Egy apró golyóból kristály pohár: Halimba gyárlátogatás, egy karnyújtásnyira a Balatontól

VN

IRATKOZZ FEL

CSATORNÁNKRA

Már egészen kiskoromtól belém van nevelve, hogy a Balatonra fürödni kell járni, esetleg megenni néhány lángost a parton, de ennyi. Aztán felnőttfejjel mindig csak ámulok és bámulok, hogy mennyi irigylésre méltó látványosság, felfedezésre váró dolog, izgalmakat rejtő hely van itt, amikről már többször írtunk is nektek az oldalon. És most egy újabb kincsre bukkantunk, méghozzá a Halimba Üveggyárra, ahol testközelből csodálhattuk meg, hogy egy apró gombóc olvadt massza, hogyan alakul át egy csodaszép kristály pohárrá.

Az üveggyártás Magyarországon

Kezdjük egy kicsit messzebbről a történetet. A Halimba Üveggyár látogatása során én csak ámultam, és bámultam, nagyon tetszett az egész folyamat, ahogy nyomonkövethettük az egészet, de közben felmerült bennem az a kérdés is, hogy vajon hazánkban máshol is működik ilyen üzem, amire azt a választ kaptam, hogy nem, ilyen formában jelenleg ez az egyetlen működő üzem Magyarország területén. És milyen érdekes, hogy tényleg csak néhány kilométerré, egy kellemes autózásnyira van a Balatontól, egy apró, eldugott, Halimba nevű településen.

A Halimba Kristályról

Mi igazából, ahogy nagyon sok más kincsre is, erre is úgy bukkantunk rá, hogy az ajkai Kristály Hotelben nyaraltunk, és a személyzettől kértünk egy kis segítséget, hogy milyen programokat ajánlanak a környéken, a Balatonon kívül. Ők szerveztek egy gyárlátogatást ide nekünk, aminek egyetlen percét sem bántunk meg. Plusz infó, hogy jelenleg, csak a hotel vendégeit tudják a gyárban fogadni, és körbe vezetni, de a gyár melletti bemutató egységben bárki vásárolhat, azonban amikor mi mentünk, az már zárva volt, mert csak 14.00-ig van nyitva. Szobafoglalás a szállodába itt: wellness hotel Ajka (egyébként magát a szállást is csak ajánlani tudjuk). Az üveggyár a szállodától körülbelül 10 percre volt, egy igen elhagyott helyen, mi magunk is meglepődtünk, mikor oda értünk, hogy biztosan jó helyen járunk-e, de a legjobb helyen jártunk!

Gyárlátogatás az üvegmanufaktúrában

Őszintén, amikor ezt a programot ajánlották, én arra számítottam, hogy valami múzeumszerű kiállítótérben fogják nekünk bemutatni az kristálypoharak és kelyhek gyártásának hogyanját, de az a pozitív meglepetés ért minket, hogy végig vezettek a gyárban, és így egészen közelről követhettük a poharak, kelyhek útját, egészen a massza fázistól, a dobozolásig, ráadásul szinte minden egyes folyamatot kézzel készítettek, és magát az idegenvezetést is az itt dolgozóktól kaptuk. Néztük, ahogyan a kemencéből kiemelt forró masszát emberi erővel fújják, formázzák, hűtik, csiszolják, hő kezelik, ellenőrzik, majd elcsomagolják, ahogyan a forró olvadt massza átalakul gyönyörű kristály termékké, ez pedig maga a teremtés csodája. Tényleg leírhatatlan látni, ahogyan az egyik pillanatban még egy gombóckát látsz, a másikban pedig már egy szinte teljesen kész kristály poharat, mintha varázslat lenne az egész, pedig igazából csak szorgos, hozzá értő kezek mesteri munkája. A manufaktúra kézi gyártású, szájjal fúvott ólommentes kristálykelyhek, poharak, dekantálók, vázák készítésével foglalkozik, termékeit itt tekinthetitek meg.

Lapozzátok végig képgalériánkat, és kicsit ti is legyetek részesei a csodának!

#GALERIA-102#

Izgalmas programok a környéken, amiket jó szívvel ajánlunk:

Tihany izgalmai rejtett kincsei

Túra a Csárda-hegy Jurassic Parkjában

Vár túra a Balaton-felvidéken

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Vitorlás szakszótár

Optimist

Optimist vitorlás hajó leírása Az Optimist egy kicsi, egyszemélyes vitorlás hajó....

Code-lobogó

Code-lobogó: a klasszikus jelzõlobogó-ábécé

Kiel

A kiel(ejtsd: kíl) a hajó tőkesúlya. A kielt nem lehet felhúzni, a hajót ellensúlyozza,...

Fux

A fux az orrkabin neve.

Vízipisztoly egy örök nyári szórakozás

A vízipisztoly egy örök klasszikus, ami mindig meg fogja találni a maga közönségét, legyen...