Balatonfüredi Yacht Club, vagyis a BYC története, múltja és jelene

hirdetes

BYC


A Balatonfüredi Yacht Club

 

A BYC  Klub története

Az angol tapasztalatok alapján a magyar főurak egy csoportja 1867. március 16-án megalapította Balaton-Füredi Yacht Egylet néven hazánk első vitorlás klubját.

A klub elnöke gróf Batthyány Ödön lett, aki Angliában vitorlázott és versenyeket is nyert.  Az egylet megalakulásáról a "Bell's Life" és a "Hunts Yachting Magazine" is beszámolt Angliában.

 A hazai vitorlássport szárnybontogatását segítette az a tény, hogy egy angol hajóépítő, Richard Young 1881-ben, a mai klubházunk melletti téren épített műhelyében, elkezdte építeni az első vitorlás hajókat. 1882-ben már sor kerül az első hazai vitorlás verseny megrendezésére.

 1884. szeptember 14-én megalakult a Stefánia Yacht Egylet herceg Esterházy Mihály commodorságával. Az Egylet kötelékében 25 nagy jacht, 30 csónak és 3 motoros hajó tartozott. Klubháza, mely Hausszmann Alajos tervei alapján készült, a mai Vitorlás étterem volt. A vitorlás klubélet és a versenyek rendezése rendszeressé váltak.

 1912. június 24-én az Egylet a Magyar Yacht Club veszi fel, de a következő évben már ez a név is változik, hiszen a belügyminiszteri engedéllyel és a király által is jóváhagyva, az a Királyi Magyar Yacht Club (KMYC) nevet veszik fel. A KMYC versenyzői vesznek részt először olimpián vitorlázásban, 1928-ban, Amszterdamban. A hazai versenyek és a közben kialakult bajnokságok egyik kiemelkedő vitorlázója volt Heinrich Tibor. A KMYC vitorlázójaként az 1936-os berlini játékokon, Kielben, a 7. helyet szerezte meg, 1937-ben a Zürichi Yacht Club által rendezett EB-n 22-es binnen jolle osztályban 3. helyen végzett (legénység: Éder R. és Schimert P.).

 A második világháborút követően 1948-ban a  Belügyminisztérium minden társadalmi szervezetet feloszlatott, így történt ez a KMYC esetében is. A klubház és az ingatlan kezelői jogát a Balatoni Hajózási Munkás Sport Egyesületnek adta át. Ennek a klubnak az alapítója és szervezője Németh István volt, aki az 1948-ban megalakult Országos Társadalmi Vitorlás Szövetség elnöke is lett. 1951-ben az egyesület neve Balatonfüredi Vasas SC lett. A balatonfüredi klub és versenyzői nagyon sokat tettek ezekben az időkben a magyar vitorlássportért. Ebben segítséget jelentett a füredi hajógyár is, mely több hajóosztály hazai gyártásával tette lehetővé a sportág fejlődését, itt építették ill. fejlesztették a Kalóz, a Csillaghajó, a műanyag Finn, a Moly, a Dragon, a Cadet és a Soling típusú hajókat.

 Itt kell megemlíteni egy történelmi eseményt.1955-ben a Nemere II. 75-s cirkálóval Németh István és legénysége olyan időrekordot ért el, melyet az elmúlt 50 év alatt, a mai napig nem tudtak megdönteni.

1964-ben az egyesület a mai klubházba költözött és nevét újra hozzáigazította a hajógyáréhoz és felvette az MHD Vasas nevet. A 60-as és 70-es években sok füredi versenyző szerepelt a vitorlázás élvonalában, a válogatottakban. A 80-as évektől kezdődik az utánpótlás képzése szervezett formában, sportiskolai keretek között.1985-ben a hajógyár neve ismét változik, így az egyesület új neve Ganz Hajó Balatonfüredi SE lett.  

 Az utánpótlás elkezdi szállítani az eredményeket és a fiatalok felzárkóznak a felnőttek mellé. Az egyesület évről-évre feljebb lép az egyesületi ranglistán.

 1990. április 22-én az egyesület közgyűlése új alapszabályt és új nevet szavazott meg, megalakult a Balatonfüredi Sport Club, mely hat szakosztályt foglalt magában. Az egyesület elnökének egy vitorlázót, Simon Károlyt választották meg. A vitorlás telep kezelői jogát a klub ekkor kapja vissza a hajógyártól. Ez azért fontos, mert a változások szele miatt érezhetővé vált, hogy az egyesület el fog szakadni a hajógyártól. A kezelői jog visszaadása egy hosszú bírósági procedúrát eredményezett, melynek a végén a Legfelsőbb Bíróság az egyesületnek ítélte azt.

