8mOD vitorlás hajó bemutatás

hirdetes

8mOD


8mOD vitorlás hajó bemutatása

A 8m OD egy 8 méter hosszú, könnyű, siklótestű tőkesúlyos hajó. Modern, sportos és kishajós élményt nyújt.

8m One Design történet

A hajót Jorgen Bonde (DEN) álmodta meg 1992-ben és a Jakopin fivérek (SLO) tervezték. A hajó víz alatti részeit Doug Peterson módosította, aki több Amerika Kupa hajót is tervezett.

Az első 8mOD 1994-ben készült el Szlovéniában a Seaway műhelyben. A hajó nagyon gyorsan népszerűvé vált Európa szerte, amihez hozzájárult, hogy két nagy hajógyár, a Sunbeam és aSigma saját márkanéven forgalmazta. Napjainkra több, mint száz hajóval vitorláznak és versenyeznek, a legnagyobb flotta a Bodensee-n és Angliában van.

A gyors elterjedést a hajó kiváló tulajdonságai magyarázzák. 8 méter hosszú, 2,5 méter széles, felhúzható tőkesúllyal szerelték fel és könnyen szállítható. A hajó súlya mindennel együtt 1100 kg. A kormány és a tőkesúly pengéje karbon. Modern vitorlázattal látták el a 8mOD-t, magas, keskeny vitorlák, a genua átfedése csupán 15%-os. Ezek miatt széles széltartományban vitorlázható a gép. Bőszélben spinakkerrel használják a 8mOD-t, amely 92m2 vagy van egy kisebb, 7/8-os 56m2-es spinakker is. A szerelvényezés elég letisztult. 2001 óta megengedett a fokkroller. A cockpitban elég hely van a 4-5 fős legénységnek, a kabinban 4 felnőtt és 2 gyerek fér el. A hajó szigorúan One Design, minimális a hajók közti különbség.

A hajó formájának köszönhetően már 6-7 csomós szélben is siklik. A hajó végsebessége bőszélben 18 csomó körül van.

8m OD Magyarország történet

A 8mOD Magyarországon Halmos Antal jóvoltából terjedt el. Ő hozta be Szlovéniából 1995-ben az első hajót, a Tücköst. ő lett a típus hazai képviselője, majd később az egész világra vonatkozóan megszerezte a gyártási és terjesztési jogot. Az első Nyolcasok kezdetben nem voltak önálló osztály, de szép sikereket arattak. A Tückös 1995-ben Majthényi Szabolcs kormányzásával 4 óra 53 percre javította a Kenese-Keszthely rekordidőt. A 1995-96-as tókerülő szalag versenyeken Fináczy György -akkor még a Tückössel -"rohanógépeket" megverve- rendre az élmezőnyben végzett, s talán ennek is köszönhető, hogy 1997-ban saját 8mOD-t vásárolt. A Balhé-ra átkeresztelt Tückös a Csillagtúrát nyerte meg abszolútban.

A Nyolcasok eleinte YS, majd Yacht osztályban versenyeztek. Az önálló osztály 1997-ben alakult meg Gál István (Péntek13) osztálykapitány vezetésével. Az első bajnokságot 1998-ban rendezték Csopakon, amelyet Fináczy György nyert meg. 1999-ben került sor szintén Csopakon az első Európa Kupára. Az osztály azóta is szépen gyarapodik, mindig jelennek meg új hajók és mára már több, mint 30 egységből áll a hazai flotta. Az egyik legerősebb nagyhajós mezőny, hasonlóan az Asso flottához.

Az első néhány hajó (Nekem8, Péntek13, Hustler-II.) Szlovéniából és Svédországból érkezett a Balatonra. A hazai gyártás 1997-ben kezdődött el. Halmos Antalnak kezdetben rengeteg nehézséggel kellett szembenéznie, a sablon három különböző gyártóműhelyt járt meg, mire eljutott a gyúrói Pauger üzembe, ahol az RC 44 hajókat is gyártják. A cég szétválása óta Gerlóczy Péter és csapata építi a hajókat. Gerlóczy Péter 2000 nyarán a teljes rendszerjogot megvásárolta. Azóta ő forgalmazza a hajót Európa szerte.

A hajó nemzetközi sikerét jellemzi, hogy 2001 óta önálló osztályként van jelen a Kieler Woche vitorlás versenyen. 2002-ben megalakult a holland osztályszövetség, így 7 országban van önálló 8mOD flotta. 2002-ben újjáalakult a nemzetközi osztályszövetség, melynek vezetője Verebély Tibor lett.

