8mOD vitorlás hajó bemutatás

hirdetes

8mOD


8mOD vitorlás hajó bemutatása

A 8m OD egy 8 méter hosszú, könnyű, siklótestű tőkesúlyos hajó. Modern, sportos és kishajós élményt nyújt.

8m One Design történet

A hajót Jorgen Bonde (DEN) álmodta meg 1992-ben és a Jakopin fivérek (SLO) tervezték. A hajó víz alatti részeit Doug Peterson módosította, aki több Amerika Kupa hajót is tervezett.

Az első 8mOD 1994-ben készült el Szlovéniában a Seaway műhelyben. A hajó nagyon gyorsan népszerűvé vált Európa szerte, amihez hozzájárult, hogy két nagy hajógyár, a Sunbeam és aSigma saját márkanéven forgalmazta. Napjainkra több, mint száz hajóval vitorláznak és versenyeznek, a legnagyobb flotta a Bodensee-n és Angliában van.

A gyors elterjedést a hajó kiváló tulajdonságai magyarázzák. 8 méter hosszú, 2,5 méter széles, felhúzható tőkesúllyal szerelték fel és könnyen szállítható. A hajó súlya mindennel együtt 1100 kg. A kormány és a tőkesúly pengéje karbon. Modern vitorlázattal látták el a 8mOD-t, magas, keskeny vitorlák, a genua átfedése csupán 15%-os. Ezek miatt széles széltartományban vitorlázható a gép. Bőszélben spinakkerrel használják a 8mOD-t, amely 92m2 vagy van egy kisebb, 7/8-os 56m2-es spinakker is. A szerelvényezés elég letisztult. 2001 óta megengedett a fokkroller. A cockpitban elég hely van a 4-5 fős legénységnek, a kabinban 4 felnőtt és 2 gyerek fér el. A hajó szigorúan One Design, minimális a hajók közti különbség.

A hajó formájának köszönhetően már 6-7 csomós szélben is siklik. A hajó végsebessége bőszélben 18 csomó körül van.

8m OD Magyarország történet

A 8mOD Magyarországon Halmos Antal jóvoltából terjedt el. Ő hozta be Szlovéniából 1995-ben az első hajót, a Tücköst. ő lett a típus hazai képviselője, majd később az egész világra vonatkozóan megszerezte a gyártási és terjesztési jogot. Az első Nyolcasok kezdetben nem voltak önálló osztály, de szép sikereket arattak. A Tückös 1995-ben Majthényi Szabolcs kormányzásával 4 óra 53 percre javította a Kenese-Keszthely rekordidőt. A 1995-96-as tókerülő szalag versenyeken Fináczy György -akkor még a Tückössel -"rohanógépeket" megverve- rendre az élmezőnyben végzett, s talán ennek is köszönhető, hogy 1997-ban saját 8mOD-t vásárolt. A Balhé-ra átkeresztelt Tückös a Csillagtúrát nyerte meg abszolútban.

A Nyolcasok eleinte YS, majd Yacht osztályban versenyeztek. Az önálló osztály 1997-ben alakult meg Gál István (Péntek13) osztálykapitány vezetésével. Az első bajnokságot 1998-ban rendezték Csopakon, amelyet Fináczy György nyert meg. 1999-ben került sor szintén Csopakon az első Európa Kupára. Az osztály azóta is szépen gyarapodik, mindig jelennek meg új hajók és mára már több, mint 30 egységből áll a hazai flotta. Az egyik legerősebb nagyhajós mezőny, hasonlóan az Asso flottához.

Az első néhány hajó (Nekem8, Péntek13, Hustler-II.) Szlovéniából és Svédországból érkezett a Balatonra. A hazai gyártás 1997-ben kezdődött el. Halmos Antalnak kezdetben rengeteg nehézséggel kellett szembenéznie, a sablon három különböző gyártóműhelyt járt meg, mire eljutott a gyúrói Pauger üzembe, ahol az RC 44 hajókat is gyártják. A cég szétválása óta Gerlóczy Péter és csapata építi a hajókat. Gerlóczy Péter 2000 nyarán a teljes rendszerjogot megvásárolta. Azóta ő forgalmazza a hajót Európa szerte.

A hajó nemzetközi sikerét jellemzi, hogy 2001 óta önálló osztályként van jelen a Kieler Woche vitorlás versenyen. 2002-ben megalakult a holland osztályszövetség, így 7 országban van önálló 8mOD flotta. 2002-ben újjáalakult a nemzetközi osztályszövetség, melynek vezetője Verebély Tibor lett.