1996-ban a Sporttörvény a sportingatlanok egy meghatározott részét a kezelők tulajdonába adta. Ennek a törvénynek köszönhetően a BSC lett a tulajdonosa a vitorlás telepnek, a focipályának és még egy területnek. A vitorlázók az önállósodás gondolatát vetették fel, mellyel a változó társadalmi helyzethez igyekeztek gyorsan igazodni. Hosszú előkészítő tárgyalások után, a vízi túrázókkal együtt, a vitorlázók kiváltak a BSC-ből és megalapították a Balatonfüredi Yacht Club közhasznú szervezetet. Elnöke Lettner Adorján lett, a BYC pedig tulajdonába kapta a vitorlás telepet, a rajta levő épületekkel,  és a szakosztály tulajdonát képező versenyhajókat. Igaz ehhez javasolnunk kellett a Sporttörvény módosítását, melyet a parlament el is fogadott.

A BYC-et ezek után a gyors fejlődés jellemezte: hajóparkja megújult, az utánpótlás képzésére programot indított, számítógépes könyvelést vezetett be, az adminisztráció és a szakmai munka segítése érdekében modern gépekkel szerelte fel irodáját, apró területi fejlesztések után egy 70 hajós új kikötőt épített, az olimpiai és nagyhajós osztályainak létszámát növelve 2008-ban 14. alkalommal lett első az országos ranglistán. Több projectet dolgozott ki és javasolt a területi fejlesztésre, mely minden esetben érintette a szomszédos önkormányzati területet is. 2007-ben a régi klubház helyére elkészült a sétányhoz harmonikusan illeszkedő új Klubház amely egy építési stratégia első eleme.

 Az egyesület fiatal edzőket foglalkoztat, akiket folyamatosan segít a szakmai továbbképzésben. A BYC utánpótlás nevelése országosan a legjobbak között van, szép eredményeket érnek el külföldön is.

 Versenyrendezői csapatot képezett ki az egyesület, akik a BYC versenyei mellett a Magyar Vitorlás Szövetség és más klubok rendezői munkájába is besegítenek. 1999-ben a BYC nagy sikerrel rendezte meg a Cadet Európa Bajnokságot, 2004-ben  Magyar DN Osztályszövetséggel a DN Európa- és Világbajnokságot, 2006-ban társrendezője volt a Balatonfüreden nagy sikerrel megrendezett Cadet Világ Bajnokságnak. A 2007-es évi építkezés után 2008-ban a J24 EB rendezésével a Club bebizonyította, hogy tavon is lehet remek versenyt rendezni. 2009-ben a Finn Junior VB mellett az ASSO EB is a club rendezésében zajlik.

 Komoly szándék és törekvés a Kékszalag trófea Balatonfüredre visszahódítása, amely történelmi kötelesség.

 Az egyesület komoly sportdiplomáciai tevékenységet fejt ki, tagjai közül vannak, akik nemzetközi vitorlás szervezetek vezetőségében tevékenykednek, de képviselőik dolgoznak az Európai Vitorlás Szövetségben, a Magyar Vitorlás Szövetség elnökségében, az MVSZ bizottságaiban és osztályszövetségeiben, valamint megyei szinteken is.

 

 A Balatonfüredi Yacht Club örökös tagjai és szakosztályvezetôi

 A vitorlás szakosztály vezetői voltak:

Németh István
Sárdy László
Wágner Imre
László Lajos
Farkas László id.
Farkas László ifj.
Szerencse Ferenc
Kugler Nándor
Filipovits László
Lettner Adorján (1994-2007)

 

 A Balatonfüredi Yacht Club örökös tagjai:

Angyal Ádám
Baranyai Elemér dr.
Bognár János
Csenger Zalán Attila
Farkas László +
Fí János +
Filipovits László
Hantó István
Illés Ferenc
Lettner Adorján
Ligeti Pál
Mészner Sebestyén
Németh Gyula +
id. Pataki Attila
Répási Sándor
Simon Károly
Tolnai Kálmán
Törzs Imre

Akikre büszkék vagyunk

Az egyesület versenyzői az olimpiákon:

1928 Amsterdam   
1936 Berlin Heinrich Tibor O jolle
1960 Róma Tolnai Kálmán Finn Dinghy
1968 Acapulco Tolnai Kálmán - Farkas László ifj Star
2004 Athén Czégai Péter - Cserép Csaba 470


Fair Play és UNESCO Fair Play díjas versenyzőnk:

Kovács Barnabás
Stefán Tibor (2001)

