Az Amerika Kupa története, Amerika Kupája 2010 - Szakszótár

hirdetes

Amerika Kupa


Amerika Kupa 2010 mondd el te is a véleményed itt!

 

Az Amerika Kupáról

Az Amerika Kupa a nemzetközi professzionális vitorlázás csúcsa, ahol a legtapasztaltabb kapitányok és a legjobb legénységek gyűlnek össze, hogy egy olyan környezetben versenyezzenek, ahol nagy a nyomás, állandóak a drámai események és óriási az izgalom. A versenyt néhány évente rendezik meg a címvédő otthonában, és az évek során egy igazi nemzetközi sporteseménnyé és látványossággá fejlődött, amelyet világszerte több millió szurkoló követ figyelemmel. A verseny jelentőségét tovább növeli az a tény, hogy Valenciában is megrendezésre került, mivel a versenyek történetének 1851. évi kezdete óta ez az első alkalom, hogy Európa a verseny házigazdája.

 

Az Amerika Kupa története

Az Amerika Kupa hőskora

Az Amerika Kupa a modern sport legrégebbi kupája. Az Amerika Kupát kilencszer rendezték meg azt megelőzően, hogy Coubertin báró 1896-ban megszervezte a modern idők első Olimpiai Játékait. Az általános tévhit ellenére az esemény nem a nemzet nevét viseli, hanem egy forradalmian új vitorlás, az ’America’ nevét, amely 1851-ben részt vett Nagy-Britanniában egy vitorlásversenyen.

Az Amerika KupájaNagy-Britannia birodalmát és a világban betöltött státuszát nagyrészt a Royal Navy ereje és a nemzet kiváló hajózási tradíciói segítségével alakította ki. Sikerei megünneplésére és a további újítások elősegítésére Nagy-Britannia 1851-ben számos országot meghívott, hogy legjobb termékeiket kiállítsák az első, Londonban megtartott világkiállításon, melynek a Great Exposition nevet adták. Az akkoriban megalakult New York Yacht Club kapitánya, John Cox Stevens a felhívásra azzal válaszolt, hogy épített egy 100-láb hosszú szkúnert, amelynek az ’America’ nevet adta. A hajót a New York-i vezető hajók alapján tervezték. Az ’America’ áthajózott Angliába, hogy rajta mutassák be Angliának a legkiválóbb New York-i hajóépítési technikát, valamint, hogy esetleg kiálljon Anglia legjobb vitorlásai ellen.

Miután az ’America’ angol vizekre ért, olyan gyorsnak bizonyult, hogy a Royal Yacht Squadron tagjai nem voltak hajlandók elfogadni Steven kihívását az egy-az-egyben versenyre. Azonban a Squadron meghívta az amerikaiakat egy, a Wight sziget körüli 53-mérföldes versenyre. A vitorlázás történetének híres versenyében 1851. augusztus 22-én az ’America’ könnyedén legyőzött tizennégy brit vitorlást. Viktória királynő, aki figyelemmel kísérte a versenyt, állítólag megkérdezte, ki lett a második az ’America’ mögött. A válasz így hangzott: „Nincsen második helyezett, Felség.” A díj egy gazdagon díszített, alj nélküli ezüst kancsó volt, amelyért a Squadron száz fontot fizetett; ez mintegy ötszáz amerikai dollárnak felelt meg akkoriban. Mivel az angol fontot néha ’guinea-nak’ is nevezték, a versenyt elnevezték “Száz Guineás Kupának.” A kupa  később Amerika Kupaként vált ismertté az első versenyen győztes hajó, az ’America’ tiszteletére.

Az Amerka Kupa névadója, az America YachtAz ’America’ győzelme után óriási ünneplés kezdődött Amerikában, amely éppen akkor kezdett gazdasági nagyhatalommá válni. „Mint Jupiter az Istenek között, ’America’ az első, és nincs második” jelentette ki egy amerikai államférfi, Daniel Webster. Az America szindikátus tagjai, miután diadalmasan hazatértek Angliából, a kupát a New York Yacht Club-nak ajándékozták, hogy “ egy országok közötti barátságos verseny állandó vándordíja legyen.” A szabályok szerint azt a vitorlás klubot, amelyik az utolsó alkalommal nyerte meg a kupát, a többi ország vitorlás klubjai kihívják versenyre.