8m OD technikai adatok

Hajótest                                                        Vitorlázat
 

LOA 8,00 m                                                            Nagyvitorla 25,60 nm
LWL 6,99 m                                                           Fock 115% 16,40 nm
B max 2,49 m                                                        Fock II 85 % 13,20 nm                                                                                                                                      Viharfock 5,80 nm
Vízkiszoritás 1100 kg                                           Spinnaker 57,00 nm
Ballaszt súlya 420 kg                                           Top spinnaker 94.00 nm

Merülés vitorlázva 1,70 m                                    Fekhelyek száma 4 db
Merülés kikötőben 0,80 m

 

 

Hasznos volt számodra a szótárunk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 228

Átlagos értékelés: 4.7

hirdetes

címkék: hajó

Legnépszerűbb cikkeink

hirdetes
Kapcsolódó cikkek
Vitorlás nyíltnap a Tisza-tavon

Vitorlás nyíltnap a Tisza-tavon

Idén is megrendezésre került a Magyar Vitorlás Szövetség nyíltnapja a Go Boating. Ez egy országos megmozdulás ahol vitorlás szövetségek, iskolák várják a 9-18 év közötti...

Rengeteg vendég, élménydús programok és fantasztikus hangulat övezte a hétvégi Nemzeti Regattát Siófokon!

Rengeteg vendég, élménydús programok és fantasztikus hangulat övezte a hétvégi Nemzeti Regattát Siófokon!

A Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) és szervezőtársai által immár 4. alkalommal megrendezésre kerülő Nemzeti Regatta - Magyarország Településeinek Vitorlás Fesztiválja -...

Sarud a Tisza-tó ékköve 2.rész.

Sarud a Tisza-tó ékköve 2.rész. Minden egy vitorlás tanfolyammal kezdődött, a Balatonon.

A Tisza-tavon komoly munkába fogunk. Az MVSZ által minősített vitorlás iskolát indítunk. Reményeink szerint sikerül megvalósítani, hogy a mindennapos testnevelés program...

Sarud a Tisza-tó ékköve 1. rész. Minden egy vitorlás tanfolyammal kezdődött, a Balatonon.

Sarud a Tisza-tó ékköve 1. rész. Minden egy vitorlás tanfolyammal kezdődött, a Balatonon.

Hiszen vitorlázni – az az általános tévhit – csak a Balatonon lehet. Befejezve a tanfolyamot, furcsa hiányt fedeztem fel magamban. Jó hogy van vitorlás vizsgám, de én...

Az 50 település már javában készül az idei Nemzeti Regatta versenyeire

Az 50 település már javában készül az idei Nemzeti Regatta versenyeire!

Kevesebb mint két hét és indul a Nemzeti Regatta – Magyarország Településeinek Vitorlás Fesztiválja – 2019. június 1-2-án! A Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) és...

Kisorsolták a  csoportbeosztást az idei Nemzeti Regattára!

Kisorsolták az 50 település számára a vitorláshajókat és a sárkányhajó csoportbeosztást az idei Nemzeti Regattára!

A Nemzeti Regatta – Magyarország Településeinek Vitorlás Fesztiválja - elérkezett következő fontos mérföldkövéhez, a vitorlás- és sárkányhajófutamok sorsolásához,...

Vízre szállt a Lexus

Vízre szállt Lexus: A Mercedes és az Aston Martin után a Japán gyártó is luxus jachtot épített

Az utóbbi években egyre több autógyártónak vált szűkössé a jól bevált négykerék, és evez új vizekre – az Aston Martin és a Mercedes az elsők között mutatták be,...

Új luxushajók és szolgáltatások a tengeren, amiket érdemes kipróbálni!

Új luxushajók és szolgáltatások a tengeren, amiket érdemes kipróbálni!

Szerencsések vagyunk, hogy egy olyan korban élhetünk, ahol temérdek luxushajó közül válogathatunk, ha szeretnénk királyi körülmények között eltölteni szabadidőnket a...

Tippek a téli vitorlázáshoz

Tippek a téli vitorlázáshoz

Akár tetszik, akár nem, a tél végérvényesen beköszöntött, és ha a hó még nem is ért ide, a mínuszok már nagyon is a hétköznapok részeivé váltak. Ez azonban nem kell, hogy...

Mit kell tudnod az Atlanti-óceán áthajózásáról?

Mit kell tudnod az Atlanti-óceán áthajózásáról?

Az Atlanti-óceán áthajózásáról minden vitorlázó álmodozott már valaha. Ezt a merész utazást valójában minden évben megrendezik – karácsony tájékán több ezer...

A világ egyik legnagyobb vitorlás versenye - Rolex Sydney Hobart Yacht Race

Rolex Sydney Hobart Yacht Race

92 jacht (9,2 és 30,5 méter között) indul útra idén a világ legáhítottabb díjaiért. A Rolex Sydney Hobart Yacht Race nyertesei (mind az elsőként célba érők, mind pedig a...

A legjobb wellness és egészségügyi trendek a sétahajózásban

A legjobb wellness és egészségügyi trendek a sétahajózásban

Szerencsére egyre többen figyelnek oda egészségükre, azonban ennek köszönhetően sok nyaraló még néhány nap erejéig sem szívesen borítja fel étrendjét és fitneszrutinját....