8m OD technikai adatok

Hajótest                                                        Vitorlázat
 

LOA 8,00 m                                                            Nagyvitorla 25,60 nm
LWL 6,99 m                                                           Fock 115% 16,40 nm
B max 2,49 m                                                        Fock II 85 % 13,20 nm                                                                                                                                      Viharfock 5,80 nm
Vízkiszoritás 1100 kg                                           Spinnaker 57,00 nm
Ballaszt súlya 420 kg                                           Top spinnaker 94.00 nm

Merülés vitorlázva 1,70 m                                    Fekhelyek száma 4 db
Merülés kikötőben 0,80 m

 

 

Hasznos volt számodra a szótárunk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 228

Átlagos értékelés: 4.7

hirdetes

címkék: hajó

Legnépszerűbb cikkeink

hirdetes
Kapcsolódó cikkek
Új luxushajók és szolgáltatások a tengeren, amiket érdemes kipróbálni!

Új luxushajók és szolgáltatások a tengeren, amiket érdemes kipróbálni!

Szerencsések vagyunk, hogy egy olyan korban élhetünk, ahol temérdek luxushajó közül válogathatunk, ha szeretnénk királyi körülmények között eltölteni szabadidőnket a...

Tippek a téli vitorlázáshoz

Tippek a téli vitorlázáshoz

Akár tetszik, akár nem, a tél végérvényesen beköszöntött, és ha a hó még nem is ért ide, a mínuszok már nagyon is a hétköznapok részeivé váltak. Ez azonban nem kell, hogy...

Mit kell tudnod az Atlanti-óceán áthajózásáról?

Mit kell tudnod az Atlanti-óceán áthajózásáról?

Az Atlanti-óceán áthajózásáról minden vitorlázó álmodozott már valaha. Ezt a merész utazást valójában minden évben megrendezik – karácsony tájékán több ezer...

A világ egyik legnagyobb vitorlás versenye - Rolex Sydney Hobart Yacht Race

Rolex Sydney Hobart Yacht Race

92 jacht (9,2 és 30,5 méter között) indul útra idén a világ legáhítottabb díjaiért. A Rolex Sydney Hobart Yacht Race nyertesei (mind az elsőként célba érők, mind pedig a...

Utazzatok idén is a fényvitorláson!

Utazzatok idén is a fényvitorláson!

2017-ben indult első útjára Balatonfenyvesen a fényvitorlás, a nagy siker miatt idén is van alkalom arra, hogy utazzatok rajta! 

A legjobb wellness és egészségügyi trendek a sétahajózásban

A legjobb wellness és egészségügyi trendek a sétahajózásban

Szerencsére egyre többen figyelnek oda egészségükre, azonban ennek köszönhetően sok nyaraló még néhány nap erejéig sem szívesen borítja fel étrendjét és fitneszrutinját....

Fantasztikus hajóutak, amiket fel kell venned a bakancslistádra

Fantasztikus hajóutak, amiket fel kell venned a bakancslistádra

A világ sokkal hatalmasabbnak tűnik, ha az ember egy hajó fedélzetén próbálja felfedezni. Az óriási tengerek, és már-már felfoghatatlan méretű óceánok érdekesebbnél...

Aria Amazon – Perui időutazás a hullámok hátán

Aria Amazon – Perui időutazás a hullámok hátán

Érezted már úgy, hogy legszívesebben elszaladnál egy messzi tájra, ahol senki nem zaklathat a közösségi médián, de még telefonon keresztül sem? Milyen messzire lennél hajlandó...

Szavazz te is! Magyar lehet az év vitorlás fotója 2018-ban!

Szavazz te is! Magyar lehet az év vitorlás fotója 2018-ban!

2018-ban magyar lehet az év vitorlás fotója, ráadásul te is segíthetsz abban, hogy hozzánk kerüljön ez a neves díj, nincs más dolgod, mint szavazni! 

Franciaország legjobb tengerparti települései

Franciaország legjobb tengerparti települései

Akik egy hangulatos tengerparti nyaralásra vágynak, azok határainkon túl számos lehetőség közül válogathatnak. Még csak Európát sem kell elhagyni ahhoz, hogy az embere...

Hol érdemes vitorlázni Olaszországban?

Hol érdemes vitorlázni Olaszországban?

Olaszország – a tésztaételek, borok, és mesébe illő tengerpartok földje. A mérsékelt mediterrán éghajlatú ország egy igazi álomcélpont azok számára, akik egy vitorlás...

Thaiföld legcsodálatosabb szigetei

Thaiföld legcsodálatosabb szigetei

Számos ország büszkélkedhet szebbnél szebb homokos tengerpartokkal és türkizkék vízzel körülölelt szigetekkel, de Thaiföld még ezek között is külön figyelmet érdemel....