomon a vitorlázás élversenyeit! Nemcsak a hazai megrendezésű vitorlásversenyekről olvashatsz cikkeket, hanem olyan legendás nemzetközi vitorlásversenyekről is, mint a Volvo Ocean Race. Te is kíváncsi vagy, hogy hogyan alakul a helyzet a vitorlázás csúcsán? Ne maradj le a legfrissebb hírekről! Velünk könnyen képbe kerülhetsz a legfontosabb vitorlásversenyekről, a legfrissebb híreket olvashatod első kézből.
A vitorlázás több, mint egy sport, egy valódi életforma. Velünk képben lehetsz a vitorlázással kapcsolatos életstílus újdonságaival: a legújabb vitorlás divattal, a legjobb felszerelésekkel vitorlázáshoz, a legújabb órákkal, amiket vitorlázáshoz fejlesztettek, de a legjobb luxusautókról és technológiai felszerelésekről sem kell lemaradnod! Mit vegyél fel vitorlázáshoz, melyik a legkényelmesebb cipő vagy a legjobb óra egy vitorlásversenyhez? Itt mindent megtalálsz.
Az utazás a vitorlázás elengedhetetlen része. Az új tájak és kultúrák felfedezése még izgalmasabbá teszi a vitorlázást. Nincs is jobb program, mint vitorlázás közben a nyílt vízről megcsodálni a hely nyújtotta látványt, nem is kell túl messzire utaznod ehhez, a Balaton is varázslatos panorámát tár eléd az év minden napján. De persze külföldi utazásokkal, vitorlás utazási ötletekkel is szolgálhatunk, de a csodálatos kis hazánkról sem feledkezünk meg, a hazai vitorlázás központjával a Balatonnal együtt. Fedezz fel te is izgalmas tájakat vitorlázás közben!