notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Az Amerika Kupa története, Amerika Kupája 2010 - Szakszótár

hirdetes

Amerika Kupa


Amerika Kupa 2010 mondd el te is a véleményed itt!

 

Az Amerika Kupáról

Az Amerika Kupa a nemzetközi professzionális vitorlázás csúcsa, ahol a legtapasztaltabb kapitányok és a legjobb legénységek gyűlnek össze, hogy egy olyan környezetben versenyezzenek, ahol nagy a nyomás, állandóak a drámai események és óriási az izgalom. A versenyt néhány évente rendezik meg a címvédő otthonában, és az évek során egy igazi nemzetközi sporteseménnyé és látványossággá fejlődött, amelyet világszerte több millió szurkoló követ figyelemmel. A verseny jelentőségét tovább növeli az a tény, hogy Valenciában is megrendezésre került, mivel a versenyek történetének 1851. évi kezdete óta ez az első alkalom, hogy Európa a verseny házigazdája.

 

Az Amerika Kupa története

Az Amerika Kupa hőskora

Az Amerika Kupa a modern sport legrégebbi kupája. Az Amerika Kupát kilencszer rendezték meg azt megelőzően, hogy Coubertin báró 1896-ban megszervezte a modern idők első Olimpiai Játékait. Az általános tévhit ellenére az esemény nem a nemzet nevét viseli, hanem egy forradalmian új vitorlás, az ’America’ nevét, amely 1851-ben részt vett Nagy-Britanniában egy vitorlásversenyen.

Az Amerika KupájaNagy-Britannia birodalmát és a világban betöltött státuszát nagyrészt a Royal Navy ereje és a nemzet kiváló hajózási tradíciói segítségével alakította ki. Sikerei megünneplésére és a további újítások elősegítésére Nagy-Britannia 1851-ben számos országot meghívott, hogy legjobb termékeiket kiállítsák az első, Londonban megtartott világkiállításon, melynek a Great Exposition nevet adták. Az akkoriban megalakult New York Yacht Club kapitánya, John Cox Stevens a felhívásra azzal válaszolt, hogy épített egy 100-láb hosszú szkúnert, amelynek az ’America’ nevet adta. A hajót a New York-i vezető hajók alapján tervezték. Az ’America’ áthajózott Angliába, hogy rajta mutassák be Angliának a legkiválóbb New York-i hajóépítési technikát, valamint, hogy esetleg kiálljon Anglia legjobb vitorlásai ellen.

Miután az ’America’ angol vizekre ért, olyan gyorsnak bizonyult, hogy a Royal Yacht Squadron tagjai nem voltak hajlandók elfogadni Steven kihívását az egy-az-egyben versenyre. Azonban a Squadron meghívta az amerikaiakat egy, a Wight sziget körüli 53-mérföldes versenyre. A vitorlázás történetének híres versenyében 1851. augusztus 22-én az ’America’ könnyedén legyőzött tizennégy brit vitorlást. Viktória királynő, aki figyelemmel kísérte a versenyt, állítólag megkérdezte, ki lett a második az ’America’ mögött. A válasz így hangzott: „Nincsen második helyezett, Felség.” A díj egy gazdagon díszített, alj nélküli ezüst kancsó volt, amelyért a Squadron száz fontot fizetett; ez mintegy ötszáz amerikai dollárnak felelt meg akkoriban. Mivel az angol fontot néha ’guinea-nak’ is nevezték, a versenyt elnevezték “Száz Guineás Kupának.” A kupa  később Amerika Kupaként vált ismertté az első versenyen győztes hajó, az ’America’ tiszteletére.

