notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Visszaemlékezések Tuss Miklós tollából V. rész - Amikor a Párttitkár csodálkozott

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!
Főoldal > Visszaemlékezések Tuss Miklós tollából V. rész - Amikor a Párttitkár csodálkozott

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Visszaemlékezések Tuss Miklós tollából V. rész - Amikor a Párttitkár csodálkozott


2012/03/10

Korképpel kell kezdenem ahhoz, hogy a történteket valamelyest átélhessük.  1955-öt írunk, az államosítás – a javak ellopása– már megtörtént. A vitorlás klubházak- hajók egy tollvonással az állam kezébe kerültek. Most a lopott holmi osztogatása volt soron. A siófoki BYC klubház kifosztva, üresen állt. Mi, a Budapesti Vasas Vitorlás Szakosztálya aspiráltunk a használati jogra vagy talán a tulajdonjogra, hiszen az országvezetés határozata szerint „ami 45 előtt sportlétesítmény volt, az is marad”.

Balatoni vitorlás történetek

Nyár volt. Balatonfüreden Magyar Bajnokság – a klub színe-java ott volt.  Persze nem úgy, mint most: szoba ágyban alvás, zuhany stb. hanem a nagy Nemerét ott horgonyoztuk le Füred előtt, azon aludt mindenki. A hajókat mögé kötöttük. Főzés, mosakodás, stb. a hajón. Az ifjúsági versenyzők Siófokon maradtak, így hárman a teljesen üres klubházban a földön aludtunk felfújható matracon, amit másfél óránként újrafújtunk.

Fényes nappal megérkezik két bútorszállító teherautó, ma kamionnak mondanánk. Hat darab egybenyakú izomkolosszus kezdi a bútorokat a klubházba behordani. Fluck Jenci a klub legizmosabb embere éppen ott volt és rájuk szólt, hogy: állj, ne tovább!


Tettlegességig fajult a dolog, Jenci az ajtóba állt és a két ajtófélfába kapaszkodva elzárta az utat. A hórukkok hatan gurtnira emelték a faragott tölgyfa, 5 méter hosszú bárpultot és nekifutva, mint faltörő kos Jencinek rohantak. Ő kitartott, izmos testén a bárpult meglassult, de az ajtófélfák kiszakadtak a falból. A túlerőnek megadtuk magunkat, a bútorok bekerültek a klubházba. Azonnal rohantunk a postára telefonálni a szakosztályvezetőnknek Nógrádi Gyula bácsinak. Ő a rendszer jól informált befolyásos embere volt, a Munkaügyi Minisztérium Főosztályvezetője. Kérdésünk SOS: Mit tegyünk? Később újra hívtuk és érdekes dolgokat tudtunk meg. A szomszéd épület a Nemzeti Színház üdülője, ők szeretnék megszerezni a klubházat. Bizonyos „önfeláldozó” színésznőcskék” bedobták bájaikat és ígéretet kaptak:  hogy a törvényt nem hághatják át, de  aki birtokon belül van az kapja az ingatlant. Tehát ezért jött ide a Nemzeti Színház teljes díszlete, bútorkészlete. Az utasítás, amit kaptunk az tömör és világos volt: éjjel csendben rakjuk ki az össze bútort a Sió partjára, mert másnap reggel jön a Bizottság és párttitkár elvtárssal és rendőrséggel szemlézni. Három ifi azt nem tudja kirakni, amit hat egybenyakú egy napig hordott befelé. Felmerültek a kérdések, ha kiraknánk, mit tegyünk be, ami a miénk? Nyilván őrzik, de legalább a szomszéd házból figyelik. Ha lebukunk, nekem annyi, hisz apám nemrég szabadult rendszerellenes izgatás bűnével a badacsonytomaji kőbányából, mert szabad emberként, meg merte mondani a véleményét. A kőbányai munka sebészi kéznek nagyon jó, mint tudjuk. Ha a fia is rendszerellenes, az börtön. Futni jól tudtam – vízipólóztam, úsztam akkoriban. Képmutatásra, hazugságra már rákényszerítettek. Vágjunk bele, hiszen  a klubházunkról van szó és hajózni kell, de élni nem (Navigare necesse est, vivere non est necesse.) A fürediektől át kell hozni néhány embert. Még világosban Kalózunkkal Kolozs Ferivel elindultunk Füredre, kb. este fél 10-kor értünk oda. A nagy Nemeréhez álltunk, már mindenki aludt. Az álmos fejűeknek előadtuk a pesti utasítást, élénk vita támadt. Aki nagyon jól állt a bajnokságon az nem akart jönni. Hányan férünk a Kalózba? Végül Guoth Béla ajánlata volt reális. Itt a kocsim, üljünk be öten, rakjuk ki a bútorokat és reggelre visszaérek, bár kialvatlanul, de mindannyian indulunk a másnapi futamon.