 

Miért Amerika Kupája?

Nem csoda, hogy az emberek összekeverték a regatta elnevezésének eredetét a nemzet, Amerika nevével, mivel a New York Yacht Club időről-időre túl erősnek bizonyult a New York-ba vitorlázó, az amerikaiakat kihívó klubok számára. Az 1930. évben az esemény új színhelye Newport, Rhode Island lett, a helyszín megváltoztatása azonban továbbra sem hozott szerencsét a kihívók számára. A címvédő egyszerűen túl jó volt. Százharminckét évre és huszonöt kihívásra volt szükség ahhoz, hogy a New York Yacht Club feladja az összes sportág történetének addigi leghosszabb győzelmi sorozatát, melynek végén a Kupát egy különös szárny-tőkesúlyos, ún. wing-keeled típusú vitorlás, az ’Australia II’ 1983-ban elhódította. A New York Yacht Club vesztesége az Amerika Kupa számára nyereséggé vált, mivel az ausztrál győzelem nyomán az esemény nemzetközi reflektorfénybe került és felkeltette a nagyközönség figyelmét. A következő eseményre, amelyet Fremantle-ben, Nyugat-Ausztráliában rendeztek, a világ minden részéből érkeztek csapatok, hogy elnyerjék a Kupát az új címvédőktől. Végül a győztes nem lett más, mint Dennis Conner, aki a kupát 1983-ban elvesztette, és most visszanyerte a San Diego Yacht Club számára szupergyors tizenkét méteres vitorlásával, a Stars & Stripes-szal.

 

Az újkor Amerika kupája

Amerika KupaAz 1983-ban rendezett, mérföldkővé vált regatta óta a Kupát sokkal nehezebb megvédeni, és a kihívók a hét utolsó Amerika Kupa versenyből négyben bizonyultak győztesnek. Nemcsak ez, hanem az 1983. évi verseny is siettette az átmenetet az amatőr korszak és egy teljesen profi alapokon működő rendszer között. Az Amerika Kupán részt vevő vitorlásokon versenyezni teljes munkaidős, jól fizetett állást jelent ma is a tehetséges és (az odakerülésben) szerencsés matrózok számára.

Azóta, hogy 156 éve megrendezték az első versenyt a Wight-sziget körül, az Amerika Kupán a világ leggazdagabb és legkülönösebb személyiségei is elindultak. Sokuk számára a Kupa megnyerése egy életre szóló, megszállottan kergetett célt jelentett, amelyet csak kevesek tudnak elérni. A versenyen olyan emberek vesznek részt, akiknek mindenük megvan és hozzászoktak ahhoz, hogy mindenben sikeresek, amibe életük során belefognak. Ez egyszer azonban egy olyan küzdőtéren vannak, ahol senki nem garantálja sikerüket. Az Amerika Kupa versenysorozat első versenyszámában valójában senki sem tudja, ki lesz jobb. Nincsenek szürke területek, van egy győztes és van egy vesztes, és nem lehet elrejtőzni sehol. Ez az igazi kihívás. Rengeteg dolog van, amit jól kell csinálni. Kell tudni vitorlázni, kell a jó kondíció, technológia, jó szervezés és vezetés. És mindezeket összerakni elég nehéz dolog, bárkiről legyen is szó.

Szerző: az Allianz a vitorlázás nagykövete, az Amerika Kupa győztes Gary Jobson.

 

A legjobb Amerika Kupa videók

Amerika Kupája 1930 videó

 

Amerika Kupa 2003

 

A kihívó BMW csapat teszteli többtestű Amerika Kupa hajóját

hirdetes

címkék: hajó
IRATKOZZ FEL A HÍRLEVELÜNKRE!X
Érdekelnek a legfrissebb vitorlázással kapcsolatos hírek, legújabb blogbejegyzéseink?


A 'FELIRATKOZOM A HÍRLEVÉLRE' gomb megnyomásával hozzájárulást adsz a hírlevelek fogadásához és elfogadod az Adatvédelmi Szabályzatunkat.