Az Amerka Kupa névadója, az America YachtAz ’America’ győzelme után óriási ünneplés kezdődött Amerikában, amely éppen akkor kezdett gazdasági nagyhatalommá válni. „Mint Jupiter az Istenek között, ’America’ az első, és nincs második” jelentette ki egy amerikai államférfi, Daniel Webster. Az America szindikátus tagjai, miután diadalmasan hazatértek Angliából, a kupát a New York Yacht Club-nak ajándékozták, hogy “ egy országok közötti barátságos verseny állandó vándordíja legyen.” A szabályok szerint azt a vitorlás klubot, amelyik az utolsó alkalommal nyerte meg a kupát, a többi ország vitorlás klubjai kihívják versenyre.

 

Miért Amerika Kupája?

Nem csoda, hogy az emberek összekeverték a regatta elnevezésének eredetét a nemzet, Amerika nevével, mivel a New York Yacht Club időről-időre túl erősnek bizonyult a New York-ba vitorlázó, az amerikaiakat kihívó klubok számára. Az 1930. évben az esemény új színhelye Newport, Rhode Island lett, a helyszín megváltoztatása azonban továbbra sem hozott szerencsét a kihívók számára. A címvédő egyszerűen túl jó volt. Százharminckét évre és huszonöt kihívásra volt szükség ahhoz, hogy a New York Yacht Club feladja az összes sportág történetének addigi leghosszabb győzelmi sorozatát, melynek végén a Kupát egy különös szárny-tőkesúlyos, ún. wing-keeled típusú vitorlás, az ’Australia II’ 1983-ban elhódította. A New York Yacht Club vesztesége az Amerika Kupa számára nyereséggé vált, mivel az ausztrál győzelem nyomán az esemény nemzetközi reflektorfénybe került és felkeltette a nagyközönség figyelmét. A következő eseményre, amelyet Fremantle-ben, Nyugat-Ausztráliában rendeztek, a világ minden részéből érkeztek csapatok, hogy elnyerjék a Kupát az új címvédőktől. Végül a győztes nem lett más, mint Dennis Conner, aki a kupát 1983-ban elvesztette, és most visszanyerte a San Diego Yacht Club számára szupergyors tizenkét méteres vitorlásával, a Stars & Stripes-szal.

 

Az újkor Amerika kupája

Amerika KupaAz 1983-ban rendezett, mérföldkővé vált regatta óta a Kupát sokkal nehezebb megvédeni, és a kihívók a hét utolsó Amerika Kupa versenyből négyben bizonyultak győztesnek. Nemcsak ez, hanem az 1983. évi verseny is siettette az átmenetet az amatőr korszak és egy teljesen profi alapokon működő rendszer között. Az Amerika Kupán részt vevő vitorlásokon versenyezni teljes munkaidős, jól fizetett állást jelent ma is a tehetséges és (az odakerülésben) szerencsés matrózok számára.

Azóta, hogy 156 éve megrendezték az első versenyt a Wight-sziget körül, az Amerika Kupán a világ leggazdagabb és legkülönösebb személyiségei is elindultak. Sokuk számára a Kupa megnyerése egy életre szóló, megszállottan kergetett célt jelentett, amelyet csak kevesek tudnak elérni. A versenyen olyan emberek vesznek részt, akiknek mindenük megvan és hozzászoktak ahhoz, hogy mindenben sikeresek, amibe életük során belefognak. Ez egyszer azonban egy olyan küzdőtéren vannak, ahol senki nem garantálja sikerüket. Az Amerika Kupa versenysorozat első versenyszámában valójában senki sem tudja, ki lesz jobb. Nincsenek szürke területek, van egy győztes és van egy vesztes, és nem lehet elrejtőzni sehol. Ez az igazi kihívás. Rengeteg dolog van, amit jól kell csinálni. Kell tudni vitorlázni, kell a jó kondíció, technológia, jó szervezés és vezetés. És mindezeket összerakni elég nehéz dolog, bárkiről legyen is szó.

Szerző: az Allianz a vitorlázás nagykövete, az Amerika Kupa győztes Gary Jobson.