A szót tett követte, Béla kocsija egy Jawa Aero volt, kétütemű, kéthengeres kis autó (Trabant előtti Trabant. Szinte egymás ölében ültünk a túlterhelt kis autóban. A kormány holtjátéka kb. 80-90º lehetett, ezért cikk cakkban haladtunk. Alsóőrs után szembevakított egy autó, Béla ügyesen kikerülte, de mikor reflektorra kapcsolt, hat méterre előttünk guggolt egy motoros, kivilágítatlanul a motorját szerelve. Béla reflexszerűen elkapta a kormányt, majdnem a baloldali árokba hajtottunk. Hirtelen vissza a kormányt és az utat elhagyva, súlytalanul repültünk a sötétben. Nagy csattanással földet érünk a lentebb lévő mezőn. Az első lökhárító tört él, a kocsi még gurult egy kicsit és a vasúti sínektől 2 méterre állt meg. Az önindító rossz volt, kikászálódtunk a kétajtós kocsiból, amikor a sötétben elrobogott mellettünk a vonat. Eddig megúsztuk. A vakondtúrások között betoltuk a kocsit, a motor könnyen indult, de vissza az útra - a töltés meredeksége miatt, csak kb. 1 km-rel odébb tudtunk jutni.


Megérkeztünk, a zsilipnél az éjszakai portás álmosan, de gondosan mindent felír, időpont rendszám, autótípus, sofőr neve, bejutunk. A kirakodás idegfeszítő volt, teljes sötétben, pisszenés nélkül, lábujjhegyen, minden pillanatban ott a lebukás veszélye. Kihordani mindent kimerítő volt, de pirkadatra végeztünk. A legnehezebb volt a háromajtós szekrényt gurtni nélkül lehozni az emeletről. A lépcsőkanyarulatoknál minden próbálkozásnál beszorult. Utólag tudtuk meg, hogy azt a teraszról húzták fel kötelekkel, de ha csak egy bútort bent hagyunk, hiába dolgoztunk – birtokon belül ők lesznek. Sikerült ezt is kirakni. Lakájossá vált a Sió-part a zebraszőrös ülőgarnitúrával, barokk és Biedermeier garnitúrákkal cifrázva. Most jött a „mit tegyünk be” kérdés. Az otthon maradt hajókból behordtuk a lábdeszkákat, horgonyokat, vitorlákat, evezőket, vízmerőket, és mindent, ami mozdítható volt. Béla és Vadányi Palibá’ visszament Füredre, mi szokásos módon aludni tértünk (lyukas gumimatrac).


Reggel befutott a vasaltnadrágosok sora, vagy négy autóval jöttek. Ott volt a siófoki párttitkár a város rendőrkapitánya és még sok fontos elvtárs. Látván a látnivalót, nekünk estek. Kik voltak ezek? Maguk is részt vettek ebben? Hol voltak maguk, mit hallottak? Hullott ránk a kérdésözön és a fenyegetés. Mi aludtunk, semmiről sem tudunk. Hitték is meg nem is. Én már felkészültem egy fogdai vallatáshoz – 56-ban volt ilyenben részem. Végül jegyzőkönyveztek és amilyen gyorsan jöttek – bár nem erre számítottak – el is mentek. A vizsgálat még hónapokig tartott ismeretlen tettesek ellen. A portás a kihallgatásán szerencsére állította, hogy Béla egyedül volt, –valószínűleg a sötétben nem látott minket – és hogy hamar vissza is ment, tehát ő nem lehetett. A mai napig nem tudjuk kik voltak. Másnap átmentünk a Kalózunkért s hazavitorláztunk. Leszoktunk arról, hogy a szomszédból színésznőket vigyünk vitorlázni, mert megromlott a jószomszédi viszony.


A korán kelő horgászok és a későn kelő úri közönség –bocsánat elvtársi közösség megcsodálhatta az egyszeri és megismételhetetlen szabadtéri bútorkiállítást, melynek fő támogatója a Nemzeti Színház. Főrendezője a nagybetűs élet, alrendezője a Vasas Vitorlás szakosztálya.