Pro Comitatus díjazott:

Simon Károly    Veszprém  Megyéért

Balatonfüred Sportjáért díjazottak:

Filipovits László 1997
Hantó István 1998
Lettner Adorján 1999
Sárközy András 2000
Simon Károly 2001
Tolnai Kálmán 2002
Gyenese Balázs 2003
Csomai József 2004

Életmentő Emlékérem díjazottak:

Keller András  1996
Hantó István  1996

Hasznos volt számodra a szótárunk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 121

Átlagos értékelés: 4.9

hirdetes

címkék: hajó

Legnépszerűbb cikkeink

hirdetes
Kapcsolódó cikkek
Új luxushajók és szolgáltatások a tengeren, amiket érdemes kipróbálni!

Új luxushajók és szolgáltatások a tengeren, amiket érdemes kipróbálni!

Szerencsések vagyunk, hogy egy olyan korban élhetünk, ahol temérdek luxushajó közül válogathatunk, ha szeretnénk királyi körülmények között eltölteni szabadidőnket a...

Tippek a téli vitorlázáshoz

Tippek a téli vitorlázáshoz

Akár tetszik, akár nem, a tél végérvényesen beköszöntött, és ha a hó még nem is ért ide, a mínuszok már nagyon is a hétköznapok részeivé váltak. Ez azonban nem kell, hogy...

Mit kell tudnod az Atlanti-óceán áthajózásáról?

Mit kell tudnod az Atlanti-óceán áthajózásáról?

Az Atlanti-óceán áthajózásáról minden vitorlázó álmodozott már valaha. Ezt a merész utazást valójában minden évben megrendezik – karácsony tájékán több ezer...

A világ egyik legnagyobb vitorlás versenye - Rolex Sydney Hobart Yacht Race

Rolex Sydney Hobart Yacht Race

92 jacht (9,2 és 30,5 méter között) indul útra idén a világ legáhítottabb díjaiért. A Rolex Sydney Hobart Yacht Race nyertesei (mind az elsőként célba érők, mind pedig a...

Utazzatok idén is a fényvitorláson!

Utazzatok idén is a fényvitorláson!

2017-ben indult első útjára Balatonfenyvesen a fényvitorlás, a nagy siker miatt idén is van alkalom arra, hogy utazzatok rajta! 

A legjobb wellness és egészségügyi trendek a sétahajózásban

A legjobb wellness és egészségügyi trendek a sétahajózásban

Szerencsére egyre többen figyelnek oda egészségükre, azonban ennek köszönhetően sok nyaraló még néhány nap erejéig sem szívesen borítja fel étrendjét és fitneszrutinját....

Fantasztikus hajóutak, amiket fel kell venned a bakancslistádra

Fantasztikus hajóutak, amiket fel kell venned a bakancslistádra

A világ sokkal hatalmasabbnak tűnik, ha az ember egy hajó fedélzetén próbálja felfedezni. Az óriási tengerek, és már-már felfoghatatlan méretű óceánok érdekesebbnél...

Aria Amazon – Perui időutazás a hullámok hátán

Aria Amazon – Perui időutazás a hullámok hátán

Érezted már úgy, hogy legszívesebben elszaladnál egy messzi tájra, ahol senki nem zaklathat a közösségi médián, de még telefonon keresztül sem? Milyen messzire lennél hajlandó...

Szavazz te is! Magyar lehet az év vitorlás fotója 2018-ban!

Szavazz te is! Magyar lehet az év vitorlás fotója 2018-ban!

2018-ban magyar lehet az év vitorlás fotója, ráadásul te is segíthetsz abban, hogy hozzánk kerüljön ez a neves díj, nincs más dolgod, mint szavazni! 

Franciaország legjobb tengerparti települései

Franciaország legjobb tengerparti települései

Akik egy hangulatos tengerparti nyaralásra vágynak, azok határainkon túl számos lehetőség közül válogathatnak. Még csak Európát sem kell elhagyni ahhoz, hogy az embere...

Hol érdemes vitorlázni Olaszországban?

Hol érdemes vitorlázni Olaszországban?

Olaszország – a tésztaételek, borok, és mesébe illő tengerpartok földje. A mérsékelt mediterrán éghajlatú ország egy igazi álomcélpont azok számára, akik egy vitorlás...

Thaiföld legcsodálatosabb szigetei

Thaiföld legcsodálatosabb szigetei

Számos ország büszkélkedhet szebbnél szebb homokos tengerpartokkal és türkizkék vízzel körülölelt szigetekkel, de Thaiföld még ezek között is külön figyelmet érdemel....