 

A legjobb Amerika Kupa videók

Amerika Kupája 1930 videó

 

Amerika Kupa 2003

 

A kihívó BMW csapat teszteli többtestű Amerika Kupa hajóját

Hasznos volt számodra a szótárunk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 170

Átlagos értékelés: 4.9

hirdetes

címkék: hajó

Legnépszerűbb cikkeink

hirdetes
Kapcsolódó cikkek
Már több, mint 1.000.000 utas a balatoni kompokon!

Már több, mint 1.000.000 utas a balatoni kompokon!

Az idei évben augusztus 21-én elérte a BAHART a bűvös egymilliós utasszámot a balatoni kompokon, így kora délután a sajtó jelenlétében egy szerencsés nyertest köszöntöttek a...

Haditengerészet

Az amerikai haditengerészet átállítja a rombolóit érintőkijelzős irányításról mechanikusra egy halálos baleset nyomán

Az érintőkijelzős irányításnak szerepe volt abban, hogy egy amerikai romboló és egy libériai tanker összeütköztek 2017-ben. A haditengerészet 2020-tól mechanikus irányításra...

A világ egyik legdrágább vitorlása

A világ egyik legdrágább vitorlása

A világ élvonalába emelkedett a török jachtipar, amely elkészítette minden idők leghosszabb luxusvitorlását. Csúcsévet zárt 2006-ban a gyökereit az Ottomán Birodalomig...

Ókori kincsekre bukkantak egy elsüllyedt hajóban

Ókori kincsekre bukkantak egy elsüllyedt hajóban

Három római kori hajó roncsaira bukkantak régészek Egyiptom partjainál, Alexandria közelében.

Garázsműhelyből Európa elitjébe lépett egy magyar hajóépítő vállalkozás

Garázsműhelyből Európa elitjébe lépett egy magyar hajóépítő vállalkozás

A Flaar legújabb tervezésű vitorlását az Év Európai Yachtja díjra jelölték, ekkora sikert nemhogy magyar, de egyetlen régiós hajócég sem tud felmutatni.

kékszalag győzelem

A Raffica Sailing Team nyerte a Kékszalagot az egytestűek kategóriájában

Ezen a hétvégén, július 18-20. között rendezték meg Európa legnagyobb tókerülő versenyét, a Kékszalagot, amely ezúttal sem volt híján izgalmaknak. Abszolút győztesként a...

Méretes cápát videóztak a horvát tengeren

Méretes cápát videóztak a horvát tengeren

A magyarok között is kedvelt település, Makarska közelében tűnt fel a makócápa.

Viking temetési hajókra bukkantak régészek Svédországban

Viking temetési hajókra bukkantak régészek Svédországban

Rutin feltárásra készültek a régészek, aztán kiderült, hogy utoljára 50 éve találtak ilyen értékes leletet.

Az Antarktiszról vontatna egy hatalmas jéghegyet egy gazdag üzletember

Az Antarktiszról vontatna az Emírségekbe egy hatalmas jéghegyet egy gazdag üzletember

Ambiciózus, de kissé őrült tervet eszelt ki Abdulla Alshehi üzletember, hogy hazáját tiszta ivóvízhez juttassa: egy hatalmas jéghegyet vinne az Egyesült Arab Emírségekbe az Antarktiszról.

Már túl a félmillió utason!

Már túl a félmillió utason!

Szombaton indul a szeptemberig tartó hajózási főidény a Balatonon. 58 napon át elérhető a BAHART valamennyi szolgáltatása.

A Raffica Sailing Team megállíthatatlan

A Raffica Sailing Team megállíthatatlan az idei vitorlás szezonban

Már két rangos európai tókerülő győzelmet zsebeltek be Alighogy véget ért a genfi Bol d’Or Mirabaud, a Raffica csapat ismét útra kelt, hogy a Bodeni-tónál rendezett Rund...

Élményfalu – egy sehol nincs település

Élményfalu – egy sehol nincs település

Egyre többek számára cseng ismerősen ma már az Élményfalu neve. Találkozhattok vele a Tisza-tó partján, a Balatonon, az Aprópoliszban, a Fővárosi Állat- és Növénykertben,...