Igen tisztelt hálás vagy hálátlan utókor a vitorlássportnak így nektek is megszereztük a klubházat. Becsüljétek meg és vigyázzatok rá. Nekem csak egyetlen kérésem van, néha-néha hadd kössem ki magam építette hajóm orrát régi egyletem stégjéhez egy kis nosztalgiázásra.


Köszönöm!

 

írta :Tuss Miklós
 

 









Kövess minket
Iratkozz fel!
Ne maradj le a legfrissebb vitorlás hírekről és programokról
Vitorlás szakszótár

Balatongyörök Hajóállomás

A Balaton nyugati medencéjének déli partján található a Balatoni Hajózási Zrt....

Romantikus vacsorahelyszín Budapest

Romantikus vacsorahelyszín Budapest - A város idilli hangulatát, és a békeidők harmóniáját...

Koloska Marina Balatonfüred

Koloska Marina Balatonfüred A Koloska Marina kikötőt a Paksi Atomerőmű RT....

Hajótest szélessége

A hajótest szélessége a hajótest legnagyobb, keresztirányban és vízszintesen mért mérete...

Méder Áron

Méder Áron fórum topik itt!   Méder Áron életrajz Méder Áron 1979...
Vitorlázás: sportolóknak és amatőröknek egyaránt!

A vitorlázás nem csupán egy sport, hanem egy életstílus. Ezt mi is tudjuk. Ezért igyekszünk mindenről beszámolni, ami vitorlás élethez hozzátartozik. Nemcsak Balatoni, Adriai és egyéb külföldi helyszíneken való vitorlázásról és vitorlás versenyekről olvashatsz itt, hanem megtalálhatod a legmodernebb technológiákat és a legújabb vitorlás divatot is cikkeink között. Nemcsak profi sportolóknak ajánljuk vitorlás oldalunkat, hanem azoknak is, akik hobbi szerűen űzik, vagy esetleg még csak érdeklődnek a vitorlázás iránt.

Vitorlázás minden mennyiségben

Vitorlás hírek a világ minden szegletéből- minden, amit a vitorlázásról tudni érdemes. Kövesd nyomon velünk a világ leghíresebb vitorlás versenyeit , less el trükköket, hogy hogyan is csinálják a profik! Akár a Balatonon repít a szél, akár az Adrián vitorlázol, vagy valamelyik másik tengeren, hasznos tippekkel és tanácsokkal szolgálhatunk. Mit vigyél magaddal, ha vitorlás túrára indulsz, vagy mikre kell figyelned, ha beköszönt a tél? Itt megkapod mindenre a választ. A legfrissebb tudnivalókkal várjuk a vitorlázás szerelmeseit!

Vitorlás versenyek

Velünk egyik vitorlás versenyről sem kell lemaradnod. Nemcsak a hazai megrendezésű vitorlás versenyekről olvashatsz cikkeket, hanem olyan legendás nemzetközi vitorlás versenyekről is, mint a Volvo Ocean Race. Eredmények, tudósítások, információk a versenyekkel kapcsolatban, és interjúk a résztvevőkkel, vagy akár a szervezőkkel is. Ne maradj le a legfrissebb hírekről! Velünk könnyen képbe kerülhetsz a legfontosabb vitorlás versenyekről, a legfrissebb híreket olvashatod első kézből.

Vitorlás életmód

A legújabb luxusautók, technikai kiegészítők, okostelefonok, okoseszközök, órák, divat és minden más, ami a vitorlás életmódhoz hozzá tartozik. Értesülj a legújabb divatról első kézből, és ne maradj le a legújabb technológia kiegészítőkről sem! Mit vegyél fel vitorlázáshoz, melyik a legkényelmesebb cipő vagy a legjobb óra egy vitorlás versenyhez? Itt mindent megtalálsz. A legújabb hajócsodákról sem fogsz lemaradni, azt garantáljuk, ahogyan azt is, hogy a legújabb luxusautókból sem lesz hiányod! 

Utazás a világ körül

Az utazás a vitorlázás elengedhetetlen része. Az új tájak és kultúrák felfedezése még izgalmasabbá teszi a vitorlázást. Nincs is jobb program, mint egy vitorláson, a nyílt vízről megcsodálni a hely nyújtotta látványt. Nem is kell túl messzire utaznod ehhez, a Balaton is varázslatos panorámát tár eléd az év minden napján. Persze külföldi utazásokkal, vitorlás utazási ötletekkel is szolgálhatunk. De a csodálatos kis hazánkról sem feledkezünk meg, legnagyobb vitorlás központjával a Balatonnal együtt. Fedezz fel te is izgalmas tájakat vitorlázás közben!