Hogyan takarj le egy vitorlást a téli hónapokra- profi útmutató a vitorlás letakarásához télire

VN, NA

KÖVESS MINKET

FACEBOOKON

A vitorlástulajdonosok köreiben rég óta vitatott kérdés, hogy érdemes-e letakarni a hajókat télen vagy sem. Egyesek a letakart hajókat érintő páraképződésről (és annak lecsapódásától) tartanak jobban, míg mások az ónos eső hatásaitól féltik hajójukat. Abban azonban minden vitorlázó egyet ért, hogy az UV fény elleni védelem mind a hajók szépségét, mind általános élettartamukat meghosszabbítja. Ha tehát szeretnéd letakarni vitorlásodat a téli hónapokra, akkor az alábbi útmutató segít majd ebben!

Általános tudnivalók a hajótakarókról

A hajótakaró ponyvák (vagy szimplán hajótakarók) elsődleges feladata megakadályozni, hogy a fagyás és olvadás váltakozása kárt tegyen az ablakok és egyéb nyílások körüli tömítésekben. Ez a védelem persze kiterjed a vízelvezető nyílásokra és egyéb fedélzeti tömítésekre is. A hajótakarók továbbá szigetelik az oldalfedélzeteket és más területeket, hogy ne juthasson be a pára, illetve ne gyűlhessen össze rajtuk a víz.

A hajótakarók összességében igyekeznek minél szárazabban tartani a hajót, és ezzel a lehető legtöbb karbantartási időt biztosítani a téli szezon során. Mindemellett megvédik a festett és egyéb érzékenyebb felületeket, és a hajó kevesebb takarítást igényel majd a tavaszi szezon előtt.

Egy alapvető boom ponyva már önmagában sokat segíthet mindebben. Érdemes valamennyire nyitva hagyni a hajó mindkét végén, hogy némileg átjárhassa a levegő, és ne csapódhasson le a pára, ami penészt okozhat. Egy másik lehetőség páramentesítőt működtetni a fedélzeten.

A ponyva felhelyezése

Habár a hajóhoz előre elkészített ponyvasátrak is beszerezhetők, ezek általában nagyon költségesek, és némi önálló munkával saját magadnak is felállíthatsz egyet hajódon.

Ha az árbócot eltávolítottad a helyéről, akkor akár ezt is ráfektetheted néhány támasztékra a fedélzeten, hogy egy nagyobb ponyvát is ráhúzhass hajódra. Ilyenkor érdemes egy nagyobb kötéllel körbekötni a ponyva széleit a hajótest oldala mentén, majd rövidebb kötelekkel rögzíteni ehhez a ponyvát a lyukakon keresztül. Ez segít elosztani a ponyva terhelését, és az egyes rögzítési pontok is könnyebben állíthatók, ha kilazulnak vagy túl feszesek.

Fontos viharbiztossá tenni a ponyvát, hogy az erősebb szelek ne szakítsák fel a helyéről. Egy-egy átlós rögzítő mindkét irányba, illetve három-négy oldalsó extra rögzítő kötél sokat segíthetnek ebben. Ha igazán stabil ponyvát szeretnél, akkor néhány ponyvafeszítőt is behelyezhetsz alá, amitől több helyed is lesz majd a munkához. A merevítőket rögzítheted a korlátoszlopokhoz is, de ilyenkor minél lejjebb kell összekötözni őket, hogy a merevítők ne feszüljenek túl.
 


Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Vitorlás szakszótár

Trimarán

Trimarán - háromtestü hajó, a középsõ test mindig hosszabb a ké

Üzleti ebéd helyszín

Ha szeretné üzleti partnereit elkápráztatni, érdemes egy igazán különleges helyszín...

Robert Scheidt

Robert Scheidt   Születési hely/idő 1973. április 15. Sao Paolo Robert...

Káptalanfüred Káptalan Vizisport Egyesület

A Balaton keleti medencéjének északi partján található a Káptalan Vizisport...

Munkapad

A munkapad egy sín, melyre a nagyvitorla alsó behúzócsigáját szerelik (=leitvágni).