Kékszalag: felkészülés Tuss Miklóssal

IRATKOZZ FEL

CSATORNÁNKRA

  Napok múlva itt a kékszalag. Mivel komoly versenyről van szó, komoly felkészülést is kíván. Ugyan a vitorlázás azon sportok közé tartozik, melyre igen kevés az edzési lehetőség, sokat lehet tenni, hogy a lehető legjobb formánkban vágjunk neki a versenynek. Most Miklós módszereivel és tanácsaival ismerkedhetünk meg. 

 

 

 Szeretne egy élvonalbeli amerikai vitorlás karórát az elérhető legjobb áron? Ide kattintva megnézheti 2012-es választékunkat!

 

 

 
 

 István Beatrix: Kezdjük az alapoknál! Nálad miből áll egy versenyre való felkészülés?

 
Tuss Miklós: A felkészülés mindig több részből áll. Pszichikai felkészülés, a hajó felkészítése és a csapat edzése, összekovácsolása, mivel a Kékszalagon mindig bővül egy kicsit a legénység.
 
I.B.: A pszichikai felkészülés miből áll?
 
T.M.: Mivel fizikailag kevés a lehetőség gyakorolni (nem megfelelő az időjárás, nem érnek rá a mancsaftok), sokat segít, ha fejben lejátsszuk az esetleges helyzeteket. Csöndes környezetben, alfába lemenve végig gondoljuk, hogy bizonyos esetekben mit tennénk, hogyan lehetne megoldani a felmerülő problémákat. Természetesen nem tudunk minden előforduló helyzetet így végigálmodni, de ha már 3-at végiggondoltunk a 100-ból, akkor már abban a három helyzetben előnyünk van. 
 
 
I.B.: Mi az a kevés lehetőség a fizikai gyakorlásra?
 
T.M.: A top kondíciót természetesen biztosítani kell. Az sem árt, ha az ember be tudja osztani a figyelmét. Például a csocsózással ezt agyon jól lehet fejleszteni, hiszen ott is több felé kell összpontosítani. A verseny közben és előtt pedig nagyon kell vigyázni, hogy ne adjunk ki magunkból felesleges energiát. Például, a nevezéshez való sorban állásnál, ne dühöngjünk, hogy miért haladunk lassan, miért állt be elém egy később érkező. A rajtnál is próbáljunk meg nyugodtak maradni és koncentrálni. Így ha másnap reggel érünk célba, akkor is oda tudunk figyelni még az utolsó hajrában. Egy túra versenyen, mint a Kékszalag ez nagyon fontos.
 
I.B.: Akkor térjünk át a hajóra. Hogyan szoktad felkészíteni?
 
T.M.: A hajónak a legjobb állapotában kell lennie, de ez nyilvánvaló. Nagyon fontos, hogy amit csak lehet, készítsünk elő. Minden legyen kéznél a váratlan helyzetekre. A Kékszalag esetében célszerű, ha az éjszakai hajózásra is felkészülünk. Akár a vaksötétben is el kell tudnunk igazodni, tudnunk kell, hogy mi merre van. Például a fogásáról meg tudjam különböztetni, hogy melyik kötél melyik. Érdemes a kisebb vitorlát is bekészíteni, ha váratlanul erősödik a szél. Minél könnyebben oldunk meg egy problémát, annál több időt nyerünk.
 
I.B.: A hajó másik fontos része a csapat. Velük mi a helyzet?
 
T.M.: A csapat is döntő tényező egy versenyen. Ha jó egy csapat nagyon sok mindent le tudnak venni a kormányos válláról, így eredményesebbek lehetnek. Azonban egy csapat összekovácsolódása nagyon hosszú folyamat. Időbe telik, mire kiderül, hogy ki, milyen feladatra a legalkalmasabb. A Kékszalagnál az is probléma, hogy mint említettem, ilyenkor bővül a csapat. Ha pedig inkább olyanok vannak a csapatban, akik nem tapasztalt vitorlázók, akkor a kormányosnak kell a figyelmét megosztania.
Bármi is legyen, a verseny minden bizonnyal élvezetes lesz, hiszen már az is nagy eredmény, ha teljesítjük a távot, még ha helyezést nem is érünk el.
 
 
 
Remélhetőleg mindenki talál egy kis érdekességet, vagy hasznos tudást, a versenyre való készülés izgalmai közepette is. Sok sikert minden indulónak!
 

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Vitorlás szakszótár

Nut

 Az árbocon és a bummon lévő horony, vájat, csatorna neve, amibe a vitorlát húzzuk bele.

Catamaran

            ...

Panorámás ingatlan

Panorámás ingatlan a Balaton partján? Tökéletes választás, örök befektetés. Az Oxigén...

Akác

Azt mindenki tudja, hogy az illatos akácvirás és a belőle nyert méz milyen hasznos, ugyanakkor...

Autopilot

Autopilot: Elektronikusan vezérelt, tájolóval és GPS-el (Global Position System)...