Nemsokára Kékszalag: 5 tipp a sikeres vitorlásversenyzéshez

VN

KÖVESS MINKET

FACEBOOKON


Gyakran csak a verseny egy későbbi szakaszában derül ki, hogy a rajtkor hozott döntéseid előnyödre válnak-e, vagy sem.

 

Libby Greenhalgh sok hasznos tapasztalatot szerzett első Volvo Ocean Race versenyén (amely ma már a The Ocean Race néven fut), amelyen egy női csapat, a Team SCA navigátoraként vett részt, amit meg is osztott a yachtingword oldalán.

 

„Ahogy a Gibraltári-szoroshoz közeledtünk, jött az előrejelzés egy valamivel jobb szellőről az afrikai part közelében, viszont előnytelen árapállyal. Sam és én kíváncsiak voltunk az alternatívára, és rövidesen a jelentés után irányt is változtattunk. Egyértelmű döntésnek tűnt, de egy ideig nem tudtunk, hogy más is jön-e utánunk.

 

Négy órát kellett várnunk rá, hogy a flotta újra összegyűljön a szorosnál, és megtudjuk, hogy sikerült-e előnyt szereznünk, vagy hátrányba kerültünk. Először nem is láttunk senkit, és némi időbe telt, mire rájöttünk, hogy mi történ. Nagyjából 20 mérföldnyi előnyt sikerült szereznünk a többiekkel szemben, mert a szél 8 csomóról 6-ra esett vissza, ami, az őket zaklató hátrányos árapállyal együtt komoly különbségeket eredményezett.”

 

A következőkben Libby tanácsait olvashatjuk arról, hogy mikor érdemes megkockáztatni egy merész irányváltoztatást.
 

1. Ismerd a hajódat

Néha azért érdemes elszakadni a flottától, mert a hajód máshogy működik, mint a többieké. Például a 2019-es Rolex Fastnet Race során a Pip Hare-nek előnyt sikerült szereznie az újabb foiling típusú IMOCA vitorlásokkal szemben, amikor közelebb került a szárazföldhöz Anglia déli partjai mentén.

Általánosságban minél lassabb a hajód, annál több vizet szorít ki, és annál inkább érdemes a rövidebb útvonalat választani. Ezzel szemben a dinamikusabb hajók nagyobb előnyökre tehetnek szert, ha megfontoltan szakadnak el velük a mezőnytől.

Na persze, amikor más, de hasonló sebességű hajók közelében vannak, a tengerészek általában intenzívebben igazgatják és irányítják vitorlásukat. Ha tehát elszakadsz a mezőnytől, akkor a lehetséges előnyök nagyobbak kell legyenek, mint a sebességvesztésből adódó hátrányok.

2. Az árapály fontosabb, mint az előrejelzések

A verseny előtti napokban, illetve a verseny során végig nagyon fontos, hogy odafigyelj az időjárási modellekre. Azonban csak azért, mert rengeteg időt töltesz a különféle modellek elemezgetésével, még nem szabad elfelejtened, hogy ezek csupán előrejelzések, nem pedig szentírások.

Ha nem vagy biztos a dologban, akkor érdemes a legkedvezőbbnek tűnő árapály-opciót választani. Tudod, hogy hol számíthattok majd az árapály-kapukra, és hogy vannak olyan kockázatos időszakok, amikor a szél hajlamos lecsillapodni, különösen napkeltekor és napnyugtakor. Ha kiszámíthatatlan szélre számítasz, akkor hagyd, hogy az árapály diktáljon.
 

A többi hasznos tanácsért lapozzatok!


Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Vitorlás szakszótár

Idegenvezető tanfolyam

Idegenvezető tanfolyam   Az idegenvezető az egyik legérdekesebb szakma, amelyet...

Laser

Laser vitorlás hajó története 1970-ben tervezte Bruce Kirby. A Laser nagyon hamar...

Könyvelés Budapesten

Vezetőként hogyan hozhatnánk meg a cégünkkel vagy vállalkozásunkkal kapcsolatos legfontosabb...

Balatongyörök Horgász Egyesület

A Balaton nyugati medencéjének déli partján található a Horgász Egyesület...

Salona 42

Salona 42 vitorlás hajó bemutatása A Salona 42 vitorlás hajót szintén a J&J Design...